Permalänk

Hjälp kring Linux!

Tjenixen!

För ett par veckor sedan bestämde jag mig för att lära mig mer av Linux. Jag avinstallerade mitt windows och laddade ner Ubuntu Desktop 17.10. Installationen gick mer eller mindre felfritt, uppstod ett fel som jag återkommer till. Såhär i efterhand har jag lite funderingar kring vad det egentligen va jag gjorde när jag installerade Ubuntu. Jag numrerar upp mina frågor så kanske det blir lättare för er som orkar svara!

OBS! Jag ska köra single-boot Linux och har ett UEFI system då datorn är ganska ny och fräsch!

1. Jag använde mig av ett program som heter "Rufus" när jag gjorde ett boot-able USB, där kan jag välja mellan "MBR Partionsschema för BIOS eller UEFI", "MBR Partionsschema för UEFI" och "GPT Partionsschema för UEFI", vad ska man köra när man kör Linux?

2. När jag sedan skulle börja med installationen så gick jag in i BIOS/UEFI och skulle välja boot-ordningen. Jag såg att jag kunde välja mellan "USB Sandisk" och "UEFI: USB Sandisk". Jag undrar vad skillnaden blir här när systemet väl är installerat?

3. När jag skulle sätta upp diskarna tog jag bara "Automatisk" eller vad det hette men vill förstå det där med den manuella partitioneringen också. Jag har två stycken diskar i datorn och eftersom jag bara ska köra ett opertativ på datorn vill jag ju använda båda två till Linuxet! Hur sätter jag då upp dem två diskarna? Sätter jag EFI & /root partionerna på /dev/sda och lägger typ /home & SWAP på /dev/sdb då? Eller var mountar jag min andra disk?

4. Boot-loadern, var installerar jag den? I /dev/sda eller i EFI partitionen?

5. Felet som uppstod vid installationen var att när jag använde "sudo apt-get update / sudo apt-get upgrade" så fick jag en stor röd text i terminalen som sa: Failed to start LSB: automatic crash report generation... Varför detta tro?

6. En sista fråga, jag märkte senare när jag skulle stänga av datorn att varje gång jag klickar "Power Off" så tar det cirka 5min för datorn att stängas av, vad kan detta bero på? Det är alltså inte bara första gången man stänger av datorn utan varje gång.

Undrar ni nått som jag missat att skriva så bara skriv vad ni vill veta Svårt att tänka på allt när man ska skriva sånna här inlägg ^^

Hoppas ni har tid och orkar hjälpa mig!

//Johan

Permalänk
Medlem

1. Beror på diskens storlek. GPT tar större diskar så kör på det.
3. Lite som du vill men hade nog tagit operativsystemet på en disk och tex /home på den andra disken. Eller nåt annat kul /games eller nåt sånt.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Inaktiv

1. GPT är en modernare partitionstabell som möjliggör större partitioner/diskar, men det fungerar inte på äldre datorer/OS. Använd GPT om du inte behöver kompatibilitet med väldigt gamla datorer.
https://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table

2. Ingen betydelse efter att systemet är installerat

3. Valde du automatiskt så ligger allt på /dev/sda men det hindrar dig inte från att montera /dev/sdb och använda den till något vettigt. Man kan flytta sin hem-mapp eller SWAP i efterhand om man vill det, men det är lite för invecklat för att jag ska gå in på det här.

4. Ubuntu lägger den automatiskt på /dev/sda. Om man av någon anledning installerar den manuellt så ska man inte ange partition, bara vilken disk den ska ligga på. Exempelvis /dev/sda och inte /dev/sda1 för det sistnämnda fungerar inte. Den läggs automatiskt på rätt partition förutsatt att disken redan är partitionerad på rätt sätt.

Permalänk
Medlem

När det gäller att montera partitioner i Linux så kan det vara värt att påpeka att du kan montera dem vart som helst, d.v.s. du kan montera en partition i ~/games om du vill (~ är din användares hemmapp). Tänk också på att sda är hela disken medan t.ex. sda1 är den första partitionen, så det är oftast sdXN man vill montera och inte sdX (man kan ha en partition direkt på en disk, men på hårddiskar har man normalt en partitionstabell som GPT). Se Ubuntus hjälpsidor för hur man sätter upp en ny hårddisk.

