EK Water Blocks släpper block för Asrocks X299-moderkort

Permalänk
Melding Plague

EK Water Blocks släpper block för Asrocks X299-moderkort

När det kommer till vattenkylning är slovenska EK Water Blocks ett välkänt namn. Nu presenterar företaget ett vattenblock till Asrocks moderkort för plattformen X299.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Ser riktigt bra ut

Permalänk
Medlem
Citat:

Till följd av skillnader mellan upplägget på strömmatningen fungerar produkten endast till fem moderkort från Asrock

huh? , vore ju praktiskt att veta vad dessa skillnader är. och varför det skulle påverka strömmatning till en pump.

Permalänk
Snusfri

Snyggt.

Undras dock hur det kommer att gå för EKWB nu när hela ledningen ink CEO är borta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

huh? , vore ju praktiskt att veta vad dessa skillnader är. och varför det skulle påverka strömmatning till en pump.

Strömmatningen för processorn på moderkortet är det som åsyftas.

Vore intressant o se om det kommer vattenblock till Z370-moderkorten inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

huh? , vore ju praktiskt att veta vad dessa skillnader är. och varför det skulle påverka strömmatning till en pump.

Det är nog inte strömmatningen till pumpen som det handlar om, utan hur strömmatningen till cpu:n sitter på moderkortet. Block som passar bara cpu:n är lätt att använda på de flesta moderkort med de flesta processorer, men om blocket även ska täcka strömregulatorerna på moderkortet är det knivigare eftersom dessa ofta är olika många eller sitter på olika ställen på moderkorten.

Jag har själv separata cpu och spänningregulatorblock på mitt gamla x79-kort (asus rampage formula IV), men jag fick leta rätt mycket innan jag hittade ett eftersom det inte är samma block som går till extreme IV. Nackdelen med heltäckande block är att det troligtvis inte går använda på andra moderkort, men det är onekligen praktiskt eftersom det är trångt mellan cpu och spänningsregulatorerna och svårt att böja till slangarna där.

ed: jag har funderat på 370-korten med, men behöver de egentligen kylning av spänningsregulatorerna? De drar ju inte tillnärmelsevis så mycket ström som x299-korten gör om man tittar på överklockad strömförbrukning.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

@THB: Vore tråkigt om Edvard inte hittar en ny leding och blir uppköpt av Zalman eller annan skit... då blir det luftkylt för min del.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Eew, the horror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@THB: Vore tråkigt om Edvard inte hittar en ny leding och blir uppköpt av Zalman eller annan skit... då blir det luftkylt för min del.

Något behöver de göra iaf.
EKWB vattenblock för Threadripper samt deras Monoblock för ASUS ROG Zenith Extreme (Threadripper) är enligt folk som testat riktigt dåligt.
Gör man ett block som ska vara anpassat för en specifik sockel så får man se till att flänsarna internt i blocket (microfins) inte bara täcker en liten yta av processorns IHS. Jag var sugen på att hosta upp några tusenlappar för ett komplett kit, men när konkurrenter med AIO såsom Enermax klår dem i prestanda så är det tydligt tecken att EKWB behöver sätta sig vid ritbordet igen och göra rätt.

Förhoppningsvis är denna produkten inte lika dålig, jag hade iaf inte köpt utan att jämföra mot konkurrenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

Något behöver de göra iaf.
EKWB vattenblock för Threadripper samt deras Monoblock för ASUS ROG Zenith Extreme (Threadripper) är enligt folk som testat riktigt dåligt.
Gör man ett block som ska vara anpassat för en specifik sockel så får man se till att flänsarna internt i blocket (microfins) inte bara täcker en liten yta av processorns IHS. Jag var sugen på att hosta upp några tusenlappar för ett komplett kit, men när konkurrenter med AIO såsom Enermax klår dem i prestanda så är det tydligt tecken att EKWB behöver sätta sig vid ritbordet igen och göra rätt.

Förhoppningsvis är denna produkten inte lika dålig, jag hade iaf inte köpt utan att jämföra mot konkurrenterna.

Man ska alltid jämföra. Det finns ingen som kan överglänsa på alla områden för alltid. EKWB har, som jag uppfattar det, inneburit lite av en frisk fläkt som lyckats locka till sig folk som annars hade valt luftfyllt (jag är en av dem) och varit en drivande kraft för att utveckla marknaden för anpassade kylsystem. Min ångest må vara irrationell då den mestadels bygger på nostalgi och marknaden överlag verkar hålla en ganska hög lägsta nivå idag ändå men jag kan inte hjälpa det - mitt första system är från EKWB, så jag håller tummarna ändå:)

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

@Dr.Mabuse:

Finns väl flera andra alternativ? Alphacool, AquaComputer, XSPC etc

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses