Är iPad det enda valet idag för "premium" plattor?

Permalänk
Medlem

Är iPad det enda valet idag för "premium" plattor?

Har tröttnat helt på min Samsung Tab s 10.5" som i princip var skräp från dag 1 .
Skulle vilja haft en ny 16:10 i 10" pga filmer etc, men det verkar knappt existera.

Känns surt att lägga 6.6k på Samsungs s3 en snappis 820 mot äpplets a9 för 4.9k? 128gb
Annars har de flesta Android snappis 625 och den processorn är knappt okej idag, speciellt inte på högupplösta skärmar.

Känns som det enda alternativet idag är att gå över "to the dark side" för android sidan verkar gett upp helt.
Är den sista personen som skulle tänka mig gå över till IOs låsta och ganska fula OS, men på surfplatta sidan saknas det helt alternativ idag. Varför finns ingen oneplus eller något annat vettigt kinesmärke?

Eller är något påväg som inte är skräp och till ockerpris på android sidan? Annars blir det en iPad på BlackFriday.

Permalänk
Medlem

Utan att ha stenkoll på marknaden så skulle jag säga ja, ipad är enda vettiga om du inte tittar på surface.
Såg på swedroid häromdan att samsung ska släppa en ny platta, men det var ingen high end.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kör både Tab S2 och Tab S3. Bra skärmar, men jag är lite förvånad över S3ans lägre upplevda hastighet nu jämfört med S2ans då jag köpte den.
S3an fungerar trots allt mycket bra och Android är klockrent val för en platta. Skicka och flytta filer mellan dator/platta utan 3eparts program är grymt. VLC player för alla filmer.
Android, om man nu föredrar det.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

MS Surface är en annan premiumpadda. Hur relevant den är för dig vet jag inte.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

MS Surface är en annan premiumpadda. Hur relevant den är för dig vet jag inte.

Hur är utbudet när det gäller appar för MS variant vs. Apple idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Hur är utbudet när det gäller appar för MS variant vs. Apple idag?

Tja, surface Pro använder ju sig av Windows 10 Pro som OS. Du kan nog lista ut själv därifrån

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Utan att ha stenkoll på marknaden så skulle jag säga ja, ipad är enda vettiga om du inte tittar på surface.
Såg på swedroid häromdan att samsung ska släppa en ny platta, men det var ingen high end.

Köpte en surface och lämnade tillbaka den, surface är en dator som du kan använda som surfplatta med vissa begränsningar.

Skrivet av Aje:

Kör både Tab S2 och Tab S3. Bra skärmar, men jag är lite förvånad över S3ans lägre upplevda hastighet nu jämfört med S2ans då jag köpte den.
S3an fungerar trots allt mycket bra och Android är klockrent val för en platta. Skicka och flytta filer mellan dator/platta utan 3eparts program är grymt. VLC player för alla filmer.
Android, om man nu föredrar det.

Absolut android är fullständigt överlägset för oss som inte bara använder Netflix för multimedia.
Men prisskillnaden är mer än 1500kr och Samsung har endast 32gb vilket är ett skämt för en platta.

Skrivet av Mithras:

MS Surface är en annan premiumpadda. Hur relevant den är för dig vet jag inte.

Surface är en häftig laptop du kan använda som surfplatta, jag vill endaste ha en surfplatta som är bra som surfplatta, surfa, Youtube och film.

Permalänk
Medlem

Jag har både surface och ipad.
Min ipad används som en surfplatta (slökolla youtube, kolla nyheterna, nör man sitter med en långkörare på dasset)

Surface använder jag mer som en laptop. Förutom när jag för anteckningar för hand. Då tar jag bort tangentbordet och lägger den som ett anteckningsblock.


Mer on topic. Jag skulle inte köpa apple ipad. Den har ganska gammal hårdvara. Kolla på ipad pro istället.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

iPad Pro är bästa surfplatta jag har använt. Älskar 120hz skärmen <3

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit emot Apple och dess produkter konsekvent under många år, bla för alla begränsningar och överprisatta produkter.

Men för något år sedan fick jag erbjudandet att köpa en iPad Air 2 av en kompis till riktigt bra pris och jag tänkte "why not, gillar jag den inte så säljer jag den". Nu något år senare har jag kvar den och när man väl har bekantat sig och lärt sig iOS och iPad rätt bra så måste jag faktiskt ge lite cred till Apple som ändå gjort en riktigt bra produkt. Air 2 är knappast den mest kraftfulla modellen men jag upplever den som riktigt snabb och responsiv. Slår det mesta jag haft eller testat i Android-väg.

