Asus lanserar bärbara datorer med Intel Kaby Lake Refresh

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar bärbara datorer med Intel Kaby Lake Refresh

Som en av de första tillverkarna lanserar nu Asus bärbara datorer utrustade med Intel Kaby Lake Refresh, med totalt sex nya modeller i Zenbook- och Vivobook-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den blå är riktigt fresh. Trevligt med U-modeller med 4 kärnor

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Nyheter fram till och under CES. 8e gen core överallt!!!

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av Markusas:

Den blå är riktigt fresh. Trevligt med U-modeller med 4 kärnor

Tänkte precis samma då jag såg att den till skillnad från förra generationers U modeller som egentligen skulle klassas som i3or.
Tyckte GHz va på tok för låg men såg sen turbo frekvensen.
EDIT: Konstigt att det Vivolåten kommer upp så fort jag la märke till vad datorn hette.
Notbad.jpg

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

När chefen på jobbet säger; "På det här företaget kör vi Mac".

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar på UX430UN
stämmer verkligen rekomenderade priset på 11k? Förra generationen säljs nu för 14k.. och de nya för 15-16.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Trevligt med uppdaterade Zenbooks, men jag hade hoppats nästa uppdatering var att den kommer med Ryzen Mobile, och gärna lite högre upplöning på skärmen, då hade en UX430 suttit fint, men senare kanske.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Inaktiv

Tycker man får fruktansvärt lite för pengarna. Jag sitter här med min snart 4 år gamla HP som kostade mig 4000kr. En i5a med 8gb ram och just 1000gb mekanisk hd.

Vad ska man säga...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Tycker man får fruktansvärt lite för pengarna. Jag sitter här med min snart 4 år gamla HP som kostade mig 4000kr. En i5a med 8gb ram och just 1000gb mekanisk hd.

Vad ska man säga...?

Och den väger ca 1 kg och är lika liten och smidig?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk

UX330 för 7500 kronor verkar ju ge otroligt mycket prestanda för pengarna. Sjukt glad att jag väntade med att slå till på en laptop förra månaden. Hoppas de får säljstart till black friday med en liten ytterligare rabatt.

Skrivet av DevilsDad:

Sitter och väntar på UX430UN
stämmer verkligen rekomenderade priset på 11k? Förra generationen säljs nu för 14k.. och de nya för 15-16.

Skickades från m.sweclockers.com

Kostar $1099 på Amazon. https://www.amazon.com/dp/B076HLP9FP Med tidigare logik om att $1 = 10 SEK så stämmer det mer eller mindre exakt.

Permalänk
Medlem

Ingen 17 tummare utan 2-i-1 trams?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför någon vill ha trams som Zenbook Flip, hemsk blank skärm som inte går att använda till nått, och på köpet får man touch skärm, fattar inte vad touch ska vara bra till, patetiskt med 2 i 1 burkar är vad det är....De ända som faktiskt kan ha nytta av detta är de med vissa funktionshandikapp....

De andra ser däremot läckra ut, vill ha

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

fyrkärniga Intel Core i7-8550U, 16 GB primärminne samt 512 GB NVMe-baserad SSD-lagring. Zenbook 3 Deluxe UX 490 har ett rekommenderat pris på cirka 17 000 kronor.
Inte helt fel, en sådan dator skulle många kunna ha till och från jobbet då med en usb c dockningsstation både hemma och på jobbet.

Behöver man mer kraft än detta, ja då jobbar man egentligen fel för man ska då lägga lasten på en större dator som man fjärrstyr.

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Desto fler reviews jag ser på 2in1 datorer desto mer inser jag hur bra det är utan touch.

När är faktiskt pekskärm nått att ha? Oergonomiskt att peta, sen är skärmen alltid blank och reflektiv (glas), så den blir jobbig att använda i allt utom rum med perfekt belysning.

Som sagt, innan man kan peta på skärmen utan att den dallrar som gele så kan pekskärm vara bra, men innan det så är 2in1 bara dåliga laptops som är sämre surfplattor.

Ja menar, vem vill ha en ipad som väger 1 kg?

Surface förstår jag inte heller mig på, ja den är nice i teorin men jag sitter med min bärbara i knät och skriver.. det går inte med en surface. surface är bra om allt du gör är att sitta vid ett bord, men för allt annat har klassiska laptops bättre tangentbord och ergonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@ggustavsson: Desto fler reviews jag ser på 2in1 datorer desto mer inser jag hur bra det är utan touch.

När är faktiskt pekskärm nått att ha? Oergonomiskt att peta, sen är skärmen alltid blank och reflektiv (glas), så den blir jobbig att använda i allt utom rum med perfekt belysning.

Som sagt, innan man kan peta på skärmen utan att den dallrar som gele så kan pekskärm vara bra, men innan det så är 2in1 bara dåliga laptops som är sämre surfplattor.

Ja menar, vem vill ha en ipad som väger 1 kg?

Surface förstår jag inte heller mig på, ja den är nice i teorin men jag sitter med min bärbara i knät och skriver.. det går inte med en surface. surface är bra om allt du gör är att sitta vid ett bord, men för allt annat har klassiska laptops bättre tangentbord och ergonomi.

Så sant och förutom det så gör touchskärmen att datorn blir tyngre än vad den den kunde ha varit utan touchskärm.

Har dock inget emot rena surfplattor, de kan vara användbara, är kombinationen jag ogillar blir SAS varken hackat eller malet...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

På Kompletts hemsida står det att den fullastade UX430UN kommer in på lager den 16:e, med lägre specs den 24:e och UX430UAR kommer den 18:e

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

När chefen på jobbet säger; "På det här företaget kör vi Mac".
https://i.imgflip.com/fnuqj.jpg

Naaawh… De kommer nog dit inom några månaders tid ska du se.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt med alternativ till HP Envy och Xiaomi som varit de enda hitills med ultrabooks och MX150. En 14" ultrabook och MX150 kan bli riktigt bra som resedator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leyer:

Och den väger ca 1 kg och är lika liten och smidig?

Ja 4 år av utveckling och över det dubbla priset motsvarar verkligen krympningen av PCB, batteri och kylning.

Permalänk

Nu när man vet att man snart kommer kunna få laptops med Intel kaby lake CPU samt AMD Vega/Polaris baserad grafik så ser det ju mindre lovande ut att köpa laptops i dagsläget!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Första gången jag ser så mycket negativt om 2-1 laptops.. Är det verkligen så illa? Jag tänkte skaffa mig HP spectre x360 13tum på 13.3 tum och en i5 8gen (tror det är kabylake refresh med)?
Jag har bara haft surfplatta som min bärbara lösning innan så det lockar med en laptop som kan göra både och.. TouchPad använder man ju bara när den är ihopslagen annars använder man ju den som en vanlig laptop..
Glansig skärm? Tänkte inte på det i butiken. Den har bara fått positiv review om just skärmen.. Nån av er som klagar som sett en hp spectre 360?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

På Kompletts hemsida står det att den fullastade UX430UN kommer in på lager den 16:e

Eftersom alla undrar:
hade jag inte alldeles nyss bränt ganska precis så mycket pengar på en ny tv, och därmed tömt min spargris för elektroniska prylar, skulle jag varit frestad att förhandsbeställa. Jag har väntat på att precis en sådan version ska komma. För mig är det bästa existerande kompromiss av litenhet och prestanda i en laptop, till ändå okej pris.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Första gången jag ser så mycket negativt om 2-1 laptops.. Är det verkligen så illa? Jag tänkte skaffa mig HP spectre x360 13tum på 13.3 tum och en i5 8gen (tror det är kabylake refresh med)?
Jag har bara haft surfplatta som min bärbara lösning innan så det lockar med en laptop som kan göra både och.. TouchPad använder man ju bara när den är ihopslagen annars använder man ju den som en vanlig laptop..
Glansig skärm? Tänkte inte på det i butiken. Den har bara fått positiv review om just skärmen.. Nån av er som klagar som sett en hp spectre 360?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har (till skillnad från de som säger att det är skit?) haft en "2-i-ett-dator". Just en HP Spectre X360 från sent 2016. Jag gillade den, men använde den ärligt talat mest som en vanlig laptop. Jag råkade nyligen ha sönder den och när nu bytte så köpte jag istället en Dell XPS 13 utan touch. Lite förvånande för mig själv så saknar jag faktiskt touch-funktionen fast jag inte tyckte att jag använde den så mycket.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsrock:

Jag har (till skillnad från de som säger att det är skit?) haft en "2-i-ett-dator". Just en HP Spectre X360 från sent 2016. Jag gillade den, men använde den ärligt talat mest som en vanlig laptop. Jag råkade nyligen ha sönder den och när nu bytte så köpte jag istället en Dell XPS 13 utan touch. Lite förvånande för mig själv så saknar jag faktiskt touch-funktionen fast jag inte tyckte att jag använde den så mycket.

Tack skönt att höra ändå från någon som haft en.. Känns som att de som sågar idéen mest är se som aldrig riktigt testat..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

2-1 datorer är klockrent tycker jag. Man kan använda den som en riktig dator när man skall arbeta, men man kan göra om den till en platta och slösurfa i soffan eller använda pekgränssnitt när man vill det. Jag har använt min en hel del både professionelt och privat. Sen om man verkligen behöver en 2-1 eller hellre sparar några gram och kronor är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

2-1 datorer är klockrent tycker jag. Man kan använda den som en riktig dator när man skall arbeta, men man kan göra om den till en platta och slösurfa i soffan eller använda pekgränssnitt när man vill det. Jag har använt min en hel del både professionelt och privat. Sen om man verkligen behöver en 2-1 eller hellre sparar några gram och kronor är en annan sak.

Mitt problem med dom är att man inte kan ha dom i knät som bärbara. Kombinera "stödet" med ett tangentbord som inte är stabilt så blir det en ganska dålig upplevelse såvida du inte sitter med den på ett bord.

Ja, att sitta med den i soffan utan tgb kanske är en grej men jag tycker dom är är tunga för det, inte ens min surfplatta som väger 400g känns vidare bekväm i det scenariot. En laptop bara står där utan ansträngning från mig och tbg är ofta väldigt bra (iaf på min Lenovo x1 carbon) och ergonomin är mycket bättre över lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Mitt problem med dom är att man inte kan ha dom i knät som bärbara. Kombinera "stödet" med ett tangentbord som inte är stabilt så blir det en ganska dålig upplevelse såvida du inte sitter med den på ett bord.

Ja, att sitta med den i soffan utan tgb kanske är en grej men jag tycker dom är är tunga för det, inte ens min surfplatta som väger 400g känns vidare bekväm i det scenariot. En laptop bara står där utan ansträngning från mig och tbg är ofta väldigt bra (iaf på min Lenovo x1 carbon) och ergonomin är mycket bättre över lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är microsoft surface och liknande du syftar på så håller jag helt med. Att inte kunna sitta med dem i knät på tex ett tåg eller buss drar ned betyget rejält i min mening. Det finns dock andra 2-1 datorer som är betydligt mer stabila så jag skulle välja något annat än en surface.

Jag har inga problem med vikten i det scenariot. Jag brukar halvligga ned och vila den mot lår eller mage, alt lägga en kudde under när man blir trött. Är man vad vid att läsa tjocka böcker i många timmar så är en surfplatta inga problem.

Mitt behov var att jag var tvungen att kunna använda datorn både sittandes, ståendes och gåendes(dvs utan bord). Att skaffa en dator som man kunde ha som en riktig laptop sittandes och en surfplatta ståendes som man håller i ena armen var lösningen och det fungerade mycket bra för mig.

ps.
Kan påpeka att det är en Lenovo yoga jag har

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Mitt problem med dom är att man inte kan ha dom i knät som bärbara. Kombinera "stödet" med ett tangentbord som inte är stabilt så blir det en ganska dålig upplevelse såvida du inte sitter med den på ett bord.

Ja, att sitta med den i soffan utan tgb kanske är en grej men jag tycker dom är är tunga för det, inte ens min surfplatta som väger 400g känns vidare bekväm i det scenariot. En laptop bara står där utan ansträngning från mig och tbg är ofta väldigt bra (iaf på min Lenovo x1 carbon) och ergonomin är mycket bättre över lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast du kan ju ha sen i knät.. Det är ju som vilken laptop som helst fast den kan vridas runt till en surfplatta och den har touchscreen. Det är typ enda skillnaderna från en vanlig laptop..

Jag tror du tänker enbart på t. Ex. Surface pro som mer känns som en surfplatta som man kan göra Till laptop. Men som du ser på bilden på artikeln eller t. Ex. Hp spectre x360 och Lenovo yogas variant så kan du ju använda den som vilken laptop som helst

Visa signatur

Citera för svar!