Är iPad det enda valet idag för "premium" plattor?

Permalänk
Medlem

Tjena, satt i samma sits som dig tidigare under året, och precis som dig kom jag till konklusionen att Ipad var överlägset allt på Android sidan idag.

Min fru hade en gammal Ipad redan, så jag lånade den, testade installera alla program jag normalt sett använde på min gamla android platta, och hittade bra versioner för allt.

Just för film så kör jag VLC (samma som på android plattan), kan streama direkt ifrån NAS, och om du installerar iTunes på datorn så har kan du enkelt via app gränssnittet för VLC i iTunes föra över vilka filer du vill. Går säkert via WIFI med, men då jag sällan uppdaterar plattan (mer än på flygningar) så tycker jag den lilla "sacrificen" var värd en sjukt mycket bättre hårdvara en android plattorna idag.

Köpte en iPad Pro 10.5, mitt tips om du själv vill kolla om det är värt det, är att dra in på elgiganten och testa skillnaderna i display.

Ett annat tips om du kör Chrome på datorn är att installera iCloud på din primär PC, då kommer direkt få optionet att hålla din plattas std webläsare (safari) uppdaterad med bokmärkena ifrån din Chrome via plugin:et "iCloud bokmärken".

Föredrar Safari på IPad mest pga av hastigheten. och nu har du syncade bokmärken med primär pc:n

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Finns det inget bättre alternativ till Plex?
Att sitta på ett flygplan med egna filmer är värt sjukt mycket.
Rättare sagt är ett absolut krav att det funkar, men det påstår folk iallafall att det ska fungera.

Det fungerar, men problemet är om du syncar massor av saker på en gång. Exempelvis om du ska ut och resa. Syncar du lite då och då. Exempelvis om du säger att den ska synca de fem osedda avsnitten av en serie så går det säkert bättre. Men för det jag ville ha syncen till så var det inte särskilt bra.

Har även hänt för mig att syncen bara slutar att fungera. Typ den har massor av saker i synclistan som den säger att den väntar på att synca men händer absolut ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det var precis det han sa i sin post innan

Haha ja sorry. Läser inte så noggrant när man slösurfar med mobilen på jobbet 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kommer hålla koll på om det kommer några vettiga plattor på BF själv.

Ipad är inget jag personligen skulle lägga pengarna på. 8000kr för en ipad pro, lägger jag hellre till och köpa en vettig mindre laptop.

Absolut, men laptop är ganska värdelös som surfplatta, slösurfa, Youtube film i sang/soffa är ingen höjdare på en laptop.
Inte ens Surface pro är en bra surfplatta. Har inget behov av en laptop, bästa kombinationen är en stationär plus en surfplatta om man inte har jobb studier som kräver en laptop.

Därför jag har mer intresserad av 9.7" 128gb varianten.

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha plattan till? Om du är som jag som använder den till film/serietittande så tänk på att Ipand har bildförhållande 4:3 och inte 16:10 som de flesta androidplatta.
För mig är det där skon klämmer för bytet till "the dark side"
Det är sjukt trist att de flesta i androidgänget har övergivit plattor.
Helst skulle jag vilja se en platta i 18:9, gärna typ 9 tum el likn. så man kan hålla den i en hand.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ramlösa:

Absolut, men laptop är ganska värdelös som surfplatta, slösurfa, Youtube film i sang/soffa är ingen höjdare på en laptop.
Inte ens Surface pro är en bra surfplatta. Har inget behov av en laptop, bästa kombinationen är en stationär plus en surfplatta om man inte har jobb studier som kräver en laptop.

Jag skulle inte ens kalla Surface pro för en surfplatta, det är mer en liten dator. Liksom den kör ett riktigt operativsystem som har sina för och nackdelar, där en nackdelen är strömförbrukningen och värmeutvecklingen.

Angående bästa kombination stationär + surfplatta så tycker jag ej det för någon större skara. Laptop plus en redig mobiltelefon är nog det som flest behöver.

Permalänk
Avstängd

Köpte själv en iPad trots att inget annat i hemmet är gjort utav Apple. Det är den enda surfplattan som funkar smidigt, och värdminskningen håller sig lite bättre jämfört med Android produkter.

Självklart använder jag Plex till att spara filmer offline vid resande osv. Plex är den bästa medialösningen du kan ha - iaf om du har en dator/server som står på 24/7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Tja, surface Pro använder ju sig av Windows 10 Pro som OS. Du kan nog lista ut själv därifrån

Lika dåligt som tidigare med andra ord. Ja det har väl nästan alltid varit fördel iPad sett till appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Vad ska du ha plattan till? Om du är som jag som använder den till film/serietittande så tänk på att Ipand har bildförhållande 4:3 och inte 16:10 som de flesta androidplatta.
För mig är det där skon klämmer för bytet till "the dark side"
Det är sjukt trist att de flesta i androidgänget har övergivit plattor.
Helst skulle jag vilja se en platta i 18:9, gärna typ 9 tum el likn. så man kan hålla den i en hand.

Var ett absolut krav men har släppt kravet pga att det existerar överhuvudtaget inte högupplösta skärmar i 18:9.
Så jag får leva med en efterbliven ratio för att slippa sirap.
Finns i dag ingen android platta till ett vettigt pris som har något bättre än Snapdragon 625 och det är inte mycket bättre än min Tab s. Vill ha något bättre inte likvärdigt.

Mitt största frågetecknen är hur krångligt IOs är som multimedia maskin speciellt filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag skulle inte ens kalla Surface pro för en surfplatta, det är mer en liten dator. Liksom den kör ett riktigt operativsystem som har sina för och nackdelar, där en nackdelen är strömförbrukningen och värmeutvecklingen.

Angående bästa kombination stationär + surfplatta så tycker jag ej det för någon större skara. Laptop plus en redig mobiltelefon är nog det som flest behöver.

Var lite det jag pekade på men med färre ord om Surface pro.
Visst, men för oss som hänger på SweClockers sitter oftast på en stationär och då är en surfplatta en väldigt bra kombination.
Jag föredrar en surfplatta över laptop alla dagar i veckan, och en telefon för Youtube/ film är mer en nödlösning när jag inte har en platta.

Permalänk
Medlem

@ramlösa @anon159643

Jag tror vi alla har olika behov. Varje person bör rannsaka vad den har för behov och välja bäst alternativ för att sitt unika behov.

Själv kör jag med stationär, surface, ipad och iphone Passar mig utmärkt!
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hittar noll information om den processorn. Min Tab S är seg som sirap och bara efter ett par år, i princip kastat pengar i sjön. Så det får vara något som inte är halvtaskigt från dag ett och mediatek cpuer har historiskt iallafall bara suttit i skräp. Är säkert en bra platta men har iallafall Inget större förtroende att det funkar 3-4 år.
Batteritid är också något av det viktigaste, en platta med sladd är ingen surfplatta.

prövat att bara göra en full fabriksåterställning? vissa plattor (och telefoner) har ironiskt nog tyvärr precis som Windows en tendens att gröta ihop sig totalt efter ett tag.

Lenovos plattor verkar ju ha rätt bra uthållighet. men det reflekteras dessvärre på vikten också. man får sällan något extra gratis, men de är åas relativt billiga.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

prövat att bara göra en full fabriksåterställning? vissa plattor (och telefoner) har ironiskt nog tyvärr precis som Windows en tendens att gröta ihop sig totalt efter ett tag.

Lenovos plattor verkar ju ha rätt bra uthållighet. men det reflekteras dessvärre på vikten också. man får sällan något extra gratis, men de är åas relativt billiga.

Ett antal ggr och försökt död allt onödigt lika värdelös ändå.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara hålla med att Samsungs surfplattor är värdelösa. Gick från en Tab Pro till en ipad pro 9.7, kan bar säga aldrig mer en Android platta. Använder den till slösurf/youtube.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SunQ:

Det kräver iofs att den som har servern har plex pass (betalar för plex). Men det funkar smidigt.
Bara man ser till att planera lite innan man sticker iväg då det tar lite tid att konvertera filerna till rätt format för offline synk. Men när det är gjort så fungerar det kanon!

Det kostar. Sýnk fungerar väl OK om än långsamt vid konverrtering och bara ett språk för undertexter stöds?
Pass är helt OK men just synkningen kunde väl vara något bättre.

Permalänk
Medlem

Har inte använt Apple sedan 2010 förrän nu då när man skaffade iPad tidigare i år. iOS har blivit riktigt fint och jag hade faktiskt kunnat tänka mig använda iPhone i framtiden numera då telefonerna blivit större och själva operativet är bättre funktionsmässigt.

När det gäller surfplattor finns nog inget som slår Apple om du inte vill ha en med fullskaligt OS dvs Surface med Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det kostar. Sýnk fungerar väl OK om än långsamt vid konverrtering och bara ett språk för undertexter stöds?
Pass är helt OK men just synkningen kunde väl vara något bättre.

Jag och en polare delar på servern som jag har och han pratar även ryska så han brukar ha ryska undertexter. Så jag har svenska, engelska och ryska subtitles på samtliga filmer.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Var ett absolut krav men har släppt kravet pga att det existerar överhuvudtaget inte högupplösta skärmar i 18:9.
Så jag får leva med en efterbliven ratio för att slippa sirap.
Finns i dag ingen android platta till ett vettigt pris som har något bättre än Snapdragon 625 och det är inte mycket bättre än min Tab s. Vill ha något bättre inte likvärdigt.

Mitt största frågetecknen är hur krångligt IOs är som multimedia maskin speciellt filmer.

Lenovo Yoga Tab 3 Plus kommer med Snapdragon 652 för 3k med 16:10 ratio.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3939120

Asus Surfplattan kommer med MT8176 som har 2 A72 kärnor så den är inte super slö.

Men Ipad 2017 prestar bättre än båda dessa plattor och är en bra surfplatta för film dock så önskade jag att Apple hade ett OLED alternativ för lite mer pengar :D.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Lenovo Yoga Tab 3 Plus kommer med Snapdragon 652 för 3k med 16:10 ratio.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3939120

Asus Surfplattan kommer med MT8176 som har 2 A72 kärnor så den är inte super slö.

Men Ipad 2017 prestar bättre än båda dessa plattor och är en bra surfplatta för film dock så önskade jag att Apple hade ett OLED alternativ för lite mer pengar :D.

Tyckte designen på Yoga var så efterbliven att jag ansåg den inte ens som ett alternativ.
Mediatek har jag inga referenser till förutom allt skräp under tusenlappen brukade använda sig av mediatek, kanske har klivit upp ett par snäpp? Känns som en chansning.

Får iallafall inget köpsug.

Kanske kommer något roligare framtiden.

Permalänk
Medlem

@ramlösa: Mediatek ger helt okej SoC för mellansegmentet nu för tiden de har inte top prestanda men har helt okej prestanda och är ett bra alternativ till i budget och mellansegmentet.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Till o med en som jag som tycker att allt Apple gör är skräp som hör hemma på skroten (nästan) tycker att de olika varianter av ipad är vettigast om det är en sufplatta man vill ha, inte för att jag kan tänka mig att skaffa en PGA att ipad är just tillverkat av sektföretaget apple..... men iallafall

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

Till o med en som jag som tycker att allt Apple gör är skräp som hör hemma på skroten (nästan) tycker att de olika varianter av ipad är vettigast om det är en sufplatta man vill ha, inte för att jag kan tänka mig att skaffa en PGA att ipad är just tillverkat av sektföretaget apple..... men iallafall

Om man bortser från priset, iOs och dålig upplösning som är svår att skala till från fullhd så håller jag med med.

Det stora problemet är för många så duger enklare surfplattor, går man upp i priset så vill de flesta ha en dator som går att arbeta på. Att hota på tangentbord på på iPaden, men när skärmen har den dåliga upplösningen så är den ej så bra att fjärrstyra datorer från. Appar till iPaden är lika kast som till Android.

*edit*
T.ex Min Huawei mediapad M2 var väldigt mycket bättre i all fjärrstyra alla riktiga 3D cadprogram jag testade än iPad Pro 9,7" som jag hade. Speciellt responsen på zoomfunktionen var bättre och så kostar surfplattan hälften..
Men olika folk har olika krav och vissa är beredd på att betala mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Surface är en häftig laptop du kan använda som surfplatta, jag vill endaste ha en surfplatta som är bra som surfplatta, surfa, Youtube och film.

För detta krävs ingen platta med senaste snabbaste hårdvara till.
Hög upplösning, 16:9/16:10 format, bra batteritid duger till ändamålet. AMOLED skärm är ovkså ett plus för svärta. Alla iPad är väl 4;3 format och mindre lämplig som media konsumtion platta.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Köpte själv en orörd (fortfarande inplastad) Google Pixel C från UK för knappt en månad sen.
Verkligen helnöjd, känns pigg och rapp trots att den har ett par år på nacken som modell.

Mycket bättre upplevelsemässigt än min Nvidia Shield Tablet jag har haft i några år nu.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

För detta krävs ingen platta med senaste snabbaste hårdvara till.
Hög upplösning, 16:9/16:10 format, bra batteritid duger till ändamålet. AMOLED skärm är ovkså ett plus för svärta. Alla iPad är väl 4;3 format och mindre lämplig som media konsumtion platta.

Ungefär plattan du beskriver är den jag sitter på idag Samsung Tab s 10.5" och den är på ren svenska skit.
Innan den ägde jag en Sony Z2 som också var segt skräp, med en snappis 801 som är jämförbar med en 625.

Uppenbarligen krävs det något betydligt bättre än en 801 och en Exynos 5420 för att driva Android. Nej, jag kommer inte att kasta x-antal tusenlappar på förhoppningar att en 625 inte är lika värdelös som prollarna ovan.
Har redan lagt runt 9k på värdelösa surfplattor, det här var dock ett par år sedan men lider fortfarande av resultatet.

Som jag ser det är jag tvungen att offra 16:10 och android för att få något vettigt flyt idag, tråkigt nog.
Jag kan ha fel, men jag vågar inte risker x-antal tusen på det en gång till.

En 6gb 835 amoled 16:10 10" hade varit guld, tråkigt nog existerar den inte.

Permalänk
Medlem

Hatar iTunes och att försöka använda en Apple produkt utanför ramarna dom satt upp brukar leda till svordomar och liknelser med billiga Kina lurar som löser problemet bättre. Men det är rätt sällan, för det mesta är jag vansinnigt nöjd med min iPad. Appar är allt som oftast välanpassade och produkten andas kavlitet. Kan mycket väl bli en android telefon nästa gång men har svårt att se mig själv byta ut ipaden mot en android platta.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Hatar iTunes och att försöka använda en Apple produkt utanför ramarna dom satt upp brukar leda till svordomar och liknelser med billiga Kina lurar som löser problemet bättre. Men det är rätt sällan, för det mesta är jag vansinnigt nöjd med min iPad. Appar är allt som oftast välanpassade och produkten andas kavlitet. Kan mycket väl bli en android telefon nästa gång men har svårt att se mig själv byta ut ipaden mot en android platta.

Apple tot ju bort itunes-kravet sedan iphone 4s (eller om det var iphone 5? Läääänge sen iaf)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ramlösa:

Ungefär plattan du beskriver är den jag sitter på idag Samsung Tab s 10.5" och den är på ren svenska skit.
Innan den ägde jag en Sony Z2 som också var segt skräp, med en snappis 801 som är jämförbar med en 625.

