Tablet för 3D modellering via teamviewer?

Permalänk
Inaktiv

Tablet för 3D modellering via teamviewer?

Går i tankarna att skaffa en tablet för att läsa, och det skulle vara rätt skönt att ha någon mer nytta utav klumpen. Kunna rita lite skulle väl vara något, men steget längre hade inte varit fel. Speciellt när det krävs några kronor bara för att kunna rita.
Tänker då som rubriken lyder. Använda som en Cintiq helt enkelt. Vad tror ni? Någon som provat? Gissar att tryckkänsligheten kommer vara helt försvunnen, men där tar jag gärna input också.

Permalänk
Medlem

Största frågan är nog: Budget?
All du önskar finns, men det kostar.

iPad pro
Microsoft Surface

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Florrpan:

Största frågan är nog: Budget?
All du önskar finns, men det kostar.

iPad pro
Microsoft Surface

Var precis de jag funderat på. Surface är dock lite väl snordyr för lekande
Billigare varianter skulle såklart vara en fördel, men de är inte speciellt bra, som jag förstått det.

Men det går alltså finfint med teamviewer? Fungerar tryckkänsligheten då också? Är såklart öppen för bättre lösning än teamviewer, om det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Var precis de jag funderat på. Surface är dock lite väl snordyr för lekande
Billigare varianter skulle såklart vara en fördel, men de är inte speciellt bra, som jag förstått det.

Men det går alltså finfint med teamviewer? Fungerar tryckkänsligheten då också? Är såklart öppen för bättre lösning än teamviewer, om det finns.

Varför behöver du teamviewer?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Alltså, nu vet inte jag vad du gör för modellering. Men att försöka modellera något över remote desktop av typen TeamViewer är ju helt omöjligt. Det är alldeles för mycket fördröjning och eftersläpp för att det ska gå bra.
Har dock riktigt dålig koll på lösningar av denna typ överlag, mer än att alla jag någonsin prövat har varit för sega för något som kräver precision på den nivån som 3d modellering.

Annars, du har väl en telefon? Installera TeamViewer och pröva. Precis så skulle det vara på en platta.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Florrpan:

Varför behöver du teamviewer?

Tjaa.. Jag antar att det är lite väl dålig hårdvara i dessa enheter, och att det då är vettigt att låna stationära datorns kraft.
Vet att Surface kan ha exempelvis Blender igång, men upplevelsen måste ju vara katastrofal. Så om jag då kan skärmdela och använda tableten som en ritplatta, och ignorera resterande hårdvara, hade det varit intressant. Men det låter som att någon så trevlig lösning inte existerar.

Skrivet av Elghinnarisa:

Alltså, nu vet inte jag vad du gör för modellering. Men att försöka modellera något över remote desktop av typen TeamViewer är ju helt omöjligt. Det är alldeles för mycket fördröjning och eftersläpp för att det ska gå bra.
Har dock riktigt dålig koll på lösningar av denna typ överlag, mer än att alla jag någonsin prövat har varit för sega för något som kräver precision på den nivån som 3d modellering.

Annars, du har väl en telefon? Installera TeamViewer och pröva. Precis så skulle det vara på en platta.

Ehm.. Ja du, det var ingen höjdare.. Då får jag nog slipa lite på planen. Fast jag börjar misstänka att det snarare är att ge upp som gäller
Vilken typ.. Ja, jag vill väl mest leka lite. Det är inte precis som om jag kommer använda det till arbetet. Så, jag kan nog inte riktigt svara på vad exakt det skulle vara för typ

Permalänk
Medlem

Åh, det vore ju helt underbart om man kunde modellera genom fjärrstyrning. Ta med en platta till jobbet och under dö-tid sitta och modellera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kablash:

Åh, det vore ju helt underbart om man kunde modellera genom fjärrstyrning. Ta med en platta till jobbet och under dö-tid sitta och modellera.

Exakt! Skulle dock vara någorlunda nöjd om det gick att lösa fördröjningen med USB länk istället för internet. Men det låter lite som att jag får koda själv om jag ska få min dröm uppfylld.. Och jag är inte så kunnig.. Kanske ett bra projekt för att lära sig..

Permalänk
Medlem

Om du kör mac så har väl ipad pro ett antal appar som förvandlar den till något åt cintiqhållet.
Är dock lite osäker på om du har rejäl nytta av det i Blender. Själv har jag en Wacom intous hemma men tycker inte att jag har någon riktig nytta av den i 3Dmodellering. Då passar mus och tangentbord bättre.
Iofs använder jag 3DSmax men jag tror nog att samma gäller Blender.
Ska du bara rita då finns det ju utmärkta appar till ipad pro och med en Surface så kan du ju använda Photoshop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tomas1976:

Om du kör mac så har väl ipad pro ett antal appar som förvandlar den till något åt cintiqhållet.
Är dock lite osäker på om du har rejäl nytta av det i Blender. Själv har jag en Wacom intous hemma men tycker inte att jag har någon riktig nytta av den i 3Dmodellering. Då passar mus och tangentbord bättre.
Iofs använder jag 3DSmax men jag tror nog att samma gäller Blender.
Ska du bara rita då finns det ju utmärkta appar till ipad pro och med en Surface så kan du ju använda Photoshop.

Tyvärr, ingen mac. Kommer heller inte köpa det endast för detta ändamål
Jasså, mus och tangentbord passar bättre? I för sig kan jag köpa det i just det fallet. Har själv en ritplatta i den stilen och det ärlite knepigt att lära sig pricka rätt. Med Cintiq däremot, det hade nog inte varit så dumt.
Oja, visst är det samma. 3DSmax är väl bara än mer möjligheter till finlir som jag förstått det. Tar mest Blender som exempel då det är gratis, och antagligen kommer bli mitt val. Lägga ytterligare tusenlappar på ibland nöjen känns inte helt friskt
Jo, rita vet jag att Äpplet är riktigt grymt för. Men jag hoppades på aningen mer. 7-10lax för att kunna rita och läsa ett par böcker.. Mja.. Inte riktigt värt.

Permalänk
Inaktiv

Yepp, utifrån vad jag lyckats läsa mig till så kommer min dröm förbli en dröm.

Någon av er som har lust att försöka beskriva hur långt man kan komma med modellerningen direkt på tableten? Tänker lite på hur pass lätt det är att öppna filen i annat program på datorn i efterhand, samt vart i processen man ligger när tableten gjort sitt. Vet nämligen att vissa program envisas med att spara i eget format, så att filerna inte kan öppnas av något alls

Edit: Jag hade fel, det gick finfint. Sök på "Duet app". Det blir nog en ipad pro..