Permalänk
Medlem

Datorn startar plötsligt inte.

Hej
Igår så startade inte min dator när jag tryckte på power knappen. Provade då power knappen på moderkortet med startade ändå inte. Stängde då av och på nätaggregatet och sen funkade det att starta datorn.
Men nu när jag skulle starta den så går det inte. Provade samma som igår utan resultat. Grafikkortet lyser och det gör även tangentbord och mus så det kan inte vara helt dött...

Det jag har kollat/provat är, alla kablar sitter. Power knapp chassi och moderkort. "Tjuvkopplat" chassi power knappen. Stängt av och på nätaggregat.

Är en gammal dator,
Moderkort; Asrock P8P67 Extreme4
Cpu, 2500k inte överklockad
Nätaggregat, corair 650w
Kan fylla på om det behövs

Någon som har någon ide om vad man kan göra?
/Albert

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att prova ett annat nätaggregat så kan du utesluta den. Samt koppla ur grafikkortet och kör på processorns grafikkort. Ju fler delar du kan provköra i en annan dator desto bättre men det låter som att ditt moderkort har somnat in.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Om du har möjlighet att prova ett annat nätaggregat så kan du utesluta den. Samt koppla ur grafikkortet och kör på processorns grafikkort. Ju fler delar du kan provköra i en annan dator desto bättre men det låter som att ditt moderkort har somnat in.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar Ska kolla om jag hittar någon som jag kan låna nätaggregat av.

Permalänk

Testa det här:

  • Slå av grenuttaget/dra ut sladden ur väggen

  • Håll inne startknappen på datorn i ca 10 sekunder

  • Släpp startknappen

  • Slå på grenuttaget/sätt in sladden i väggen

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk

Eventuellt testa byt ut batteriet på moderkortet. Jag har samma problem med min dator från 2011 (Asus P8P67, 2500K) men med ett Corsair AX 850W. Har inte själv kollat batteriet men jag får igång min dator med knepet jag skrev ovan.

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbaskoen:

Testa det här:

  • Slå av grenuttaget/dra ut sladden ur väggen

  • Håll inne startknappen på datorn i ca 10 sekunder

  • Släpp startknappen

  • Slå på grenuttaget/sätt in sladden i väggen

Skrivet av Barbaskoen:

Eventuellt testa byt ut batteriet på moderkortet. Jag har samma problem med min dator från 2011 (Asus P8P67, 2500K) men med ett Corsair AX 850W. Har inte själv kollat batteriet men jag får igång min dator med knepet jag skrev ovan.

Tack för svar Testade men gick inte :/ Ska prova med nytt batteri och se om det gör skillnad

Permalänk
Medlem

VAD är det för corsair agg?
Är det tex ett CS/CX/GS så är det ganska troligt att det sagt upp sig då 2år är vad man kan räkna med att dessa skräpagg håller (sällsynta fall dör dom efter ett halvår till o med) allt över 2år är ren bonus tid.

OM det är nätagget som sagt upp sig/är på väg att dö så bör du sluta använda det OMEDELBART!!!
Detta för att ALLA nätagg kan skada/döda andra komponenter som cpu/gpu/mb/minne/ssd/hd/etc när dom dör heller är nära att dö, och det oavsett om det är ett extremt bra kvalitets agg o handlar det om CS/CX/GS så är det rätt vanligt att dom tar med sig annat i döden.
Varje gång du provar att starta datorn med ett dött/dåligt agg så finns det en hög risk att det skadar/dödar andra komponenter och om det tex får igång datorn i några sek-minuter för att sen slå av datorn så ökar risken för att nåt händer ganska mycket för varje "startförsök".

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

VAD är det för corsair agg?
Är det tex ett CS/CX/GS så är det ganska troligt att det sagt upp sig då 2år är vad man kan räkna med att dessa skräpagg håller (sällsynta fall dör dom efter ett halvår till o med) allt över 2år är ren bonus tid.

OM det är nätagget som sagt upp sig/är på väg att dö så bör du sluta använda det OMEDELBART!!!
Detta för att ALLA nätagg kan skada/döda andra komponenter som cpu/gpu/mb/minne/ssd/hd/etc när dom dör heller är nära att dö, och det oavsett om det är ett extremt bra kvalitets agg o handlar det om CS/CX/GS så är det rätt vanligt att dom tar med sig annat i döden.
Varje gång du provar att starta datorn med ett dött/dåligt agg så finns det en hög risk att det skadar/dödar andra komponenter och om det tex får igång datorn i några sek-minuter för att sen slå av datorn så ökar risken för att nåt händer ganska mycket för varje "startförsök".

Jag vill påstå att detta är en extrem överdrift.
Det KAN hända men är inte ovanligt att allt fungerar som det ska sen när man bytt nätagg.
Skruvar hel del datorer om pret och pajjat 20-tal nätagg i drift genom åren så det rent av smäller.kondingar ibland osv och en gång har ett moderkort dött vad jag gissar är i samband med det havererade nätagget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbaskoen:

Eventuellt testa byt ut batteriet på moderkortet. Jag har samma problem med min dator från 2011 (Asus P8P67, 2500K) men med ett Corsair AX 850W. Har inte själv kollat batteriet men jag får igång min dator med knepet jag skrev ovan.

Skrivet av grizzly666:

VAD är det för corsair agg?
Är det tex ett CS/CX/GS så är det ganska troligt att det sagt upp sig då 2år är vad man kan räkna med att dessa skräpagg håller (sällsynta fall dör dom efter ett halvår till o med) allt över 2år är ren bonus tid.

OM det är nätagget som sagt upp sig/är på väg att dö så bör du sluta använda det OMEDELBART!!!
Detta för att ALLA nätagg kan skada/döda andra komponenter som cpu/gpu/mb/minne/ssd/hd/etc när dom dör heller är nära att dö, och det oavsett om det är ett extremt bra kvalitets agg o handlar det om CS/CX/GS så är det rätt vanligt att dom tar med sig annat i döden.
Varje gång du provar att starta datorn med ett dött/dåligt agg så finns det en hög risk att det skadar/dödar andra komponenter och om det tex får igång datorn i några sek-minuter för att sen slå av datorn så ökar risken för att nåt händer ganska mycket för varje "startförsök".

Skrivet av Molotov:

Jag vill påstå att detta är en extrem överdrift.
Det KAN hända men är inte ovanligt att allt fungerar som det ska sen när man bytt nätagg.
Skruvar hel del datorer om pret och pajjat 20-tal nätagg i drift genom åren så det rent av smäller.kondingar ibland osv och en gång har ett moderkort dött vad jag gissar är i samband med det havererade nätagget.

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry för segt svar. Har fått hem nytt batteri men det gjorde ingen skillnad. Har även lyckats fått tag i ett moderkort. Och när jag stoppade in det så fungerade allt. Är dock ett för gammalt/klent kort för att uppfylla de krav jag har på datorn :/

Har ett CMPSU-650TX nät agg. Har inte upplevt något problem med den, har alltid rullat på. Kan det ändå vara fel på pcu, när det funakde med annat moderkort?

Behöver en fungerande dator och vill lägga ner så lite som möjligt. Hittade massa moderkort på eBay för ca 600kr med frakt. För/nackdelar med att köpa därifrån? Vist är det tullfritt under 1500kr? Någon speciell modell på moderkort som man ska leta efter?

Sorry om det blev rörigt, tack för all hjälp

Stavfel
Permalänk
Medlem

Lägg upp en köpes annons här.på swec lär finnas nån som har ett moderkort åt dig att sälja som uppgyller kraven

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Jag har haft samma problem ibland. drog ut strömkontakten och väntade typ 10-20 min. Funderade efter. Men återstår problemet så bör du kolla in på det.

Permalänk
Medlem

@Barbaskoen:
Bra tips ska prova på min med. Fläcktarna snurrar på grafikkortet sedan börjar den om igen (startar om utan bild på skärmen) efter några sekunder.
Den funkar ibland. fast nu tar det längre tid.