Hur har Fall Creators Update funkat för Er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det är en ny funktion i Fall Creators Update som EJ går stänga av.
http://www.winhelponline.com/blog/stop-auto-reopen-programs-r...

Antingen får man stänga ner alla program innan stänger ner datorn eller vid omstart. Eller så finns olika sätt att stänga av datorn så program inte auto startar efter omstart.
https://www.ghacks.net/2017/10/25/block-reopening-of-programs...

Enklaste sätt anser jag är batch fil med kommando shutdown /r /t 0

Börjar tröttna på Microsoft, påtvingar funktioner som man inte vill ha och ingen möjlighet att stänga av det.

Kunde de inte lagt till en förfrågan vid "omstart/avstängning"? Precis så är det ju i MacOS och vissa distar av linux.

Permalänk

kör på en 950pro och funkade utan problem, uppdateringen fixade till och med en del random windows krångel jag haft på senare. var nästan på g att installera om windows!

Permalänk
Medlem

Har haft otroliga problem med en HP som har "NXP NearfieldProximity Provider" i enhetshanteraren. Problemet är att det inte går att klicka på Startknappen, Edge eller på All Settings. Då tar upp till 60 sek sen så kommer den upp blank. Vid omstart så kvarstår felet men kör man en shutdown så fungerar det igen vid uppstart. Problemet kommer alltid tillbaka efter en stund. När jag avaktiverar "NXP NearfieldProximity Provider" så fungerar datorn som den ska. Jag har provat drivrutin 10.0.6.0 och 10.0.7.0 från HP men de har samma problem. Jag hittade version 10.0.10.0 från Lenovo och med den så fungerar allt.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått ännu mer problem med denna skräpuppdatering. Inbyggda foto-visaren fungerar inte. När man öppnar valfri bildfil får man felmeddelandet "installationen misslyckades. Kontakta programvaruleverantören"

Så jävla kasst. Någon som vet hur man löser detta?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakgrund:

Nu har jag fått ännu mer problem med denna skräpuppdatering. Inbyggda foto-visaren fungerar inte. När man öppnar valfri bildfil får man felmeddelandet "installationen misslyckades. Kontakta programvaruleverantören"

Så jävla kasst. Någon som vet hur man löser detta?

Testa Winaerotweaker. Förutom massa annat, så kan du aktivera windows fotovisare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Testa Winaerotweaker. Förutom massa annat, så kan du aktivera windows fotovisare.

Kunde aktivera den gamla fotovisaren som fanns i Windows 7 med det programmet, bättre än inget antar jag. Får se när jag orkar ominstallera skiten.

Inte nog med att uppdateringen tog över 5 timmar att installera, den var helt värdelös också.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Har problem med sprakande ljud efter uppdateringen, hade inga såna problem innan uppdateringen så jag antar att det är mjukvarurelerat. Har uppdaterat till senaste Realtek HD Audio drivers utan framgång.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Kunde aktivera den gamla fotovisaren som fanns i Windows 7 med det programmet, bättre än inget antar jag. Får se när jag orkar ominstallera skiten.

Bildvisaren i Windows 10 är näst intill värdelös, då den inte har stöd för codecs (vilket jag behöver för RAW-filer). Tipset är att köra HoneyView istället.
http://www.bandisoft.com/honeyview/

I övrigt är det just nu bara Edge som håller mig kvar i Windows 10. Men även där är jag fast pp en gammal version då jag gick tillbaka till Creators Update. Får se om Firefox Quantum får mig att överge även det. Beror helt på hur Quantum flyter på en långsammare dator, samt hur bra touchstödet är.

Tycker Microsoft gjort bort sig totalt med Fall Creators Update och tvivlar på att många här ens testat sina system ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Upplevt nu länge att Chrome webbläsaren är bra mycket slöare, har googlat lite fram och tillbaka men inte hittat någon mer lösning.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffinet:

Har problem med sprakande ljud efter uppdateringen, hade inga såna problem innan uppdateringen så jag antar att det är mjukvarurelerat. Har uppdaterat till senaste Realtek HD Audio drivers utan framgång.

Skrivet av walkir:

Bildvisaren i Windows 10 är näst intill värdelös, då den inte har stöd för codecs (vilket jag behöver för RAW-filer). Tipset är att köra HoneyView istället.
http://www.bandisoft.com/honeyview/

I övrigt är det just nu bara Edge som håller mig kvar i Windows 10. Men även där är jag fast pp en gammal version då jag gick tillbaka till Creators Update. Får se om Firefox Quantum får mig att överge även det. Beror helt på hur Quantum flyter på en långsammare dator, samt hur bra touchstödet är.

Tycker Microsoft gjort bort sig totalt med Fall Creators Update och tvivlar på att många här ens testat sina system ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ang3r:

Upplevt nu länge att Chrome webbläsaren är bra mycket slöare, har googlat lite fram och tillbaka men inte hittat någon mer lösning.

Tänk vad det kan variera i upplevelse vid en uppgradering. Kör personligen: Edge, Outlook 365, Word 365, Photoshop, Steam, Origin, OVPN, GOG, Lightroom, Spotify, VLC och Uplay. Allt funkar utan några som helst problem.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Tänk vad det kan variera i upplevelse vid en uppgradering. Kör personligen: Edge, Outlook 365, Word 365, Photoshop, Steam, Origin, OVPN, GOG, Lightroom, Spotify, VLC och Uplay. Allt funkar utan några som helst problem.

Det är just bara chrome som jag stör mig på. Annars funkar allt skitbra rent utsagt! Alla spel fick en fps boost och det känns bra!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Tänk vad det kan variera i upplevelse vid en uppgradering. Kör personligen: Edge, Outlook 365, Word 365, Photoshop, Steam, Origin, OVPN, GOG, Lightroom, Spotify, VLC och Uplay. Allt funkar utan några som helst problem.

Det är ju så att man sällan hör av dem som det funkar bra för i såna här forumtrådar . De flesta som skriver är de som är missnöjda.
Säg att 100 miljoner datornvändare uppgraderat till FCU. Av dem så kanske en procent får problem av nåt slag. Säg att hälften av den procenten skriver ett inlägg om det. Då är vi uppe i en halv miljon missnöjda inlägg. Man får en skev bild helt enkelt som inte stämmer med verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk

Fall Creators Update har fungerat bra för mig. Har testat spatialljud vilket inte gör någon skillnad i musikvideor men väl i filmer dock tyckte jag inte det var så imponerande som det lät men jag har ganska bra och maffiga hörlurar och kanske det gör mer på mindre lurar.

I Windows Defender har jag aktiverat "Reglerad mappåtkomst" och det tycker jag var en riktigt bra feature fast jag vet inte om detta kom redan i förra uppdateringen eller är ny för fall creators update.

Game mode som kom i förra uppdateringen har jag inte testat ännu men kommer göra det så för mig blir det en ny feature.

Annars är väl Firefox Quantum (beta) som kommer släppas skarpt i veckan den största grejen för mig, ok ffq är inte en Microsoft app men eftersom den släpps nu känns det det som den hör till fcu.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Inaktiv

För er som har problem med att lock knapparna inte lyser på SteelSeries tangentbord:

https://support.steelseries.com/hc/en-us/articles/11500257717...

Permalänk
Medlem

Får inte mitt 980 TI att fungera... drivrutinen slutar svara. Testat allt jag kan komma på.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Bra i överlag. Fixade b.la problemet med VRAM i Skyrim. Gillar dock inte att jag nu har massa skit i mitt bibliotek som jag inte kan ta bort (mappen "3D-objekt" t.e.x).

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Någon mer som har problem med att datorer och andra nätverksenheter inte dyker upp här efter Fall creators? (som i mitt fall en NAS)

Dold text
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren

Jag har haft samma fel - min dator har varit spårlöst försvunnen efter uppdateringen - men i eftermiddags så kom den tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag får en massa lysande pixlar och skumma färger över hela skärmen när jag uppdaterar. Har testat 2 gånger nu, och fått rulla tillbaka windows igen. Nu får det vara med denna skituppdatering tills de förhoppningsvis får ordning på detta. Verkar som Nvidias drivrutiner inte alls gillar uppdateringen på min dator.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Medlem

Stängde av jobba datorn i går kväll och blev tvingad att uppdatera. I morse fungerar inte explorer, edge, skype ,eller outlook. Dom kan inte ansluta, ser ut som jag inte är uppkopplad även när jag kan surfa med chrome. Våran IT avdeling tyckte jag skulle köra uppdateringen som låg kvar och väntade. 5 timmar senare har jag samma resultat.

Helt otroligt att MS kan trycka ut skit som gör att en hel arbetsdag går åt fanders.

Någon som har förslag på fix?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asus_84:

Stängde av jobba datorn i går kväll och blev tvingad att uppdatera. I morse fungerar inte explorer, edge, skype ,eller outlook. Dom kan inte ansluta, ser ut som jag inte är uppkopplad även när jag kan surfa med chrome. Våran IT avdeling tyckte jag skulle köra uppdateringen som låg kvar och väntade. 5 timmar senare har jag samma resultat.

Helt otroligt att MS kan trycka ut skit som gör att en hel arbetsdag går åt fanders.

Någon som har förslag på fix?

Fråga din it avdelning ifall möjlighet finns att installera LTSB versionen.

