Permalänk
Medlem

Köpråd, spelskärm

Hej på er!

Det finns många trådar i detta ämne men jag har svårt at resonera, så tänkte ifall det är någon som är mera insatt än mig o har tid får ni gärna agera bollplank åt mig! Jag är urusel på speccs och allt det finstilta trots att jag arbetar inom området (kontor och E-sport klingar inte...).
Jag söker en ny spelskärm för min gamingrig. Generellt är jag kräsen när det gäller mina teknikinförskaffningar o satsar hellre lite mera en gång än byter grejjer en gång i kvartalet. Ekonomin sätter ju ofta på bromsen men man måste prioritera

Krav:
- 27"
- 144hz(eller mer).
- 2560x1440 (4K?)

Önskemål/Plus:
- G-Sync

Jag sitter med en dator med Intel Xeon processor och Asus Strix GTX1070 OC 8GB graffekort. Den stora frågan jag har är egentligen om det är värt pengarna att ta en G-Sync skärm eller inte? Åsikter? Förslag? Tankar? - I am all ears!

Efter en del googlande kom jag fram till dessa förslag:
Asus 27" PG278QR ROG Swift, 2560x1440, 165Hz, G-sync

BenQ 27" ZOWIE XL2735, 144Hz e-Sports -monitor

Ja, jag bor i Finland, en av de 5% som har svenska som modersmål Så ifall du orkade läsa hela min post så fick du i alla fall lite allmänbildning!

Visa signatur

| Asus Prime X470 Pro | AMD Ryzen 7 2700X @4,1GHZ |
| Corsair 32GB @3200MHZ | Nvidia GTX 1070 STRIX OC 8GB |
| 256GB M.2 SSD x2 | 500GB SSD x2 | 3TB Western Digital, Raid 1 |

Permalänk
Medlem

@Xqs: När du vill lira på den höga upplösningen är det bra med en G-sync skärm. Får du fps drops gör G-sync att du slipper lagget på grund av dropppsen.

Permalänk

Det är alltid värt att ta g-sync förutsatt att man har ett grafikkort från nVidia och inte har en för stram budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Acer Predator XB271HU, den har jag och den var värd varenda jäkla öre.

gsync är värt, 144hz är värt, ips och 1440p är värt. köp för tusan

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!
Siktar på en Asus troligtvs, och hoppas det kommer något bra erbjudande under black-friday om ett par veckor! Smakar det så kostar det, som med allt annat

Skrivet av Kethsi:

Acer Predator XB271HU, den har jag och den var värd varenda jäkla öre.

gsync är värt, 144hz är värt, ips och 1440p är värt. köp för tusan

Jo jag kollade in även den, 100€/~1000SEK billigare än Asus motsvarande. Undrar vad skillnaden är i praktiken?
Acer 27" Predator XB271HUA WQHD

Visa signatur

| Asus Prime X470 Pro | AMD Ryzen 7 2700X @4,1GHZ |
| Corsair 32GB @3200MHZ | Nvidia GTX 1070 STRIX OC 8GB |
| 256GB M.2 SSD x2 | 500GB SSD x2 | 3TB Western Digital, Raid 1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xqs:

Tack för era svar!
Siktar på en Asus troligtvs, och hoppas det kommer något bra erbjudande under black-friday om ett par veckor! Smakar det så kostar det, som med allt annat

Jo jag kollade in även den, 100€/~1000SEK billigare än Asus motsvarande. Undrar vad skillnaden är i praktiken?
Acer 27" Predator XB271HUA WQHD

du menar asus pg279q då antar jag? dom brukade vara samma pris men acer satte ner priset eller butikerna vet inte vilket men i alla fall asus har inte pris matchat dom utan dom tänker väl att asus märket säljer eller så gav dom helt enkelt upp på den skärmen.

jag tog acern mest pga den verkade lida minst av tillverkningsproblem medans asus skärmen har ofta en massa olika problem med t.ex backlightbleed och andra grejer om man kollar omdömen från folk som köpt den.

men i praktiken om båda funkar felfritt är det nästan ingen skillnad alls på dom.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Permalänk
Medlem

Skrev nyss ett inlägg i tråden "brevid" men gäller typ samma sak men som nämndes tidigare så är G-sync ett nästan måste då du kör 1070 (om du ska hoppa upp i upplösningen). Vore kul med åsikter från folk som själva äger eller använt någon av dessa skärmar.

Nu är det bara att vända på Black Friday, endast 2 veckor kvar nu! (24 november)

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Medlem

Jag som tänkte vänta till Black Friday beställde idag en skärm, på komplett. Hade beställt ett GTX 1080 på annan sida men avbeställde och körde även den via komplett. Detta tack vare @Tha_Rula

Komplett Rabatt

Tillsammans översteg varorna 10 000 kr så fick en rabatt på 2000 kr! 20%! Helt sjukt på denna typ av varor så jag rekomenderar att om ni ska köpa en skärm snart kan ni lika gärna göra det nu och ta en över 5000 och få 1000 kr i rabatt.

https://imgur.com/a/1X0Od
Köpte 2 andra saker jag ändå behövde men räknar ej in dessa.

Dold text

Fick grafikkortet + skärmen för 10 189 kr och billigaste skärmen med det grafikkortet hade kostat 11 780 kr och det är en minskning på 1600 vilker jag gärna tar emot

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Medlem

Tack för förslagen! Efter lite mera efterfoskring så verkar predatorn ovan ha lika egenskaper (som Asus PG278QR) samt feedback av användare. Det finns ju dock två modeller HUA med TN-panel och HU med IPS. Någon som har erfarenhet av dessa två?

Skrivet av Davisho:

Skrev nyss ett inlägg i tråden "brevid" men gäller typ samma sak men som nämndes tidigare så är G-sync ett nästan måste då du kör 1070 (om du ska hoppa upp i upplösningen). Vore kul med åsikter från folk som själva äger eller använt någon av dessa skärmar.

Nu är det bara att vända på Black Friday, endast 2 veckor kvar nu! (24 november)

Det blir nog en G-Sync utan tvivel! Så det är bara att vänta på Black Friday nu då - Och hoppas på att någon av de nämnda skärmarna dyker upp på rea-tablån!

Visa signatur

| Asus Prime X470 Pro | AMD Ryzen 7 2700X @4,1GHZ |
| Corsair 32GB @3200MHZ | Nvidia GTX 1070 STRIX OC 8GB |
| 256GB M.2 SSD x2 | 500GB SSD x2 | 3TB Western Digital, Raid 1 |

Permalänk
Medlem

Är också ute efter en ny skärm och precis som TS så ska det vara minst 27" och 2560*1440 då det är vad jag har idag.

Tänkte jag skulle testa "G-sync" som det pratas så gott om.

Dock är det INTE främst spel skärmen kommer användas till, utan mer "allround" egentligen.

Då man har någon sorts IPS-skärm (osäker på vilken variant) i nuläget så vill man ju inte byta tillbaka till TN-panel igen, trots att utbudet av G-sync där är betydligt större. Och ifall man hade ett AMD-kort så skulle det ju finnas betydligt fler skärmar med det så kallade "Freesync" att välja på. Men men...

Hur är "Asus ROG Swift PG279Q" jämfört med "Acer Predator XB271HU" egentligen?

Det skiljer ju ungefär 1000 kr mellan dem för tillfället.

Eller finns det någon annan skärm med "G-sync" som har utmärkt bildkvalité?

EDIT: Eller ska man kanske strunta i "G-sync" helt, eftersom man spelar så pass lite och det finns ett oerhört mycket större utbud av skärmar utan denna tekniken? Då jag nu lägger störst vikt på bildkvalitén. Har ju aldrig märkt några problem när jag spelat tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Är också ute efter en ny skärm och precis som TS så ska det vara minst 27" och 2560*1440 då det är vad jag har idag.

Tänkte jag skulle testa "G-sync" som det pratas så gott om.

Dock är det INTE främst spel skärmen kommer användas till, utan mer "allround" egentligen.

Då man har någon sorts IPS-skärm (osäker på vilken variant) i nuläget så vill man ju inte byta tillbaka till TN-panel igen, trots att utbudet av G-sync där är betydligt större. Och ifall man hade ett AMD-kort så skulle det ju finnas betydligt fler skärmar med det så kallade "Freesync" att välja på. Men men...

Hur är "Asus ROG Swift PG279Q" jämfört med "Acer Predator XB271HU" egentligen?

Det skiljer ju ungefär 1000 kr mellan dem för tillfället.

Eller finns det någon annan skärm med "G-sync" som har utmärkt bildkvalité?

EDIT: Eller ska man kanske strunta i "G-sync" helt, eftersom man spelar så pass lite och det finns ett oerhört mycket större utbud av skärmar utan denna tekniken? Då jag nu lägger störst vikt på bildkvalitén. Har ju aldrig märkt några problem när jag spelat tidigare.

Nu har jag ingen erfarenhet av dessa skärmar, än. Men prestandan mellan PG279Q(R?) och XB271HU(A) verkar vara jämförbara med varandra. Asus verkar ha haft problem med en del backlight bleeding men säljer ändå, är det månne märket som sköter om det? Asus har för övrigt tre års garanti, medans Acer "endast" har två.

Jag undrar också om det finns andra leverantörer eller modeller som Ni, Sweclockers, har erfarenhet av, som är jämförbara med de ovanämnda. T.ex. Viewsonic? Viewsonic 27" XG2703-GS QHD

Visa signatur

| Asus Prime X470 Pro | AMD Ryzen 7 2700X @4,1GHZ |
| Corsair 32GB @3200MHZ | Nvidia GTX 1070 STRIX OC 8GB |
| 256GB M.2 SSD x2 | 500GB SSD x2 | 3TB Western Digital, Raid 1 |

Permalänk
Medlem

Plockade hem en Acer x34 predator 35 ultrawide, 100hz med gsync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xqs:

Nu har jag ingen erfarenhet av dessa skärmar, än. Men prestandan mellan PG279Q(R?) och XB271HU(A) verkar vara jämförbara med varandra. Asus verkar ha haft problem med en del backlight bleeding men säljer ändå, är det månne märket som sköter om det? Asus har för övrigt tre års garanti, medans Acer "endast" har två.

Jag undrar också om det finns andra leverantörer eller modeller som Ni, Sweclockers, har erfarenhet av, som är jämförbara med de ovanämnda. T.ex. Viewsonic? Viewsonic 27" XG2703-GS QHD

De flesta skärmarna verkar lida av detta mer eller mindre. Kan förstå att det är något som man inte kan komma ifrån helt med IPS. Men att det är så enormt varierande från skärm till skärm, och dessutom kan finnas på riktigt dyra skärmar är inte alls ok.

Att köpa en skärm idag är ju lite av ett lotteri. Får man en bra eller dålig panel?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xqs:

Jag undrar också om det finns andra leverantörer eller modeller som Ni, Sweclockers, har erfarenhet av, som är jämförbara med de ovanämnda. T.ex. Viewsonic? Viewsonic 27" XG2703-GS QHD

Jag har denna Viewsonic på skrivbordet för test och kommer göra en större översikt av den typen produkter inom ett par veckor.

Enkelt uttryckt är det väldigt snarlika produkter som presterar likadant. Det som skiljer sig är framför allt det runt ikring själva bilden, stativ, menyknappar, utseende, garantier och liknande.