Permalänk
Medlem

Jag är vänsterhänt. Min kära mor köpte denna åt mig under ett besök i san francisco. Väldigt behaglig att använda 🖒

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag tackar för tipset. Jag förstår inte hur ni orkar skriva A4 sidor med de här pennorna, men, jag misstänker att det är skillnad mellan kalligrafi-spetsarna och de "vanliga" spetsarnas skrivbarhet. kanske inte helt oväntat är det kalligrafin jag vill åt. Det kommer aldrig hända att jag står med pennan och signar kuponger ;- )

Inte så svårt, hela känslan tilltalar mig när jag skriver. Kaligrafi spetsen upplever jag som tämligen intressant, den har eget eget litet rörelsemönster på så sätt att den bredare delen ibland 'skär' till när man gör te.x cirkelrörelser mm i skrivandet, set som blir det tjocka kontra det breda på bokstäverna. Själv föredrar jagen penna med fine eller extra fine spets. Med bra spets, gärna med lite fjädrande känsla, rätt bläck och rätt papper finns det ingen penna i världen (hittils) som jag hellre skulle använda, särskilt för att skriva långa texter med.

För Kaligrafi så har ju Lamy en del med utbytbara spetsar men även på Massdrop så finns det ibland hela kaligfrafi starterset som jag tror du skulle kunna vara intresserad av. Massdrop kan vara billigt, men ibland blir det med tull och moms rejäla överpriser. Amazon och diverse butiker i tyskland och England har ofta konkurrenskraftiga priser.

Så du menar att du inte kommer att blinga fram en Oljemagnatspenna som är extra iögonfallande för att få tio kronors specialpris på en Marabou chokladkaka? Vafalls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Inte så svårt, hela känslan tilltalar mig när jag skriver. Kaligrafi spetsen upplever jag som tämligen intressant, den har eget eget litet rörelsemönster på så sätt att den bredare delen ibland 'skär' till när man gör te.x cirkelrörelser mm i skrivandet, set som blir det tjocka kontra det breda på bokstäverna. Själv föredrar jagen penna med fine eller extra fine spets. Med bra spets, gärna med lite fjädrande känsla, rätt bläck och rätt papper finns det ingen penna i världen (hittils) som jag hellre skulle använda, särskilt för att skriva långa texter med.

Som jag fått lära mig, så "får man inte" låta kalligrafipennans spets jobba "uppåt", då de gärna fungerar som hyvlar, eller huggmejslar då, hugger tag i pappret, och gör hål. Som alla regler kommer även den här med undantag, typ bokstaven e, osv. Det kan också vara ett resultat av typen, kvalitén, och prisgruppen på mina pennor...

Skrivet av Foolwolf:

Amazon och diverse butiker i tyskland och England har ofta konkurrenskraftiga priser.

Låter spännande. Jag sitter fortfarande och försöker bli klok på vad som är vad på penstore, men min "referensram" är nog skadad.
Jag har ett par sådana här, och 2st 0.9mm samt 1st 2mm spets. det är egentligen bara en 0.9'a som fortfarande är helt oskadd, de andra har... issues.

Skrivet av Foolwolf:

Så du menar att du inte kommer att blinga fram en Oljemagnatspenna som är extra iögonfallande för att få tio kronors specialpris på en Marabou chokladkaka? Vafalls?

Jag tror jag ska ha en, eller ett par pennor för 500-1000:-, som jag kan använda för att skicka oönskade sexuella inviter, och julhälsningar med. En lite exklusivare variant av Lamy Joy, typ.
Lamy Safari, Vista, Al-star, CP 1, & Studio steel, går ju att köpa lösa spetsar till, men ska de bara skramla runt, kommer jag slarva bort dem, eller skada dem, precis som med de befintliga. Så jag skulle "behöva" någon sorts set, med förvaringsbox. Och visst skulle man kunna stå i ICA kön och slita fram boxen, välja spets, och skriva ett par autografer, men jag tror att vid det laget har de tröttnat, och vill inte ha min signatur längre.

Jag är inte säker, men jag tror att man ska satsa på convertor, och flaskbläck, men då kommer en annan fråga... Hur länge "håller" bläck. Kylskåpsförvaring, så det inte torkar?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Det som jag, av misstag, råkar stjäla med mig ifrån jobbet. Den billigaste sortens bläckpenna som man ändå aldrig använder hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är inte säker, men jag tror att man ska satsa på convertor, och flaskbläck, men då kommer en annan fråga... Hur länge "håller" bläck. Kylskåpsförvaring, så det inte torkar?

I min ena Lamy Safari har jag bläck som min far köpt, sannolikt på 80-talet, möjligen tidigt 90-tal

Edit: Förvarats i en låda...

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

I min ena Lamy Safari har jag bläck som min far köpt, sannolikt på 80-talet, möjligen tidigt 90-tal

Edit: Förvarats i en låda...

