Permalänk
Medlem

Virus och nu återställa usb-minnen?

Hej!
Jag brukar inte få virus eftersom jag inte laddar ner massa konstiga filer och klickar på konstiga länkar. Nu däremot var jag tvungen att låna ett usb-minne och nuförtiden så lägger den alla filer i en ny mapp. Så om F;/Bra tvshows så skapas det en tom folder F;/ /Bra tvshows.

Nu har jag installerat AVG och den hittade nåt virus och verkar ha tagit bort den. Men däremot så är mina usb-minnen tomma! Däremot står det att de har typ 10 gb använt av 30 gb men dessa filer verkar gömda på något sätt. Däremot har jag "show hidden files" på så de är inte gömda på det sättet.

Någon som vet vad jag kan göra för att få tillgång till filerna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan bli svårt. Med usb minnen och ssd så är sättet som det lagras annolunda än hårddiskar. Testa Recurva
http://www.piriform.com/recuva

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När du ser filerna. Markera dom / höger klicka på dom / Egenskaper. I äldre Windows kunde man där välja om markerade filer och mappar skulle vara osynliga, synliga mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag körde recuva y formaterade allt. Blev väl ganska bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Programmet/viruset verkade lägga filerna i en egen kontainer-fil på USB-stickan och nu när du tagit bort denna program så finns det inget som kan tolka innehållet och strukturen i kontainern, så det kan bli knepigt att plocka ur filerna ur dessa - speciellt om kontainern dessutom är krypterad.

edit: bra att du fick ut filerna, det kunde ha varit värre...

Sedan, för övrigt - USB-stickor och SD-minnen är ingen bra lagringringsform för långtidslagring av filer, se till att ha kopior på dessa filer på en snurrdisk, också....

snurrdisk tillsammans med CD/DVD/BR är det som håller datat oskadat längst tid, all flashmedia av modernt snitt (med MLC och TLC-minne) behöver strömsättas några timmar och helst läsas igenom samtliga filer var 6' månad så att chip-elektroniken kan göra refresh på minnesceller som är tröglästa, innan det tappar datat ohjälpligt.

en sak till - den sämsta flash-minnet som ingen annan vill köpa - hamnar i just USB-minne och SD-brickor och kvaliten är därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Programmet/viruset verkade lägga filerna i en egen kontainer-fil på USB-stickan och nu när du tagit bort denna program så finns det inget som kan tolka innehållet och strukturen i kontainern, så det kan bli knepigt att plocka ur filerna ur dessa - speciellt om kontainern dessutom är krypterad.

edit: bra att du fick ut filerna, det kunde ha varit värre...

Sedan, för övrigt - USB-stickor och SD-minnen är ingen bra lagringringsform för långtidslagring av filer, se till att ha kopior på dessa filer på en snurrdisk, också....

snurrdisk tillsammans med CD/DVD/BR är det som håller datat oskadat längst tid, all flashmedia av modernt snitt (med MLC och TLC-minne) behöver strömsättas några timmar och helst läsas igenom samtliga filer var 6' månad så att chip-elektroniken kan göra refresh på minnesceller som är tröglästa, innan det tappar datat ohjälpligt.

en sak till - den sämsta flash-minnet som ingen annan vill köpa - hamnar i just USB-minne och SD-brickor och kvaliten är därefter.

tänkte göra en raspberri pi server med owncloud då jag är lite trött på installera mega+onedrive+dropbox+hubic och synka allt på huvuddatorn sen selektiv synk på alla andra datorer. Är så jävla trött typ som idag på att utrymmet på ena precis fyllt, sen organisera om i mappstrukturer så det ej överfylls. Samtidigt är jag ju lite snål så kanske mer värt att betala för en ena service som funkar bra men känns ju trevligare att ha allt i opensource lösning med obegränsat utrymme.

Visa signatur