Mozilla Firefox Quantum

Permalänk
Medlem

Mozilla Firefox Quantum

Jag läste för en stund sedan ( länk artikel ) att Mozilla har släppt kommande Firefox Quantum som beta-version ( länk alla versioner & språk ). Jag installerade den och första intrycket är att den är snabbare än vanliga Firefox.
Dock vill jag påpeka att Quantum ersätter vanliga Firefox om du har sådan installerad, detta trots att jag installerade Quantum i en annan mapp än vanliga Firefox.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

UI:et kan Mozilla kasta rätt i papperskorgen. Värsta skräpet någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Jag läste för en stund sedan ( länk artikel ) att Mozilla har släppt kommande Firefox Quantum som beta-version ( länk alla versioner & språk ). Jag installerade den och första intrycket är att den är snabbare än vanliga Firefox.
Dock vill jag påpeka att Quantum ersätter vanliga Firefox om du har sådan installerad, detta trots att jag installerade Quantum i en annan mapp än vanliga Firefox.

Innan man då testar..kan vanliga plugins användas tex adblock osv i quantum? om inte får det vara för min del..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Innan man då testar..kan vanliga plugins användas tex adblock osv i quantum? om inte får det vara för min del..

Dom add-ons jag hade i vanliga Firefox och "följde med" till Quantum är :
* Disable WebRTC
* Privacy Badger
* uBlock Origin

Inget av dom har fått tillägget "LEGACY" som utdaterade add-ons kan få. Än så länge, ska nog sägas i och med att Quantum är i beta-version i dagsläget.

Det jag vet INTE fungerar är "HTTPS Everywhere",inte ens när jag laddade ner den till hårddisken och försökte installera från den nedladdade filen.
Räkna inte med att alla add-ons du,eller någon annan, är van vid från vanliga Firefox kommer fungera i Quantum. Jag baserar det på vad jag själv fick erfara med Firefox Developer Edition ; efter en uppdatering blev det plötsligt "LEGACY" på alla add-ons jag hade,möjligen uBlock Origin var enda undantaget. Jag avinstallerade Firefox Dev Ed en kort tid efteråt, men det var pga prestandaproblem. Den blev onormalt långsam och inte speciellt angenäm att använda.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Fungerar ypperligt bra. Med 20 tabs öppna i Firefox ca 2.5GB RAM, och med samma tabs öppna i Chrome 3.2GB RAM. Firefox är även märkbart snabbare tycker jag. Men jag fick avaktivera & aktivera en av mina extensions för att de skulle fungera(Magic Actions till Youtube)

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Dom add-ons jag hade i vanliga Firefox och "följde med" till Quantum är :
* Disable WebRTC
* Privacy Badger
* uBlock Origin

Inget av dom har fått tillägget "LEGACY" som utdaterade add-ons kan få. Än så länge, ska nog sägas i och med att Quantum är i beta-version i dagsläget.

Det jag vet INTE fungerar är "HTTPS Everywhere",inte ens när jag laddade ner den till hårddisken och försökte installera från den nedladdade filen.
Räkna inte med att alla add-ons du,eller någon annan, är van vid från vanliga Firefox kommer fungera i Quantum. Jag baserar det på vad jag själv fick erfara med Firefox Developer Edition ; efter en uppdatering blev det plötsligt "LEGACY" på alla add-ons jag hade,möjligen uBlock Origin var enda undantaget. Jag avinstallerade Firefox Dev Ed en kort tid efteråt, men det var pga prestandaproblem. Den blev onormalt långsam och inte speciellt angenäm att använda.

Tackar, väntar med Quantum tills jag vet att vissa adons funkar bra, dock bra att uBlock Origin funkar, dock är helt beroende av roboform så de två måste funka, visst finns andra lösenordshanterare men stökigt att konvertera kan vara, om det ens går..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Innan man då testar..kan vanliga plugins användas tex adblock osv i quantum? om inte får det vara för min del..

Adblock plus finns inte längre utan man får välja en annan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Quantum har ju en helt ny modell för tillägg så alla gamla kommer att behöva uppdateras. Dock ska den vara väldigt lik Chromes så det ska inte vara så mycket jobb om tillägget finns för Chrome.

Permalänk
Inaktiv

Är inte Quantum bara vanliga Firefox version 57 och nyare? Med det nya gränssnittet och webextension-tilläggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Är inte Quantum bara vanliga Firefox version 57 och nyare? Med det nya gränssnittet och webextension-tilläggen.