Jag skulle nog vilja säga att om man ska ha en ordentlig och funktionell surfplatta så är det iPad du ska ha. Skulle jag personligen köpa en ny iPad för ~6 000 kronor? Nej aldrig i livet. Men jag skulle göra om det köp jag gjorde av en kompis alla dagar i veckan. Det var ett riktigt snällt pris, men då var det en vinst från en tävling och han behövde pengar snabbt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Köpte en surface och lämnade tillbaka den, surface är en dator som du kan använda som surfplatta med vissa begränsningar.

Absolut android är fullständigt överlägset för oss som inte bara använder Netflix för multimedia.
Men prisskillnaden är mer än 1500kr och Samsung har endast 32gb vilket är ett skämt för en platta.

Surface är en häftig laptop du kan använda som surfplatta, jag vill endaste ha en surfplatta som är bra som surfplatta, surfa, Youtube och film.

Finns appar på appstore i iPad som tillåter filöverföring likt android-överföring också via WiFi (givetvis utan iTunes, ingen använder det nuförtiden).

Sen har du ju alltid plex så kan man offlinesynka de filer du vill kunna se offline. Då krävs iofs en server/nas hemma som står på.

Jag har provat några polares olika sorters plattor men tycker att iPad är snyggare och fungerar tillräckligt bra med lite olika appar (sen är jag en sån som har en iPhone också.. Men ändå)

Så jag hade kört på iPad om jag var du.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag har både surface och ipad.
Min ipad används som en surfplatta (slökolla youtube, kolla nyheterna, nör man sitter med en långkörare på dasset)

Surface använder jag mer som en laptop. Förutom när jag för anteckningar för hand. Då tar jag bort tangentbordet och lägger den som ett anteckningsblock.


Mer on topic. Jag skulle inte köpa apple ipad. Den har ganska gammal hårdvara. Kolla på ipad pro istället.
Skickades från m.sweclockers.com

Pro varianten är också ett alternativ men då drar priset i väg till 8.5k och då börjar det bli en dyr leksak för Youtube och surf. Skulle jag verkligen märka någon större skillnad, spelar inte heller.
Hade samma problem med surface var ingen rolig platta för slösurf, men en häftig laptop.

Permalänk
Inaktiv

Jag har använt iPad Air 2, iPad pro 9,7", någon Samsung Galaxy från 2014 för 4000kr och Huawei MediaPad M1 10 " och en drös äldre.
Där jag fördrog MediaPad M1 10 på alla sätt, väldigt bra ljud, bra display och snabb. Samsung Galaxy vilken modell det nu var kändes bara gammal, man fick så mycket mer på Huawei.

ipad så hatade jag allihopa p.g.a oset, hade denna gått att byta ut så hade de blivit bättre.
Hårdvarumässigt så tycker jag de ej imponerar, de lösningar som jag körde fungerade t.o.m. sämre när de ej hade en standardupplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Finns appar på appstore i iPad som tillåter filöverföring likt android-överföring också via WiFi (givetvis utan iTunes, ingen använder det nuförtiden).

Sen har du ju alltid plex så kan man offlinesynka de filer du vill kunna se offline. Då krävs iofs en server/nas hemma som står på.

Jag har provat några polares olika sorters plattor men tycker att iPad är snyggare och fungerar tillräckligt bra med lite olika appar (sen är jag en sån som har en iPhone också.. Men ändå)

Så jag hade kört på iPad om jag var du.

Faktiskt ingen funktion jag har testat på Plex, att ladda ner till plattan offline ska funka hyffsat smidigt?
Blir aldrig lika smidigt som en Android platta, men kan jag se filmer offline så kan jag leva med det iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Faktiskt ingen funktion jag har testat på Plex, att ladda ner till plattan offline ska funka hyffsat smidigt?
Blir aldrig lika smidigt som en Android platta, men kan jag se filmer offline så kan jag leva med det iallafall.

Det kräver iofs att den som har servern har plex pass (betalar för plex). Men det funkar smidigt.
Bara man ser till att planera lite innan man sticker iväg då det tar lite tid att konvertera filerna till rätt format för offline synk. Men när det är gjort så fungerar det kanon!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte heller att det finns någon prisvärd prestandaplatta så jag köpte helt enkelt en Asus ZenPad 3s 10.

Nu vet jag inte vad du gör som kräver mer prestanda (krävande spel, kanske?) eller om du bara vill framtidssäkra? Jag är helnöjd med denna (bortsett från batteritiden som jag upplever sämre än min gamla Tablet Z).

De få gånger jag ser filmer använder jag hellre Tablet Z (16:10).

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Köpte en surface och lämnade tillbaka den, surface är en dator som du kan använda som surfplatta med vissa begränsningar.

Absolut android är fullständigt överlägset för oss som inte bara använder Netflix för multimedia.
Men prisskillnaden är mer än 1500kr och Samsung har endast 32gb vilket är ett skämt för en platta.

Surface är en häftig laptop du kan använda som surfplatta, jag vill endaste ha en surfplatta som är bra som surfplatta, surfa, Youtube och film.

Du kan köpa minneskort till om det är mer minne du är ute efter men vist den är för dyr.
Utbudet är verkligen inget vidare på Androidplattor längre. Den ända plattan som kör senaste Android 8 Oreo är googles Pixel C som kom för över tvår år sedan. Själv funderar på att köpa denna nya Lenovo men den har sämre upplösning än tidigare plattor vilket inte känns så kul.

Permalänk
Medlem

@ramlösa: Ett Budget alternativ grafikdelen är dock inte speciellt bra 3000 kr (Snapdragon 652).

https://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/lenovo-yoga-tab...

Apple Ipad är bland de bästa surfplattorna i premium segment men det är LCD skärmar och inte OLED det är en ganska stor skillnad speciellt i film.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
99:e percentilen

Apple har ingen konkurrens i de högre prisklasserna av surfplattemarknaden sedan iPad Pro fick 120 Hz-skärm. Uppdateringsfrekvensen gör större skillnad för den generella användarupplevelsen på en surfplatta än på en dator, eftersom man interagerar direkt med innehållet och på grund av interaktionens karaktär. Ytterligare ännu mer värdefullt blir 120 Hz med Apple Pencil.

Det är förvisso en leksak jämfört med en Android-enhet (eller en persondator), men som surfplatta är iPad Pro helt överlägsen allt annat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kommer hålla koll på om det kommer några vettiga plattor på BF själv.

Ipad är inget jag personligen skulle lägga pengarna på. 8000kr för en ipad pro, lägger jag hellre till och köpa en vettig mindre laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Apple har ingen konkurrens i de högre prisklasserna av surfplattemarknaden sedan iPad Pro fick 120 Hz-skärm. Uppdateringsfrekvensen gör större skillnad för den generella användarupplevelsen på en surfplatta än på en dator, eftersom man interagerar direkt med innehållet och på grund av interaktionens karaktär. Ytterligare ännu mer värdefullt blir 120 Hz med Apple Pencil.

Det är förvisso en leksak jämfört med en Android-enhet (eller en persondator), men som surfplatta är iPad Pro helt överlägsen allt annat.

Well, gör lika mycket skillnad på PC kan jag tycka, när man scrollar osv ser man hur hackigt 60hz är.
Precis som man gör på ALLA mobiler, förutom möjligen nya Razer phone som jag inte testat. Testare säger iaf att man för första gången märker flytet i en mobil.
Mer 120hz mobiler, plattor till folket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag tycker inte heller att det finns någon prisvärd prestandaplatta så jag köpte helt enkelt en Asus ZenPad 3s 10.

Nu vet jag inte vad du gör som kräver mer prestanda (krävande spel, kanske?) eller om du bara vill framtidssäkra? Jag är helnöjd med denna (bortsett från batteritiden som jag upplever sämre än min gamla Tablet Z).

De få gånger jag ser filmer använder jag hellre Tablet Z (16:10).

Hittar noll information om den processorn. Min Tab S är seg som sirap och bara efter ett par år, i princip kastat pengar i sjön. Så det får vara något som inte är halvtaskigt från dag ett och mediatek cpuer har historiskt iallafall bara suttit i skräp. Är säkert en bra platta men har iallafall Inget större förtroende att det funkar 3-4 år.
Batteritid är också något av det viktigaste, en platta med sladd är ingen surfplatta.

Bra batteritid, absolut noll lagg någonsin, rapp och en vettig skärm är absoluta krav. 16:10 finns inte längre så det har jag fått släppa.
En Oneplus 5 i surfplatta version hade varit drömmen.

Jag ser för tillfället ingen alternativ till en iPad, varken mediatek eller någon 625 kan uppfylla de kraven vad jag känner till iallafall.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nivity:

Well, gör lika mycket skillnad på PC kan jag tycka, när man scrollar osv ser man hur hackigt 60hz är.

Yes, jag är en glödande förespråkare av hög uppdateringsfrekvens på datorer också. Men på min laptop till exempel, där jag nästan bara använder tangentbordet och interagerar med innehållet på ett mycket mer statiskt sätt (eller vad man ska säga) jämfört med på en touchskärm, hade 120 Hz inte tillfört så mycket. Man brukar helt enkelt inte scrolla på det sättet på en dator så mycket som på en surfplatta. Med en mus blir det såklart en annan femma, men ja, ganska mycket på en dator görs utan musen.

Det jag menar är verkligen att hög uppdateringsfrekvens är sjukt trevligt på en dator och ännu bättre på en surfplatta.

Citat:

Precis som man gör på ALLA mobiler, förutom möjligen nya Razer phone som jag inte testat. Testare säger iaf att man för första gången märker flytet i en mobil.
Mer 120hz mobiler, plattor till folket.

Skulle vara väldigt intressant att testa Razer Phone. Har aldrig varit med om att Android flutit alls lika bra som iOS i 60 Hz, så jag undrar hur bra 120 Hz kan funka.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Faktiskt ingen funktion jag har testat på Plex, att ladda ner till plattan offline ska funka hyffsat smidigt?
Blir aldrig lika smidigt som en Android platta, men kan jag se filmer offline så kan jag leva med det iallafall.

Nej, att synca filer till plattan offline är riktigt riktigt uselt i Plex. Visst det fungerar, men problemet är att den ska konvertera filerna även om du sätter inställningen att den ska behålla originalet. När jag åkte på semester senast tänkte jag ta med mig en massa film/serier på planet. Tog drygt ett dygn (med CPU'n på servern på 100% under tiden) att få över det till plattan då det skulle konverteras samt så gick storleken från ca 60gig till över 80gig.

Förmodligen konverterar den allting den inte kan spela upp native eller något sådant. Men det är allt annat än smidigt att synca via Plex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Yes, jag är en glödande förespråkare av hög uppdateringsfrekvens på datorer också. Men på min laptop till exempel, där jag nästan bara använder tangentbordet och interagerar med innehållet på ett mycket mer statiskt sätt (eller vad man ska säga) jämfört med på en touchskärm, hade 120 Hz inte tillfört så mycket. Man brukar helt enkelt inte scrolla på det sättet på en dator så mycket som på en surfplatta. Med en mus blir det såklart en annan femma, men ja, ganska mycket på en dator görs utan musen.

Det jag menar är verkligen att hög uppdateringsfrekvens är sjukt trevligt på en dator och ännu bättre på en surfplatta.

Skulle vara väldigt intressant att testa Razer Phone. Har aldrig varit med om att Android flutit alls lika bra som iOS i 60 Hz, så jag undrar hur bra 120 Hz kan funka.

Apple ipad pro körs i 120 hertz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Nej, att synca filer till plattan offline är riktigt riktigt uselt i Plex. Visst det fungerar, men problemet är att den ska konvertera filerna även om du sätter inställningen att den ska behålla originalet. När jag åkte på semester senast tänkte jag ta med mig en massa film/serier på planet. Tog drygt ett dygn (med CPU'n på servern på 100% under tiden) att få över det till plattan då det skulle konverteras samt så gick storleken från ca 60gig till över 80gig.

Förmodligen konverterar den allting den inte kan spela upp native eller något sådant. Men det är allt annat än smidigt att synca via Plex.

Finns det inget bättre alternativ till Plex?
Att sitta på ett flygplan med egna filmer är värt sjukt mycket.
Rättare sagt är ett absolut krav att det funkar, men det påstår folk iallafall att det ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Apple ipad pro körs i 120 hertz

Skickades från m.sweclockers.com

Det var precis det han sa i sin post innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Finns det inget bättre alternativ till Plex?
Att sitta på ett flygplan med egna filmer är värt sjukt mycket.
Rättare sagt är ett absolut krav att det funkar, men det påstår folk iallafall att det ska fungera.

Nu vet jag inte om någon av dessa appar finns kvar att ladda ner, men jag gissar att de finns.
Men jag har använt AVPlayer och VLC som fungerar att bara starta en "ftp-server" via appen över wifi och flytta över orignalfiler för uppspelning av sånt material.

Men jag försöker planera lite i förväg med Plex då jag tycker det fungerar ganska smidigt + att jag via ipaden inte har några större krav att det måste vara 1080p i full kvalitet så jag prioriterar utrymme framför kvalitet på plattan.

För min del brukar jag lyckas konvertera och ladda över filmer/serier över natten från plex. Snabbt, absolut inte, smidigt ja då du kan göra det från datorn och sen bara starta appen på kvällen när du går och lägger dig så är det klart.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Finns det inget bättre alternativ till Plex?
Att sitta på ett flygplan med egna filmer är värt sjukt mycket.
Rättare sagt är ett absolut krav att det funkar, men det påstår folk iallafall att det ska fungera.

Jag kör VLC direkt i paddan. Antingen laddar man över allt med Wifi (VLC fungerar som en server som man kan ladda upp till), lägger en fil på Dropbox och laddar hem den till paddan, eller - om filen ligger på en NAS eller nåt som har en webbserver - laddar hem den till paddan via Safari.

Numer har ju faktiskt iPaddar en vanlig filhanterare, men jag har faktiskt aldrig behövt öppna den än, så jag vet inte vad den klarar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv

Någon som har testat fjärrstyrning av datorer på en iPad pro och jämfört emot bättre surfplattor som kör fullhd och ändå tycker att iPaden fungerar bättre?
För min del tyckte jag iPad Pro knappt var obrukbar, just zoomfunktionen kunde fungera som en touch mobiltelefon från 2003, men det beror på vilka program som man styr.