Mozilla Firefox Quantum

Permalänk
Medlem

Har suttit med Quantom ett tag nu och det är fruktansvärt vad resurssnål och snabb denna webbläsaren är. Ljusår framför förra Firefox och Chrome. Har inte så mycket mer att säga om den än, eftersom att jag inte känner att jag har hårdtestat den helt ut, men det börjar bra.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Drabbades också av Quantum nu när Firefox uppdaterades

Har tidigare haft ett tillägg som heter SmoothWheel (AMO) http://smoothwheel.mozdev.org/

Det har inte gått att installera på ett tag, eftersom det är för gammalt, men det har i alla fall fungerat på äldre installationer. Tills nu...

Jag tycker det går så långsamt att scrolla med scrollhjulet i Firefox. Jag vet att man kan ändra det i kontrollpanelen, men det påverkar ju alla andra listor som när man scrollar i Utforskaren t.ex. Finns det nåt annat sätt att lösa detta på?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Har just installerat det och surfat runt lite, sjukt imponerad! Testat en del sidor som tidigare var sega som sirap, nu laddar de klart innan man hinner reagera. Äntligen verkar Firefox vara tillbaka där det var när man började använda det för 12+ år sedan!

Addon-fråga: Använde tidigare Firegestures för att utföra olika kommandon med musen. Nu fungerar inte det längre och enda ersättaren just nu verkar vara Gesturefy.
Problemet är att detta inte fungerar på firefox-sidorna, typ "new tab page", About:config etc. Någon som vet ifall man kan komma runt det på något sätt, eller ifall det är den nya kärnan i FF som sätter stopp för det?

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Jahapp... Hade faktiskt längtat ett tag efter nya Firefox men vet inte om jag är lika taggad faktiskt. Så som många redan påpekat i denna tråden har många av tilläggen i ESR versionen av Firefox slutat att fungera. Inte ens om man ändrar i about:config att tillåta legacy addons (extensions.legacy.enabled) går de att ladda in. Några ersättare har redan hittat sin plats på topplistan medan riktigt bra utvecklare gått i graven på grund av uppdateringen.

Själva webbläsaren i sig funkar riktigt bra, man kan ändra mellan 3 teman som standard osv. Funkar riktigt bra, snabbt och responsivt och allt vad det betyder. Däremot är jag väldigt besviken över va de gjort med tilläggen och säkerheten bakom det hela. Eftersom uppdateringen är mer än bara estetisk kommer vissa addons inte ens att kunna portas över, eller om det går så är det för mycket arbete osv. Vilket innebär att mycket bra grejer kommer att försvinna. Vilket är tråkigt då det är just därför man valt att använda Firefox.

Det som saknas är dagsläget är TreeStyleTabs, Noscript (!) och Random Agent Spoofer. I mitt fall det vill säga.
Har hittat mig till uMatrix som ersättare tills nya NoSript kommer ut. uMatrix ska även kunna ersätta RAS som jag förstår det. uMatrix funkar visserligen sjukt bra då man kan blockera varje element, men NoScript är lite mer användarvänligt.

Vi är i och för sig i första timmarna av releasen och arbetet pågår för fullt. Tråkigt att det ska se ut som det gör bara. Hoppas att alla utvecklare repar sig och kommer igång så att Firefox förblir vad det var.

Såg nu när jag skrev inlägget att NoScript kommer att finnas tillgängligt. Starkt av utveklaren.

Skrivet av NoScript:

Where's NoScript for Firefox 57 "Quantum"?

2017-11-14: We're working hard to make NoScript for Quantum available to you as soon as possible, even later today if we're lucky enough.

Please be patient: if you feel naked while you're waiting for the "brand new" NoScript, you can still use the "regular" 5.x on Firefox ESR. See you soon!

Foruminlägg: https://hackademix.net/2017/11/14/double-noscript/

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

[...]
Addon-fråga: Använde tidigare Firegestures för att utföra olika kommandon med musen. Nu fungerar inte det längre och enda ersättaren just nu verkar vara Gesturefy.
Problemet är att detta inte fungerar på firefox-sidorna, typ "new tab page", About:config etc. Någon som vet ifall man kan komma runt det på något sätt, eller ifall det är den nya kärnan i FF som sätter stopp för det?

Kolla på utvecklarnas sida om de har lagt upp inlägg gällande det. Vissa har gett upp medan andra jobbar för fullt för att kunna porta över och koda om tilläggen så att de funkar i Quantum.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Drabbades också av Quantum nu när Firefox uppdaterades

Har tidigare haft ett tillägg som heter SmoothWheel (AMO) http://smoothwheel.mozdev.org/

Det har inte gått att installera på ett tag, eftersom det är för gammalt, men det har i alla fall fungerat på äldre installationer. Tills nu...

Jag tycker det går så långsamt att scrolla med scrollhjulet i Firefox. Jag vet att man kan ändra det i kontrollpanelen, men det påverkar ju alla andra listor som när man scrollar i Utforskaren t.ex. Finns det nåt annat sätt att lösa detta på?

Hittade det själv!

about:config - mousewheel.default.delta_multiplier_y

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Skrivet av Techs:

Det jag vet INTE fungerar är "HTTPS Everywhere",inte ens när jag laddade ner den till hårddisken och försökte installera från den nedladdade filen.

Har inga problem med HTTPS Everywhere och legacy.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rj45:

Jahapp... Hade faktiskt längtat ett tag efter nya Firefox men vet inte om jag är lika taggad faktiskt. Så som många redan påpekat i denna tråden har många av tilläggen i ESR versionen av Firefox slutat att fungera. Inte ens om man ändrar i about:config att tillåta legacy addons (extensions.legacy.enabled) går de att ladda in. Några ersättare har redan hittat sin plats på topplistan medan riktigt bra utvecklare gått i graven på grund av uppdateringen.

Själva webbläsaren i sig funkar riktigt bra, man kan ändra mellan 3 teman som standard osv. Funkar riktigt bra, snabbt och responsivt och allt vad det betyder. Däremot är jag väldigt besviken över va de gjort med tilläggen och säkerheten bakom det hela. Eftersom uppdateringen är mer än bara estetisk kommer vissa addons inte ens att kunna portas över, eller om det går så är det för mycket arbete osv. Vilket innebär att mycket bra grejer kommer att försvinna. Vilket är tråkigt då det är just därför man valt att använda Firefox.

Det som saknas är dagsläget är TreeStyleTabs, Noscript (!) och Random Agent Spoofer. I mitt fall det vill säga.
Har hittat mig till uMatrix som ersättare tills nya NoSript kommer ut. uMatrix ska även kunna ersätta RAS som jag förstår det. uMatrix funkar visserligen sjukt bra då man kan blockera varje element, men NoScript är lite mer användarvänligt.

Vi är i och för sig i första timmarna av releasen och arbetet pågår för fullt. Tråkigt att det ska se ut som det gör bara. Hoppas att alla utvecklare repar sig och kommer igång så att Firefox förblir vad det var.

Såg nu när jag skrev inlägget att NoScript kommer att finnas tillgängligt. Starkt av utveklaren.
Foruminlägg: https://hackademix.net/2017/11/14/double-noscript/

Det finns en anledning till att en del slutar fungera. I gamla FF (Pre-57) så kunde extensions få alldeles för mycket tillgång till FF, och integritet och säkerhet kunde äventyras. I och med FF 57 så har man övergått till WebExtensions som är något ung ännu men begränsar skada och intrång av både elaka extensions och utifrån. Har inte något plugin uppdaterats så kan man snart anta att det är övergivet, eller att utvecklaren inte är intresserad av att stödja den nuvarande FF versionen.

Permalänk
Medlem

HTTPS Everywhere har fullt stöd för det nya formatet.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk

Fick installera New Tab Tools och bråka lite med den för att bli nöjd.

Använder uBlock Origin och den funkar bra. Överlag verkar det vara en förbättring.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Det finns en anledning till att en del slutar fungera. I gamla FF (Pre-57) så kunde extensions få alldeles för mycket tillgång till FF, och integritet och säkerhet kunde äventyras. I och med FF 58 så har man övergått till WebExtensions som är något ung ännu men begränsar skada och intrång av både elaka extensions och utifrån. Har inte något plugin uppdaterats så kan man snart anta att det är övergivet, eller att utvecklaren inte är intresserad av att stödja den nuvarande FF versionen.

WebExtensions är något som Google Chrome och Opera också kör på. Läser man på hur det funkar så får man fram följande: "Extensions are bits of code that modify the functionality of a web browser. They are written using standard web technologies - JavaScript, HTML, and CSS".

Syftet är ju att minimera risken genom att just inaktivera (främst) JavaScript. Så hur detta är att sträva framåt vet jag inte. Snart kommer man inte kunna besöka en enda hemsida utan att bli påpraccad femtio olika scripts och funktioner som inte bara läser vad du skriver, utan även skickar allting till kinesiska servrar.
Tyvärr har du ju rätt med det sistnämnda du skrev.

Skrivet av NoScript:

Why did you decide to transition NoScript to WebExtension APIs?