Permalänk
Medlem

Ja det vore något. Vi använder det i produktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Våran IT avdeling tyckte jag skulle köra uppdateringen som låg kvar och väntade.

Känns inte så begåvat av IT-avdelningen att låta användarna själva installera uppdateringar.

Jag anser att WSUS ska köras centralt samt att man endast ska köra LTSB eller "Current Branch For Business" när det gäller Windows 10.

Fall Creators Update är fortfarande i pilotfasen och ej lämpat för företag än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick uppdateringen igår och kan inte säga att jag upptäckte några problem under kvällen. Spelade lite olika spel och pulade lite i PS/Illustrator.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Känns inte så begåvat av IT-avdelningen att låta användarna själva installera uppdateringar.

Jag anser att WSUS ska köras centralt samt att man endast ska köra LTSB eller "Current Branch For Business" när det gäller Windows 10.

Fall Creators Update är fortfarande i pilotfasen och ej lämpat för företag än.

Skickades från m.sweclockers.com

LTSB, CB och CBB finns inte längre i nya versioner, det är ersatta med LTSC (Long-term Servicing Channel) och Semi-Annual Channel/Semi-Annual Channel (Targeted).

Sen rekommenderar inte Microsoft LTSB eller LTSC på en "vanlig" arbetsstation. Håller dock med om att WSUS ska köras centralt och det bör vara IT-enheten som skickar ut uppdateringarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Kunde de inte lagt till en förfrågan vid "omstart/avstängning"? Precis så är det ju i MacOS och vissa distar av linux.

Man kan ju tycka det. Vet att det finns folk som efterfrågat denna funktion, så det är ju bra att den äntligen införs, men typiskt Microsoft att inte göra det valfritt utan tvinga på den för alla...

Hittade även detta "fulhack" som raderar programmen från autostart i registret vid varje inloggning så att de inte kan starta:
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?96732-UAC-prompt-at...
Om man vill använda "vanliga" avstängningsfunktionen i Windows istället för shutdown-kommandot.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@Rorax:
Jag vet att Microsoft har övergett CB, CBB och LTSB men anser att principen är densamma.
Dvs att Fall Creators Update inte är lämpligt för något mer än utvärdering i dagsläget, hur man än vänder och vrider på begreppen.

https://technet.microsoft.com/en-us/windows/release-info.aspx

Creators Update (1703) som nu är Semi-Annual Channel känns som en stabilare val. Anniversary Update (1607) ser jag inte heller något fel med att ligga kvar på. Däremot fick Creators Update ett par trevliga funktioner som gör att jag kommer köra det tills supporten upphör. 1709 är idag ett snedsteg enligt mig och jag (min personliga åsikt) kommer undvika det så långt det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@Rorax:
Jag vet att Microsoft har övergett CB, CBB och LTSB men anser att principen är densamma.
Dvs att Fall Creators Update inte är lämpligt för något mer än utvärdering i dagsläget, hur man än vänder och vrider på begreppen.

https://technet.microsoft.com/en-us/windows/release-info.aspx

Creators Update (1703) som nu är Semi-Annual Channel känns som en stabilare val. Anniversary Update (1607) ser jag inte heller något fel med att ligga kvar på. Däremot fick Creators Update ett par trevliga funktioner som gör att jag kommer köra det tills supporten upphör. 1709 är idag ett snedsteg enligt mig och jag (min personliga åsikt) kommer undvika det så långt det går.

Handlar inte om att vända och vrida på begreppen, utan att använda rätt begrepp.

Semi-annual channel (Targeted) = Gamla CB
Semi-annual channel = Gamla CBB

Fall creators update är faktiskt inte tänkt för företag ännu förutom för utvärdering då den ligger i Semi-annual channel (Targeted) så även Microsoft tycker inte att den ska ut i bred skala på företag (vilket du även skriver). Vet inte varför du tycker 1709 är ett snedsteg då du själv skriver att den inte är lämplig för något mer än utvärdering, vill du ha en stabilare version så vänta på Semi-annual channel releasen och använd inte Semi-annual channel (Targeted). Tråkigt att 1709 inte fungerar bra för dig, personligen har jag inte haft några problem alls med 1709.

Permalänk
Medlem

Det tog runt fem timmar att uppgradera till den här versionen (preview edition). Ska det vara nödvändigt?
Jag ser ingen skillnad mot innan heller och startmenyn är lika bedrövlig som vanligt. Fruktansvärt rörig.
Men det är säkert en bra windowsversion.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Efter uppdateringen har en äldre s775 server ocj en enkel laptop slutat fungera.
"no valid boot device" nånting. Laptopen ger bsod vid automatisk startup repair.
Inte haft tid och möjlighet att felsöka vidare.

F x x k

Som tröst är det evigheter sedan jag hade ett problem senast efter en uppdatering.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic