Färgbalansen är helt fuckad! Hjälp, väldigt viktigt!

Permalänk
Medlem

Färgbalansen är helt fuckad! Hjälp, väldigt viktigt!

Hej!
Jag har min slutpresentation imorgon, allt ser bra ut, jag använder sverige-färger gul och blå, problemet är bara att på den dator där vi alla måste presentera är det inte längre blått utan starkt lila! Jag sa det till organisatören, det är felkalibrerat eller nåt, jag hämtade en kontroll för projektorn och sa att vi måste färgkalibrera men han sa att det skulle bli fel för andra. Jag bara, nää, det är uppenbarligen en överdriven röd/lila ton men för döva öron. Nu funderar jag om det kan vara så att det inte är 100% ren blå och om jag kan ta bort lite av det röda och det kan jag ju göra i photoshop men jag har ingen lust att ändra 30 st slides, sen exportera igen, lägga in footers och skit, eller jag hinner nog inte det ikväll.

Finns det någon bra lösning för mig? Presentationen ska börja 9:00 imorgon för andra, jag har tid kl 15:30 så det inte direkt så att jag kan gå o mixa med datorn. Även om det skulle finnas tid över skulle de nog inte tillåta mig. Jag tror dock de skulle tillåta mig lägga in en ny PDF med färgkalibrering.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

@shabik: Det låter som att du har en bärbar dator (?) av enklare sort med en begränsad färgåtergivning (liten gamut) alldeles för blå vitbalans (kall färgtemperatur) och kanske även begränsade betraktningsvinklar. Då finns det ett problem att du faktiskt gjort flaggan lila. Fast din skärm kan inte visa starka lila toner. Istället förskjuts alla nyanser mot blått på din skärm. När du samma bild sedan visas på en projektor som följer färgstandard någorlunda rätt blir det väldigt annorlunda mot vad du ser på skärm.

Ifall du har RGB-värdena från den blå-men-ändå-lila färgen i din flagga kan jag direkt säga hur den nyansen ser ut på en skärm som följer färgstandard.

Permalänk
Medlem

Är du hundra på att du kör med rätt färger från början?
Färg NCS RGB
Gul NCS 0580-Y10R #FECC00
Blå NCS 4055-R95B #006AA7

Permalänk
Bildexpert 📺

@Imaculent: Vad har du för källa på hexkoderna?

Tittar man på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19830826.HTM så framgår färgkoordinaterna i CIE. Slår jag in dessa i en sRGB-konverterare där #006AA7 ger 0/106/176 för RGB i blått får vi en blåton som har aningens mer grönt/cyan i sig. Koordinaterna i CIE1931(Yxy) blir:

x=0,1905 (ska vara 0,189)
y=0,2057 (ska vara 0,192)

Det kan tyda på att de absoluta RGB-värdena du tittar på är framräknade på en annan färgrymd och vitbalans än sRGB. Inte för att felet är enormt. Felet blir Delta-E 2000 3,048 ifall vi räknar på samma luminansnivå (Y). Förordningen definierar inte Y utifrån skärm utan reflektans i tryck vilket blir besvärligare.

Skulle behöva en NCS-till-sRGB-konverterare. Får väl googla vidare.

Permalänk
Medlem

Någon kanske har varit inne och micklat med färgprofilerna på den aktuella datorn. Ser det dumt ut även på skärmen och inte bara på projektorn? Isf är det misstänkt.

Hur som helst, kontrollera: Egenskaper för grafikkortet, färghantering, välj det grafikkort som projektorn är ansluten till, längst ner till vänster, profiler och kontrollera så att det är "systemstandard", du kan återställa till systemstandard där.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Imaculent: Vad har du för källa på hexkoderna?

Tittar man på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19830826.HTM så framgår färgkoordinaterna i CIE. Slår jag in dessa i en sRGB-konverterare där #006AA7 ger 0/106/176 för RGB i blått får vi en blåton som har aningens mer grönt/cyan i sig. Koordinaterna i CIE1931(Yxy) blir:

x=0,1905 (ska vara 0,189)
y=0,2057 (ska vara 0,192)

Det kan tyda på att de absoluta RGB-värdena du tittar på är framräknade på en annan färgrymd och vitbalans än sRGB. Inte för att felet är enormt. Felet blir Delta-E 3,048 ifall vi räknar på samma luminansnivå (Y). Förordningen definierar inte Y utifrån skärm utan reflektans i tryck vilket blir besvärligare.

Skulle behöva en NCS-till-sRGB-konverterare. Får väl googla vidare.

Färgerna han har använt kommer antagligen från denna källa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_flagga

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Bildexpert 📺

@Gurk: Aha - Det är antagligen RGB i hänseendet att beskriva färgrymden utifrån den teoretiska RGB-färgrymden, alltså en kubformad matematisk färgmodell. Den modellen tar inte hänsyn till vilket färgomfång din skärm har eller hur det mänskliga seendet uppfattar färger. En skärm som följer sRGB behöver andra RGB-koder, en skärm som följer AdobeRGB ytterligare andra RGB-koder, DCI-P3 skiljer sig ytterligare etc.

Det vills säga, knackar man in de RGB-värden som Wikipedia beskriver får ögat olika nyanser av fysikaliskt ljus baserat på vad skärmen har för egenskaper i fråga om färgrymd och vitbalans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Gurk: Aha - Det är antagligen RGB i hänseendet att beskriva färgrymden utifrån den teoretiska RGB-färgrymden, alltså en kubformad matematisk färgmodell. Den modellen tar inte hänsyn till vilket färgomfång din skärm har eller hur det mänskliga seendet uppfattar färger. En skärm som följer sRGB behöver andra RGB-koder, en skärm som följer AdobeRGB ytterligare andra RGB-koder, DCI-P3 skiljer sig ytterligare etc.

Det vills säga, knackar man in de RGB-värden som Wikipedia beskriver får ögat olika nyanser av fysikaliskt ljus baserat på vad skärmen har för egenskaper i fråga om färgrymd och vitbalans.

Ja, det var ju precis det som det står?
"Nedan finns även ungefärliga angivelser av motsvarande färger i RGB, för användning på till exempel internet (dessa är dock enbart uppskattningar och kan inte ses som officiella)."

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Bildexpert 📺

@Gurk: Ja, precis vad jag skrev i inlägget ovan? RGB är inte samma sak som sRGB. Eller vad tänkte du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Gurk: Ja, precis vad jag skrev i inlägget ovan? RGB är inte samma sak som sRGB. Eller vad tänkte du på?

Att det redan stod att det var allt annat än korrekt. Blev lite redundant då.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@shabik: Kanske lite orelevant, men vaför är det så viktigt att färgerna stämmer? Du kan väl bara förklara att, färgerna blev fel... ?