Digital Foundry prestandatestar Doom på Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Synd att Nintendo alltid envisas med sketen hårdvara. Skulle mycket hellre betala några tusenlappar mer, och sedan få en konsol som även drar till sig titlarna som nu förblir "exklusiva" för PS4 och Xbox. Jag menar Mario och Zelda i all ära, men det är inte tillräckligt för att jag ska köpa deras hårdvara igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av HappySatan:

Synd att Nintendo alltid envisas med sketen hårdvara. Skulle mycket hellre betala några tusenlappar mer, och sedan få en konsol som även drar till sig titlarna som nu förblir "exklusiva" för PS4 och Xbox. Jag menar Mario och Zelda i all ära, men det är inte tillräckligt för att jag ska köpa deras hårdvara igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har ju redan nu kommit en hel del titlar som inte är typiska Nintendo-titlar och fler är på väg.
Tänker du på några speciella titlar?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Doom 2 originalet är fan det spel jag haft mest kul med någonsin. Och på den tiden existera typ inte 60 FPS. Så tvinga inte på andra din inskränkta åsikt när den endast gäller dig själv. Alla är inte fps-överkänsliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Också spelat MASSOR med Doom2 i nätverk. Mycket riktigt inga 60fps. Dock är det en extrem skillnad på Doom som fps och nästa från ID Quake. Då ökade behovet av FPS MASSOR förutsatt att man använde mus.

Permalänk
Medlem

Såg riktigt najs ut givet att det är handhållet. DF var också impade. Sweclockers forum är bara en "though crowd"

Fel genre för mig men riktigt coolt att se Switchen få sånt här tredjepartstöd. Man ska inte glömma att denna port är i en helt annan kaliber än "låtsasportningarna" av populära speltitlar som vi fick se till Wii, där det kunde handla om helt separat gjorda spel som var totalt nedvattnade och värdelösa.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

Såg riktigt najs ut givet att det är handhållet. DF var också impade. Sweclockers forum är bara en "though crowd"

Fel genre för mig men riktigt coolt att se Switchen få sånt här tredjepartstöd. Man ska inte glömma att denna port är i en helt annan kaliber än "låtsasportningarna" av populära speltitlar som vi fick se till Wii, där det kunde handla om helt separat gjorda spel som var totalt nedvattnade och värdelösa.

En viktig grej att tänka på är ju att detta spel inte utvecklats för Switch från början med, hade utvecklarna haft Switch i åtanke under utveckling så hade resultatet förmodligen blivit bättre.

Men med tanke på vad det är och hur och vad spelet körs på så är det imponerande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

nej det är inte coolt när det knappt klarar av att lira detta spel i 30fps, det är menat man ska spela i 60fps..

Har du en källa på det?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Synd att Nintendo alltid envisas med sketen hårdvara. Skulle mycket hellre betala några tusenlappar mer, och sedan få en konsol som även drar till sig titlarna som nu förblir "exklusiva" för PS4 och Xbox. Jag menar Mario och Zelda i all ära, men det är inte tillräckligt för att jag ska köpa deras hårdvara igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast behöver vi en till konsol som inte skiljer sig markant mot en PC eller tidigare gen? PS4 och xbox1 är helt ointressant i min värld just nu, bara några få spel som jag inte kan spela på PCn istället och få en mycket bättre upplevelse. Switch är ju genialt med att de i princip får regera ensamma på bärbara marknaden, och samtidigt tillfredsställa alla som gillar Nintendo exklusiva titlar, och då kunna välja att köra det i bärbart eller sittandes i soffan, där är lyxigt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Fast behöver vi en till konsol som inte skiljer sig markant mot en PC eller tidigare gen? PS4 och xbox1 är helt ointressant i min värld just nu, bara några få spel som jag inte kan spela på PCn istället och få en mycket bättre upplevelse. Switch är ju genialt med att de i princip får regera ensamma på bärbara marknaden, och samtidigt tillfredsställa alla som gillar Nintendo exklusiva titlar, och då kunna välja att köra det i bärbart eller sittandes i soffan, där är lyxigt.

Jag säger inte att Switchens format är dåligt, tvärtom, det är skithäftigt. Men håller du inte med om att den vore ännu trevligare om prestandan var i paritet med PS/XB, så att alla "ordinarie titlar" kunde släppas till den med? Som det är nu känns det som att det krävs massvis med trixande för utvecklarna för att släppa spelen till Switchen, vilket innebär att releaserna blir senare och färre.

För den som älskar Nintendos egna titlar spelar det kanske inte någon större roll, men för mig som aldrig har förstått storheten i vare sig Link eller Mario blir det liksom... en cool konsol, men utan några spel. Tyvärr.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag säger inte att Switchens format är dåligt, tvärtom, det är skithäftigt. Men håller du inte med om att den vore ännu trevligare om prestandan var i paritet med PS/XB, så att alla "ordinarie titlar" kunde släppas till den med? Som det är nu känns det som att det krävs massvis med trixande för utvecklarna för att släppa spelen till Switchen, vilket innebär att releaserna blir senare och färre.

För den som älskar Nintendos egna titlar spelar det kanske inte någon större roll, men för mig som aldrig har förstått storheten i vare sig Link eller Mario blir det liksom... en cool konsol, men utan några spel. Tyvärr.

Då hade de fått släppa den bärbara funktionen i det hela. Och bara släppt ett Wii-U-PRO eller nått, tror faktiskt inte de hade sålt så mycket då. Microsoft och Sony har redan för hårt grepp om markanden, så de måste göra någonting unikt för att sälja.

Den taktiken fungerade med Wii (som sålde mer än PS3 har jag för mig). De misslyckades dock med Wii-U då den kom ut vid fel tidpunkt och inte tillförde tillräckligt mycket nyheter. Tror det var många som hade Wii som inte kändes sig lockade att uppgradera till WiiU, torts att det är en fantastisk konsol i många avseenden. Hade Wii-U släppts samtidigt som PS3 hade den dominerat. Men nu hamnade den ställd mot PS4 och XboxOne istället, och mest HD remakes på Wii-titlar som lockbete.

Nu tror jag Nintendo satt i samma båt, de ville inte konkurrera med PS4 Pro och Xbox One X med en snarlik konsol. Sony hade lagt ner PSP-satsningen i princip, 3DS behövde en ersättare så det blev en hybridlösning och det verkar ha fungerat

Tror det på sikt kan innebära att de lägger ner DS och 3DS helt dock. Ser inte någon mening med det just nu. Tror snarare att de släpper en Switch Pro framöver med ny version av Tegra och full bakåtkompatibilitet med alla Switch spel.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Synd att Nintendo alltid envisas med sketen hårdvara. Skulle mycket hellre betala några tusenlappar mer, och sedan få en konsol som även drar till sig titlarna som nu förblir "exklusiva" för PS4 och Xbox. Jag menar Mario och Zelda i all ära, men det är inte tillräckligt för att jag ska köpa deras hårdvara igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Har spelat datorRPG sedan textterminalernas tid då man gick runt som ett "@", och var livrädd för "D".
Zelda är det bästa RPGet jag någonsin spelat.

Mario, mnja. Klarar mig rätt bra utan, men man kan inte låta bli att baxna inför all spelglädje och kreativitet. Utvecklarna måste ha ätit av sina egna svampar, för det är sanslöst psykedeliskt! Fattar inte att det kan vara barntillåtet, rena drogpropagandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

@Viochee: Det där är ett argument som gång på gång kommer upp men visa mig gärna den telefonen som fixar BOTW, Doom, Skyrim, Mario Odyssey, Splatoon, Arms, eller ens Mario Kart. Telefoner må vara kraftfulla men nej, de är inte universalprodukter som ersätter allt och ingenting förutom en entusiast-PC. Skulle du mot förmodan hitta en telefon som faktiskt helt och hållet kan ersätta Switchen så får du gärna berätta hur det är att sitta och spela med tummarna som täcker för halva skärmen.

Vad jag måste och inte måste göra spelar väl ingen roll? Produkten är framtagen med ett sådant användningsområde i åtanke och jag för min del uppskattar att kunna dra fram den var som helst, även på lunchpausen, för att koppla av. Om jag får välja mellan att dra fram Skyrim på Switchen eller dra fram Clash of "Wait 2 months to build your next house or pay $10 to do it now" Clans så är Skyrim tusenfaldigt mycket bättre.

Nej, Switchen är inte lika kraftfull som en PC, en Xbox X eller ens vanliga Xbox men är det någon som någonsin har påstått det? Den är kraftig nog för att driva aningen nedskalad Doom i 30fps var jag än är och det är mer än tillräckligt tills jag satt mig framför PCn igen.

Om vi ska vara ärliga så var det du som började med en nedlåten attityd
"Det var ju jäkligt synd för din son som kommer missa mängder med underbart roliga spel bara pga han fått en inskränkt åsikt från sin far."
Det var mest därför jag frågade om du måste spela just de spelen när du är på resande fot, Nintendo har väl sina egna spel som många tycker om, personligen kan jag spela nå "skärp" spel för att fördriva tiden när jag inte är hemma.
Just dessa spel hade jag personligen inte spelat på switch även om jag hade en...

Spela i frid.

Permalänk
Medlem

Vem i sitt rätta sinne skulle betala för det här möget???

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Varför gnäller alla alltid om fps hit o dit? För dom som enbart äger en Switch eller annan handhållen enheten så är det perfekt. Tror även att dom flesta som köper en Switch är medvetna om att det inte är någon high performence enhet. Och självklart är en Pc alltid bäst men för folk som inte vill lägga ner över 8000kr för en budget dator så är switch, ps4 samt xbox ett perfekt alternativ. Och jag själv tycker det är roligt att nintendo äntligen släpper lite bättre spel.

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det borde ha varit omöjligt men de lyckades ändå väldigt bra med tanke på omständigheterna. Får se om eventuella patchar kan få upp prestandan. Hade gärna sett möjlighet att sjustera grafikinställningarna lite för att kunna nå stabilt 30 FPS iallafall.

Detta och L.A. Noire och Skyrim släpps alldeles för tätt. Och då har det varit stora spelsläpp nyligen (Mario Odyssey främst) och framöver (Xenoblade Chronicles 2). Ont om tid att spela allt som släpps ens.

Hur tycker du kontrollerna känns med Joycons i portabelt läge? Känns de responsiva eller lite halvslöa? I brist på bättre förklaring. Jag har spelat Roque Trooper både stationärt och portabelt, Joyconsen är inte responsiva nog där för mig medans det är riktigt nice med Pro-kontrollen.

Edit: DF-snubben var tydligen av den åsikten vid en nogrannare koll på slutet av klippet.

Brutal vecka detta. Jag har svårt att välja mellan L.A. Noire och Skyrim denna vecka. Och brutalt sugen på DOOM med. I slutändan blir det nog rubbet men LAN och Skyrim är prioriterade. Bra nyfiken på hur dessa båda fungerar, kommit en del bra priser på bägge spel redan.

Responsiva helt klart men man får fippla lite med inställningarna för rörelsesmoothing och känslighet för att få det perfekt. Lite svårare att sikta bra än med fullstora analoga såklart men absolut inte såpass att det gjort spelet sämre eller svårare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag måste inflika att visst, det är kanske imponerande att spelet funkar på switch. Jag tycker dock inte att det gör spelupplevelsen bra för det. Precis som det var imponerande när Doom kom på SNES. Den versionen är ändå något man bör undvika, och enbart till för de som ej har möjlighet att spela den mycket bättre PC-versionen. Enligt mig är det ungefär samma tapp i upplevelse på den versionen som på detta nya. Det är inte gnäll, det är en åsikt. Det hindrar inte andra personer att få tycka som de vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danneee:

Responsiva helt klart men man får fippla lite med inställningarna för rörelsesmoothing och känslighet för att få det perfekt. Lite svårare att sikta bra än med fullstora analoga såklart men absolut inte såpass att det gjort spelet sämre eller svårare.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, låter rätt bra ändå.
Blir nog att skaffa framöver när priset gått ner lite/Switch-backloggen minskat lite.