Låter som om bläck på flaska borde hålla bättre än patroner då. Man fyller på med så mycket som man tror man kommer använda, tömmer och rengör, och är sedan färdig till nästa gång. Det borde funka.
Och som bonus får man bara dilemmat med att välja bläck. Tack som fan ska ni ha ;- )

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-:
Angående bläck kan jag väl säga att jag använda India ink, inte exemplariskt för reservoar pennor, som jag anvädne till att göra serier med någon gång för cirka 22 år sedan. Bläcket flyter, men knappt ur pennorna. När jag sedan laddade med nytt bläck för reservoarpennor så var det något helt fantastiskt vilken skillnad det var. Jag läste en blog av en bläcknörd själv innan jag började handla bläck, och han sa att runt ett till två år efter att öppnat är vad man skall anse som skäligt. Skulle nog personligen säga att bläck även efter två år torde vara brukligt, även om det kanske tappat sin absuluta bäst före datum.

Permalänk

Rotring 600. Studerar fysik så det blir en hel del formelskrivande och skissande, om än inte så mycket text. Mycket nöjd med pennan; den är byggd som en pansarvagn och därför ganska tung, men sitter riktigt bra i handen.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-

Personligen hade jag inte köpt en "pennkropp" och flera spetsar och regelbundet bytt som om det vore en bits till skruvdragaren du byter. Det går bra att byta spets på de flesta typer, men det sliter på dom och godstjocklek, material etc gör att det inte blir hållbart i längden. Snarare så att du har en penna du gillar, men spetsen är inte helt rätt, då går det utmärkt att köpa en ny och byta.

När det gäller typ av fyllningsmekanism så är converter helt klart att föredra om du vill kunna byta bläck ofta och smidigt. Köp en liten blåsa på apoteket som man sköljer näsan med så rengör du pennan på 5 sekunder, sen rengör du convertern vid sidan av i ett vattenglas. Enkelt och minst risk för att du får bläck över fingrarna. Med en "piston filler" (kolvmekanism?) så får du en rejäl mängd bläck men de tar i regel lite längre tid att rengöra, dessutom kan vissa typer av bläck missfärga pennkroppen (syns givetvis endast om den är genomskinlig).

När det gäller kalligrafi-spetsar så har jag ingen erfarenhet, de har helt enkelt inte lockat mig...ännu. Däremot har jag en gammal Montblanc MonteRosa, från början en relativt billig penna avsedd för skolungdomar. Därmed så är den väldigt smidig i storleken och passar bra i t.ex. en kalender. Det fina med den och många andra gamla pennor att de har förvånansvärt bra flex i spetsen utan att vara specifikt avsedda för det. Det blir en liknande effekt som moderna kalligrafipennor fast mycket mera mjukt och flytande, inte lika gotiskt om du förstår min beskrivning.

Nu börjar jag närma mig ett väl långt inlägg utan att ha kommit till någon direkt poäng, men typ så här;

TL;DR
1. Försök hitta nyanser och typer av bläck som du gillar, det är en klar skillnad på t.ex. en vanlig flaska Diamine och en flaska Iroshizuku. Om det är värt det? Det får du avgöra själv, men försök prova i alla fall.
Kortfattat:
Diamine - Billigt! helt ok bläck, fantastiskt utbud av kulörer (skippa glitterbläcken)
Lamy - Bäst budgetbläck i min mening, tråkiga och få kulörer
Caran d'Ache - Dyrt, läcker flaska men bläcket känns som vilket annat som helst
Montblanc - Helt ok, dåligt utbud av kulörer
Pilot Iroshizuku - Min klara favorit, underbar flaska, riktigt fina kulörer

2. Försök hitta spetsar du gillar till en pennkropp med en för dig lämplig fyllningsmekanism. Vad det är kan ingen annan än du svara på.

3. Använd reservoarpennor när det är lämpligt, själv skulle jag bli tokig på en reservoarpenna när jag går på ICA och stryker i min shoppinglista. Var sak har sin plats, så även pennor.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Personligen hade jag inte köpt en "pennkropp" och flera spetsar och regelbundet bytt som om det vore en bits till skruvdragaren du byter. Det går bra att byta spets på de flesta typer, men det sliter på dom och godstjocklek, material etc gör att det inte blir hållbart i längden. Snarare så att du har en penna du gillar, men spetsen är inte helt rätt, då går det utmärkt att köpa en ny och byta.

Det är ju något jag inte ens funderat på. Det var inte aktuellt i alla fall, som jag skrev, så behöver jag något mer... organiserat. Annars har jag snart inga spetsar i alla fall. Om du tittade på de jag har i dag, så är spetsarna modulära, ungefär som Lamy Joy, där man byter en relativt stor plastbit, för att byta spets. Det verkar fungera bra, men man skulle haft kvar asken att förvara skiten i, jag misstänker att lösa spetsar längst ner i en burk med blandade pennor, är orsaken till varför bara en av mina är helt ok i dagsläget.

