Mozilla släpper Firefox 57 "Quantum"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Firefox erbjuder mycket annat som inte Pale Moon gör, som väsentliga prestanda förbättringar med Projekt Quantum.

Fast... Pale Moon är ju redan väsentligt prestandaförbättrad jämfört med Firefox. PM använder ju inte ens Gecko längre utan kör sedan en tid tillbaka sin egen motor. Dock finns väl planer i framtiden på att backporta det som är bra med Quantum, men nu är ju inte det direkt huvudsyftet med Pale Moon heller.
Vill man bara ha "det som är snabbast och bara funkar" så är det väl fortfarande så att Chrome vinner i alla lägen. Att nya Firefox är snabbare än gamla Firefox betyder i sig inte så mycket åt något håll egentligen. Man måste ju ställa det i relation till andra läsare såklart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tyvärr. Firefox tappade mig som "kund" när de tvingade fram tabs on top. Visst, man kan köra cpu-tunga addons som "återställer" funktionaliteten, men varför, när Pale Moon finns?

Sett https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/tree-style-tab... ? Ny version som webextension.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Varför finns inga bra webbläsare för powerusers kvar längre? Varför ska alla utvecklare av webbläsare tänka att det är our way or the highway. Vill du ha något en aning annorlunda mot vad vi tycker så FUCK YOU!!!!!

Detta var droppen som fick mig att överge FF. Bryter kompatibilitet med alla deras gamla add-ons som om man använder tillräckligt många så går det i viss mån att få en skaplig men seg webbläsare av FF. Och utan de så är FF ungefär lika rolig att använda som IE.

Opera 12 var sista bra webbläsaren, där man inte behövde använda några add-ons för att få det som man ville. Men Presto gick i graven, och Opera bytte till WebKit och blev en dålig Chrome-klon.

Antar att det är dags att ge Chrome med 47000 add-ons en chans igen.

Du kan ju testa Vivaldi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Märkte ingen skillnad i prestanda och designen är katastrofal, eftersom classic theme restorer inte fungerar så fick det bli att nedgradera till 55.0.3 igen. Varför ska alla envisas med att göra allt så platt och "användarvänligt" med stora knappar.

Högerklicka i toolbaren -> Anpassa... -> Täthet -> Kompakt

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Du kan ju testa Vivaldi.

Jag har testat Vivaldi, och ett gäng andra liknande forkar av populära webbläsare. Har inte fastnat för någon av de än. Lite bättre på vissa punkter, och sämre på andra punkter.

Men tack för tipset.

EDIT: Gav Vivaldi en ny chans. Alla de små personliga inställningarna finns där som jag gillar, men det är de se stora självklara bitarna som inte fungerar i Vivaldi. De har ordnat vissa dåliga saker sedan sist jag tittade på det, men andra har blivit sämre. De har tagit bort stöd för rättstavning för annat än Engelska, vilket fungerat tidigare. Och fortfarande fungerar inte olika inställningar för vad den ska göra med nedladdade filer av olika MIME-typer, typ öppna .torrent-filer direkt utan att spara den till en mapp.
Men jag undrar ändå om Vivaldi sammanlagt inte är en gnutta bättre än Chrome. Deras speed dialer fungerar bättre än add-ons till Chrome, med stöd för mappar exempelvis. Och alla tusentals småinställningar finns där, typ dölja x-knappen i tabs för att få lite mer utrymme (stänger alltid med 3e musknappen ändå).

Vivaldi få bli min primära webbläsare ett tag framöver så får jag se hur jag trivs med den i längden.

Permalänk

Häftigt! Jag har tänkt testa denna med min hemmadator under en kommande framtid, får se vad man tycker!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Hedersmedlem

@rektor

Tyvärr har utvecklarna av Vimperator gett upp. De försökte samla resurser och finna en väg att hantera övergången, men efter några månader stod det klart att de kastar in handduken. Ifall något annat projekt tar vid får vi se och den dagen det händer får vi se.

Ja, ESR skulle jag ju faktiskt kunna använda i syfte att avvakta och se vad som händer. Eftersom jag använder den versionen i flera andra miljöer är det ju lite konstigt att den tanken inte slog mig. Tack för att du aktiverade synapserna!

Permalänk
Medlem

@rektor:
Snabbare, säkrare. Visst.
Men de har tagit bort funktionalitet(möjlighet till avancerade tillägg) som gjorde att folk valde Firefox över andra webbläsare. APIn som används till tilläggen nu kan aldrig bakas in i webbläsaren som det föregående systemet. Funktionalitet kan inte läggas tillbaka. Den har tagits bort tills de ersätter det nya tilläggs-systemet med något helt annat, förutsatt att de inte tar bort ännu mer frihet då.

Så nej, det är inte att "folk måste jobba hårdare!". Det går helt enkelt inte att göra tillägg längre.
Jag ger blanka fan i säkerhet och paranoia, bekvämlighet är viktigare. Därför har Firefox nått slutlinjen, nu handlar det om man föredrar 54, 55 eller 56. Som folk argumenterar mellan diverse µTorrent versioner, 2.0.2 , 2.2.1 etc. Anledningen till att många valde Firefox är död, för evigt. Men som tur är har vi kvar de sista versionerna innan Firefox dog.

Permalänk
Medlem

vilket skämt, noscript verkar inte funka längre kommer inte ens in på https://addons.mozilla.org/ gör nån det?

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Använder senaste versionen av WaterFox med VimFx och har fungerat hittils
och dev har sagt att stöd för äldre addons kommer att prioriteras.

@HazZarD: Nej, väldigt underligt

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tyvärr. Firefox tappade mig som "kund" när de tvingade fram tabs on top. Visst, man kan köra cpu-tunga addons som "återställer" funktionaliteten, men varför, när Pale Moon finns?

Har Pale Moon fixat stöd för 60fps HTML5 video ännu? Har installerat den flera gånger, men den åker alltid ut igen eftersom de inte verkar ha något intresse att fixa den funktionen.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk

Quantum verkar vara en snabb och rapp webbläsare det lilla jag testat denna. Gillar. Kommer inte heller in på tillägg men det löser de säkert med tiden.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

Jag ger blanka fan i säkerhet och paranoia, bekvämlighet är viktigare. Därför har Firefox nått slutlinjen, nu handlar det om man föredrar 54, 55 eller 56. Som folk argumenterar mellan diverse µTorrent versioner, 2.0.2 , 2.2.1 etc. Anledningen till att många valde Firefox är död, för evigt. Men som tur är har vi kvar de sista versionerna innan Firefox dog.

Tyvärr kommer nog hela ekosystemet för de gamla tilläggen läggas ner efter 26/6 2018, då ESR 52 går i graven. Frågan är hur tilläggen kommer bete sig då. Min gissning är rutor med tjat om utdaterad mjukvara.

Ifall det går att strypa internettillgången för enbart tilläggen men inte själva webbäsaren, så finns det kanske hopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Har Pale Moon fixat stöd för 60fps HTML5 video ännu? Har installerat den flera gånger, men den åker alltid ut igen eftersom de inte verkar ha något intresse att fixa den funktionen.

Om du menar MSE så är det som så att de vägrar implementera DRM-delen. Och jag tror det är så att bland annat Youtube kräver DRM över WebM för att man ska få se 60FPS. Så då är väl det enkla svaret Nej.

Jag tycker dock det är bra att en webbläsare som ska vara fri från closed source saker håller sig till det. Jag tycker Mozilla sålde sig billigt när de gick med på att införa DRM i browsern.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

jag testade denna, efter att folk sa att den var så mycket bättre än chrome.

Avinstallerade efter en timma. Anledning? Suger bra mycket mer ram och processing jämfört med chrome. Då när jag tittade på twitch/youtube och surfade på som vanligt..

