Permalänk
Medlem

AHCI eller RAID

Skall installera OS på SSD-enhet (256 GB)
Datafiler och allt annat som inte är system- eller programrelaterat lagras på en 2,5" magnetisk HDD med betydligt större utrymme än SSD-disken.
Jag kommer INTE att köra RAID på någon av diskarna.

Datorn jag använder köptes begagnad med en SSD-disk, konfigurerad att köra i "RAID on" (som det står i BIOS). Även om datorn endast körts med en (1) disk antar jag att det borde finnas en förklaring till att den förra ägaren ändå valt RAID. T.ex. för ev. framtida behov att faktiskt köra RAID.
Så vitt jag förstått skall prestandan, oberoende av antal använda diskar, vara densamma vare sig man kör AHCI eller RAID. I så fall kan jag förstå valet.

Frågan är alltså - stämmer det?
Om inte, skulle det i så fall vara ett bättre val för min del att välja AHCI?
Vore också intressant att få veta varför det ena eller andra är att föredra - eller varför det kan gå på ett ut?

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Avstängd

@ICIT:
Är ingen expert,men Ahci låter som rätt val.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@ICIT: AHCI är rätt val, och finns ingen fördel eller anledning att välja RAID.

Enligt vissa kan det bli en liten prestandaförlust med inställning i RAID, samt även kanske längre boottid..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson & @Mange43: Tack för respons! Det bekräftar också något som jag vill minnas togs upp på Toms Hardware för några år sedan.

Nästa, och förhoppningsvis den sista frågan innan det blir dags för installation, handlar om val av BIOS-konfig: UEFI eller inte, men det blir såklart i en egen tråd.

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem

Självklart UEFI.

Är det en laptop så vet jag vissa nyare modeller som kommer med RAID från fabrik. Men enbart en disk. Vet inte riktigt varför bara.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Är det en laptop så vet jag vissa nyare modeller som kommer med RAID från fabrik. Men enbart en disk. Vet inte riktigt varför bara.

Det jag hört/läst är att man i vissa forum anser att AHCI är likvärdig med RAID och att man därför lika gärna kan köra RAID - för det fall att man förr eller senare faktiskt skulle vilja utnyttja RAID-möjligheten och på så sätt slippa göra komplicerade operationer i registret och BIOS (medan andra menar att det finns för- och nackdelar beroende på användningsområde). Men det jag alltid saknat är mer ingående argument som på faktamässig grund kunnat fastställa hur det faktiskt ligger till.

Till dess jag sett faktiska siffror och annan faktagrundad information utgår jag från att det finns en legitim anledning till att man kan välja mellan dessa, vilket för min del, som inte kommer att köra RAID, innebär att välja AHCI.

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem

UEFI / AHCI är nog det mest vanliga.

Varför RAID kommer som standard från vissa tillverkare idag är för att de antingen kör RAID, eller kör Cache lösning (som använder RAID funktionen). Värsting laptops kör 2 eller fler diskar i RAID (för det låter snabbare), eller så har de HDD + 24/32GB SSD Cache.

Då man gör kanske 5000 laptops, 1000 med en konfig och 2000 med annan, är det enklare att bara sätta RAID då det "fungerar", så länge du har drivarna.

Ang prestanda så lägger RAID läge en liten overhead på all trafik mellan disk och system, då du inte kan ha direkt access (DMA) till en sådan enhet. Tekniskt sett så hamnar alla diskar som RAID-enhet i kontrollern. Det är bara att det finns en "single disk" alternativ som representerar icke-raid diskar.

För en HDD är den skillnaden i overhead minimal. Men för en SSD påverkar den latens och IO prestandan negativt, då dessa redan ligger och sniffar på SATAs minimum latens. Därför bör man använda AHCI läge om du inte har något annat syfte.

Skulle du ångra dig så finns det knep för att byta teknik. Du kan dock inte bara skifta det utan knep, på ett installerat OS, utan att få BSOD. Men knepet är enkelt idag.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Så fick jag det där faktaunderbyggda svaret i alla fall ! Inte så förvånande att det kom just från dig.

AHCI definitivt spikat för mid del alltså.