I grund och botten är det antagligen just en Lamy Joy, jag skulle haft. Men jag gillar varken utformningen, eller utseendet... Blank ABS plast känns inte så där skitkul, och deras "ergonomiska" utformning ser skitdum ut. Säkert jätte bra, vad vet jag. Jag får leta vidare.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

99,9% av gångerna jag använder penna är ju på jobbet och då är det vad man än hittar liggandes

Permalänk

I huvudsak en Ballograf Epoca P som alltid sitter i kragen på t-shirten under arbetstid.
Men håller på att försöka övergå till reservoarpennor

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Oftast nån form av whiteboardpenna i möten på jobbet. Eller den som finns på ICA när man signerar paket-avier. I övrigt använder jag nästan aldrig pennor.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

National Pens reklampennor. Har man företag så är man aldrig utan pennor... kommer nya reklamexemplar i brevlådan innan de förra tagit slut. Och då håller pennorna inte för mer än tre meningar. Om du köper dem så håller de säkert för fyra.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Första bästa de få tillfällen som jag använder en penna..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Eftersom jag jobbar på skola så är pennan ett av mina mest använda "arbetsredskap". Använder själv bara bläck-, gel- eller kulspetsenna. Alternerar huvudsakligen mellan två modeller från Pilot, G-TEC-C Maica 0,4 mm och V-Ball Grip 0,5 mm. Använder även enkla BIC Clic M10 kulspetspennor för markeringar i elevuppgifter.

Ja, och en hel drös med whiteboardpennor förstås.

Permalänk
Medlem

Dagligen; apple-pen papperslöst ftw

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Använder dessa. Föredrar 0.5 framför 0.7. Kontrasten är så mycket bättre med bläck på vitt papper än blyerts på vitt papper. Skönare för ögonen.

Permalänk
Medlem

Trillade ner i reservoarpennehålet i början av året och nu sitter jag med ett trettiotal pennor (jag använder) och lika många bläck...

Permalänk
Medlem

@StickanN Pennor är ett sådant brett område, några skiter i vilken penna dom har, några har alltid samma, några lånar, sen har vi dom som bryr sig, några kräver kvalitet, och några bara älskar pennor

Många som skriver i tråden verkar inte veta hur många olika pennor det finns.

Stiftpenna (Kör med en: Rotring 600 0,7)
Kulspetspenna (Älskar: Ballograf Rondo Plus)
Fiberpennan (köpte ett set med 12st från märket Touch, som jag är nöjd med)
Rollerballpennan (mest en Pilot Hi-Tec V5/V7)
Gelpennan
(används inte mycket och är köpt från Clas O tror jag)

Och givetvis Pennornas penna: Reservoarpennan! Pennan man använder när man skall skriva riktigt riktigt fint (Kör med en: Parker med en skrivspets i 14 k guld som jag köpte begagnad)

Pennor är roligt, och det är T S fel att jag blir sugen på att inköpa fler

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Kör steadlerpennan till note8. Episk oldschool feel. Daglig arbetshäst.

steadler

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Använder det som jobbet har för tillfället. Glider alltid hem en penna lite nu och då så har samma på jobbet som hemma.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Faber-Castell Grip Plus 0.7. Perfekt för stora händer

Permalänk
Medlem

Parker pen i silver som jag har fått av min fru ☺️

https://www.getpersonal.se/penna-parker-sonnet-stainless-stee...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Ni som är insatta i pennor, vart i hierarkin ligger fjädern? Samt från vilken fågel är mest eftertraktad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd

Jag använder Mitsubishi uni-ball. Företaget är Mitsubishi Pencils och inte samma som gör bilar.

Permalänk
Medlem

Kör med en rOtring 800 0,7. Fungerar fint då jag skriver mycket. Även om det är lite off topic så använder jag även Surface Pen mycket så jag har inte båda benen i den analoga världen

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

BALLOGRAF EPOCA

Skrivet av DavidtheDoom:

@StickanN:
Jag använder endast Pilot Frixion point. Suddbara bläckpennor.
Främst smaksak, men du har utöver det även ergonomi att titta på.

Jag köpte nyligen ett par Pilot FriXion två olika tillfällen och olika butiker, båda slutade fungera efter en månads användning, så ganska värdelösa om man änvänder dem mycket, dessutom om man suddar sen försöker skriva direkt efter på samma ställe fungerar det typ inte, så kommer inte köpa igen.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Använder en Lamy reservoarpenna. Väldigt nöjd med den, men hade hellre haft den i matt svart färg men just den varianten var det slut på lagret när jag beställde.

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Medlem

jag använder den penna som ligger framme haha det enda ja gör på daglig basis fyller i min löneraporrt mm

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf