Permalänk
Avstängd

Hjälp att bygga ny monsterdator

Hej.

Håller på att sätta ihop ett komplett bygge för black friday. Skulle behöva lite hjälp med förslag och input från er gällande vissa saker. Nedan är den kundkorgen jag har hittills men jag undrar följande:

1. Är det något uppenbart ni skulle ändra på?
2. Jag är osäker på chassit. Vad tycker ni om det? Förslag på annat och varför?
3. Tänkte jag skulle få in fler chassifläktar. Det följer med 2 st fläktar med det där chassit. Men jag tänkte om man ber dem montera CPU-kylaren i toppen så kan man ha 2 st i fronten, en bak och en i botten. Tänkte då att man kan köpa till 2st Fractal Design Venturi HF-14 140mm Svart?

Stort tack på förhand

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10856529/

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut, går dock att köpa windows på kinguin för 250kr, sen är det ju otroligt dyrt med montering, finns ju mycket guides och så är det ju kul också, men om du inte känner dig säker på det förstår jag att det känns tryggare så. Sen kan det ju vara en idé att vänta till black friday och spara några tusenlappar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

h100i är ingen tyst kylare direkt, köp en vettig lyftkylare istället och köp ett riktigt isolerat chassi så typ halverar du ljudnivån.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laktos:

Tycker det ser bra ut, går dock att köpa windows på kinguin för 250kr, sen är det ju otroligt dyrt med montering, finns ju mycket guides och så är det ju kul också, men om du inte känner dig säker på det förstår jag att det känns tryggare så. Sen kan det ju vara en idé att vänta till black friday och spara några tusenlappar.

Skickades från m.sweclockers.com

Känns tryggare att låta inet montera hela skiten om jag ska vara helt ärlig. Jag tänkte vänta till black friday och hoppas något av det jag tänkt köpa blir prissänkt.

Skrivet av hakd:

h100i är ingen tyst kylare direkt, köp en vettig lyftkylare istället och köp ett riktigt isolerat chassi så typ halverar du ljudnivån.

Hur stor skillnad blir det egentligen med ett ljuddämpat chassi med de delarna jag valt? Vilket skulle du isåfall rekommendera och varför?

Gällande val av kylare: Feta kylare som Noctua NH-D15 tex tar ju otroligt mycket plats i chassit och Inet monterar dessutom inte så tunga kylare. Såg någon tabell där h100i skiljde sig med 2db mot Noctuan i "vanligt" mode.

Men har du tips på någon annan riktigt bra vattenbaserad CPU-kylare?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk

Om du nu inte tvunget absolut måste ha vattenkylning hade jag bytt ut till luftkylning istället och investerat i en NH-D15 samt bytt ut chassit till ett Define R5. Samtliga fläktar i det byts ut till NF-A14. Alternativ hade jag skippat m.2 500 GB ssd:en och bytt den till en 1 TB Samsung SSD istället. M.2 ssd platsen på moderkortet brukar blockeras utav stora NH-D15 men kolla upp det först isf. Kanske bytt ut nätaggregatet till ett RM750X istället om vattenkylningen skippas. Presterar minst lika bra som det som du redan har valt, fast det är billigare och 80+ certifieringen är platinum vs guld.

Kastat om det hela lite här:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10856670/

Blir ju saftig prislapp dock... :/

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut. Jag har aldrig byggt med en vattenkylare, så kan inte uttala mig om ljudnivåer osv, men allt kommer passa och fungera bra. Fläktarna kommer dessutom styras av moderkortets temperaturgivare och det kanske inte alls blir så fasligt med ljud. Önskar jag hade 30 flak att lägga på en dator.

Permalänk
Medlem

Jag hade lagt monteringspengarna på att uppgradera nätaggregatet och chassit. Det är verkligen inte svårt att lära sig att sätta ihop allt. Dessutom lär man sig massor genom att göra det. Sedan hade jag också kört luftkylt.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RigBetard:

Känns tryggare att låta inet montera hela skiten om jag ska vara helt ärlig. Jag tänkte vänta till black friday och hoppas något av det jag tänkt köpa blir prissänkt.

Hur stor skillnad blir det egentligen med ett ljuddämpat chassi med de delarna jag valt? Vilket skulle du isåfall rekommendera och varför?

Gällande val av kylare: Feta kylare som Noctua NH-D15 tex tar ju otroligt mycket plats i chassit och Inet monterar dessutom inte så tunga kylare. Såg någon tabell där h100i skiljde sig med 2db mot Noctuan i "vanligt" mode.

Men har du tips på någon annan riktigt bra vattenbaserad CPU-kylare?

Stor skillnad. För att sätta ditt radiator så måste du öppna upp ditt chassi mera.
Köper du ett r5, define S eller liknande utan förnster och vattenkylning så är det betydligt svårare för ljudet att leta sig ut.

Sitter idag med ett referenskort (vega 56) och hör knappt det i ett define s mini chassi så det isolerar grymt.

EDIT: kan rekommendera Be Quiet och Noctuna, dom kostar lite men är grymt tysta och fina.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av septembro:

Om du nu inte tvunget absolut måste ha vattenkylning hade jag bytt ut till luftkylning istället och investerat i en NH-D15 samt bytt ut chassit till ett Define R5. Samtliga fläktar i det byts ut till NF-A14. Alternativ hade jag skippat m.2 500 GB ssd:en och bytt den till en 1 TB Samsung SSD istället. Kanske bytt ut nätaggregatet till ett RM750X istället om vattenkylningen skippas. Presterar minst lika bra som det som du redan har valt, fast det är billigare och 80+ certifieringen är platinum vs guld.

"Kan" inte välja en sådan luftkylare då inet inte monterar dem. Plus att jag är sugen på att testa vatten faktiskt.

Ja, nätagget är rätt dyrt det har du en poäng i. RM-serien ska ju vara rätt bra så ska fundera på det lite.

Skrivet av Rokkoko:

Jag hade lagt monteringspengarna på att uppgradera nätaggregatet och chassit. Det är verkligen inte svårt att lära sig att sätta ihop allt. Dessutom lär man sig massor genom att göra det. Sedan hade jag också kört luftkylt.

Uppgradera nätagget? Jag är ingen expert men man får inte mycket bättre nätagg än det.

Skrivet av hakd:

Stor skillnad. För att sätta ditt radiator så måste du öppna upp ditt chassi mera.
Köper du ett r5, define S eller liknande utan förnster och vattenkylning så är det betydligt svårare för ljudet att leta sig ut.

Sitter idag med ett referenskort (vega 56) och hör knappt det i ett define s mini chassi så det isolerar grymt.

EDIT: kan rekommendera Be Quiet och Noctuna, dom kostar lite men är grymt tysta och fina.

Kanske ett define S isåfall, behöver inget stort chassi med massa burar i.

Men jag kan som sagt inte välja en luftkylare som jag "vill" ha. Varför är alla så anti-vatten?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Skrivet av RigBetard:

"Kan" inte välja en sådan luftkylare då inet inte monterar dem. Plus att jag är sugen på att testa vatten faktiskt.

Ja, nätagget är rätt dyrt det har du en poäng i. RM-serien ska ju vara rätt bra så ska fundera på det lite.

Ok. Den är busenkel att montera själv.

Ja. Kan varmt rekommendera RM750X. Har det själv. Tyst och effektivt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Att luft halverar ljudet är bullshit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RigBetard:

[...] Varför är alla så anti-vatten?

Jag kan endast uttala min egen åsikt, men efter att ha provat två AIO-system, ett från Corsair, vars anslutningar sprack efter ett år, och ett från FD, vars pump lade av efter två år, tänker jag då aldrig köpa en AIO igen. Nej, kör på luft. Mindre saker som kan gå sönder och mer benignt för din hårdvara om det sker.

Permalänk
Medlem

AIO har aldrig krånglat för mig, haft fyra olika, alla Corsair.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köpte ett h115i bytte ut fläktarna för de som följde med lät som dammsugaren var igång haha. Så bytte till noctua sen var de tyst. Sen la den av å cpu blev varm.

Innan körde ja på hyper evo 212 bra fläkt för priset och nu nh d15 skit bra. Stor är den:)

Permalänk
Medlem

Monster o monster

Nej men jag skulle rekomendera med att köra AIO kylning till din dator, vet inte hur det är med det chassit men får du plats med en 360 radiator så välj det, kör själv med en 360 radiator till min och låter fläktarna snurra på max 680 - 700 RPM så datorn är otroligt tyst.

Sen spara in lite på montera själv och köp OS på Kinguin.
Lycka till, är kanske en av få som skulle vilja se 16 GB minne till. Ångrar inte en seknd när jag gick från 16 till 32 GB

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

@RigBetard: Jag tycker du ska köpa till en heatsink till din NVME-disk.

https://www.inet.se/kategori/527/ovrigt/507/ekwaterblocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laktos:

windows på kinguin för 250kr

Alltså jag fattar inte hur kan de ha så billiga Windows-nycklar där...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RigBetard:

"Kan" inte välja en sådan luftkylare då inet inte monterar dem. Plus att jag är sugen på att testa vatten faktiskt.

Ja, nätagget är rätt dyrt det har du en poäng i. RM-serien ska ju vara rätt bra så ska fundera på det lite.

Uppgradera nätagget? Jag är ingen expert men man får inte mycket bättre nätagg än det.

Kanske ett define S isåfall, behöver inget stort chassi med massa burar i.

Men jag kan som sagt inte välja en luftkylare som jag "vill" ha. Varför är alla så anti-vatten?

Jag körde på mATX denna gången och är grymt nöjd. SLI och XF är fortfrande skit så kommer inte köra två gpu ändå vilket är den enda nackdelen.

http://www.fractal-design.com/home/product/cases/define-serie...

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Khers:

Jag kan endast uttala min egen åsikt, men efter att ha provat två AIO-system, ett från Corsair, vars anslutningar sprack efter ett år, och ett från FD, vars pump lade av efter två år, tänker jag då aldrig köpa en AIO igen. Nej, kör på luft. Mindre saker som kan gå sönder och mer benignt för din hårdvara om det sker.

Ja men återigen, det finns ju ingen riktigt bra CPU-kylare som inte är stor eller väger som ett as - om man ska ha något likt Noctua D15 kvalitets- och prestandamässigt.

Skrivet av auToeXeC:

Monster o monster

Nej men jag skulle rekomendera med att köra AIO kylning till din dator, vet inte hur det är med det chassit men får du plats med en 360 radiator så välj det, kör själv med en 360 radiator till min och låter fläktarna snurra på max 680 - 700 RPM så datorn är otroligt tyst.

Sen spara in lite på montera själv och köp OS på Kinguin.
Lycka till, är kanske en av få som skulle vilja se 16 GB minne till. Ångrar inte en seknd när jag gick från 16 till 32 GB

Någon speciell AIO-kylare du kan rekommendera?

Den jag tittat mest på är ju H100i men den verkar folk ha dåliga åsikter om? Den låter mycket?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Att luft halverar ljudet är bullshit.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror helt på vilka kylare du jämför.

Men i regel låter ju vattenkylning mer då du har både fläkt OCH pump.

Permalänk
Avstängd

Vilken AIO kylare ska man välja egentligen? Vill ha något som kyler BRA (typ Noctua D15) men som inte låter jättemkt eller med något irriterande pumpljud.

Vad har ni för tips?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Vet inte heller varför folk är så anti H100i, jag har en från 2013-05 (Corsair Hydro H100i). Fungerar klockrent och är tyst, så jag personligen kan bara rekommendera den. Mycket snyggare än en stor fet kloss mitt i chassit dessutom.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i7 8700K - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance - Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti 12GB - Fractal Design Celsius S24 240mm - Corsair RM750x 750W - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS - Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Har h100gtx och tycker inte den är tyst emot motsvarande luft.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Beror helt på vilka kylare du jämför.

Men i regel låter ju vattenkylning mer då du har både fläkt OCH pump.

Och då vet du mkt väl om att det rör sig om ett par db dvs inte märkbart så sluta med tramset att AIO skulle vara högljutt.

Det finns för och nackdelar med båda lösningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RigBetard:

Vilken AIO kylare ska man välja egentligen? Vill ha något som kyler BRA (typ Noctua D15) men som inte låter jättemkt eller med något irriterande pumpljud.

Vad har ni för tips?

H115i. Corsair är duktiga och serviceminded. De har även närvaro här så om du mot förmodan stöter på problem får du hjälp direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Corsair som gäller eller? Om man ska ha kvalitets AIO kylare? Jag har sjukt dålig koll på de typer av kylare. Finns det någon "uttalad" top 3 lista?

Samt, behöver man underhålla en AIO kylare på något sätt?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

@RigBetard: Har själv kört på Deepcools captain 240 EX. Den har fungerat helt klockrent sen jag köpte den Relativt tyst (har dock ljudisolerat chassi) och kyler bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Att luft halverar ljudet är bullshit.

Tjurskit? Jag vet inte om jag håller med något av påståendena. Vattenkylt har en tendens till att introducera ljud som kommer från vibrationerna pumpen genererar. Ljud man är helt utan i system utan pump. Fläktarna på radiatorn ska göra jobbet av fläktar som annars hade suttit direkt på chassit, men måste eventuellt snurra fortare eftersom de ska både skyffla luft genom chassit, och täcka CPU'n kylbehov.
I grund och botten. Visst kan ett vattenkylt, speciellt ett AIO kittat system vara mer högljutt än likvärdigt presterande luftkylning, speciellt på ful last, men om det faktiskt spelar någon roll känns mer tveksamt, när systemet jobbar för fullt är det annat som låter i alla fall, så man hör inte skiten...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av RigBetard:

Corsair som gäller eller? Om man ska ha kvalitets AIO kylare? Jag har sjukt dålig koll på de typer av kylare. Finns det någon "uttalad" top 3 lista?

Samt, behöver man underhålla en AIO kylare på något sätt?

ne du behöver inte underhålla den på nåt sätt.
en annan bra kylare som e poppis är NZXT kraken X52 och X62,240 resp 280 mm AIO kylare,har själv haft en x62 jag va väldigt nöjd med

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller varför så många är anti-AIO på det här forumet. sitter själv med en H100i v1 och ett open-air chassi. Hör nästintill ingenting från min kylare under full-load och då är min CPU överklockad med nästan 1 Ghz. Visst, fick byta fläktar men anser fortfarande att AIO är bättre än luftkylt.