Uppenbarligen krävs det något betydligt bättre än en 801 och en Exynos 5420 för att driva Android. Nej, jag kommer inte att kasta x-antal tusenlappar på förhoppningar att en 625 inte är lika värdelös som prollarna ovan.
Har redan lagt runt 9k på värdelösa surfplattor, det här var dock ett par år sedan men lider fortfarande av resultatet.

Som jag ser det är jag tvungen att offra 16:10 och android för att få något vettigt flyt idag, tråkigt nog.
Jag kan ha fel, men jag vågar inte risker x-antal tusen på det en gång till.

En 6gb 835 amoled 16:10 10" hade varit guld, tråkigt nog existerar den inte.

Ja Samsung Tab s 10.5 är riktigt skit, det är därför den får så extremt dåliga betyg:

http://www.samsung.com/se/consumer/mobile-devices/tablets/gal...

Nu har jag bara använt iPad Pro 9,7" och inte den nya, men om du förväntar dig en megastor skillnad mellan dessa så är det snarare så att du gillar iOs. Om du har en Samsung Tab s 10.5 och vill köpa en iPad så skulle jag rekommendera dig att vänta tills nästa iPad kommer, checka in rumour.
https://www.macworld.co.uk/news/ipad/new-ipad-pro-2018-releas...

Det kommer bli en helt annan upplevelse när skärmkanten går ut till kanterna, då kan man börja prata om att iPaden utklassar andra surfplattor som finns idag för, folk som enbart har surfplattan för att se på enklare webbsidor och någon film. De som har köpt en iPad Pro 10" med en massa lullull som tangentbord + penna etc och kanske lagt ut 12 000kr, kommer känna att de precis som motsvarande Android surfplattköpare sitter med gammalt skit när de ser iPad X.

*edit*
Det enda negativa jag har att säga om kommande iPad X är att den kanske går på 20 000kr om man ska utrusta den med schyssta tillbehör, alltifrån tangentbord, penna, till trådlösa hörlurar.

Sedan visst kan man alltid vänta på bättre, men sitter man med Ja Samsung Tab s 10.5 så tycker jag inte det är bråkande då i alla fall iPad pro 9,7" inte är extremt mycket bättre.

Permalänk
Medlem

@ramlösa: Vill slå ett slag för Google Pixel C, fantastisk platta med Nvidia Tegra, haft min i 1,5 år och tycker den är helt underbar fortfarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Det fungerar, men problemet är om du syncar massor av saker på en gång. Exempelvis om du ska ut och resa. Syncar du lite då och då. Exempelvis om du säger att den ska synca de fem osedda avsnitten av en serie så går det säkert bättre. Men för det jag ville ha syncen till så var det inte särskilt bra.

Har även hänt för mig att syncen bara slutar att fungera. Typ den har massor av saker i synclistan som den säger att den väntar på att synca men händer absolut ingenting.

Måste faktiskt säga att jag inte riktigt håller med om det hela. Har kört Plex och iPad i flera år utan större problem. Det jag har kommit på är följande för att göra synkningen smidigare.

  1. Koppla in din iPad så den har ström

  2. Ställ in temporärt så att skärmen aldrig släcks

  3. Välj vilka saker som skall synkas via webbgränssnittet, då det går snabbare och mindre klicks för att synka mycket

  4. Luta dig tillbaka och njut.

Sist jag var på semester så synkade jag över 20 GB filmer/serier.

Nu har IOS också stöd för HEVC/H.265 vilket borde göra behovet att transformera formatet mindre.

Själv kör jag en iPad Air och ser riktigt fram emot att uppgradera den till iPad Pro 2018 versionen, som ryktas att få

  • 8 cores cpu

  • Face ID

  • slimmer bazels and no home button

Själv hoppas jag att den får tråd lösladdning också för då blir det helt perfekt

Mitt tips till @ramlösa är att vänta in black friday och sats på en iPad Pro 10.5"