Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDumle:

Tack för all information!

När det är PoE i samtliga portar på en enhet, kan man då plugga in andra enheter utan att de går sönder (desktop, laptop, ps4) ?

Ja, PoE är off på samtliga portar som standard. Du får sätta det till on genom webinterfacet för de portar som ska ha PoE.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

@MrDumle: Även om POE är ON ska det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Största skillnaden är att Lite inte stödjer den öppna standarden för PoE. Ubiquitis egna standard fungerar utmärkt, men vill man använda en PoE switch av ett annat märke och inte använda adapter så behöver man i pro-modell.

De har sedan en tid börja stödja det också. Men det tar en stund innan alla lites är utbytta i butikerna. Så om man ska beställa så se till så den har stöd för 802.3af (står på kartongen)

Edit: såg någon annan redan påpekat det.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Någon frågade om olika AP. Här få ni det förklarat på bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokie:

@MrDumle: Även om POE är ON ska det inte vara några problem.

Om du pratar 802.3af/at så ja, då förhandlar enheterna om poe ska aktiveras eller inte. Snackar vi Ubiquitis "passive poe" så finns definitivt risken att du pajar det du kopplar in om det är aktiverat, detta eftersom det inte sker någon förhandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Om du pratar 802.3af/at så ja, då förhandlar enheterna om poe ska aktiveras eller inte. Snackar vi Ubiquitis "passive poe" så finns definitivt risken att du pajar det du kopplar in om det är aktiverat, detta eftersom det inte sker någon förhandling.

jag råkade ha igång passiv till en av mina Netgear swetchar och det hände inget. jag kanske hade bara tur, vet inte.

Permalänk
Medlem

@Krippa75: Okej intressant! Visste inte det, då har jag lärt mig något nytt!

Permalänk
Medlem

Funderat lite på varför jag inte ser några uppdateringar (USG och 2xAP-AC LR).
Googlade och det finns, man måste tydligen uppdatera controllern (ser dem nu när det är gjort).

Måste man alltid göra det manuellt?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Funderat lite på varför jag inte ser några uppdateringar (USG och 2xAP-AC LR).
Googlade och det finns, man måste tydligen uppdatera controllern (ser dem nu när det är gjort).

Måste man alltid göra det manuellt?

jag använder cloud key nu för tiden så finns det update kommer den upp i den. det är inte så att jag tittar hela tiden men då och då.

när jag körde controllern på datorn minns jag inte om det dök upp något eller om det var så att jag kollade update sidan då o då. tror att jag gjorde det alltid manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbeg:

jag använder cloud key nu för tiden så finns det update kommer den upp i den. det är inte så att jag tittar hela tiden men då och då.

när jag körde controllern på datorn minns jag inte om det dök upp något eller om det var så att jag kollade update sidan då o då. tror att jag gjorde det alltid manuellt.

Ok, får hålla koll på den då.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Firmwaren är lagrar i controllern. Man måste alltid uppdatera controllerna först för annars riskerar man att uppdatera firmware på en AP som inte stöds av controller. Controller hämtar ner firmware för dina enheter, och på CK kan man även "cacha" firmware för att skynda på uppgraderingar.

Men bäst är uppgradera controller och sen så ska du få upgrade firmware på dina enheter.

Har du enstaka enheter kan du uppdatera manuellt, men gör det efter controller. Du kan iofs alltid uppdatera controller efteråt om du får problem men du kan ev få störningar.

Permalänk
Medlem

funkar detta?

Hej,

Stötte på ett i-lands problem idag, jag har inte tillräckligt många ethernetportar i min router, så jag började skissa lite på en nätverkskarta.
Har idag 2st asus routrar, men den ena jobbar bara som switch.
Planerar att komplettera ena routern med en switch, samt att ersätta den andra med en switch.
Har redan en AP AC PRO i dagsläget.
kommer jag att kunna driva en Ubiquiti Networks UniFi Switch 8-60W (från en annan likadan switch) samt en AP AC PRO över PoE i serie?

Se kartan om jag är otydlig med vad jag menar, såhär hade jag tänkt mig:

Permalänk
Medlem

@nE: Utan problem. Unifi switch 8 drar max 12W och AP AC Pro drar max 9W. 12 + 12 + 9 = 33W < 60W.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

@nE: Utan problem. Unifi switch 8 drar max 12W och AP AC Pro drar max 9W. 12 + 12 + 9 = 33W < 60W.

Ok, tack för snabbt svar!
Ser att den jag kollade på verkar vara slut på webhallen https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3982843 (eller är det en utgående produkt?)
Är denna variant likvärdig eller bättre? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3982844

Permalänk
Medlem
Skrivet av nE:

Ok, tack för snabbt svar!
Ser att den jag kollade på verkar vara slut på webhallen https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3982843 (eller är det en utgående produkt?)
Är denna variant likvärdig eller bättre? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3982844

Nä du måste ha den första som heter -60W på slutet. Den senare klarar bara 24W.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Ubiquiti Networks UniFi Switch 8-60W fungerar även utmärkt som en värmekälla.
Min blir varm, inte glödande, men mer än ljummen.
Varmare än ER-POE. Kanske något att tänka på vid placering av dessa switchar.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Medlem

igår blev jag med Ubiquiti, det blev en Unifi Security Gateway, en Unifi Switch 8 med PoE passthrough samt en Unifi AP AC Pro. Detta ersätter min gamla asus rt56u eller va den hette.
det som slår mig är ju jävla enkelt och smidigt det var att konfigurera. ändringarna jag gjorde igår var att slå på upnp, ändra dns som ges via dhcp (pihole ftw) samt ändra spannet av ip-adresser som ska ges ut. och det var inga problem att fatta hur man skulle göra det i unifi controllern.

min vän köpte en netgear nighthawk deluxe 2000 gamers edition 1337 (eller liknande hette den) för ett tag sen. han fick psykbryt över hur svår den var att få igång. jag tänkte "bitch please" och åkte dit.. tog fan en halv dag få igång skiten, skulle ju konfas genom mobilapp.

men men. är kär i min unifi än så länge. under mellandagarna ska jag få till lite vlan tänkte jag, har en hyper-v server där några VMs skulle må bra att stå separat

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Firmwaren är lagrar i controllern. Man måste alltid uppdatera controllerna först för annars riskerar man att uppdatera firmware på en AP som inte stöds av controller. Controller hämtar ner firmware för dina enheter, och på CK kan man även "cacha" firmware för att skynda på uppgraderingar.

Men bäst är uppgradera controller och sen så ska du få upgrade firmware på dina enheter.

Har du enstaka enheter kan du uppdatera manuellt, men gör det efter controller. Du kan iofs alltid uppdatera controller efteråt om du får problem men du kan ev få störningar.

Jo, jag har förstått det nu, det som jag tyckte var märkligt är att controllern i sig inte har något uppdateringsfunktion utan man måste hålla koll på hemsidan och ladda ner uppdateringen, det känns inte helt modernt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jo, jag har förstått det nu, det som jag tyckte var märkligt är att controllern i sig inte har något uppdateringsfunktion utan man måste hålla koll på hemsidan och ladda ner uppdateringen, det känns inte helt modernt.

apt-get upgrade

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jo, jag har förstått det nu, det som jag tyckte var märkligt är att controllern i sig inte har något uppdateringsfunktion utan man måste hålla koll på hemsidan och ladda ner uppdateringen, det känns inte helt modernt.

Har man en Cloud Key så går det galant att uppdatera från UI under maintenance. Dock inget som är implementerat på övriga plattformar vad jag vet

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Har man en Cloud Key så går det galant att uppdatera från UI under maintenance. Dock inget som är implementerat på övriga plattformar vad jag vet

Nej, jag kör ju controllern på speldatorn.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Långsam Ubiquiti LR

Har försökt använda trådat nätverk i så hög utsträckning som möjligt
i vårt 1,5 planshus.
Har 250Mb inkommande fiber.
Min TP-Link Archer C3200 fungerar stabilt och ger riktigt bra hastigheter
i alla fall om du sitter 10-15 m ifrån routern.
Eftersom Telia "överleverar" något så får jag cirka 275 Mb/s på min
Iphone 7 inom rimligt avstånd.
På övervåningen och utomhus har täckningen ibland varit lite dålig.
Har provat billiga extenders och det har väl gått sådär och dessutom
blir det ju tre SSID att hoppa mellan och det görs ju inte med automatik.
Två på extendern 2,4 o 5 Ghz och en på TP-Link.

Efter att ha läst lysande recensioner för Ubiquiti fastnade jag för en något nedsatt
variant hos Inet fyndhörna. LR varianten.
När jag testade den hemma fick jag cirka 50 Mb och var naturligtvis missnöjd.
Trodde den var trasig och returnerade den och fick en ny.
Väl hemma stöter jag på samma problem och fattar ingenting.
Jag har nya kablar och det konstiga är att min stationära dator ger betydligt bättre hastighet.
200 Mb vilket är klart godkänt även om TP-Linkens trådlösa fortarande är snabbare..
Min laptop har bara N-trådlöst nätverkskort så att den ger 50 Mb förstår jag.
Men Iphonen verkar inte köra över 5Ghz även om jag står alldeles vid AP.
Efter att ha laborerat och låst kanalen från auto till kanal 48 på 5 Ghz fick jag under en kort stund
samma hastighet som från TP-linken. (cirka 275 Mb/s)
Trodde jag hittat lösningen men när jag hoppat lite mellan AP och TP-linken så dök den ned igen
till samma "snigelhastighet" som förut på min Iphone.
Nu är ju 50Mb ingen dålig speed men jag förväntar mig mera på nära håll iaf!

Det verkar ju som folk laborerar friskt med kanaler och allehanda mystiska konfigureringar men "out of the box"
borde den väl ge bra fart?
Är det routerns nätverk som stör ut Ubiquitis nät?
Jag har kollat så inte kanalerna krockar.
Provade även att stänga av routerns trådlösa nät...men det gjorde ingen skillnad.
Har Iphone 6 plus något känt problem som gör att den väljer 2,4 Ghz "av misstag" just på min AP?
(kan man se vilket nät den kör?)
Både 2,4 och 5 Ghz är ju aktiva på min AP.
Vill minnas att om man hade utrustning som kör N nät så slöar det upp så att ingen kan köra fortare men
är det verkligen så numera? dvs att lägsta nivå sätter ribban.
Det verkar ju inte gälla för min router iaf....
Försökte kontakta supporten igår kväll men långa köer och det blev sent.
Det är ju bra om LR når längre ut på tomten vilket jag saknat, men jag vill lika förbannat ha
samma hastighet som min TP-Link Archer C3200 inomhus!
Ubiquiti är ju en dedikerad accesspunkt gjord för en enda sak!

Någon som har en busenkel lösning så jag kan släppa detta, för jag hatar att köra fast!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Jo, jag har förstått det nu, det som jag tyckte var märkligt är att controllern i sig inte har något uppdateringsfunktion utan man måste hålla koll på hemsidan och ladda ner uppdateringen, det känns inte helt modernt.

Fast det har den?

Sålänge kontrollern är uppdaterad så får du den senaste firmware den har stöd för.

Edit: Jaha, du kör den på Windows...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@IngemarB:

Du har löst problemet själv? Eftersom 2,4G har starkare signal så kommer enheterna att ansluta till den. Du kan däremot under inställningar på AP ställa in Band Steering till "Prefer 5G" vilket kommer göra så att dina enheter använder 5G i den mån det går. 50mbit på 2,4G är okej men på 5G borde du får högre som du har nämnt

Har du mycket enheter från Apple kan man även ändra dtim till värde 3 vilket är rekommenderat!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@IngemarB:

Du har löst problemet själv? Eftersom 2,4G har starkare signal så kommer enheterna att ansluta till den. Du kan däremot under inställningar på AP ställa in Band Steering till "Prefer 5G" vilket kommer göra så att dina enheter använder 5G i den mån det går. 50mbit på 2,4G är okej men på 5G borde du får högre som du har nämnt

Har du mycket enheter från Apple kan man även ändra dtim till värde 3 vilket är rekommenderat!

Precis den typen av svar jag vill ha:)
Jag trodde att moderna enheter automatiskt prioriterade 5 GHz.
När man står några meter från enheten där båda signalerna borde vara starka så tycker jag
AP skulle styra mot 5 i alla fall.
Men jag accepterar ditt kloka tips. Ska ändra dtim till 3 men det skadar inte att veta vad du pratar om...haha,
Vad f-n är dtim?
Ska testa detta ikväll!

Permalänk
Medlem

@IngemarB:

Det handlar kort och gott om hur ofta en enhet ska "vakna upp" för att ta emot ett paket. Alltså mer om batteritid än om hastighet, men när man ändå håller på och pillar

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Hallå

Tänkte komplettera min asus RT AC 3200 med en unifi AP och har ett par funderingar.

Kommer dom 2 enheterna fungera bra ihop eller är det bäst att ha 2 st unifi AP?

Och måste man ha nån hårdvara igång som kör unifi controller?

Permalänk
Medlem

@wranzzon:

2st AP funkar bäst då du får tillgång till roaming, alltså att enheterna automatiskt kan flyttas mellan beroende på var du befinner dig. Däremot så funkar det galant att bara komplettera med en AP med. För att få statistik behöver du en Controller antingen som du kör på en dator eller på en Cloud Key.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@wranzzon:

2st AP funkar bäst då du får tillgång till roaming, alltså att enheterna automatiskt kan flyttas mellan beroende på var du befinner dig. Däremot så funkar det galant att bara komplettera med en AP med. För att få statistik behöver du en Controller antingen som du kör på en dator eller på en Cloud Key.

Tack för svar! Men om jag döper mitt ssid till samma på både Asus:en och unifi:en borde väl t.ex min mobil byta automatiskt mellan dom beroende på vilket som är starkast?

Men om jag inte är ute efter nån statistik eller dyl, måste man ha controller installerat ändå? Jag vill ha det så basic som möjligt.

Permalänk
Medlem

@wranzzon:

Nej, kör du Asus + AP så får du inte så att de byter automatiskt, enheten måste först tappa anslutningen till den första sändaren för att kunna byta. Du slipper detta med roaming. Vill du inte få statistik så behöver du inte ha en kontroller körandes, men du måste ställa in AP via controllern första gången

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021