Permalänk
Medlem

TV via min projektor

Hej folket!

Vi har en projektor som vi inte använder pga en sak egentligen. Den speglar inte TV:n's bild.

Det jag vill göra är att spegla TV:ns bild till projektorn eftersom det är en smart-TV och mina föräldrar använder de inbyggda apparna en hel del såsom TV4Play, Netflix, HBO. Men det går inte att spegla det på projektorns skärm, bara "rena" TV-kanaler och andra inkopplade enheter. Typ DVD, TV-Box..

Har någon en idé om hur jag kan göra detta?

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Bildexpert 📺

@r0ad: Ja, genom att inte använda TV:n. Du kan inte spegla TV:ns bild utan allt du gör idag på TV:n är låst till TV:n.

Däremot kan du spegla en eller flera bildkällor så att samma bild visas på både TV och projektorer. Det vill säga att du behöver en separat digitalbox (eller hur du nu ser på TV) och en separat box som ger smart-TV likt AppleTV, Nvidia Shield etc. Koppla du detta till någon form av switch, hemmabioförstärkare eller liknande kan du sedan med en HDMI-splitter fördela samma bild till både TV och projektor så länge det inte är allt för stora åldersskillnader mellan produkterna.

Det blir mycket mer komplext, med flera fjärrkontroller, fler apparater som ska in och högre kostnader. Men det är möjligt.

Permalänk
Inaktiv

Hm.. borde det inte gå med en HDMI splitter i mellan förstärkaren och tv:n samt en Chromecast idensamma så du kan casta netflix från din mobil?
Ska ha ljudet till en annan källa så kanske du får dra coax/optisk från förstärkaren

Permalänk
Medlem

Ja det är här det blir jobbigt för mig. Jag har ju införskaffat en HDMI splitter. Matrix nånting så jag kan få två källor in och fyra källor ut.

Men att spegla TV:ns bild hade ju rent teoretiskt varit det bästa, att bara spegla det som visas på den bildskärmen och ut på projektorn. Annars blir det som @laxpudding säger en hel del fjärkontroller och skit...

Så det är omöjligt med dagens teknik helt enkelt?

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av r0ad:

Så det är omöjligt med dagens teknik helt enkelt?

Full möjligt med dagens teknik (och har alltid varit möjligt). Däremot är det är inte möjligt med de produkter du använder för stunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Det jag vill göra är att spegla TV:ns bild till projektorn eftersom det är en smart-TV och mina föräldrar använder de inbyggda apparna en hel del såsom TV4Play, Netflix, HBO.

Skaffa en Chromecast (Ultra om du vill ha 4k) och casta via apparna i telefon.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Full möjligt med dagens teknik (och har alltid varit möjligt). Däremot är det är inte möjligt med de produkter du använder för stunden.

Kan du hänvisa mig till någon teknik som går att använda?

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av r0ad:

Kan du hänvisa mig till någon teknik som går att använda?

Kolla mitt första svar där överst! Den här tråden har också svar där det diskuteras tonvis med alternativ till smart-tv: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1494555-hur-osmart-ar-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kolla mitt första svar där överst! Den här tråden har också svar där det diskuteras tonvis med alternativ till smart-tv: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1494555-hur-osmart-ar-...

Det var faktiskt den tråden som fick mig att börja fundera över denna tråd och om det fanns lösningar. Bra tråd och bra videos. Tack!

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |