Nvidia Ampere efterträder arkitekturen Volta

Permalänk
Skrivet av Laine:

Man kommer inte så långt med Volta utan Ampere!

Tvärtom! Du kommer inte så ~långt~ med Ampere utan Volt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Volta lär följa strömmen...

Där fick du allt till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Vega: Meh produkt, inte särskilt åtråvärd, säljer mindre bra (förutom till miners.)

Nu är det ju så att just det faktum att den säljer bra till miners driver upp priset, vilket gör den mindre åtråvärd för övriga.
Med mindre efterfrågan från miners skulle den vara mer attraktiv för övriga, även om arkitekturen drar lite för hög effekt för min smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Chrisj: @Paddanx: fasr nu är det ju så att AMD var mer eller mindre tvungen att tar HBM vägen. Folk är ju redan nu helt CP över att “AMD tar så mycket ström”. Hade dem valt GDDR5/5X hade det blivit ännu mer. På lång sikt är HBM någ den bättre satsningen. Skulle inte förvåna mig om Nvidia delvis också hellre tar GDDR6 för att undervika behöver investestera i HBM tillverkningen vilket skulle ju gynna AMD också.

Mjo det dåliga ryktet verkar var löjligt så det stänker om det, vilket är ironiskt på hur varma Nvidias 400/500 var.

Skrivet av MinscS2:

Sådana här uttalanden stör jag mig på.
Man ska förtjäna sitt stöd. Kunder har ingen skyldighet, varken moralisk eller ekonomisk, att stödköpa bristfälliga produkter bara för att stödja ett företag. Det är företagets ansvar att hålla sig själv flytande, inte kundernas.
Jag märker aldrig av denna stödköps-mentaliteten när det kommer till livsmedel, möbler, kläder, etc, men när det kommer till AMD så ska det minsann stödköpas, i alla fall om man ska tro många medlemmar på detta forumet.

Vill AMD ha kundbasens stöd får dom väl för fan leverera en produkt som lever upp till förväntingarna och/eller är åtråvärd?

Ryzen och Vega är bra exempel på detta;
Ryzen: Bra produkt, åtråvärd, säljer bra.
Vega: Meh produkt, inte särskilt åtråvärd, säljer mindre bra (förutom till miners.)

Om AMD misslyckas med att leverera en åtråvärd produkt, så är det AMDs fel att produkten inte är åtråvärd och ingen annans.
Om grafikkortsmarknaden stagnerar för att AMD levererar för dåliga produkter för att konkurrera med Nvidia, så är det inte konsumenternas fel att den stagnerar, det är faktiskt AMD som misslyckats med att skapa en tillräckligt åtråvärd produkt för att locka kunderna till sig.

Om man skyller den nuvarande utveckligen på konsumenterna så gör man det väldigt enkelt för sig.

Visserligen håller jag med dig, men resultatet av detta blir ändå att vi som konsumenter förlorar. Du kan skylla på vem du vill, men AMD säljer varenda Vega kort den kan göra just nu, och lik fan kommer vi sitta med 1080Ti rätt länge, samt du ser att Nvidia tom gick så långt att istället för att sänka priset lite på 1080, väljer att lansera det sämsta skräp man kan komma undan med för att kontra.

Min poäng är... varför förtjänar Nvidia att blåsa dig... om och om igen för de har några FPS extra? Att man är så blind att man inte ser detta förvånar mig.

Med det sagt, självklart ska du få en hyfsat bra produkt till priset, helt klart. Säger inte att du ska gå ner i 580 prestanda när vega inte fanns.

Men vi måste börja tänka lite längre än en generation i våra köp, om vi inte vill sitta o betala 10kkr för gammalt skit. Just nu... titta på vad en Titan/1080Ti kostar. Den kommer fortsätta kosta detta i minst 6 mån till (kanske tom så länge som 2019-2020). Är detta utvecklingen du vill ha? Gynnar den dig?

Som sagt AMD har inte misslyckats, de säljer. Det är deras mål. Vi kunder däremot, är förlorarna.

Skrivet av Chrisj:

Som sagt. Den stora grejen med Volta var ju tensor cores. De ger noll och inget för gaming, så de är antagligen inte prio att få ut bland gaming GPUerna.

Hmm. Mycket möjligt. Kan dock tänka mig att de måste gjort mer förbättringar än det. Inte för jag förväntar mig några 40% boost här direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

du ser att Nvidia tom gick så långt att istället för att sänka priset lite på 1080, väljer att lansera det sämsta skräp man kan komma undan med för att kontra.

Som du formulerar det leder det ju till två möjligheter: Antingen är skräpet Nvidia lanserade sämre än AMD:s alternativ, och då har vi ju en fungerande konkurrenssituation och ingen behöver offra sig för att stödköpa AMD. Eller så tycker du att man bör stödköpa något som är sämre än Nvidias sämsta skräp.