Nu talar jag enbart för mej själv och vad jag har upplevt :
Jag hade Firefox Developer Edition länge, tills en ( eller möjligen några ) uppdateringar gjorde att alla mina add-ons ( kanske ett enda undantag, minns inte exakt men tror det var uBlock Origin ) plötsligt fick tillägget "LEGACY". Dom var alltså plötsligt "utdaterade". Dom fungerade, men hur länge till? Det vet jag inte, för jag avinstallerade Firefox Dev Ed kort därpå. Det var inte pga add-ons fick tillägget "LEGACY" utan för att Dev Ed blev plågsamt långsamt, helt enkelt en pina att använda.
Igår natt eller tidigt i morse så installerade jag Firefox Quantum, av nyfikenhet. Jämfört med Dev Ed så är Dev Ed i bottenskrapet medan Quantum är i en klass för sej, betydligt trevligare och framförallt snabbare än vad Dev Ed var innan uppdatering pajade det.
Om Quantum fortsätter utvecklas i samma stil som beta-versionen känns idag, så bådar det väldigt gott för Firefox i framtida versioner.
Mozilla har gjort något mer än att bara ändrat det estetiska och ändrat add-ons. För om det räcker att putsa till utseendet lite grann och möblera om add-ons, varför har ingen annan kommit på det tidigare för andra webläsare? Så enkelt kan det väl inte vara, med tanke på skillnaden mellan två webläsare ( Dev Ed vs Quantum ) från samma ursprung ( Mozilla ) ? Dev Ed hade jag i datorn i min signatur, så hårdvaran kanske man kan utesluta.

Jag kallar det fortfarande för "add-ons" för jag är osäker på vad Mozilla valt eller väljer att kalla det i fortsättningen.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag gilla det, dock med några frågetecken hur det kommer att te sig i framtiden.
Gillade inte hur "mest besökta" ikonerna såg ut, lite som det är anpassat för mobilen...ser hellre thumbnails som de är nu.

Men framför allt alla add-ons, för mig funkade inte 5/6 av de add-ons jag använder.
Hoppas verkligen att de hakar på och uppdaterar så man kan köra senaste versionen med gott samvete.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller är den SJUKT snabb? Känns som att sidor generellt laddar typ 2x snabbare än chrome.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Är det bara jag eller är den SJUKT snabb? Känns som att sidor generellt laddar typ 2x snabbare än chrome.

Om jag högerklickar på en länk t ex här i SweC så har den hunnit ladda hela sidan när jag klickar på fliken. Så det är inte du, jag upplever den också som ruskigt snabb och jag har ca 20-25 flikar öppna i den just nu.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk

den var snabb å bra men nu till frågan hur flyttar jag ner tabbarna under mitt bokmärkesfält.

classic theme restorer verkar inte fungera längre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

Körde primärt Chrome och sekundärt firefox men blev ombytt i och med quantum. Älskar nya GUI och att färgschemat följer med Windows färgschema. Ublock Origin fungerar utmärkt. WebRTC stänger jag av i webbläsaren direkt via about:config (Media.peerconnection.enabled). Har några enstaka plugins som tjaffsar men det är nog inte FF fel, utan tror snarare plugin inte riktigt gör det dom ska. Tvinga HTML5 och autostop för videoklipp som hindrar klipp från att alls starta

So far so good.

Permalänk
Medlem

Har kört betan på v57, dvs första Quantum-versionen med nya skinnet Photon. Känns väldigt bra, nästan helt nöjd. Började köra uMatrix istället för NoScript, men den senare är på väg i en v57+ kompatibel version så småningom. När den släpps i november kommer jag byte till gamla kära Firefox igen.

Permalänk
Medlem

Vilket addon använder ni för lösenord, då password exporter verkar upphöra med Quantum.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Techs:

Dom add-ons jag hade i vanliga Firefox och "följde med" till Quantum är :
* Disable WebRTC
* Privacy Badger
* uBlock Origin

Inget av dom har fått tillägget "LEGACY" som utdaterade add-ons kan få. Än så länge, ska nog sägas i och med att Quantum är i beta-version i dagsläget.

Det jag vet INTE fungerar är "HTTPS Everywhere",inte ens när jag laddade ner den till hårddisken och försökte installera från den nedladdade filen.
Räkna inte med att alla add-ons du,eller någon annan, är van vid från vanliga Firefox kommer fungera i Quantum. Jag baserar det på vad jag själv fick erfara med Firefox Developer Edition ; efter en uppdatering blev det plötsligt "LEGACY" på alla add-ons jag hade,möjligen uBlock Origin var enda undantaget. Jag avinstallerade Firefox Dev Ed en kort tid efteråt, men det var pga prestandaproblem. Den blev onormalt långsam och inte speciellt angenäm att använda.

Bara en fotnot här; Du kan minska firefox belastning på systemet igenom att ta bort "Disable WebRTC".
Antingen surfar du in på about:config och söker på media.peerconnection.enabled och dubbelklickar så det står false, eller så kan du stänga av det via ublock origins kontrollpanel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Bara en fotnot här; Du kan minska firefox belastning på systemet igenom att ta bort "Disable WebRTC".
Antingen surfar du in på about:config och söker på media.peerconnection.enabled och dubbelklickar så det står false, eller så kan du stänga av det via ublock origins kontrollpanel.

Det har du rätt i att det kan stängas av via uBlock Origin, kanske gammal vana att att jag har "Disable WebRTC" installerad. Tack

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Fick starta om datorn efter ett tags användande med Firefox Quantum. Hoppade överallt på sidorna när jag försökte använda piltangenterna för att scrolla.
Nu fungerar det igen.
Bra start = inte.

Permalänk

Installerade Firefox Quantum x64 imorse när jag såg den här tråden och inga problem, alla inloggningar och lösenord och bokmärken behölls och mina två enda tillägg ublock och "disable html5 autoplay" fungerade utan problem.

Firefox Quantum har tuffat på hela dagen utan problem trots beta, fast så här nära lansering gissar jag att den redan är så gott som leveransklar möjligen har dom slagit på lite extra debugkod, telemetri och utökad loggning som kommer stängas av i leveransversionen.

Interfacet gillar jag också, snyggare än gamla firefox <=v56.x.x där flikar och knapprad tar väldigt liten plats och lämnar mycket yta för det viktigaste dvs för surfning. Sen är jag inte så avancerad i min surfning, bara vanliga sidor och lite videos så rent tekniskt har jag ingen uppfattning ännu.

-EDIT-

Ah just det såg att om man bockar för kryssrutan namnfältet i anpassning så hamnar flikarna under fönstrets namnlist som på Firefox <=v56.x.x ifall någon vill ha det så.

467 flikar varav 153 youtube videor öppna samtidigt (bara för att testa ).

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Fick starta om datorn efter ett tags användande med Firefox Quantum. Hoppade överallt på sidorna när jag försökte använda piltangenterna för att scrolla.
Nu fungerar det igen.
Bra start = inte.

Hittade lösningen på problemet under inställningarna
Mycket glädjande då jag av någon anledningen redan börjat få tillbaka känslan för varför jag en gång i tiden använde FF och inte Chrome.

Ublock har jag aldrig tidigt använt som addon men GUD!!! en ny värld har öppnats för mig.
Så jäkla mysigt att kunna stänga av vissa adresser på sidorna. Nyhetern på många sajter blir ju väldigt trevliga att läsa ;=)
Man blir som ett litet barn på julafton.
Kanske inte är specifikt för FF men det är tack vare "bristen" på plugins som jag hittade denna skönhet.

Permalänk

Kollade ffq version idag och det stod inte 57.0b14 längre utan bara 57.0

Och kollar jag versionsinfo i firefox.exe så står det 57.0.0.6519

Kan jag ha fått releaseversionen i en uppdatering 5 dagar i förväg?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Avstängd

Firefox 57 “Quantum” Is Here, And It’s Awesome
http://www.omgubuntu.co.uk/2017/11/firefox-57-quantum-better-...

Entering the Quantum Era—How Firefox got fast again and where it’s going to get faster
https://hacks.mozilla.org/2017/11/entering-the-quantum-era-ho...

Permalänk
Medlem

Bara efter att ha uppdaterat Firefox, så känner jag en stor skillnad när det gäller o ladda in hemsidor, går snabbare nu.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Skall fatta mig kort om vad första intrycket är för mig angående Mozilla Firefox Quantum => Grymt bra! Märker verkligen skillnaden den lilla stund jag kört. Bra jobbat. Visa saker som "uppdatera" låg på andra ställen, men det går att anpassa och flytta där man vill ha det.

Har dock för mig att jag läste att komponenten Webrender (heter så om jag minns rätt) troligen inte skulle hinna med version 57.

Skrivet av buddaz:

Adblock plus finns inte längre utan man får välja en annan

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om jag missförstår det du skriver, men för mig ser Adblock plus ut att fungera utmärkt.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Kan även peta in med att Flash block plus och flash video downloader funkar också.
Nu gäller bara att hitta plugin som hanterar lösenord och menyerna så är man på banan igen.

Undrar även om det är möjligt att få bokmärkens menyn till höger sida?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Någon som har testat Firefox Quantum med pekskärm? Testade själv för någon vecka sedan och avinstallerade snabbare än kvickt. Det var en smärtsam upplevelse som jag helst undviker igen.

Men det kanske finns det någon som har bättre tålamod än mig och kan säga om pinch zoom samt scrollning fungerar som det ska? Dvs lika smidigt som i Microsoft Edge eller Safari på iPad.

Jag anser att Firefox fortfarande är sämst i klassen när det gäller stöd för pekskärmar under Windows 10.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shogun-r:

Har dock för mig att jag läste att komponenten Webrender (heter så om jag minns rätt) troligen inte skulle hinna med version 57.

Webrender kommer med version 59 enligt det jag läst. 59:an lanseras även som ESR (Extended support release). Blir ett skönt hopp från version 52 för min del

Permalänk
Medlem

Hur löser ni det med tab focus? Det har tidigare funnits ett tillägg som löser just sånt, ger enorm förbättring sett till effektivitet då det räcker med att bara hålla pekaren över en flik.

Dvs som gör samma som detta tillägg:
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/tab-focus/