Dags för NAS, mjukvaru- och köpråd

Permalänk
Medlem

Dags för NAS, mjukvaru- och köpråd

Tjena

Går i NAS-tankar, och har lite frågor och funderingar.
Den ska främst användas till film och musik som ska streamas till 1-4 enheter (SMB och sftp) samt torrents, men jag är också sugen på Own-/Nextcloud eller Seafile.

Är inne på en HP Microserver Gen10 (Opteron X3216 8GB RAM, 2900kr)
alternativt Fujitsu Primergy TX1310 (Celeron G1820, 8GB RAM, 1900kr),
och två 6TB-diskar till att börja med (HGST Deskstar NAS).

Funderar på att köra FreeNAS och ZFS, men här är jag lite lost. Först och främst när det gäller pools. Vad finns det för olika konfigurationsalternativ? Upptid är inte särskilt viktigt, och backup kommer tas på det viktigaste.
Om jag kör 2st 6TB diskar och får ut 12TB, och ena disken rasar, förlorar jag då all data om jag inte har en paritets(?)-disk?
Har läst att man kan utöka en pool smidigt, kan jag lätt slänga i en/två 6TB diskar till utan större insats? Hur blir det om jag slänger in en större HDD, t. ex. 8TB?
Hur viktigt är det med rekommendationen 1GB RAM/1TB HDD, går det väldigt långsamt om man håller sig under det?

Vad tror ni om prestandan, skulle någon av servrarna klara 4 samtida användare utspridda på SMB/sftp/Nextcloud samt 10 aktiva torrents utan problem?

Har ni några andra förslag på hård- och mjukvarukonfigurationer tar jag gärna emot det också.
Den behöver inte vara knäpptyst men rackprylar går nog bort.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Permalänk
Medlem

Själv hade jag tagit en Gen8, bytt CPU till 1265L v2 och uppgraderat ram till 16GB (inte för att du kommer behöva 16).

Ganska stor skillnad mellan X3216 (2313) och 1265L V2 (7779) .

Sen har inte Gen10 IPMI, visst den har HDMI så hade du tänkt köra den som HTPC i tvbänken så är det la bra. Hade ändå valt 1265L V2 med dedikerat grafikkkort.

Imo är Gen10 två steg bakåt mot Gen8...

Ja kör du diskar tex. 6TB + 6TB i en raid0 få får du högre hastighet MEN dör en disk så förlorar du all data. Låter någon annan förklara de olika raidtyperna och för och nackdelar. Tänkt på att överföringen ändå kommer flaska på 1Gbit linan som du ansluter dig till servern med...

Vilket fall som helst, RAID ÄR INTE BACKUP! Har du tänkt att ha familjebilderna sparade på servern så visst kör ett par diskar i raid1 men glöm inte att sätta upp en offsite backup.

Va gäller mjukvara så är FreeNAS väldigt bra men tillåter inte att du expanderar volymer hur som helst. Samtidigt kommer du att få problem med rättigheter mellan Jails om du inte är van med hur det fungerar under linux. Skulle rekommendera Xpenology (med SHR) alt. Unraid.

När det kommer till 4 användare så kommer du säkerligen vilken väg du en tar att vara begränsad av bandbredden på nätet. Sitter dina FTP användare offsite och du har 1Gbit har får dom max ut 125 MB/s (totalt tillsammans) pga begränsningen på din lina. Du skulle kunna köra LACP/Teaming men det kommer inte att hjälpa folk som sitter offsite.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Tackar, börjar bli lite klokare.

Skrivet av Tbax:

Själv hade jag tagit en Gen8, bytt CPU till 1265L v2 och uppgraderat ram till 16GB (inte för att du kommer behöva 16).

Ganska stor skillnad mellan X3216 (2313) och 1265L V2 (7779) .

Sen har inte Gen10 IPMI, visst den har HDMI så hade du tänkt köra den som HTPC i tvbänken så är det la bra. Hade ändå valt 1265L V2 med dedikerat grafikkkort.

Imo är Gen10 två steg bakåt mot Gen8...

Funderade på det också, men då börjar kostnaden springa iväg. IPMI verkar ju visserligen vara fantastiskt enligt alla på forumet, men har aldrig saknat något med vanlig ssh. Ang. CPU så är väl frågan om jag behöver en snabbare, vill gärna komma undan billigt. Fördelen med mina två alternativ är också att de levereras med 8GB RAM till skillnad från billigaste Gen8 med 4GB (Fujitsun är t o m billigare).

Skrivet av Tbax:

Ja kör du diskar tex. 6TB + 6TB i en raid0 få får du högre hastighet MEN dör en disk så förlorar du all data. Låter någon annan förklara de olika raidtyperna och för och nackdelar. Tänkt på att överföringen ändå kommer flaska på 1Gbit linan som du ansluter dig till servern med...

Vilket fall som helst, RAID ÄR INTE BACKUP! Har du tänkt att ha familjebilderna sparade på servern så visst kör ett par diskar i raid1 men glöm inte att sätta upp en offsite backup.

Jo, en offsite-backup på det viktigastet ska självklart sättas upp.
Lutar nog åt RAID-5, lite smidigt med viss redundans är det även om upptid inte är så viktigt. Eller vad säger SweC? För-/nackdelar? (ska läsa på lite mer också).

Skrivet av Tbax:

Va gäller mjukvara så är FreeNAS väldigt bra men tillåter inte att du expanderar volymer hur som helst. Samtidigt kommer du att få problem med rättigheter mellan Jails om du inte är van med hur det fungerar under linux. Skulle rekommendera Xpenology (med SHR) alt. Unraid.

Vad menar du med hur som helst? Jails har jag ingen erfarenhet av, men det är väl bara att lära sig. Ska kolla in Xpenology och Undraid.

Skrivet av Tbax:

När det kommer till 4 användare så kommer du säkerligen vilken väg du en tar att vara begränsad av bandbredden på nätet. Sitter dina FTP användare offsite och du har 1Gbit har får dom max ut 125 MB/s (totalt tillsammans) pga begränsningen på din lina. Du skulle kunna köra LACP/Teaming men det kommer inte att hjälpa folk som sitter offsite.

Tänkte mer på CPU-prestandan, eller menar du att 1Gbit-linan oavsett flaskar innan?

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

@Xburk: Lite halvstressad innan jobbet den morgonen.

Fick för mig att du skulle köra Plex och ev. transcoding då är AMDn för svag. Skall du bara tanka torrents och dela via film/musik via SMB/FTP (Kodi?) så duger AMDn.

En raid5 kan du inte bygga ut med fler fysiska diskar. Tex, 4st diskar à 1TB i raid5 = 3TB (1 disk redundant). För att göra volymen större måste du byta ut samtliga diskar (en och en), tex. 4st diskar à 3TB i raid5 = 12TB (1 disk redundant), inte förr du bytt alla diskar kommer volymstorlek att öka. Du kan alltså inte "plussa på" diskar för att utöka volymen.

Kräver du inte "funktionerna" som ZFS (FreeNAS) ger så är nog Unraid (alt. Xpenology med SHR) att rekommendera då det är lättare att expandera volymer.

Sen skulle jag personligen inte köra 6TB diskar i raid5, personlig preferens dock.

Flaska menar jag mer att...
CPUn är snabb nog för att dela material i över 125MB/s (1Gbit), raid5 har högre hastighet än 125MB/s (IOPS ökar även det men antar att det är ointressant med tanke på vad du tänkt lagra) så "flaskhalsen" i ditt system kommer bli nätverkslinan.

Edit;
Nej, 1GB RAM per TB är en rekommendation inget krav.

Säg att du kör 4st lagringsdiskar i raid5 så hade jag lagt till en 5e disk utanför raid för torrent seed/leech för att undvika att raid5 måste jobba konstant. Räknar kallt med att Gen10 har 1xSFF8087+1xSATA port precis som Gen8.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)