(Alltså, jag skulle också vilja se en fungerande konkurrenssituation, men din beskrivning av Nvidias produkter som skräp blir ju inte så smickrande för AMD, ifall Nvidias kort fortfarande har bättre prestanda/pris.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Som du formulerar det leder det ju till två möjligheter: Antingen är skräpet Nvidia lanserade sämre än AMD:s alternativ, och då har vi ju en fungerande konkurrenssituation och ingen behöver offra sig för att stödköpa AMD. Eller så tycker du att man bör stödköpa något som är sämre än Nvidias sämsta skräp.

(Alltså, jag skulle också vilja se en fungerande konkurrenssituation, men din beskrivning av Nvidias produkter som skräp blir ju inte så smickrande för AMD, ifall Nvidias kort fortfarande har bättre prestanda/pris.)

jag tror han använder ordet skräp för just för att 1070ti korten är helt enkelt bara en rebrand av kort som inte är tillräckligt bra eller uppfyller kraven för att vara 1080 kort. men istället för att skär ner dem sen tidigare till ett 1070 så har man nu "skapat" en ny kort genom att helt enkelt inte skära ner dem like mycket där det går.
Nivida gör minimalt ansträngande för att få max vinst. och tror du att det verkligen är förtjänt? dem blir mer och mer som Intel med varje dag som går och dem bara bidrar till en stagnerande marknad. samtidigt kommer dem inte gör så heller att AMD gå i konkurs, för då få dem problem för dem blir en monopol.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Som du formulerar det leder det ju till två möjligheter: Antingen är skräpet Nvidia lanserade sämre än AMD:s alternativ, och då har vi ju en fungerande konkurrenssituation och ingen behöver offra sig för att stödköpa AMD. Eller så tycker du att man bör stödköpa något som är sämre än Nvidias sämsta skräp.

(Alltså, jag skulle också vilja se en fungerande konkurrenssituation, men din beskrivning av Nvidias produkter som skräp blir ju inte så smickrande för AMD, ifall Nvidias kort fortfarande har bättre prestanda/pris.)

Skulle vilja säga att båda är skräp.. på sitt sätt.

Problemet är att Nvidias "skräp del" borstas bort som om den inte finns. Och det gör att vi nu sitter här och väntar... o väntar... som om det borde nästa Haswell lansering.

@Bernd_P1 bingo. Detta har synts i NVidias design rätt länge dock, men 1070Ti var utan tvekan lansering till nya lågnivåer.

Nvidia vill ha AMD exakt var de är. Mest $$$ för dem, minst utveckling för oss (mindre utgift) men pga AMD existerar.. så kommer de undan med det. Precis som Intel gjorde i 5 år från SB till Skylake. Vill vi verkligen ha samma utveckling, igen?

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så får vi se mer Nvidia på CES 2018. Skulle iallafall vara kul att se livstecken från kommande 11 eller 20-serie.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Curie har de väl redan kört under typ 8800GTX serien?

Det tror jag inte, 8800 serien var byggd enligt arkitekturen benämnd ”Tesla” som numera också används för att namnge beräkningskorten, som kod användes ”G” 8x-9x. Även om Curie skulle vara PK i Sverige för att få in ett fruntimmer bland alla gubbarna så tror jag nog att ett ”GC” i namnserien benämns efter Copernicus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Det tror jag inte, 8800 serien var byggd enligt arkitekturen benämnd ”Tesla” som numera också används för att namnge beräkningskorten, som kod användes ”G” 8x-9x. Även om Curie skulle vara PK i Sverige för att få in ett fruntimmer bland alla gubbarna så tror jag nog att ett ”GC” i namnserien benämns efter Copernicus.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade fel på timingen men de använde Curie för ca 10 år sedan.

"Curie (NV4x, G7x): DirectX 9.0c, Shader Model 3.0, OpenGL 2.1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Hade fel på timingen men de använde Curie för ca 10 år sedan.

"Curie (NV4x, G7x): DirectX 9.0c, Shader Model 3.0, OpenGL 2.1"

Ja du har rätt, namnet redan använt för benämna arkitektur innan man satte första bokstaven i krets prefixet, samma gäller namn som Fahrenheit, Celsius, Kelvin och Rankine.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Trevligt att nVidia hedrar alla dessa manliga genier - hoppas få mitt eget namn på en GPU en dag

.

Merlin?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Ja, jag heter förstås "Merlin" precis som du heter "Bloodstainer"

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Hade jag varit en katt hade jag blivit döpt till Clint Beastwood. Så på sätt och vis är det mitt riktiga namn. Undrar om någon stor skådespelare kommer bli döpt efter mig?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.