The so-called “legacy” add-on technology which NoScript has been built with is going to be banned very soon; therefore, like too often in real life, it’s either migrate or die.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Skrivet av Unknown:

Det finns en anledning till att en del slutar fungera. I gamla FF (Pre-57) så kunde extensions få alldeles för mycket tillgång till FF, och integritet och säkerhet kunde äventyras. I och med FF 57 så har man övergått till WebExtensions som är något ung ännu men begränsar skada och intrång av både elaka extensions och utifrån. Har inte något plugin uppdaterats så kan man snart anta att det är övergivet, eller att utvecklaren inte är intresserad av att stödja den nuvarande FF versionen.

Ungefär som att blockera alla .exe filer och bara låta MS store att installera program?

Program får ju annars alldeles för mycket tillgång till Windows, och integritet och säkerhet kan äventyras. I och med att övergå till Windows store som är något ung ännu men begränsar skada och intrång av både elaka program och utifrån.

Men får väl se om NoScript fungerar som förr. Vet att det inte gick att porta den till Chrome för ett år sedan då WE API inte hade den funktionaliteten att blockera script eller deras clickhijaking och clearclick som var underbar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rj45:

Jahapp... Hade faktiskt längtat ett tag efter nya Firefox men vet inte om jag är lika taggad faktiskt. Så som många redan påpekat i denna tråden har många av tilläggen i ESR versionen av Firefox slutat att fungera. Inte ens om man ändrar i about:config att tillåta legacy addons (extensions.legacy.enabled) går de att ladda in. Några ersättare har redan hittat sin plats på topplistan medan riktigt bra utvecklare gått i graven på grund av uppdateringen.

Är du säker på att du menar ESR? Detta är den enda versionen av Firefox som kommer ha fullt stöd för alla gamla tillägg fram till 26 juni 2018.

Den är riktad mot företag och myndigheter där man vill ha stabilitet och kompatibilitet, men ändå få säkerhetsuppdateringar löpande.

Har testat den nya 57:an, och kan inte påstå att jag märker jätteskillnad mot ESR på samma hårdvara. Är det just programstarten av Firefox som man tycker är snabb? Jag startar Firefox en gång per dag ungefär, så strunt samma ifall det tar 0,8 sekunder istället för 2...

Vad gäller Android så kommer jag dock uppdatera till 57 så fort det går. Där är hastigheten bedrövlig sedan länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Vad gäller Android så kommer jag dock uppdatera till 57 så fort det går. Där är hastigheten bedrövlig sedan länge.

En del av förbättringarna som kom i Windowsversionern kommer senare i Androidversionern, v58 eller v59. Däremot har de uppdaterat till v57 på Android idag också, med nytt UI och stöd för Webext tillägg etc. Några som testat den säger att den är snabbare också. Jag har inte hunnit testa än.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Kan även peta in med att Flash block plus och flash video downloader funkar också.
Nu gäller bara att hitta plugin som hanterar lösenord och menyerna så är man på banan igen.

Undrar även om det är möjligt att få bokmärkens menyn till höger sida?

Finns ju flera lösenordshanterare redan för FF57+: Lastpass, t ex eller min nya favorit BitWarden.

Ang bokmärkesmenyn till höger sida känner inte till något, själv kör jag med det på vänster sida (sidopanelen) och autoöppna/stänga via föra musen till vänster sida på skärmen. Mkt smidigt.
Görs via userChrome.css fil och denna kod inklistrad:

/*Autohide sidebar*/
:root {
--sidebar-hover-width: 1px;
--sidebar-visible-width: 400px;}

#sidebar-box {
position: relative !important;
overflow-x: hidden !important;
margin-right: calc(var(--sidebar-hover-width) * -1) !important;
left: var(--sidebar-hover-width) !important;
min-width: var(--sidebar-hover-width) !important;
max-width: var(--sidebar-hover-width) !important;
opacity: 0 !important;}

#sidebar-box:hover {
margin-right: calc(var(--sidebar-visible-width) * -1) !important;
left: var(--sidebar-visible-width) !important;
min-width: var(--sidebar-visible-width) !important;
max-width: var(--sidebar-visible-width) !important;
opacity: 1 !important;}

#sidebar {
opacity: 0 !important;}

#sidebar:hover {
opacity: 1 !important;}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Är du säker på att du menar ESR? Detta är den enda versionen av Firefox som kommer ha fullt stöd för alla gamla tillägg fram till 26 juni 2018.

Den är riktad mot företag och myndigheter där man vill ha stabilitet och kompatibilitet, men ändå få säkerhetsuppdateringar löpande.

Har testat den nya 57:an, och kan inte påstå att jag märker jätteskillnad mot ESR på samma hårdvara. Är det just programstarten av Firefox som man tycker är snabb? Jag startar Firefox en gång per dag ungefär, så strunt samma ifall det tar 0,8 sekunder istället för 2...

Vad gäller Android så kommer jag dock uppdatera till 57 så fort det går. Där är hastigheten bedrövlig sedan länge.

