Permalänk
Medlem

Köpa ny laptop - Macbook pro?

Tjena!

Har sedan skolstarten i slutet av augusti varit intresserad av att köpa en ny laptop. Den kommer användas för studier inkl mycket programmering därigenom, kanske kolla film och surfa på. Inget tyngre för det har jag en stationär till.

Vill att den ska vara lätt, bra kvalitet och bra tangentbord då jag kommer skriva mycket på den.

Jag har glidit in på att köpa en Mac då jag aldrig haft en sådan och tycker de verkar väldigt hållbara plus att det skulle vara kul med något "nytt" då jag aldrig arbetat med det tidigare. Även hört att de ska vara bra att programmera på. Jag får dock ångest över hur dyrt det är, då jag är student har jag ju inte massor av pengar och även om det är svårt för andra att säga vad som är värt för mig, så blir jag så osäker på om det verkligen är värt att lägga 16-19k på en dator.

Som student kommer jag undan med ca 14k för en Macbook Pro, men då är det 128gb hårddisk och 8gb RAM - kommer jag ångra mig tror ni? Lika bra att kötta med mer krut i den idag än att ångra sig om 2-3 år?

Köper jag en Macbook Air kommer jag lite billigare undan, men har även hört att de inte ska vara lika bra, så även här är jag rädd för att jag kommer ångra mig genom att "snåla".

Övertala mig om varför jag ska slå till eller varför jag absolut inte borde köpa en Mac, snälla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Figge!:

Tjena!

Har sedan skolstarten i slutet av augusti varit intresserad av att köpa en ny laptop. Den kommer användas för studier inkl mycket programmering därigenom, kanske kolla film och surfa på. Inget tyngre för det har jag en stationär till.

Vill att den ska vara lätt, bra kvalitet och bra tangentbord då jag kommer skriva mycket på den.

Jag har glidit in på att köpa en Mac då jag aldrig haft en sådan och tycker de verkar väldigt hållbara plus att det skulle vara kul med något "nytt" då jag aldrig arbetat med det tidigare. Även hört att de ska vara bra att programmera på. Jag får dock ångest över hur dyrt det är, då jag är student har jag ju inte massor av pengar och även om det är svårt för andra att säga vad som är värt för mig, så blir jag så osäker på om det verkligen är värt att lägga 16-19k på en dator.

Som student kommer jag undan med ca 14k för en Macbook Pro, men då är det 128gb hårddisk och 8gb RAM - kommer jag ångra mig tror ni? Lika bra att kötta med mer krut i den idag än att ångra sig om 2-3 år?

Köper jag en Macbook Air kommer jag lite billigare undan, men har även hört att de inte ska vara lika bra, så även här är jag rädd för att jag kommer ångra mig genom att "snåla".

Övertala mig om varför jag ska slå till eller varför jag absolut inte borde köpa en Mac, snälla!

Med tanke på hur mycket man använder en dator så kan det absolut vara värt att lägga en extra slant. Personligen tycker jag varken Macbook Pro eller Air är prisvärda om man är öppen för att köra mac os eller windows. Tycker man Mac OS är bättre än W10 ska man självklart slå till på en mac men om operativsystemet inte spelar någon roll får man i regel alltid mer för pengarna om man köper något annat än apple. Jag har själv övervägt Macbook AIR p g a batteritiden men den undermåliga skärmen gjorde att den föll bort, köpte istället en Lenovo Yoga 920 som har lika bra batteritid men en avsevärt mycket bättre skärm plus en rad andra fördelar. Dock kostar den nästan 15 000 kr och ligger prismässigt på samma nivå som instegsmodellen av Macbook Pro (128GB räcker inte långt för lagring). En annan dator som du definitivt borde överväga är Dell XPS 13 som är några tusenlappar billigare.

Permalänk
Medlem

@flipp: Tack för svar! Har ju som sagt aldrig haft med Apple att göra förut, hur funkar det med externa hårddiskar? Fungerar en och samma extern hårddisk till både Mac OS och Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Figge!:

@flipp: Tack för svar! Har ju som sagt aldrig haft med Apple att göra förut, hur funkar det med externa hårddiskar? Fungerar en och samma extern hårddisk till både Mac OS och Windows?

Ja, det bör inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

Ja, det bör inte vara några problem.

Läste om XPS 13, känns ju dumt att köpa en Mac när man får så mycket mer för pengarna. Verkar ju ha fått väldigt bra recensioner också.

Permalänk
Medlem

@Figge!: Menar du att du ska skifta extern hdd mellan olika operativsystem?
Nu vet jag inte om det kommit fler filsystem till OS X. Kontrollera filsystem och att hårddisken är formaterat i ett format som båda klarar i så fall.
Endel går att lösa med tredjepart program/appar men känns ju mindre roligt.
Nya MacBook Pro har bara USB-C kontakter så är det en äldre extern hårddisk kan du behöva adapter eller ny sladd så du tänker på det.

Själv hade jag slagit till på en MacBook Pro. Har en äldre som tyvärr blivit våldsamt behandlad av fru och barn men den lever än, om dock med bulor och stött chassi för mig är det imponerande även om det inte är så en dator ska behandlas 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av casuaL:

Själv hade jag slagit till på en MacBook Pro. Har en äldre som tyvärr blivit våldsamt behandlad av fru och barn men den lever än, om dock med bulor och stött chassi för mig är det imponerande även om det inte är så en dator ska behandlas 😉

Varför skulle du hellre köpa en Macbook Pro istället för en XPS?

Permalänk

Tangentbordet är inte bra på xps. Om man skriver mycket tycker jag personligen inget slår Thinkpad. Tråkiga ja men gör vad dom ska väldigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Några fördelar med en Macbook pro är att den är trendig för att den är mer än bara en laptop den är också något av ett fashion statement. Det påverkar också resell-valuen av den om du skulle vilja sälja den. Eftersom att den är riktad till grafiska designers så finns det support för Photoshop och andra sådana redigeringsverktyg. Du kan ha en helt okej utvecklingsmiljö. använd gärna pakethanteraren homebrew för detta. Du får riktigt bra upplösning och bra integration med dina andra Appleprodukter.

Däremot som du nämnt så svider priset rejält. Jag skulle rekommendera en laptop som Linux fungerar bra till. Då har du den bästa utvecklingmiljön om du ska programmera, samt så är det bra att kunna använda Linux om du vill fokusera på programmering. Med tanke på de användsingområden du nämnt, så skulle känns det lite som att specsen inte är värt priset. Jag kan definitivt rekommendera en Chromebook som du sedan chrootar till Ubuntu, jag har också använt detta i mina studier. Du kan spendera ca 3000-4000:- för en bra Chromebook och om 2-3 år om du känner att du vill ha en Macbook ändå så kan du bara köpa den säkert nya varianten med relevanta specs. Investera resten av CSN-lånet som du skulle spenderat på den och då har du säkert gått plus på den biten, och eftersom att du då är längre in på studierna så är det inte lika dyrt relativt, eftersom att du snart börjar jobba då.

Permalänk
Medlem

@mmchromebooks: Resale är helt löjligt på macbooks. Såg en nu uppe för 12000 på blocket, köpt 2012. Sen vet jag ju itne om den blir såld men det är inget undantag att macbooks som är flera år gammla kostar ett antal tusenlappar mer än windowsdatorer