Sapphire Radeon RX Vega 64 Nitro med tre 8-pinskontakter hittar ut på bild

Permalänk
Medlem

Inte konstigt Raja lämnade. Den här bollen har de superfumlat med. Hoppas de styr upp det med nästa generation. För jag vill verkligen att de har något bra på gång. Behövs mer än ett lag på banan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nej men, alla manualer finns ju på nätet sedan typ 2008 och tidigare!
https://www.asus.com/se/Graphics-Cards/ROG_MATRIXR9290XP4GD5/

Hittar du något annat dokument (manual) än CE-certifikat, garantisedlar och bruksanvisning till mjukvaran GPUtweak2 utifrån den länken så får du gärna direktlänka så bjuder jag på pizza.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

AMD och strömförsörjning är helt upp mot taket.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo men 290X tri-X hade andra problem, och hade inte alla 580 modellerna problem med relativt hög volt? Jag har bara lekt med ett 480 Nitro och det fungerade riktigt bra under 72C, hade dock 5 st intake 120mm fans i de chassit så riktigt bra flöde, men vid det här tillfället vill jag bara ta vad som helst som inte är stock kylare, avskyr dom och skulle aldrig köpa om det inte var till ett ordentligt nedsatt pris.

Lite sent svar... men vad för problem hade Sapphire 290X Tri-X?
Mina 3st 290X Tri-X fungerar kanon, och har gjort så i 3 år nu. 70-75 graders temp vid hård last tom i relativt trångt chassi, väldigt tyst.

Det som 480/580 fick kritik för var just mängden kylning för sin ljudnivå. En del av dem var dock dual-fan design, inte Tri-X. Sapphire snålare på kylaren här, och resultatet blev därefter. Här tog ju många andra tillverkare fördelar och var då bättre lösning. Detta var min menad kritik, inte att korten var "skit", utan att Sapphire, som normalt är "EVGA för AMD", gjorde bort sig och tappa tronen.

Dock kan jag inte svara på något med spänningsnivåer. Enda jag vet var deras trams med PCI-E 75W nivån, men detta var ju AMD själva. 580 korten är annars väldigt bra, men för mig är det för litet hopp upp för en hel del pengar. Mitt hopp låg i vega, och kanske jag tar ett Vega 56 sen... men det är för svårt och dyrt som de är nu tyvärr. (Ena bilen kommer kostar typ 5kkr att laga extra... minst, så får hålla lite extra.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

AMD och strömförsörjning är helt upp mot taket.

Tror inte dom drar mer stock än de vanliga Vega korten, dock finns utrymme för lite mer hardcore oc vilket ändå måste ses som possessivt.

Kommer nog köpa ett par av dessa när de väl landar i butik och ersätta mina ref.

I balanced mode(dock Hbm på 1100) så drar mitt system under 700w i Firestrike/timme spy
Vid vanligt spelande, långt under

Detta är även mätt vid vägen efter div energiförluster

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: Du är väl medveten om att en stor anledning till valet av HBM2 var att få ner energiförbrukningen på korten. Om de istället valt GDDR5/X hade de varit ännu törstigare och varmare än vad de redan är.

Permalänk
Skrivet av jmeistr:

@Bloodstainer: Du är väl medveten om att en stor anledning till valet av HBM2 var att få ner energiförbrukningen på korten. Om de istället valt GDDR5/X hade de varit ännu törstigare och varmare än vad de redan är.

Jo, men läs mina svar. Jag tror att AMD i längden hade varit i en bättre situation med hungrigare kort om de hade haft flera att sälja och kunnat hålla ner priserna!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att Vega 56 får oförtjänt mycket skit? Står sig ju bra mot 1070 ti, speciellt med den enkla BIOS-modden...

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Jag har väntat tålmodigt på att partnerkorten för Vega 64 ska komme sedan typ "Early September" Nu har ASUS t.o.m tagit bort specen på Vegakorten på hemsidan. Så nu slog jag till på en ASUS 1080ti utnyttjade Singles day Rabatten som Komplett hade så den gick loss på ca 6640kr och då kändes det som Vegan ändå kommer att kosta mer så why not.

Men shiiitt jag är nervös det är första gången på typ 20 år som jag köper ett NVidia kort, jag är nervös... tänk om jag aldrig vänder mig om... vi behöver konkurens... tänk om fler tänker som jag snart är AMD borta....

Ja lite ironi i det hela, men usch vad tråkigt och dåligt att inte ens kunna kommunicera om vad som händer. Tror knappast dom kommer detta året tyvärr.

Visa signatur

| Corsair Carbide Air 740 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | AMD Ryzen 5 1600X@3.6 GHz| Corsair 16GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX| ASUS 1080ti ROG STRIX Gaming | AOC AGON AG271QX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoltham:

Jag har väntat tålmodigt på att partnerkorten för Vega 64 ska komme sedan typ "Early September" Nu har ASUS t.o.m tagit bort specen på Vegakorten på hemsidan. Så nu slog jag till på en ASUS 1080ti utnyttjade Singles day Rabatten som Komplett hade så den gick loss på ca 6640kr och då kändes det som Vegan ändå kommer att kosta mer så why not.

Men shiiitt jag är nervös det är första gången på typ 20 år som jag köper ett NVidia kort, jag är nervös... tänk om jag aldrig vänder mig om... vi behöver konkurens... tänk om fler tänker som jag snart är AMD borta....

Ja lite ironi i det hela, men usch vad tråkigt och dåligt att inte ens kunna kommunicera om vad som händer. Tror knappast dom kommer detta året tyvärr.

Som konsument ska du inte må dåligt över att du väljer ett visst märke. Det är inte direkt så att det är barnarbetare i Indien som står och stampar fram gpuerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

MSRP ehh du menar dom ska sälja med förlust? för dom köper inte in vega 56 för 4k kan jag lova dig.

jaja tvelander me sin "insider information" konstig någ gick det ju på singles day (11/11) att köpa 56 4200 kr (ok erkänner det är ju faktiskt lite över MSRP) och 64 göt 5090 kr. så lägg av med din FUD. ÅF KAN sälja korten till MSRP. men dem vill ju helt klart sälja det för mer för högre vinster. eller vill du fortfarande lova mig att ingen ÅF kan sälja kortet för MSRP?

Skrivet av ClintBeastwood:

Som konsument ska du inte må dåligt över att du väljer ett visst märke. Det är inte direkt så att det är barnarbetare i Indien som står och stampar fram gpuerna.

Skickades från m.sweclockers.com

lägg av med denna dumheten att konsumenten är helt oskyldigt över hur marknaden se ut. när vi få ett Nvidia monopol så är det konsuments fel.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bernd_P1:

jaja tvelander me sin "insider information" konstig någ gick det ju på singles day (11/11) att köpa 56 4200 kr (ok erkänner det är ju faktiskt lite över MSRP) och 64 göt 5090 kr. så lägg av med din FUD. ÅF KAN sälja korten till MSRP. men dem vill ju helt klart sälja det för mer för högre vinster. eller vill du fortfarande lova mig att ingen ÅF kan sälja kortet för MSRP?

lägg av med denna dumheten att konsumenten är helt oskyldigt över hur marknaden se ut. när vi få ett Nvidia monopol så är det konsuments fel.

Insider? det finns nyheter om att dom går back på sälja korten men visst kör du på.

Ja och Singles day är inte en rea?.............
Nej dom kan inte sälja det för MSRP för dom köper in KORTEN för 5K styck + seriöst asså....

https://www.nordichardware.se/nyheter/radeon-rx-vega-horribel...

"Webhallen säljer idag referensversionen av RX Vega 64 för 6 890 kronor inklusive moms. Vilket kan synas som ett hiskeligt överpris i jämförelse med AMD:s introduktionspris på 5 090 kronor inklusive moms. Anton Nilsson på Webhallen menar dock att dessa slutpriser knappt ger butiken någon vinstmarginal överhuvudtaget och att Radeon RX Vega 56 som säljs för 5 490 kronor faktiskt säljs till en liten förlust i dagsläget. "

Så nej lägg ner.
Jag har kontakter på hela disb sidan så ja jag har rätt bra koll då jag köper in IT för enorma summor per år.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240