Helt värdelös

Värt att påpeka också många extensions fungerar inte för denna, men det åtgärdas väl allt eftersom

Permalänk
Medlem

Ok, så hur får man FF att komma ihåg att faktiskt öppna .torrent länkar automatiskt?
Googlat och verkar som folk haft detta problem i flera år, att firefox inte kan öppna dom automatiskt och popup rutan kommer upp varje gång.

så finns det lösning på detta ? annars åker ju skiten ut illa fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller med. Visst finns det en gräns på hur många man aktivt kan ha och fortfarande ha vettig stabilitet och funktion, men det är klart förbättrat.

Detta är problemet ja.
Man har offrat en del av FF fördel (totalt anpassningsbart) för att få denna prestandan. Återstår att se om det var värt det eller inte. Det kan hända man får hitta alternativa tillägg dock.

Ärligt.
Du kör 500 st instanser av ett program, och undrar varför det inte fungerar?

Win XP kunde du krascha hela OSet genom att starta 100 program... tom små som anteckningar.
Win2k var mer stabilt och kunde klara 200-300...
Win 7 och senare klarar mer, men kan också säcka ihop med så här mycket.

Mao.. det är inte FF du kör i botten, det är hela sabla OSet, där av att folk ofta får helt OS crash, eller måste starta om hela datorn. Nu har de gjort på lite annat sätt i FF, så man kan dela på instanser och styra det. Detta gör att man har en chans att bara tappa "en instans" om något blir fel, men med säg 8 instanser och 400 flikar är det ändå 50 st, i en perfekt värld.

Om du på allvar tror att detta är så det är tänkt man ska surfa, eller använda en dator, lever du i en fantasivärld. Jag är mer imponerad av att den ens klarar 500 flikar öht. Du kan testa detta på Chrome så ska vi se hur det går. Eller för den delen... starta 500 ex av andra program?

Så både till dig och @Ureet... sök hjälp. Eller lär er använda bokmärken ffs.
Vill inte se hur ert skrivbord eller verkstad ser ut hemma... 500 samtidiga projekt spridda över hela stället. Det måste finnas en vettig gräns på galenskapen här.

Väntar till add-ons fungera med ny kod, eller ta alternativen, ja. Jag har valt att låsa all FF på jobbet på 56.02 då vi behöver ordna och testat detta först.

Många flikar, ponera följande scenarion:

  • Du letar ny bil på blocket, hittar 15-30 olika potentiella bilar. Mycket enklare att ha dem öppna i egna flikar i ett fönster tills man har sållat fram de man tycker lät rimligast.

  • Du håller på med ett projekt i en API som du inte är van vid (eller försöker hitta en väg runt någon bugg), du har uppe flikar där du ser vad diverse saker gör i APIn (5-10 flikar kanske?), och om något är fel har man kanske uppe några till flikar på stackoverflow.

  • Du har ett fönster fyllt med diverse grejer typ youtube och annat som du rör varje vecka.

  • Du tycker att något i allmänhet är intressant i någon vecka och sparar några flikar tills du tröttnar.

Ingen skillnad med att göra en massa bokmärken, då har man ju bara gömt undan dem och måste ständigt ladda och stänga flikar.
Sedan tycker jag att det är ganska förutfattade meningar att man ska kunna "surfa fel" eller hur flikbeteendet ska ha något med den fysiska världen att göra, vissa personer har renstädat i rummet och andra i bilen

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast... Pale Moon är ju redan väsentligt prestandaförbättrad jämfört med Firefox. PM använder ju inte ens Gecko längre utan kör sedan en tid tillbaka sin egen motor. Dock finns väl planer i framtiden på att backporta det som är bra med Quantum, men nu är ju inte det direkt huvudsyftet med Pale Moon heller.
Vill man bara ha "det som är snabbast och bara funkar" så är det väl fortfarande så att Chrome vinner i alla lägen. Att nya Firefox är snabbare än gamla Firefox betyder i sig inte så mycket åt något håll egentligen. Man måste ju ställa det i relation till andra läsare såklart.

Pale moons "egna" motor är ju en fork av en äldre version av gecko med smärre ändringar. Tidigare har ju den mesta nya koden backportats från firefox/Gecko men med Firefox 57 och senare lär detta bli svårare då så mycket av gamla gecko är utrensat ur firefox. Allt blir mindre och mindre "kompatibelt" med kod i pale moons gecko fork. Personligen tror jag pale moon på sikt är dödsdömt i och med firefox 57 and later. De kommer inte ha resurser att hänga med ny web funktionalitet när de inte längre kan plocka koden från gecko. Det är bara en tidsfråga och webben kommer gradvis bli inkompatibel med pale moon. Cyberfox och Waterfox är ju bara vanliga firefox rekompilerat av respektive projekt. De är inte mycket mera självständiga än firefoxversionen i en linuxdistribution och lär inte ha mycket att bidra med för pale moon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rist:

Pale moons "egna" motor är ju en fork av en äldre version av gecko med smärre ändringar. Tidigare har ju den mesta nya koden backportats från firefox/Gecko men med Firefox 57 och senare lär detta bli svårare då så mycket av gamla gecko är utrensat ur firefox. Allt blir mindre och mindre "kompatibelt" med kod i pale moons gecko fork. Personligen tror jag pale moon på sikt är dödsdömt i och med firefox 57 and later. De kommer inte ha resurser att hänga med ny web funktionalitet när de inte längre kan plocka koden från gecko. Det är bara en tidsfråga och webben kommer gradvis bli inkompatibel med pale moon. Cyberfox och Waterfox är ju bara vanliga firefox rekompilerat av respektive projekt. De är inte mycket mera självständiga än firefoxversionen i en linuxdistribution och lär inte ha mycket att bidra med för pale moon.

Det är ju helt i linje med projektet, då man medvetet distanserar sig mer och mer från FF, så det är klart att det blir så. Pale moon har inte i planen att vara beroende av Mozilla så dödsdömd är den nog rakt inte-

Men visst, det finns saker som kräver lite tweaks för att funka, och vill jag ha en läsare som inte kräver pillande så känns Chrome i nuläget som den läsare som alla "måste" anpassa sig till, så då kör jag på den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Angående forkar och tillägg, så ja vad är vitsen i längden? De flesta add-ons som inte kommer som WebExtensions är redan övergivna, vill Pale-Moon ha några användare så kommer de implementera WebExtensions de också. Kör ESR om ni behöver tillägg som inte finns eller fungerar som WebExtensions än, en del APIer finns inte än för att kunna göra saker som går fint i de andra webbläsarna tyvärr, men det är något som kommer eller något utvecklarna får arbeta sig runt.

Äldre övergivna add-ons slutade ju att fungera redan när Electrolysis infördes i många fall. Ingen kommer vilja underhålla två versioner av deras tillägg heller, så när de väl gått över och väl fått till sina nya versioner så kommer de snart strunta i de äldre tilläggen. Fördelen med WebExtensions är ju också att det blir enklare att göra tillägg som fungerar över flera webbläsare, även om det är sin egen implementation så ligger det närmare vad de andra webbläsarna gör och blir mindre underhåll för att hålla liv i tilläggen.

Permalänk
Medlem

Ja du, jag hoppade över till Chrome pga alla tekniska problem som jag upplevde med dåvarande Firefox, sega bläddringar när man bläddrar med mushjulet var en av dom mest irriterande grejorna.

Nu är Chrome så istället fast värre, Youtube video kan stuttra rejält, frysa till sig och samma när man är på en webbplats så kan den frysas sig.

Är denna nya Firfox den nya som jag kan slippa alla dom här problemen på Chrome?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Har kört Chrome ända sedan det kom ut och nya Firefox får jag säga fungerar riktigt fint! Avsevärt mycket bättre än tidigare versioner.
Använder bara ett par 10-tal flikar samtidigt och allt går som en dans hittills!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S | Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Minnen: Vengeance LPX DDR4 3200MHz | Grafikkort: Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming
Nätaggregat: EVGA GQ 650W Hybrid | Processor: Intel Core i7-8700K
Kylare: Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem

Kör majoriteten Firefox och väldigt sällan chrome, och i och med denna uppdateringen så började jag uppskatta chrome mer. Speciellt på tilläggssidan.
Några dagar innan uppdateringen så förstörde adblock plus flera sidor (kan inte klicka på några knappar alls), och sen fungerar inte lastpass med några popup login rutor.

Stör mig personligen lite att firefox ser ut som edge nu, men överlever.
Fixa mina addons så stannar jag

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ju helt i linje med projektet, då man medvetet distanserar sig mer och mer från FF, så det är klart att det blir så. Pale moon har inte i planen att vara beroende av Mozilla så dödsdömd är den nog rakt inte-

Men visst, det finns saker som kräver lite tweaks för att funka, och vill jag ha en läsare som inte kräver pillande så känns Chrome i nuläget som den läsare som alla "måste" anpassa sig till, så då kör jag på den.

Problemet är ju att webstandarder hela tiden ändras/läggs till. Tidigare har de bevisligen backportat ny funktionalitet från gecko. Ju större skillnaden blir desto svårare kommer detta att bli. Redan idag är vissa webbsidor inkompatibla med pale moon. När skillnaden ökar kommer detta att accelerera. Delvis för att utvecklarna inte testar mot pale moon (att det fungerar på firefox betyder redan idag inte att det fungerar på pale moon) men även på grund av saknad funktionalitet. Det kommer att bli som med kdes khtml. Trots att khtml är ursprunget till webkit/blink så är inte längre khtml användbart på den moderna webben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

jag testade denna, efter att folk sa att den var så mycket bättre än chrome.

Avinstallerade efter en timma. Anledning? Suger bra mycket mer ram och processing jämfört med chrome. Då när jag tittade på twitch/youtube och surfade på som vanligt..

Helt värdelös

Värt att påpeka också många extensions fungerar inte för denna, men det åtgärdas väl allt eftersom

Det där är fel, eller så har du inte jämfört dem på samma villkor.

Jag startade Firefox 57 och Chrome 62 och öppnade ett antal flikar med samma sajter på båda. Båda har samma tillägg (2 stycken). Båda är 64-bit versionen utan speciella tweaks.

Firefox drog cirka 2,7% CPU och 750MB RAM.
Chrome drog cirka 3,4% CPU 1035MB RAM.

CPU-delen varierade lite, men enligt mitt ögonmått drog Chrome alltid lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Många flikar, ponera följande scenarion:

  • Du letar ny bil på blocket, hittar 15-30 olika potentiella bilar. Mycket enklare att ha dem öppna i egna flikar i ett fönster tills man har sållat fram de man tycker lät rimligast.

  • Du håller på med ett projekt i en API som du inte är van vid (eller försöker hitta en väg runt någon bugg), du har uppe flikar där du ser vad diverse saker gör i APIn (5-10 flikar kanske?), och om något är fel har man kanske uppe några till flikar på stackoverflow.

  • Du har ett fönster fyllt med diverse grejer typ youtube och annat som du rör varje vecka.

  • Du tycker att något i allmänhet är intressant i någon vecka och sparar några flikar tills du tröttnar.

