FreeNAS - Hur lägga upp systemet?

Permalänk
Medlem

FreeNAS - Hur lägga upp systemet?

Hej,

Har börjat få lite critical alerts på en av mina två diskar och jag börjar nu bli lite kallsvettig då jag kämpat en hel del timmar med mina jail-setups.

Min nuvarande setup är 2 st 2TB diskar i en volym på 4TB (3.6) och här jag har dumpat det mesta rakt upp och ner.
Man kan avrunda min setup till följande:
/mnt/tank ---- volymen
/mnt/tank/warez ---- semesterbilderna
/mnt/tank/wm ----- min jail root

/warez skulle man kunna tro är viktig eftersom semesterbilderna är ju ovärdeliga, men dessa är jag faktiskt beredd att uppoffra helt. Ingen redundans behövs.
/wm är jag däremot rätt rädd om och skulle vilja ha någon form av redundans.

Först på agendan är nu; hur backuppar jag /wm på bästa sätt? Jag har gjort en manuell snapshot men är detta tillräckligt?
Näst på agendan är att jag borde köpa lite nya diskar. Jag överväger kanske 3x 1 TB eller 3x 2 TB, får se lite grann.

Men hur tycker ni jag bör göra min setup i framtiden för att ta hänsyn till min jail-root och mina semesterbilder? Raid? vilken?
Periodiska snapshots?

Hur har ni gjort, vad är era tankar kring detta och vad kan ni rekommendera?

// FreeNas-nooben Undie

Permalänk
Medlem

Snapshots är inte backup, du måste flytta data till en annan maskin och geografisk plats för att det ska vara en backup. Har du kritiska fel betyder det att ZFS eller smart har hittat fel och du bör genast ta reda på vad det är som händer och ev byta en trasig disk asap

Om du gör en backup av konfigfilen och backar upp din pool kan du alltid få tillbaka FreeNAS till det state den är i nu, det är liksom hela idén.
Har du inte ytterligare en maskin du har ZFS på får du skicka din backup med rsync eller någon annan tjänst till en passande lagringsplats. Många använder Backblaze, Crashplan, Amazon S3 etc men du skulle även kunna använda Borg eller Restic för att skriva till vilken extern hårddisk som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Undie:

Om du tex köper en till hårddisk som du tycker in så skulle du kunna göra så här som tex.

Kalla den hårddisken för backup.

cd /mnt/tank/ cp -R wm /mnt/backup/wm

Och sen när du är klar så unmount hårddisken och förvara hårddisken på något säkert ställe.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@Undie: Finns väldigt mkt olika åsikter om raid.
Jag gillar och förespråkar det trots att det har vissa brister.

Kör själv Raid5 där det viktigaste backas till en Qnap som dock inte står på annan lokation men brinner lägenheten upp har jag definitivt andra problem än lite digitalt skit som försvunnit

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@Undie:

Om du tex köper en till hårddisk som du tycker in så skulle du kunna göra så här som tex.

Kalla den hårddisken för backup.

cd /mnt/tank/ cp -R wm /mnt/backup/wm

Och sen när du är klar så unmount hårddisken och förvara hårddisken på något säkert ställe.

Ja det är en relativt enkel lösning. Men jag är mer nyfiken vilken struktur jag bör ha framöver?
Ponera 3x 1TB diskar i framtiden och de önskemål jag nämnde.

Skrivet av _niko_:

@Undie: Finns väldigt mkt olika åsikter om raid.
Jag gillar och förespråkar det trots att det har vissa brister.

Kör själv Raid5 där det viktigaste backas till en Qnap som dock inte står på annan lokation men brinner lägenheten upp har jag definitivt andra problem än lite digitalt skit som försvunnit

Exakt så jag känner. Brinner det upp är mina VMs det lilla problemet
Får slänga ett öga på en Raid5 lösning.

Är det overkill att raid5a """"/semesterbilder/"""" eller bör man separera detta från volym med "det viktiga"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Undie:

Ja det är en relativt enkel lösning. Men jag är mer nyfiken vilken struktur jag bör ha framöver?
Ponera 3x 1TB diskar i framtiden och de önskemål jag nämnde.

Om du har en till FreeNAS så skulle man kunna använda sig av rsync eller så kanske det finns NAS som har rsync det skulle då kunna kallas för en backup då du har det på flera ställen men om någon fil skulle blir något fel på så skulle det även skrivas till den andra med.

Som du kör just nu om en hårddisk skulle gå sönder så förlora du allt så sätt igång och gör en backup på en gång.

Snapshot är inte en backup i sig den skyddar inte om någon hårddisken går sönder utan den hjälper bara dig om du vill ha tillbaka en fil som du tex råka ändra.

Så mitt råd är att köra med raid 10 har inte koll på vad den kallas i FreeNAS men den ökar säkerheten då flera hårddisken kan gå sönder och då förlora du inte all data men det är inte någon backup men då skulle man behöva ha några andra diskar som du tex stoppar in ibland för att göra en backup och sen ta ut dom.

Så här ser min ut.

FreeNAS1: motherboard supermicro X9DRH-7TF, CPU X2 E5-2680V1, RAM 256GB ECC, HBA card LSI 9300-16i

Med 6 st WD gold 6 TB och mitt mål är att ha 24 diskar och utsöker det efter tre månader och jag kör dessa i raid 10 för att kunna få ut all kraft ut dom.

Känner mig lite trög idag så kanske ha missuppfattat din frågan totalt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

RAID10 finns inte per definition i ZFS, det man gör är att man bygger sin pool av speglade vdevs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garmzon:

RAID10 finns inte per definition i ZFS, det man gör är att man bygger sin pool av speglade vdevs.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är så mycket enklare att skriva Raid10 då dom som förstår hur Raid10 är bygg så förstår dom att det är speglade diskar och då jag inte vet hur man ska förklara det i FreeNAS.

Men tack för att du förklara jag är sämst på att förklara.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@Undie: Jag kör det vanliga filarkivet på 8*3TB i Raid5 och "semesterbilderna" på 2*2TB Raid0

Beror väl främst på hur mkt disk man har, detta passade mig bra även om det eg rullat för länge, inne på sitt 6:e år nu ^^

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Gå snarare på två vettiga diskar i RAID 1 / mirrored vdevs och glöm bort dina problem.

Försök uppskatta ditt lagringsbehov för 3 år framöver och gå på den storlek av disk som täcker din uppskattning. Trot du att du klarar dig på 6TB köp 2st 6TB.

Kasta sedan upp dessa två i en mirrored vdev för 6TB användbart utrymme i din pool och skaffa en cloudbackup på dina VMs. En WD red 6TB går på ca 2200kr en vettig cloudbackup kanske en tusing per år.

Över en 3års period är en vettig backup och en extra disk för paritet ca 5000kr. Eller 140 kronor/månad eller 4.5kr/dag för att helt slippa oroa dig för dataförlust. Även med en förhållandevis låg lön på 120kr/h så tar det dig 135 sekunder av arbete att jobba in kostnaden för dagen.

Sätter du inte ett högre värde på din data så kanske du inte är vidare rädd om den trots allt?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Jag tackar för många bra svar.

Jag kommer nog köra 2 diskar med raid 1 på de viktiga sakerna och sen en dum volym rakt upp och ner till semesterbilderna.

Off-site backup tror jag inte att jag är ute efter. Riktiga semesterbilder och annat superviktigt har jag på cloud backup redan.
Det jag har i NASen är uppoffringsbart i olika grader, det som smärtar mest tänker jag då att jag kör i raid 1 och slasken på en vanlig disk/volym.