Övergång från 144HZ 1080P till Qnix 120HZ 1440P

Permalänk
Medlem

Övergång från 144HZ 1080P till Qnix 120HZ 1440P

Hej!

Som rubriken lyder gäller det ett eventuellt byte av skärm.
Sitter för tillfället på en ASUS 24" VG248QE 144Hz, och undrar om det är värt att byta till en QNIX QX2710 1440P 120HZ (med oc dvs)?

Undrar mest ifall QNIXen presterar bra, någon som har erfarenhet av denna? Tearing/bleed? Någon som gjort en liknande övergång?
Är mest rädd för att jag ska få problem med refreshraten ifall jag byter, då min nuvarande klarar 144hz felfritt. (Ifrågasätter kvaliten av skärm antar jag )

EDIT: Glömde att nämna, spelar, proggar mycket och jobbar med 3d. CSGO är inte lika relevant som det var när jag köpte skärmen, så bryr mig egentligen inte om de sista 24hzen.

Har en kompis som är sugen på min skärm för 1500, och då en QX2710 går för ca 1500 på marknaden så handlar det istortsett om ett byte rakt av utan prisskillnad.

Tacksam för svar,
Gustav

Permalänk
Medlem

@Gurraahh: Vad har du för dator nu? Behöver veta specsen för att avgöra om den klarar 1440p. Plus 144 ner till 120 ser du ingen skillnad på.

Permalänk

Jag har gjort övergång från 24" 1080p 60Hz TN till samma QNIX.

+Storleken passar mig bättre
+1440p är påtagligt bättre men blir lite tungdrivet i vissa spel så klart
+Färgerna är extremt mycket bättre på IPS
-Lite backlight bleed som jag störde mig på de första dagarna men blev van snabbt. Inget som syns i Windows och spel.
-Överklockar man skärmen så verkar den visa mindre antal färger. Tänk dig en tonad yta som blir lite randig. Mer randig ju högre Hz man ställer in. Vid 96 Hz knappt märkbart dock.
-Bilden kan brännas in tillfälligt. Ser ut som inbränning på plasmaskärm men försvinner efter ett tag. Detta har jag endast noterat vid överklockning. Har inte märkt några sådana effekter när man kör skärmen i 60 Hz.

Pga ovan nämnda anledningar har jag mest kört 60Hz.

Permalänk
Medlem

@Axel95:

Kör ett STRIX 1080 parat med en i7 5960X, så det ska inte vara några driftsproblem. Nej det jag tänkte, då det jag egentligen får är högre upplösning.

Permalänk
Medlem

@Beautiful_Barca:

Tycker du att backlightbleeden och "inbränningen" yrkar för att behålla min nuvarande 1080p? Eller är dessa värda att leva med för att få de där extra pixlarna? Tycker du att upplevelsen överlag vid 96hz är acceptabel?

Permalänk
Medlem

Köpte en qnix för några år sen när dom blommade upp här på forumet. Hade utöver den en 120hz tn från Samsung. Har fortfarande kvar båda dessa. Använder Samsung som primär för att qnix helt enkelt inte alls ger samma flyt. Jag tror mest i att det är panelen som är långsammare. Jag gjorde ett test för bara något vecka sen att gå över till qnix som primär skärm igen då jag trodde mig blivit mindre kräsen, men icke. Det funkar inte för mig.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurraahh:

Kör ett STRIX 1080 parat med en i7 5960X, så det ska inte vara några driftsproblem.

Var uppmärksam på att QNIX:en kräver DVI-DL för att få ut 120Hz bara, så den kommer ta upp din enda DVI-port på grafikkortet. Ska du bara använda den skärmen är det så klart inget problem nu, bara du är med på att du kanske inte kommer kunna använda skärmen om du uppgraderar grafikkortet i framtiden eftersom DVI är utdöende.

Permalänk

@Gurraahh:
Jag tycker inte att backlightbleeden och "inbränningen" yrkar för att behålla din nuvarande 1080p, men det beror på vad du är ute efter.
Backlightbleeden verkar försvinna när man trycker lite på ramen vilket betyder att det inte är riktigt tätt. Det finns guider på Youtube som förklarar hur man monterar isär skärmen och lägger dit en gummilist som gör att backlightbleeden försvinner i stort sett. Jag tycker inte att det var värt besväret då jag inte tittar på så mycket mörka grejer på min dator och vid normalljusa scener så märker man inte av det.
Färgerna som jag får på denna skärmen samt 1440p och den större storleken gör att jag inte ångrar mitt byte en sekund. Färgerna och betraktningsvinklarna är helt fantastiska i jämförelse. Kommer aldrig att byta till TN igen.
Är du dock ute efter 120Hz så skulle jag fundera. Skärmen verkar fungera finfint i 60Hz. Drar man upp den i 120Hz så får man lite nackdelar på köpet. Jag skulle bara göra det om jag spelade FPS, vilket jag inte gör.

Permalänk
99:e percentilen
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag hade en 1080p 120Hz TN och gick över till en QNIX för några år sedan. Körde bara QNIXen i 96Hz men det gick inte att gå tillbaka sen. Värt att tänka på är väl att den är ganska ostabil/skakig jämfört med andra skärmar, iallafall mitt exemplar. Mitt exemplar har även märkbar backlight bleed i de nedre 2 hörnen, men ångrade aldrig köpet, helt klart värt det.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

@Gurraahh: med den setupen ska du inte ha några problem med 1440P

Permalänk
Medlem

@perost:

Tack för insikten! Planen är dock att försöka övergå till en 34" ultrawide 100hz, vilket förmodligen kommer hända innan jag byter GPU.

Permalänk
Medlem

@macmann1:

Hmmm, I så fall är det kanske mer värt att vänta, ifall min nuvarande har bättre flyt, Och köpa mig drömskärmen när jag har råd istället, tack!

Permalänk
Medlem

@Beautiful_Barca:

Tack för inläggen! Problemet är att jag helst inte vill tvingas droppa ner i HZ nu när jag spelat med 144 så pass länge, och det bättre flytet jag får med min nuvarande skärm och det faktum att qnixen blir instabil gör att det nog pekar mot att behålla min nuvarande.

Permalänk
Medlem

@Boozfob:

Tack för din insikt! Dock lutar det nog mot att behålla min nuvarande, Och istället göra en större uppgradering senare, detta mest pga problemen vid högre HZ på Qnixen.