Permalänk
Medlem

Kan jag ha två skärmar?

Hej allihop!

Jag funderar på att koppla in en extra skärm till min dator, men vet inte ifall mitt grafikkort har uttag åt det. Min 144Hz 1080p skärm är inkopplad med en DVI-D kabel och verkar som att det är enda uttaget för den sortens kabel till grafikkortet.

Finns det alternativ för en likadan skärm att få 144Hz refresh rate fast med någon annan inkoppling? Har för mig det finns splitters att använda, men visar det inte samma sak på två skärmar då? Jag vill ha att de inte visar samma sak, utan förlängning av skärmen på annan bild om ni förstår.

Grafikkort:https: //www.inet.se/produkt/5402798/asus-geforce-gtx-1080-8gb-rog-strix-dc3
Skärmar: https://www.inet.se/produkt/2205197/acer-24-predator-gn246hl

Permalänk
Medlem

@Arezza
Svar Ja, du kan koppla den andra skärmen via HDMI då både din skärm och grafikkort har dessa utgångar samt DVI som du redan kör på.

Angående att förlänga skärmen/skrivbordet är det en inställningen i Windows vilket inte är speciellt svårt, där du också kan justera hur du vill ha skärmarna d.v.s. att musen gå åt rätt håll enkelt förklarat.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@Arezza
Svar Ja, du kan koppla den andra skärmen via HDMI då både din skärm och grafikkort har dessa utgångar samt DVI som du redan kör på.

Angående att förlänga skärmen/skrivbordet är det en inställningen i Windows vilket inte är speciellt svårt, där du också kan justera hur du vill ha skärmarna d.v.s. att musen gå åt rätt håll enkelt förklarat.

Jag har för mig att HDMI bara fungerar upp till 120Hz. Har jag fel där?
Vill helst att båda ska ha samma refresh rate.

Permalänk
Medlem

@Arezza: Det bror ofta på skärmen. Din skärm kan bara komma upp till 144Hz med DVI kabel och inget annat. Vad jag vet så brukar väl HDMI inte gå över 60Hz på nästan alla skärmar

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Hedersmedlem

@Arezza Du lär att behöva en aktiv Displayport till DL DVI-adapter för att kunna köra bägge skärmar i 144Hz. Aktiva adapter fungerar ofta sisådär och är ganska dyra (ligger runt 1500:- hos ex. Inet).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@Arezza Du lär att behöva en aktiv Displayport till DL DVI-adapter för att kunna köra bägge skärmar i 144Hz. Aktiva adapter fungerar ofta sisådär och är ganska dyra (ligger runt 1500:- hos ex. Inet).

Fifan asså, såg nu att skärmen inte stödjer DisplayPort. Den där adaptern var jäkligt dyr.
Kan man ha skärmar som stödjer displayport på sidorna/sidan men som är annorlunda jämfört med den jag har? Eller blir det konstigt med två olika sorters skärmar att spela på?
Adaptern verkar ju verkligen inte värt det, kommer säkerligen vilja ha 3 skärmar snart ändå

Permalänk
Bildexpert 📺

@Arezza: Vill du köra fler skärmar i 144 Hz behöver du välja skärmar som tar emot signalen via HDMI eller DP. DVI-DL är som skrivet inte lämpligt för fler än en skärm eftersom du endast har en sådan utgång på grafikkortet.

En strategi är att tänka på att ersätta din befintliga skärm med något som är modernare och bättre, snarare än att köra identiskt.

Permalänk
Medlem

Du måste inte köra båda skärmarna i 144hz om du tror det. Du kan ju köra din "sekundär" skärm i 60hz med HDMI och din "primära" (den du kör spel på) i 144hz.

Kanske lite saftigt med 1500kr+ för att få utforskaren och spotify i 144hz? Pengar kanske finns annars?

Om du nu redan har två av ovanstående skärm förstår jag ju såklart att det är lite surt...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS X HERO | Intel Core i7 8700K @4.8GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | 16GB DDR4 G.Skill Trident Z @4133Mhz | Corsair H150i PRO | Corsair Crystal 570X