Nej det blev lite fel där. Jag syftar på Firefox 52. Har inte hunnit testa ESR om jag ska vara ärlig så tar tillbaka det.

Personligen tycker jag att webbläsaren hämtar hemsidorna betydligt fortare. Detta gäller dock inte alla vilket är lite märkligt? Vet att den kör på multi processing, likt Google Chrome. Sen hur detta påverkar hämtningen vet jag faktiskt inte.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått Firefox v57 på Android från Google Play än, men den är utrullad om man kollar via webbläsare på PC.
http://www.androidpolice.com/2017/11/14/firefox-v57-quantum-n...

Permalänk
Medlem

FF 57 är mycket snabbare för mig, så på sikt tror jag det här blir jättebra.

Saknar såklart en massa tillägg, men förhoppningsvis dyker det upp alternativ. Noscript måste ju komma närmaste dagarna känns det som.

Finns det något alternativ till Tab Mix Plus? Det är det jag saknar mest.

Permalänk

Ursäkta en oinvigd, men vad är EME för nåt?

Permalänk
Medlem

Har märkt att det lagg jag hade i förra Firefox är helt borta nu (speciellt om man högerklickar saker/scrollar med mittenmusknappen mm) samt att det går snabbare att använda massa olika tabbar.

Mina måste ha addons BetterTTV, Notifier for Gmail och Ublock Origin funkar alla bra.
Bara Noscript saknas men dom ska tydligen uppdatera när som helst.

Permalänk
Medlem

Fick Firefox uppdaterat, 57.0 och har småpanik nu!

Var tog tabben vägen för bokmärken? Hittar en flik för bokmärken i menyer men det är "senast bokmärkta"!? :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Fick Firefox uppdaterat, 57.0 och har småpanik nu!

Var tog tabben vägen för bokmärken? Hittar en flik för bokmärken i menyer men det är "senast bokmärkta"!? :/

Om du går in på Anpassa i menyn längst till höger så finns det en bokmärkesmeny där inne du kan dra dit du vill ha den, är det den du syftar på?
Själv högerklickar jag och använder bokmärkesfältet så att jag ser alla bokmärken på det sättet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Om du går in på Anpassa i menyn längst till höger så finns det en bokmärkesmeny där inne du kan dra dit du vill ha den, är det den du syftar på?
Själv högerklickar jag och använder bokmärkesfältet så att jag ser alla bokmärken på det sättet

Välsigne dig gosse! Må fridens liljor skina uppå dina axlar! Hade jag kunnat "gilla" ditt inlägg i det oändliga så hade jag suttit och klickat "gilla" på ditt inlägg hela dagen i dag! TACK!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan få ikonerna mindre? Hem, bakåt, framåt och ladda om? Även "visa fler bokmärken" har blivit löjligt stor..

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mindflow:

Någon som vet om man kan få ikonerna mindre? Hem, bakåt, framåt och ladda om? Även "visa fler bokmärken" har blivit löjligt stor..

Menyn med tre streck till höger, välj Anpassa. Längst ner på menyn Täthet, prova Kompakt och sen Klar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Menyn med tre streck till höger, välj Anpassa. Längst ner på menyn Täthet, prova Kompakt och sen Klar.

Har den redan satt på kompakt, detta gjorde ingen skillnad på dessa ikoner. Tänkte om jag missat någon inställning, men kanske inte går att ändra dessa värden.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mindflow:

Har den redan satt på kompakt, detta gjorde ingen skillnad på dessa ikoner. Tänkte om jag missat någon inställning, men kanske inte går att ändra dessa värden.

Då är det gissningsvis bara ett annat än mer kompakt tema som kan fixa det.

Permalänk
Medlem

Många plugins som inte fungerar eller aldrig kommer fungera med quantum.. Kollar nu på att köra Waterfox en firefox fork.

Quantum helt klart snabb men jag behöver massor av funktioner den saknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Många plugins som inte fungerar eller aldrig kommer fungera med quantum.. Kollar nu på att köra Waterfox en firefox fork.

Quantum helt klart snabb men jag behöver massor av funktioner den saknar.

Efter att jag såg ditt inlägg så tog jag hem waterfox för att testa, men blev lite besviken att det inte gick att få den svensk. Annars verkar denna som ett bra alternativ till FF.

Svenska (SE) Language Pack
(Detta tillägg kräver en nyare version av Firefox (minst version 57.0). Du använder Firefox 55.2.2.)

Kör windows, kanske är annat för andra OS..

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

@SuperPutte
Tack för tips om BitWarden.

Vill även slå ett för Fire drag, ett smidigt plug-in markera-dra-sök.

Undrar också om någon har problem att streama från Dpaly?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc