Märkligt problem med hastigheter (överföringar)

Permalänk

Märkligt problem med hastigheter (överföringar)

Kanske någon kunnig kan svara på detta då jag inte riktigt hittat något vettigt svar varesig via sök eller Google.

Sitter på följande specifikationer, i7 7700HQ, Geforce 1080, 32GB DDR4 (2400mhz), 1TB 960 evo m.2, samt en hederlig 2TB 5400rpm mekanisk hårddisk.

Nu till problemet: När jag laddar hem saker t.ex med ett torrent program så får jag ut ungefär 80-90MB/s, på steam kan jag vid tillfällen nå över 100MB/s. Har altså en 1Gbit internet tjänst. Men så fort jag pluggar in en USB extern hårddisk och väljer att flytta över saker till den externa hårddisken så tvärdör mitt internet. Oavsett om det är över trådat eller wifi. Själva uppkopplingen bryts inte helt och hållet, det går fortfarande utmärkt att t.ex använda ping och tracert i kommandotolken, men all övrig aktivitet på internet går inte.

Flyttar jag saker mellan ssd och den hårddisk som sitter monterad, så uppstår inte problemet.
Idag för skojs skull så skulle jag föra över foton från mobiltelefonen. Kopplade in den i USB 3 uttaget, och började kopiera över alla bilder. Whips så försvinner internet. Då blev jag irriterad och provade samtliga andra USB utgångar. Samma skit.

I rent hat för datorn så laddar jag ner en ny installation av windows 10 och installerar. Följt med samtliga uppdateringar som finns att tillgå på tillverkarens hemsida. Tror ni detta har gjort någon skillnad? Inte ett dugg!

Så vad är felet? Jag kan tycka att det inte är raketforskning men detta gör mig bara så irriterad.

TLDR: Internetuppkopplingen svarar inte vid filöverföringar genom USB portarna. Why?