Granne kör drönare i bostadsområde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Trist med denna orgie i naiva svenskar som inte begriper värdet av integritet. Tacka vet jag våra tyska grannar som har en nykter syn på det hela.
I princip äger man luftrummet rakt ovanför sin mark i all oändlighet såvitt jag vet. Kommer någon in där är det att räkna som intrång och du får vidta "nödvändiga åtgärder" eller nåt sånt för att freda din mark.

Lysande idé med tennisbollkanonen

en "Can cannon" borde vara lysande! https://www.youtube.com/watch?v=e4oKMmrljTk

Kruxet är ju bara att man behöver licens på en AR15 att montera den på :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

I princip äger man luftrummet rakt ovanför sin mark i all oändlighet såvitt jag vet. Kommer någon in där är det att räkna som intrång och du får vidta "nödvändiga åtgärder" eller nåt sånt för att freda din mark.

Lysande idé med tennisbollkanonen

Så jag får alltså skjuta ner ett passagerarplan, som flyger över vår tomt på 10000m höjd..?
Självklart inte, precis som du inte får skjuta ner en drönare heller. För du vet aldrig vad som kommer hända. Kanske dröser ner i huvudet någon, kraschar på något hus och tar eld eller far iväg rakt ut på en större trafikerad väg och krockar med något fordon etc. etc....

Använder själv drönare i mitt yrke och får dagligen, då jag använder den, arga närboende som ska veta vad jag gör. Att jag knatar runt med stora kameror i närområdet gör inget, men så fort en drönare kommer upp i luften är det katastrof.
Det spelar ingen roll om den är på 30 meters höjd eller 100 meter, folk blir lika tjuriga ändå..
Har luskat runt lite och det verkar som om flera av de fall jag råkat ut för och de som klagat mest, har svartbyggen på sina tomter...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Jo kanske nästa Pi-projekt om någon börjar bli för närgången och inte respekterar privat område

https://makezine.com/projects/build-wi-fi-drone-disabler-with...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Så jag får alltså skjuta ner ett passagerarplan, som flyger över vår tomt på 10000m höjd..?

Använder själv drönare i mitt yrke och får dagligen, då jag använder den, arga närboende som ska veta vad jag gör. Att jag knatar runt med stora kameror i närområdet gör inget, men så fort en drönare kommer upp i luften är det katastrof.
Det spelar ingen roll om den är på 30 meters höjd eller 100 meter, folk blir lika tjuriga ändå..
Har luskat runt lite och det verkar som om flera av de fall jag råkat ut för och de som klagat mest, har svartbyggen på sina tomter...

Självklart får du det! Var det inte så WTC kvaddades? Någon billhilly som försökte skuta ned ett UFO. Eller kanske var därför det byggdes snarare? De tröttnade på att planen åkte över dem.. (yes, jag är trött)

Kan väl ha att göra med att det skulle vara rätt uppenbart om du stod och filmade någons hem med dina "stora kameror". Medan en drönare är lite knepig att uppmärksamma. Vem orkar gå och hålla koll på vart du flyger, och dessutom anpassa sin tid efter det? Har du planerat att sola naken så tror jag inte du är så pigg på att någon ska flyga med drönare i närheten. Men vad vet jag, du kanske har en brandsläckare som är väl värd att visa upp för allmänheten. Hemskt av mig att göra antaganden
Intressant att min teori stämde.. Alltså att folk blir än mer nyfikna när de blir tillsagda. Men visst är det nog en faktor att folk kanske inte har vanligt mjöl i påsen alla gånger. Precis som med kryptering och liknande. Det finns nog risk att de med speciella intressen är mer fixerade på det. Betyder dock inte att det inte bör vara en rättighet att välja vad som är privat och offentlig information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo kanske nästa Pi-projekt om någon börjar bli för närgången och inte respekterar privat område

https://makezine.com/projects/build-wi-fi-drone-disabler-with...

sudo apt-get purge drone

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Lika olämpligt som att någon drar igång många andra hobbyleksaker i tätbebyggt område.
Kan tänka mig t.ex radiostyrd
Helikopter
Flygplan
Bil

De låter ju en hel de,l kör själv t.ex Large scale bilar och skulle aldrig få för mig att dra igång det fanskapet i ett bostadsområde. Lite jävla respekt får man väl fan visa andra människor som inte vill se/lyssna på den skiten. Vad händer om det är en dålig pilot eller grejjerna haverar? Ska Lisa 5 år få en sån jävel i huvudet kanske bara för någon är för lat för att sticka ut med sina leksaker till ett område som inte är packat med villor? Är inte kameran som är problemet här enligt mig iaf...

blä
Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

sudo apt-get purge drone

Njau... tyngre artilleri

root@dronehunter:~$ rm -rf drone

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Kan väl ha att göra med att det skulle vara rätt uppenbart om du stod och filmade någons hem med dina "stora kameror". Medan en drönare är lite knepig att uppmärksamma. Vem orkar gå och hålla koll på vart du flyger, och dessutom anpassa sin tid efter det? Har du planerat att sola naken så tror jag inte du är så pigg på att någon ska flyga med drönare i närheten. Men vad vet jag, du kanske har en brandsläckare som är väl värd att visa upp för allmänheten. Hemskt av mig att göra antaganden
Intressant att min teori stämde.. Alltså att folk blir än mer nyfikna när de blir tillsagda. Men visst är det nog en faktor att folk kanske inte har vanligt mjöl i påsen alla gånger. Precis som med kryptering och liknande. Det finns nog risk att de med speciella intressen är mer fixerade på det. Betyder dock inte att det inte bör vara en rättighet att välja vad som är privat och offentlig information.

Kan lugnt säga att om du skulle ligga och sola naken, skulle du höra min drönare 3 kvarter bort. Svårt att bara dra en handuk över dig lite snabbt? Går det sen ens att urskilja en kroppslig form är det ju fantastiskt. De som kommer med på mina bilder, brukar vara ungefär 4-5 pixlar stora. Då man använder vidvinkelobjektiv...
Har aldrig hört någon klaga över att luftballonger flyger över samhällena? De hörs ju knappt alls och folk har systemkameror med allehanda objektiv med sig..

I mitt fall stämde din teori, då jag ett flertal gånger blivit brutalt utskälld, för något som 95 procent av befolkningen inte ens skulle bry sig om. Klart man blir nyfiken om varför de blir så arga, för något som är lagligt och jag har all rätt att göra. Dessutom mitt jobb.. Så för att säkra min arbetsmiljö, så tar jag reda på orsaken och kan därefter se om jag kan göra något annorlunda eller säkra arbetsmiljön på något sätt.

I och med att jag tar bilder som kommer offentliggöras, så redigerar jag bort personer som kommer med på mina bilder. Oavsett om det är någon som går på en gata, sitter på en stol i en trädgård eller ligger och solar.. Går väldigt snabbt då de bara är några pixlar stora.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Sjukt va många som inte har några som helst problem att ge upp sitt privatliv. I sitt hem/på sin tomt tycker jag man har rätt till att slippa sånt. Jämförelser med film på allmän gata och kommersiella flygplan är ju bara barnsligt.

Får man ens flyga i bebyggt område? Vem står till svars om någon får en drönare i skallen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Sjukt va många som inte har några som helst problem att ge upp sitt privatliv. I sitt hem/på sin tomt tycker jag man har rätt till att slippa sånt. Jämförelser med film på allmän gata och kommersiella flygplan är ju bara barnsligt.

Får man ens flyga i bebyggt område? Vem står till svars om någon får en drönare i skallen?

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att du själv aldrig flugit eller sett hur en drönare fungerar, då du tar till privatlivs-greppet... men, men.. Bättre att tro illa om alla, som gör något du är rädd för.

Ja, man får flyga i bebyggt område.. Händer det något är det pilotens ansvar, om det nu inte är någon som är så dum att den skjuter ner drönaren.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Kan lugnt säga att om du skulle ligga och sola naken, skulle du höra min drönare 3 kvarter bort. Svårt att bara dra en handuk över dig lite snabbt? Går det sen ens att urskilja en kroppslig form är det ju fantastiskt. De som kommer med på mina bilder, brukar vara ungefär 4-5 pixlar stora. Då man använder vidvinkelobjektiv...
Har aldrig hört någon klaga över att luftballonger flyger över samhällena? De hörs ju knappt alls och folk har systemkameror med allehanda objektiv med sig..

