Använder Ubuntu 16.04 hur kommer jag åt win nätverk?

Permalänk
Medlem

Använder Ubuntu 16.04 hur kommer jag åt win nätverk?

Tjena!
Jag är helt ny på Linux och har bara kört windows tidigare men jag har en laptop som är för slö för windows så jag körde in Ubuntu 16.04 LTS istället och nu fungerar datorn bättre men jag kommer dock inte åt mitt windows nätverk med delade diskar här ifrån och det känns lite som en nödlösning som jag gör idag när jag kopierar filer på extern hårddisk och för över manuellt istället.

Så en väldigt basic guide skulle uppskattas då jag är helt värdelös i Linux.

Tack på förhand!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd

Du måste installera Samba för att komma åt filer delade med windows, finns mängder med guider online om du söker.
Med samba installerat bör du kunna köra smb://ip.till.windows.datorn i ett filhanterar-fönster
MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Du måste installera Samba för att komma åt filer delade med windows, finns mängder med guider online om du söker.
Med samba installerat bör du kunna köra smb://ip.till.windows.datorn i ett filhanterar-fönster
MVH

Jo då jag har hittat flera av dessa guider men utan resultat får ändå bara något felmeddelande.
Fanns någon guide där man skulle in i terminal och uppdatera samba också men fick något skumt felmeddelande där också.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd

"något felmeddelande" är ju inte lätt att gå på

Är du osäker och inte vill använda terminal så sök bara på samba i software manager och installera samba och system-config-samba

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

"något felmeddelande" är ju inte lätt att gå på

Är du osäker och inte vill använda terminal så sök bara på samba i software manager och installera samba och system-config-samba

Jo jag vet men följde flera olika guider igår och kommer inte ihåg felmeddelandena nu.

Software manager är det samma som programvara för ubuntu?
För där hittas endast Gnome commander och smb4k när jag söker på samba.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyberhof:

Jo jag vet men följde flera olika guider igår och kommer inte ihåg felmeddelandena nu.

Software manager är det samma som programvara för ubuntu?
För där hittas endast Gnome commander och smb4k när jag söker på samba.

Har du alla repositories aktiva?
https://help.ubuntu.com/community/Repositories/Ubuntu

Permalänk
Medlem

Du behöver inte Samba för att komma åt Windowsnätverket från Ubuntu.

Starta en filhanterare och välj "Bläddra i nätverket" alternativt Platser-> Nätverk -> Windows-nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Jag håller på knåpar på denna nu.
Får se om jag får någon rätsida på det hela.
EDIT/ Jo jag hade alla aktiva.

Skrivet av NoWin:

Du behöver inte Samba för att komma åt Windowsnätverket från Ubuntu.

Starta en filhanterare och välj "Bläddra i nätverket" alternativt Platser-> Nätverk -> Windows-nätverk.

Funkar inte får något timeout error.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

@Cyberhof: Om du får timeout error så ligger felet hos Windowsnätverket, inte i Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

@Cyberhof: Om du får timeout error så ligger felet hos Windowsnätverket, inte i Ubuntu.

Ok men det fungerar till 2st windows 7 datorer samt en windows 10 utan problem samt även på samma laptop men bootad i windows 10.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd

@NoWin kanske har rätt i att samba inte behövs om man bara vill komma åt filer och inte dela.

Ändå mysko att du inte har samba och tillhörande mjukvara i "programvara för ubuntu", var rätt säker på att den fanns i officiella repositories.

Att du får time-out kanske kan vara någon brandvägg som är ivägen? Har du brandvägg installerat på linux-burken?

Permalänk
Medlem

som nowin säger behöver du inte ha samba installerat för att bläddra i nätverkets samba kataloger.
1: datorn med samba, kör den statistkt eller dhcp?
av någon anledning brukar det strula med samba vid statiskt ip testa att köra med dhcp innan du låser ip.

2 stäng av allla datorer, dra ur nätverkssladden ur dom, sätt i nätverkssladden igen och starta alla datorerna, (börja med linux datorn) det brukar alltid fixa problemet när en dator inte kan bläddra i nätverket.

3: vad har du satt för säkerhets nivå på utdelningen?
Om du nyligen uppdaterade datorn med samba servern på så har den troligen ökat från 1 till 2 eller 3, gå in på samba servern och kolla vad den är satt som.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du behöver användarnamn och lösenord på winburken?

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

@NoWin kanske har rätt i att samba inte behövs om man bara vill komma åt filer och inte dela.

Ändå mysko att du inte har samba och tillhörande mjukvara i "programvara för ubuntu", var rätt säker på att den fanns i officiella repositories.

Att du får time-out kanske kan vara någon brandvägg som är ivägen? Har du brandvägg installerat på linux-burken?

Nej jag har ingen brandvägg inlaggd.

Skrivet av aragon:

som nowin säger behöver du inte ha samba installerat för att bläddra i nätverkets samba kataloger.
1: datorn med samba, kör den statistkt eller dhcp?
av någon anledning brukar det strula med samba vid statiskt ip testa att köra med dhcp innan du låser ip.

2 stäng av allla datorer, dra ur nätverkssladden ur dom, sätt i nätverkssladden igen och starta alla datorerna, (börja med linux datorn) det brukar alltid fixa problemet när en dator inte kan bläddra i nätverket.

3: vad har du satt för säkerhets nivå på utdelningen?
Om du nyligen uppdaterade datorn med samba servern på så har den troligen ökat från 1 till 2 eller 3, gå in på samba servern och kolla vad den är satt som.

1 Ingen aning men jag antar att routern delar ut dhcp jag får kolla upp det

2 Hjälpte tyvärr inte

3 Vad jag vet så är det ingen säkerhetsnivå alls då vilken windows dator som helst som loggar in på nätverket kan göra vad dom vill med filerna.
Hur kollar jag det i samba servern?

Skrivet av DeGreeZ:

Det är inte så att du behöver användarnamn och lösenord på winburken?

Nej inget sånt krävs det är helt öppet

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

@Cyberhof: var man ställer in säkerhetsnivån beror på vilken typ av server/nas det är,
att windows kan logga in betyder inte att nivån inte ändrats.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

kör sudo ufw status verbose i terminal o se vad som sägs, i vissa distar är den på by default, om så är fallet kör sudo ufw allow samba, eller sudo ufw allow from 192.168.1.0/24 om det är ditt nät.

Edit, den senare tillåter allt från ditt interna nät, den första bara samba,så den senare är bra om du vill tillåta ssh och samba internt tex med en regel.

Permalänk
Medlem

@Cyberhof: Provat att ange adressen/hostname till din utdelning manuellt i filhanterarens adressfält i Ubuntu?

Öppna filhanterare -> Tryck Ctrl+L (addressfältet visas i filhanteraren) -> Skriv smb://<servernamn>/<utdelning> ELLER smb://<ip-nummer>

Om ovan fungerar och du vill ha en genväg till utdelningen kan du högerklicka på "entryt" i vänsterspalten på filhanteringsfönstret och välja att lägga till platsen som bokmärke.

Kontrollera även att din workgroup heter samma för Ubuntu maskinen som för dina övriga Windows-burkar.
Olika Workgroup namn kan ibland introducera spännande effekter...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.