Ingen skillnad med att göra en massa bokmärken, då har man ju bara gömt undan dem och måste ständigt ladda och stänga flikar.
Sedan tycker jag att det är ganska förutfattade meningar att man ska kunna "surfa fel" eller hur flikbeteendet ska ha något med den fysiska världen att göra, vissa personer har renstädat i rummet och andra i bilen

Jag själv har också lätt 30-50 flikar öppna. Men problemet du verkar ha är... brist på städning.
Om du hittar den bilen som är intressant, BM, stäng de andra.
Om du hittar buggen du letade efter, BM. stäng det andra.
Youtube har följare och notifikationer. Du behöver inte ha hela youtube öppet. Och om du verkligen gillar en del sidor, BM och öppna dem. Du kan sätta länkarna enkelt i BM raden precis under URL.

Problemet är inte att du använder flikar. Utan att du verkar missa poängen att "städa efter dig". BM kan du ha 1000-tals om du så vill. Flikar är inte byggd för att hantera det som BM. Har aldrig varit. Kommer aldrig vara. Kraschar din profil kan du rädda BM... men inte din session garanterat och bye bye till 500 "flikar" du hade öppet.

Så min poäng, du får gärna använda flikar som BM, men gnäll då ffs inte när de inte fungerar som BM. Flikar är för att du ska kunna göra mer än 1 sak samtidigt. Inte spara de senaste 500 sakerna du "höll på med". Det är deras design. Använder du något utanför sitt tänka område, kommer du få problem som tex sämre prestanda.

Permalänk

Använder lite olika webbläsare i olika scenarion.
Firefox använder jag mest när jag vill använda plugins för content downloading.
Mest Youtube-downloader plugins. CYS är riktigt bra när man vill ha AAC/OGG/OPUS ljud från youtube.

Håller dock med Genesis 100%. Jag älskade också Opera innan den gick över till Webkit. Den var så snabb och lightweight på nått sätt. Samt att videofiler från olika streaming sajter alltid lagrades i "cache" mappen under ett session, så många sajter där det var svårt att tanka content så kunde man lätt komma åt filerna ändå.

Är det nån förresten som vet vilken webbläsare som är snabbast just nu?
Jag har bara 4GB RAM i min ultrabook, så jag funderar på att gå tillbaka till 32-bit windows, för alla webbläsare jag testat är förbaskat RAM-tunga nu för tiden. Misstänker att det mesta blir snabbare med 32-bits OS igen.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rist:

Problemet är ju att webstandarder hela tiden ändras/läggs till. Tidigare har de bevisligen backportat ny funktionalitet från gecko. Ju större skillnaden blir desto svårare kommer detta att bli. Redan idag är vissa webbsidor inkompatibla med pale moon. När skillnaden ökar kommer detta att accelerera. Delvis för att utvecklarna inte testar mot pale moon (att det fungerar på firefox betyder redan idag inte att det fungerar på pale moon) men även på grund av saknad funktionalitet. Det kommer att bli som med kdes khtml. Trots att khtml är ursprunget till webkit/blink så är inte längre khtml användbart på den moderna webben.

Även om det stämmer så känns det rätt meningslöst att "överge skeppet" nu bara för att det kanske slutar fungera i framtiden. Som läget är nu så har de ett antal utvecklare som jobbar med projektet, och Mark Straver som startade det hela försörjer sig på det på heltid genom annonser på startsidan och donationer, så så dåligt går det inte.

Sedan, om det skiter sig... Jaha då är det en smal sak att migrera till en annan läsare. Jag "vänstrar" som sagt lite redan nu med chrome om det är någon sida som inte fungerar så bra i Pale Moon.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Quantum verkar bra, men väntar med att uppdatera tills jag vet att nödvändiga tillägg fungerar....

EDIT: finns en del orosmoln över detta med tillägg också, löses inte det får man kolla efter annan webbläsare eller stanna vid v56 så länge, vissa tillägg kommer jag inte ge upp iallafall ens tillfälligt, nåja kör ju Chrome också ibland....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Testat quantum en stund idag i nya Fedora 27. Grymt imponerad. Visst finns det ett eller två addons man saknar, men Vimium-FF fungerar så allt är förlåtet. Om nu bara Firefox kunde ordna sin yank-support...