Möjligt att så är fallet. Har personligen inte märkt någon drönare än. Och har inte heller lekt med dem. Men absolut, om de är högljudda nog att upptäckas väldigt lätt så köper jag logiken i just det scenariot. Nu var det mest ett av de olika exempel som folk kan tänkas reta upp sig på.
Mja, om du flyger relativt nära så får du nog en hygglig bild. Men jag förstår varför just du som flyger en bra bit ifrån säger emot här. Syftar väl mer på den perversa tonårsgrabben brevid eller så i detta exempel.
Kul med luftballongsjämförelsen. Ser det som högst osannolikt att man hyr en sådan för att spionera på grannen När det kommer till drönare verkar det däremot inte ens ovanligt, sorgligt nog. Men jag greppar som sagt varför just du tycker det blir lite fjantigt. Men alla är inte som du själv, vissa har andra avsikter.
Men om de nu är så högljudda så kan väl kanske det vara något folk har oerhört svårt för också. Låter de högt som nån moped så hade jag nog blivit måttligt störd efter ett tag. Längtar tills Amazon ska flyga ut varor med drönare..

Var ingen kritik om att du blev nyfiken.

Permalänk
Medlem

@anon186252:

Typ så

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danzle:

Sjukt va många som inte har några som helst problem att ge upp sitt privatliv. I sitt hem/på sin tomt tycker jag man har rätt till att slippa sånt. Jämförelser med film på allmän gata och kommersiella flygplan är ju bara barnsligt.

Får man ens flyga i bebyggt område? Vem står till svars om någon får en drönare i skallen?

Skickades från m.sweclockers.com

Sjuk hur många som svarar på detta.Våra kommuner får inte sätta upp övervakningskameror för att förebygga brott på vissa platser.Men tydligen så får drönare flyga runt hur som helst och filma vem som helst?? Naivt tänkande bör finnas på annan plats än här. Ni är som tioåringar som skyddar all ny teknik. Jag står på TS sida till hundra %. Till att börja med så kanske en tanke på vad drönare gör för att övervaka i dags dato.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Jubileumsmästare

Går det inte att sätta upp någon form av störsändare så den kraschar om den flyger över din tomt?

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Inaktiv

Hahahahaha, underbar. Deras och walmarts senate idé är dock än värre. Nu vill de att deras anställda ska kunna gå in i folks hem för att leverera det vi beställt.. Låter som en lysande idé!..

Skrivet av Svaniis:

Går det inte att sätta upp någon form av störsändare så den kraschar om den flyger över din tomt?

Går nog. Men är högst sannolikt olagligt. Liksom att skjuta ner dem och liknande geniala idèer vi haft i tråden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon186252:

Hahahahaha, underbar. Deras och walmarts senate idé är dock än värre. Nu vill de att deras anställda ska kunna gå in i folks hem för att leverera det vi beställt.. Låter som en lysande idé!..

Går nog. Men är högst sannolikt olagligt. Liksom att skjuta ner dem och liknande geniala idéer vi haft i tråden

Kan du speca vika som haft dessa ideer?

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Kommer nog växa upp en marknad för störsändare.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Möjligt att så är fallet. Har personligen inte märkt någon drönare än. Och har inte heller lekt med dem. Men absolut, om de är högljudda nog att upptäckas väldigt lätt så köper jag logiken i just det scenariot. Nu var det mest ett av de olika exempel som folk kan tänkas reta upp sig på.
Mja, om du flyger relativt nära så får du nog en hygglig bild. Men jag förstår varför just du som flyger en bra bit ifrån säger emot här. Syftar väl mer på den perversa tonårsgrabben brevid eller så i detta exempel.
Kul med luftballongsjämförelsen. Ser det som högst osannolikt att man hyr en sådan för att spionera på grannen När det kommer till drönare verkar det däremot inte ens ovanligt, sorgligt nog. Men jag greppar som sagt varför just du tycker det blir lite fjantigt. Men alla är inte som du själv, vissa har andra avsikter.
Men om de nu är så högljudda så kan väl kanske det vara något folk har oerhört svårt för också. Låter de högt som nån moped så hade jag nog blivit måttligt störd efter ett tag. Längtar tills Amazon ska flyga ut varor med drönare..

Var ingen kritik om att du blev nyfiken.

Visst om någon flyger in på ens tomt på 5-10 meters höjd och uppsåtligt filmar någon som solar näck eller in genom ett fönster, då kan det ju rubriceras som ofredande eller något. Drönare går under PUL nu och det är en bra lag för personens integritet.

http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2017/nya-regler-...

"- Att använda drönare på badplatser eller för att filma in i någons privata bostad eller trädgård är exempel på filmningar som kan vara kränkande i lagens mening. Det är givetvis kränkande att filma någon med en drönare i syfte att förfölja eller skandalisera personen ifråga."

Angående luftballongen så behöver det ju inte vara grannen det handlar om, utan random trädgård som flygs förbi.. Personen som åker med ser en nakensolande brutta nedanför och plockar fram teleobjektivet. Hon lär ju varken höra eller märka om bilden tas..

Kan säga att det enda jag skulle störa mig på är just ljudet.. Själv är jag oftast bara uppe i 6-8min på varje ställe, där jag tar bilder från olika vinklar. Så man stannar ju till och hovrar över någons trädgård ibland några sekunder och ibland längre om det är något moln som tillfälligt skuggar, medan man komponerar utsnittet och tar bilderna.
Men drönarna låter som en svärm arga bålgetingar som kommit på besök...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Antar att du själv aldrig flugit eller sett hur en drönare fungerar, då du tar till privatlivs-greppet... men, men.. Bättre att tro illa om alla, som gör något du är rädd för.

Ja, man får flyga i bebyggt område.. Händer det något är det pilotens ansvar, om det nu inte är någon som är så dum att den skjuter ner drönaren.

Alla rörelser man tar loggas, allt man gör på internet loggas, alla köp med kort loggas men fy fan om man blir en liten prick på ett flygfoto som med största sannolikhet inte kommer visas för någon större skara människor.

Lite perspektiv hade kanske varit nyttigt.
-första sökresultatet på youtube

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Kommer nog växa upp en marknad för störsändare.

Ja du har nog rätt...men det blir så fel.Om saker används på rätt sätt så behövs inga motmedel. Jag har själv en drönare som jag enbart kör vid min sommarstuga. Visst det finns bilder på älgar och rådjur hoppas dom inte misstycker.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Antar att du själv aldrig flugit eller sett hur en drönare fungerar, då du tar till privatlivs-greppet... men, men.. Bättre att tro illa om alla, som gör något du är rädd för.

Ja, man får flyga i bebyggt område.. Händer det något är det pilotens ansvar, om det nu inte är någon som är så dum att den skjuter ner drönaren.

Vadå tar till privatlivs-greppet? Så du tycker inte man har rätt att slippa sådant i sitt hem/på sin tomt? Att bli filmad är en aspekt, oljudet en annan, sen stör sig säkert en och annan av bara synen beroende på hur närgången piloten är. Handlar inte ett dugg om rädsla eller tycka illa om någon för mycket min del, det handlar om privatliv.

Skrivet av S-OD:

Sjuk hur många som svarar på detta.Våra kommuner får inte sätta upp övervakningskameror för att förebygga brott på vissa platser.Men tydligen så får drönare flyga runt hur som helst och filma vem som helst?? Naivt tänkande bör finnas på annan plats än här. Ni är som tioåringar som skyddar all ny teknik. Jag står på TS sida till hundra %. Till att börja med så kanske en tanke på vad drönare gör för att övervaka i dags dato.

Ärligt talat vet jag inte om ditt svar är kritik eller inte men vi tycker samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Kommer nog växa upp en marknad för störsändare.

Tycker nog man ska låta myndigheterna stå för den biten. Har du en drönare med GPS, så kommer den gå tillbaka dit den startade ifrån. Men om det är en utan, kommer den att falla platt mot marken och då vet du inte vad den kommer träffa...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

@Danzle: Teknik som används på fel vis är alltid fel.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Antar att du själv aldrig flugit eller sett hur en drönare fungerar, då du tar till privatlivs-greppet... men, men.. Bättre att tro illa om alla, som gör något du är rädd för.

Ja, man får flyga i bebyggt område.. Händer det något är det pilotens ansvar, om det nu inte är någon som är så dum att den skjuter ner drönaren.

Om du läser allt så fattar du mera.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Vadå tar till privatlivs-greppet? Så du tycker inte man har rätt att slippa sådant i sitt hem/på sin tomt? Att bli filmad är en aspekt, oljudet en annan, sen stör sig säkert en och annan av bara synen beroende på hur närgången piloten är. Handlar inte ett dugg om rädsla eller tycka illa om någon för mycket min del, det handlar om privatliv.
Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju på vad du menar i sitt hem/på sin tomt...

Menar du att du har grannar som flyger precis utanför fönstren eller 5-10 meter ovanför din tomt?
I så fall får du mitt bifall, men själv har jag aldrig varit med om ett sådant flygsätt hos någon drönarpilot jag sett eller känner.
Då kan det handla om ofredande och något du bör gå till polisen med..

Flyger de på 30-50 meter, så skulle inte jag bry mig det minsta. Drönaren i filmen här ovanför ligger nog gissningsvis på ungefär 30-40 meter.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Vad gäller rättsligt om två drönare skulle kollidera och krascha? Där den ena drönare ägs av den som äger tomten över vilken kollisionen skedde? Låt säga att en av drönarna är dyr och den andra är någon modell som går att beställa från Kina snorbilligt, framförd av en någon som är helt ny och inte riktigt klarar av att styra den ordentligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Beror ju på vad du menar i sitt hem/på sin tomt...

Menar du att du har grannar som flyger precis utanför fönstren eller 5-10 meter ovanför din tomt?
I så fall får du mitt bifall, men själv har jag aldrig varit med om ett sådant flygsätt hos någon drönarpilot jag sett eller känner.
Då kan det handla om ofredande och något du bör gå till polisen med..

Flyger de på 30-50 meter, så skulle inte jag bry mig det minsta. Drönaren i filmen här ovanför ligger nog gissningsvis på ungefär 30-40 meter.

Det är precis de idioterna som iallafall jag tänkte på, de med mer pengar än vett. Inte de som skaffar dem för mer professionell användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Det är precis de idioterna som iallafall jag tänkte på, de med mer pengar än vett. Inte de som skaffar dem för mer professionell användning.

Tråkigt nog dras alla drönarpiloter över samma kam... Personligen ligger jag oftast på +50 meter, när jag tar mina bilder.
Men ändå kommer folk och är kränkta till bristningsgränsen..

Själv är jag så trött på allt gnäll att jag slutat bry mig om någon skriker åt mig att jag ska komma, så de får skälla ut mig...........
De som själva kommer fram får gärna en lektion i hur en drönare fungerar och hur "närgångna" de är, om jag har tid.
De brukar vara illröda i huvudet när de dyker upp, men går oftast därifrån med ett leende på läpparna.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Trött på grannens drönare? Skaffa en modellhelikopter storlek större, och jaga honom (eller snarare hans drönare) en stund. Rätt säker på att han begriper vad du menar ganska fort.

Det jag tycker är lite underligt är att det alltid har varit förbjudet med modellflyg inom tätbebyggt område. Tydligen inte längre, vilket ju gör det fritt fram för vilka flygande farkoster som helst.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Här kan man läsa lite info:

Kameraövervakningslag (2013:460)

Förarbeten: Prop 2012/13:115 En ny kameraövervakningslag
Prop 2016/17:182 Kameraövervakningslagen och möjligheterna att använda drönare

Rättsfall: Förvaltningrätten i Malmö målnr 1323-15

HFD 2016 ref 71 En kamera som är monterad på en drönare har ansetts utgöra en övervakningskamera som kräver tillstånd enligt kameraövervakningslagen (I) medan en kamera som är monterad på vindrutan i en bil eller på ett cykelstyre inte har ansetts utgöra en sådan kamera (II).