Sen har Linux symboliska länkar som man kan använda för att göra "genvägar" till filer och mappar. Om du t.ex. anropar "ln -s /någon/sökväg länknamn" i din hemmamapp så kan du sedan komma åt /någon/sökväg genom länknamn. Varför detta är relevant är för att man kanske inte vill dedikera en hel partition åt endast en mapp. Man kan då montera partitionen på t.ex. /media/hd1 eller nåt, och sen symlänkar man mappar på partitionen till t.ex. sin hemmamapp. Så man kan ha ~/games som är en genväg till /media/hd1/games och ~/pictures är en genväg till /media/hd1/pictures, o.s.v.

Permalänk

Tack för svaren hörrni!

Ingen som har koll på fråga 5/6?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan98778:

1. Jag använde mig av ett program som heter "Rufus" när jag gjorde ett boot-able USB, där kan jag välja mellan "MBR Partionsschema för BIOS eller UEFI", "MBR Partionsschema för UEFI" och "GPT Partionsschema för UEFI", vad ska man köra när man kör Linux?

2. När jag sedan skulle börja med installationen så gick jag in i BIOS/UEFI och skulle välja boot-ordningen. Jag såg att jag kunde välja mellan "USB Sandisk" och "UEFI: USB Sandisk". Jag undrar vad skillnaden blir här när systemet väl är installerat?

3. När jag skulle sätta upp diskarna tog jag bara "Automatisk" eller vad det hette men vill förstå det där med den manuella partitioneringen också. Jag har två stycken diskar i datorn och eftersom jag bara ska köra ett opertativ på datorn vill jag ju använda båda två till Linuxet! Hur sätter jag då upp dem två diskarna? Sätter jag EFI & /root partionerna på /dev/sda och lägger typ /home & SWAP på /dev/sdb då? Eller var mountar jag min andra disk?

4. Boot-loadern, var installerar jag den? I /dev/sda eller i EFI partitionen?

5. Felet som uppstod vid installationen var att när jag använde "sudo apt-get update / sudo apt-get upgrade" så fick jag en stor röd text i terminalen som sa: Failed to start LSB: automatic crash report generation... Varför detta tro?

6. En sista fråga, jag märkte senare när jag skulle stänga av datorn att varje gång jag klickar "Power Off" så tar det cirka 5min för datorn att stängas av, vad kan detta bero på? Det är alltså inte bara första gången man stänger av datorn utan varje gång.

1) GPT är att föredra. För mer detaljer på lättfattlig nivå: https://www.howtogeek.com/193669/whats-the-difference-between...

2) Vissa distar utgår ifrån att man bootar i UEFI om det är tillgängligt och kommer inte att installera bootloader konfad för UEFI-boot om man inte bootar USB:n i UEFI. Således, ta för vana att boota USB:n i UEFI-mode om du avser att använda det.

3) Givet att diskarna är identiska, balansera utifrån partitionsbelastning: swap och root på olika, såvida den ena inte är mekanisk och den andra SSD. Annars spelar det ingen större roll.
När det kommer till /dev/sd* så bör belysas att den tilldelningen inte är statisk. Den första disken som hittas blir sda, vilket oftast är samma, men pluggar man in usb-stickor eller externa hårddiskar är det inte garanterat. Samma sak om man byter sata-kontakt. Använd i stället UUID-mount i fstab (standard i de flesta (om inte alla) distar idag vid installation, men om du vid ett senare tillfälle modifierar fstab kan det vara värt att ha i åtanke. /dev/sd* går dock utmärkt att använda vid temporär mounting.

4) Bootloadern installeras på en disk, inte partition. Vilken spelar ingen större roll förrän du ska ersätta just den disken. Därav är det att föredra att ha den på samma disk som du har /root.

5) För att daemonen 'LSB' av någon anledning inte startat. Vad det beror på vet i tusan, kolla systemd-loggen om det kan ge någon handledning.

6) Vid avstängning stänger operativsystemet ner alla daemons som körs. Troligen är det någon daemon (eller flera) som tar lång tid på sig. Kolla timestamps i loggarna för att se vad det är som tar tid på sig eller om någon till och med gjort en "timed-out". LVM-daemonen är ett exempel på en tjänst som kan ta en jäkla tid på sig vid stora arrays, samma sak med torrent-daemons om man har många torrents igång samtidigt, men det kan vara precis vad som helst som fått för sig något dumt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8