Hur det blir med UEFI har blivit mer tveksamt däremot.
Medföljande den laptop jag köpte (Dell Latitude E6530) begagnad på Tradera utlovades Win10 med giltig produktnyckel. Det verkar vara en bluff. Produktnyckeln (som finns på den medföljande DVD:n med Win10 Pro) stämmer inte (och DVD i sig är oläsbar) och när jag kontaktar säljaren och försöker få svar på hur saken ligger till möts jag antingen av undanflykter, lögner eller tystnad.

Win7 är däremot garanterad till datorn genom Dells OS Recovery Tool.

Men när jag läser Oneone's tråd om UEFI och Win7 blir jag lite betänksam av vad som står i inledningen till den guiden:

Skrivet av :

Det fungerar även att installera och boota Windows 7 samt 8.1 med UEFI boot. Dock värt att veta är att Windows 7 har inte fullt stöd för UEFI vilket kan innebära om du har en nyare dator så kommer skärmen att bli svart efter att installationen av Windows har gått klart.

Svart skärm låter inte så kul. Frågan är hur länge den är svart... Och vilka andra nackdelar som följer med Win7 i UEFI-läge.
Dessutom tror jag att det kan bli knepigt att konfigurera USB-stickan med Dells OS Recovery Tool eftersom det är en sluten steg-för-steg-process. Men det här är väl kanske inte rätt plats för att lyfta sådana frågor. Jag postar den förmodligen istället i länken jag hänvisade till ovan så kanske det löser sig även med den saken.

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ICIT:

@Paddanx: Så fick jag det där faktaunderbyggda svaret i alla fall ! Inte så förvånande att det kom just från dig.

AHCI definitivt spikat för mid del alltså.

Hur det blir med UEFI har blivit mer tveksamt däremot.
Medföljande den laptop jag köpte (Dell Latitude E6530) begagnad på Tradera utlovades Win10 med giltig produktnyckel. Det verkar vara en bluff. Produktnyckeln (som finns på den medföljande DVD:n med Win10 Pro) stämmer inte (och DVD i sig är oläsbar) och när jag kontaktar säljaren och försöker få svar på hur saken ligger till möts jag antingen av undanflykter, lögner eller tystnad.

Win7 är däremot garanterad till datorn genom Dells OS Recovery Tool.

Men när jag läser Oneone's tråd om UEFI och Win7 blir jag lite betänksam av vad som står i inledningen till den guiden: Svart skärm låter inte så kul. Frågan är hur länge den är svart... Och vilka andra nackdelar som följer med Win7 i UEFI-läge.
Dessutom tror jag att det kan bli knepigt att konfigurera USB-stickan med Dells OS Recovery Tool eftersom det är en sluten steg-för-steg-process. Men det här är väl kanske inte rätt plats för att lyfta sådana frågor. Jag postar den förmodligen istället i länken jag hänvisade till ovan så kanske det löser sig även med den saken.

Okej, när jag sa UEFI, antog jag modernt OS som Win 8/10. Win 7 kan vara lite hit-N-miss med UEFI, det går oftast men är inte så enkelt.

Frågan är då... vilket vill du ha?
För du kan fortfarande uppgradera till 10an, bara du har en giltig Win 7/8 nickel.

Om du vill köra Win 7 kanske MBR/old school BIOS är bättre väg.
Vill du uppgradera så kan borde vi kunna aktivera din Win 7 nyckel till en Win 10, och då köra UEFI.

Problemet jag kan se med detta är som du beskriver... din "ovanliga väg" att göra recovery, så kan du ju börja med att installera detta med MBR är det nog enklast. Sen uppgradera och registrera datorns moderkort för Win 10 licens (är så Win 10 gratis uppgraderingen görs). Sen ta ner Win 10 på ny version, slå över till UEFI igen och installera igen.

I teorin bör detta gå. Har gjort liknande på en dell-laptop iaf.. minns inte modellnamnet dock. Det hela hänger på att du som sagt har en giltig OEM nyckel för datorn bara. Detta gjorde jag innan man kunde använda nyckeln direkt dock.

Så...
Innan du gör allt detta... testa en sak. Testa se till att datorn har nätverk (kabel då), och starta en Win 10 installation (ladda ner ny från MS, lägg på USB minne tex), och skriv in din Win 7 nyckel (när den fråga efter en nyckel), du bör ha på datorn. På Dell sitter de ofta under batteriet. Har du tur så godkänns den direkt, och du får aktiverat den så fort den kan nå MS servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Frågan är då... vilket vill du ha?
För du kan fortfarande uppgradera till 10an, bara du har en giltig Win 7/8 nickel.

Giltig nyckel har jag för Win7 Pro och det är helt klart 10:an som är önskemålet. Trodde det var kört med gratisuppdatering till Win10 sedan ett halvår tillbaka (bortsett från att Microsoft fram till 31/12 i år erbjuder personer med särskilda behov möjlighet att ladda ner Win10 gratis; man får där på heder och samvete intyga att man pga något handikapp har giltiga skäl till en uppgradering i den för ändamålet skapade kampanjen som går under namnet "Customers who use assistive technologies can upgrade to Windows 10 at no cost"; men nu tror jag iofs inte att Microsoft är så våldsamt kinkiga med att potentiella kunder verkligen uppfyller de villkor som där ställs utan att man gjort det här kryphålet för att locka egentligen vem som helst att migrera till 10:an, och så kan man samtidigt få lite bonuspoäng för att man gör goda gärningar för människor med ett eller annat handikapp - inget större fel i det på det hela taget). Men det var kanske inte den vägen du menade med att det fortfarande gick att uppgradera?

Skrivet av Paddanx:

Innan du gör allt detta... testa en sak. Testa se till att datorn har nätverk (kabel då), och starta en Win 10 installation (ladda ner ny från MS, lägg på USB minne tex), och skriv in din Win 7 nyckel (när den fråga efter en nyckel), du bör ha på datorn. På Dell sitter de ofta under batteriet. Har du tur så godkänns den direkt, och du får aktiverat den så fort den kan nå MS servrar.

Bra idé.
Skall absolut testa detta först (tanken slog mig faktiskt men slog bort den då jag tyckte det skulle vara för enkelt för att vara sant). Men skulle det funka är det en genialt enkel genväg!
Återkommer med resultat.

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Ditt förslag att köra produktnyckeln för Win7 fungerade alldeles utmärkt.
Tusen tack för det tipset, det sparade mig en hel massa tid och arbete !

Om det är någon som är intresserad följer här en kort sammanfattning av installationen:
Jag konfigurerade USB-minnet enligt Oneone-guiden (med Rufus) - jag hade dock missat att det skall vara FAT32 (blir förvalt när man gör UEFI-valet i Rufus) och ändrade till NTFS. På något sätt måste Rufus ha ändrat tillbaka, eller så finns det någon annan anledning till att det trots NTFS-inställningen fungerade

Innan installationen gjorde nödvändiga förändringar i BIOS (huvudsakligen ändringar till UEFI och AHCI).

Installationen gick blixtsnabbt jämfört med vad jag är van vid från Win7 och dess föregångare, runt 15 minuter skulle jag tro (använde modernare medium och hårdvara den här gången - USB-3-sticka [USB-2 tidigare], laptopen kör en skapligt modern i7 och 16 GB RAM, plus att det är en SSD-disk den här gången, men ändå...).

Anslutningen till nätet väntade jag med tills uppmaningen kommer under installationsprocessen (bland det sista som händer).

Den versionen av 10:an jag använde var den senaste (1709 Fall Creators Update (FCU) Download (Build 16299.15) – Standard) så även update-processen gick kvickt.

Gick in i inställningarna och kollade - jodå, systemet kör UEFI.

Återstår nu endast drivrutiner (via Dell) för att grundinstallationen skall vara komplett.

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ICIT:

@Paddanx: Ditt förslag att köra produktnyckeln för Win7 fungerade alldeles utmärkt.
Tusen tack för det tipset, det sparade mig en hel massa tid och arbete !

Kanon ju

Alltid kul när man kan lösa ett problem, och samtidig spara någon tid.