Var hitta äldre datordelar eller datorer från 90-talet?

Permalänk
Medlem

Var hitta äldre datordelar eller datorer från 90-talet?

Kanske är ett regelbrott, men var finner jag komponenter till att kunna bygga ett retroprojekt eller en helt komplett maskin för att spela gamla klassiker på?

Permalänk
Medlem

Leta i din lokala elavfall .

Permalänk
Medlem
Skrivet av your_azz:

Kanske är ett regelbrott, men var finner jag komponenter till att kunna bygga ett retroprojekt eller en helt komplett maskin för att spela gamla klassiker på?

Kolla swec marknaden annars borde de finnas en hel del på tradera.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Du kan ju annonsera här med på marknaden.
Tror det beror på hur gammalt du är ute efter.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

ebay finns det massa. Dock sällan billigt.

Permalänk
Medlem

Vilken generation av PC hade du tänkt dig ?

Vissa tycker ju att 1,5Ghz är retro, men jag har svårt o se hur retro en fullsmetad PIII är egentligen. Men det är ju som sagt en fråga om tycke o smak.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Vilken generation av PC hade du tänkt dig ?

Vissa tycker ju att 1,5Ghz är retro, men jag har svårt o se hur retro en fullsmetad PIII är egentligen. Men det är ju som sagt en fråga om tycke o smak.

486' eran tänkte jag.

Permalänk
Medlem

Finns säkert om du frågar din lokale kommunförvaltare. De sitter på högar med gammalt skräp från 90-talet.

Permalänk

Du borde kolla in http://electromyne.de/
Fick tipset från PhilsComputerLab
https://www.youtube.com/channel/UCj9IJ2QvygoBJKSOnUgXIRA

Visa signatur

Spelburken: https://valid.x86.fr/q4jhbt

Livet är inte de dagar som har gått utan de dagar man minns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus_H84:

De har mycket, men till rövarpriser. Kan vara aktuellt för att få tag i den sista felande delen, men inte för allt till ett helt bygge.

Halva grejen är ju att göra bra dealar, och det gör man aldrig där

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det finns ganska många reteogrupper på Facebook. Har köpt en hel del där

Permalänk
Avstängd

Funderar om vi inte borde skapa en klubb här för utbyte av retrogrejer medlemmar emellan?
Jag har också rätt mycket sparat från början av 90 talet som jag tyckte var synd att kasta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Funderar om vi inte borde skapa en klubb här för utbyte av retrogrejer medlemmar emellan?
Jag har också rätt mycket sparat från början av 90 talet som jag tyckte var synd att kasta.

Jag tycker det låter som en intressant idé! Jag sitter själv och planerar att sätta ihop en retrodator från slutet av 90-talet till sambon men det känns rätt svårt att ha en bra kontakt med säljare på Tradera och Blocket kring att hitta delar. Facebook har jag inte haft alltför mycket lycka med heller, hittar inga bra grupper.

Permalänk
Medlem

Fick min fars gamla burk så är inne på samma spår som @your_azz
Någon som vet hur man får tag i Windiws 95-98-2000?
Har en gammal Compaq Deskpro 4000 med en pentium MMX 266Mhz "tror jag att det är utan att lyfta på locket" Har skvior men de är sönder repade och går ej att installera med .
Finns det något sätt att tanka ner de " lagligt?" då man inte kan köpa det idag.
Har hört att själva Windows Operativ System inte kostar men nycklarna kostar.
Har en nycklar men inga skrivor

Permalänk
Avstängd

Att nyckeln kostar beror ju på att du behöver den för att kunna köra problemfritt, så jag tippar på att det är ett diskret sätt att säga att all support upphört (vilket microsoft säger) men du kan köra äldre windows på egen risk utan deras support.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Fick min fars gamla burk så är inne på samma spår som @your_azz
Någon som vet hur man får tag i Windiws 95-98-2000?
Har en gammal Compaq Deskpro 4000 med en pentium MMX 266Mhz "tror jag att det är utan att lyfta på locket" Har skvior men de är sönder repade och går ej att installera med .
Finns det något sätt att tanka ner de " lagligt?" då man inte kan köpa det idag.
Har hört att själva Windows Operativ System inte kostar men nycklarna kostar.
Har en nycklar men inga skrivor

https://winworldpc.com/library/operating-systems

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Tack, vet du om det går att installera från usb eller om de måste vara skiva?
Såg på nätet att det går men vet inte hur vida det stämmer
Tacksam för svar så jag vet om jag så åka och köpa CD skivor

Permalänk
Avstängd

Moderna datorer brukar kunna boota från USB, är det en riktigt gammal burk bör du kontrollera i BIOS först om det går.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

På min Via C3 burk kan man inte boota USB stickor, men USB CDROM finns men fungerar ej vill jag minnas sedan finns det USB disk tror jag och USB ZIP.

Ett knep jag lärde mig är att en avbild, floppy eller iso på max 250mb kan bootas med USB-ZIP som val från en USB stick.

Använder bara DD i linux och skriver avbilden direkt till USB stickan sedan väljer USB-ZIP i bios.

Fungerar säkert på andra moderkort med som har USB boot stöd men inte specifikt USB stickor vilket tyvärr är rätt vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iksu:

Det finns ganska många reteogrupper på Facebook. Har köpt en hel del där

Länka gärna

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (observera att all handel hör hemma i marknaden)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...