Mozilla släpper Firefox 57 "Quantum"

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag använder inte ens flikar utan kör allting i nya fönster. Känner mig så omodern..

Skickades från m.sweclockers.com

Nej du är inte alls omodern. Tvärtom! Jag har aldrig använt flikar. Det viktigaste i en webbläsare är ju att frigöra vertikalt utrymme på skärmen.
Jag har alltid använt denna och hoppas på att dom anpassar den till nya fjantversionen av Firefox....

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/hide-tab-bar-w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Njae... tycker inte det borde vara någon hård gräns. Utan det är bättre som det är att om du "går över den gränsen", får du också lidande prestanda.

Alla pratar om "optimeringar" som att det bara är "att göra". Vi har på några få år gått från en kärniga CPUer, och tom få trådiga saker som tidig Windows miljö. Nu plötsligt vill folk göra enorma mängder saker samtidigt.

Problemet är att det inte går att skala på det sättet. Varje flik som är uppe tar trots allt ändå resurser. Och då får man som användare göra en avvägning. Vill jag ha allt uppe, med straffet att du får segare upplevelse, eller vill du "städa" och få en bättre upplevelse.

För problemet med ditt sätt ovan är detta:
Om du bara kunna ha 100 flikar, sen dör allt så kommer du sitta med strax under 100. Och sen klaga på att de borde optimera bättre.
Sen optimerar de, och du kan nu har 200 flikar. Då sitter du där med strax under 200... och klagar på att de borde optimera.
Sen lyckas de höja till 500 flikar... och nu sitter du där med strax under 500 flikar och likväl klagar på att de borde optimera ännu mer.

Ser du problemet?
De kan fortsätta optimera tills du sitter med 10000 flikar, och du kommer hitta någon som då tycker det fungerar dåligt. Det går aldrig att lösa detta problem, då det kräver exponentiellt med resurser för varje mängd ni lägger på.

Därför säger jag här... vad sägs om att ni kanske borde optimera ert sätt att använda befintliga resurser istället?

Om ni kan stanna på 400 av 500... så är det ju inga problem, eller hur? Så länge ni kan hålla er på en rimlig nivå, där det är väl optimerat och fungerar så fungerar det också bra.

Hårdgränsen var mer tänkt för laddade flikar, chrome dödar ju redan script på längre oaktiva flikar så vitt som jag vet, så att utöka detta till att "stänga av" flikarna helt (så de inte drar mer resurser än ett BM) tills de blir aktiva igen kommer nog bli standard förr eller senare i kampen för att folk ska kunna slösurfa på mobiler och bärbara så länge som möjligt (vilket är en av de största anledningarna till att optimeringar har skett överhuvudtaget).

Dock har jag aldrig personligen upplevt problem med höga flikantal, t.ex. har jag kört nyaste FF en par dagar, minnes och CPU användning med alla flikar och fönster hovrar kring 2.5 GB och 5% CPU, detta är samtidigt som jag ser på en stream, om jag stänger ned de mest aktiva flikarna går minnesanvändningen ner till ibland 2 GB och kanske 1% CPU (som referens låg detta på 3.5-4.0 GB tidigare). Det är något jag kan leva med då FF i tidigare versioner brukade dra 0.5GB för mig bara från nyinstallation utan flikar (ingen ide för mig att bry sig då resterande program typ VM drar mer än dubbelt så mycket).

Som sagt så klagar jag inte över att saker kan dra lite resurser heller, men att arbeta effektivt är också en form av optimering, så att kasta andra personers erfarenheter under en buss "bara för att det är så" fungerar inte alltid i praktiken. Tänk på att det finns flera sätt att räkna på, men i regel använder man det som går snabbast/är enklast att förstå för en själv, inte nödvändigtvis hur "herr ohlsson - doktorerad - 60 år" tycker att man ska räkna gångertabeller.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Nu fick jag 57 på Android. Bara hunnit testa en minut men verkar snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Hårdgränsen var mer tänkt för laddade flikar, chrome dödar ju redan script på längre oaktiva flikar så vitt som jag vet, så att utöka detta till att "stänga av" flikarna helt (så de inte drar mer resurser än ett BM) tills de blir aktiva igen kommer nog bli standard förr eller senare i kampen för att folk ska kunna slösurfa på mobiler och bärbara så länge som möjligt (vilket är en av de största anledningarna till att optimeringar har skett överhuvudtaget).

Mjo det är ju helt klart ett bra optimeringssätt, så länge du inte påverkas negativt av det. Tex en sida som kör skript och håller på att samla info kommer då inte fungera, om man inte tittar på den hela tiden.

All form av optimering har sina kostnader, och problemet kommer då när du plötsligt väcker 50 nya flikar, så tar det resurser ändå, så man måste ändå se upp med att använda allt på en gång.

Skrivet av wowsers:

Dock har jag aldrig personligen upplevt problem med höga flikantal, t.ex. har jag kört nyaste FF en par dagar, minnes och CPU användning med alla flikar och fönster hovrar kring 2.5 GB och 5% CPU, detta är samtidigt som jag ser på en stream, om jag stänger ned de mest aktiva flikarna går minnesanvändningen ner till ibland 2 GB och kanske 1% CPU (som referens låg detta på 3.5-4.0 GB tidigare). Det är något jag kan leva med då FF i tidigare versioner brukade dra 0.5GB för mig bara från nyinstallation utan flikar (ingen ide för mig att bry sig då resterande program typ VM drar mer än dubbelt så mycket).

Trevligt att se att FF har kommit till den nivån. Men....

Som jag sa ovan har det skett på bekostnad av annat. Många tillägg som är populära fungerar inte länge, och vissa av dem går inte ens att göra om. Så kostnaden har varit FFs kompatibilitet och moddning. Detta är som sagt FFs styrka som man offrat, bara för att du ska kunna ha dessa flikar.

Skrivet av wowsers:

Som sagt så klagar jag inte över att saker kan dra lite resurser heller, men att arbeta effektivt är också en form av optimering, så att kasta andra personers erfarenheter under en buss "bara för att det är så" fungerar inte alltid i praktiken. Tänk på att det finns flera sätt att räkna på, men i regel använder man det som går snabbast/är enklast att förstå för en själv, inte nödvändigtvis hur "herr ohlsson - doktorerad - 60 år" tycker att man ska räkna gångertabeller.

Dock är skillnaden på en person som faktiskt optimerar sitt beteende att de är villiga att ändra något för att få det. Är man fast i en gammal vana så är du precis lika stelbent som "herr ohlssons gångertabell" ovan.

Det jag sa är att kanske allt inte måste vara i flikar. Att du kanske bara behöver ha lite kontroll på det så det inte spårar ur. Jag har inte sagt att du ska stänga alla dina flikar, och bara använda BMs till allt. Jag har sagt att om du har sidor du ofta besöker, men inte varje dag/gång, kan du lika gärna ha ett BM i en lista under URL som drar inga resurser och kan hittar på kortare tid än du kan bläddra fram den i flikhögen. Öppna en ny flik, tryck på en knapp... poff sidan är där.

Så fråga dig själv, är det mest effektiva nödvändigtvis "herr wowsers 500 flikmetoden?" Eller kanske kan du också lära dig ett knep eller två? Kanske en kombination av flera tekniker är bästa sättet att lösa detta problem?

Permalänk

Är det bara jag eller är kontrasten högre i nya Mozilla jämfört med andra webbläsare?

Permalänk
Medlem

Visst känns den lite snabbare allt. Men jag gillar inte att dom ändrar utseendet på hur allting ser ut, när det inte finns något sätt att ändra på det enkelt själv.
Nu är den aktiva tabben man väljer gråad och det sprider sig ner över alla menyer nedanför så att dom också ser gråa ut. Det ser verkligen inte bra ut och jag hittar inget sätt att ändra på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbotanten:

Är det bara jag eller är kontrasten högre i nya Mozilla jämfört med andra webbläsare?

Jag har märkt att den rendrerar fonter lite annorlunda jämfört med Chrome. Föredrar faktiskt Chromes fetare rendrering i just det här fallet.

Till vänster Firefox 57, till höger Chrome 62

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag har märkt att den rendrerar fonter lite annorlunda jämfört med Chrome. Föredrar faktiskt Chromes fetare rendrering i just det här fallet.

Till vänster Firefox 57, till höger Chrome 62

https://abload.de/img/ff_vs_chr_font_rendern9lks.png

Ja, håller med. Någon som vet om man kan justerar detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Vad gnällig du låter...

Så du klagar aldrig över något? Varför det förekommer krig och misär på vår jord? Varför nära och kära kan dö av en sjukdom som det inte än finns läkemedel mot?
Är du naiv nog att tro att allt går att lösa själv? Arrogant nog att du tycker att andra inte får klaga, bara du får det? Eller har du redan gett upp i livet, och blir irriterad när du påminns om att andra fortfarande bryr sig?

Det finns skillnader i magnituderna på problem. Att lära sig att koda eller att stoppa ett världskrig är kanske inte samma storlek i åtagandet.

Jag förstår inte varför man klagar eller hänger upp sig på saker som man inte kan göra någonting åt. Antingen gör man något åt det, och kan man inte, då är det bara att leva med det.

Jag förstår inte hela poängen med gnäll. Det händer inget när man gnällt. Det enda man sprider är negativitet. Orden kommer ur ut munnen och så är allting fortfarande likadant, föriutom att andra tvingas lyssna på det. Har alltid tyckt att handling är det som man ska ägna sig åt, inte sitta och gråta över spilld mjölk. Det bästa många vet är att sitta och gnälla på saker tillsammans. Känna samhörighet i missnöjet. "Det är så synd om mig...".

Jag är motsatsen till någon som har gett upp. Jag rör mig framåt och utvecklas hela tiden, försöker hela tiden förbättra situationen för mig själv och min familj. För det är det enda som är konstruktivt och leder till ett bättre ställe.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det finns skillnader i magnituderna på problem. Att lära sig att koda eller att stoppa ett världskrig är kanske inte samma storlek i åtagandet.

Jag förstår inte varför man klagar eller hänger upp sig på saker som man inte kan göra någonting åt. Antingen gör man något åt det, och kan man inte, då är det bara att leva med det.

Jag förstår inte hela poängen med gnäll. Det händer inget när man gnällt. Det enda man sprider är negativitet. Orden kommer ur ut munnen och så är allting fortfarande likadant, föriutom att andra tvingas lyssna på det. Har alltid tyckt att handling är det som man ska ägna sig åt, inte sitta och gråta över spilld mjölk. Det bästa många vet är att sitta och gnälla på saker tillsammans. Känna samhörighet i missnöjet. "Det är så synd om mig...".

Jag är motsatsen till någon som har gett upp. Jag rör mig framåt och utvecklas hela tiden, försöker hela tiden förbättra situationen för mig själv och min familj. För det är det enda som är konstruktivt och leder till ett bättre ställe.

För mig så låter det som att du är en som klagar på forum över hur andra beter sig. En person som väljer att uttrycka offentlig irritation över något som du uppfattar som negativt och något du själv inte kan lösa.
Hade du själv agerar som du säger så hade du inte kommenterat mitt första inlägg.

Behöver du få mänskligt beteende förklarat för dig, med hur att skriva av sig minskar stress och irritation, och hur klagan är feedback som leder till utveckling i bättre riktning?
Behöver du få en historielektion över säg Stasi-Tyskland eller Arabiska våren över vad som händer om ingen klagar över negativ utveckling, och vad som händer när tillräckligt många klagar? Jag överdriver, men du verkar blind för de mildare nyanserna.
Behöver du få förklarat för dig hur pass mycket jobb det handlar om att forka en webbläsare och löpande backporta säkerhetsuppdateringar?

Du verkar ha missat något väldigt grundläggande här, och du behöver nog ta dig en blick i spegeln. "Arrogant nog att du tycker att andra inte får klaga, bara du får det" verkar det vara...

Permalänk
Medlem

Sämsta uppdatering jag varit med om. Det som gjorde Firefox bra är nu borta. Dags att straffa skiten och svartlista alla Mozilla-domäner i våra globala proxies på företaget.

Permalänk
Medlem

Nu är Firefox standard webläsare i Windows för mig igen. Mycket nöjd med uppgraderingen. Finns några smågrejer men inget som stör mig.

Det enda jag använder Chrome för är inbyggda pepperflashen på en enda sajt som jag fortfarande är i behov av och som använder Flash. Sen kör jag Netflix i Edge för den högre kvaliten på streaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

Sämsta uppdatering jag varit med om. Det som gjorde Firefox bra är nu borta. Dags att straffa skiten och svartlista alla Mozilla-domäner i våra globala proxies på företaget.

Så när Firefox gör en snabb effektiv webläsare ballar du ut? Köpt av Google eller?

Ja extensions kanske slutar funka men du har alltid valet att gå på andra typ pale moon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

Sämsta uppdatering jag varit med om. Det som gjorde Firefox bra är nu borta. Dags att straffa skiten och svartlista alla Mozilla-domäner i våra globala proxies på företaget.

Ny på jobbet eller? Du kan inte ha varit med om många uppdateringar om du kallar denna för den sämsta.

Permalänk
Medlem

Förutom att de skarpt fyrkantiga flikarna luktar Windows 80-tal vilket iaf jag inte ser som en komplimang, så är den stora frågan för mig varför man väljer ett färgschema som gör skriften praktiskt taget oläsligt för ett mänskligt öga på en normal skärm?

Jag är säker på att Mozillas designteam tyckte det såg ascool ut på sina jätteskärmar av senaste modell men jag ser framför mig hur MILJONER av vanliga hederliga människor över hela världen nu kommer tvingas tillbringa sin helg med att hjälpa sina gamla föräldrar och far- och morföräldrar att göra internet läsligt igen för att "datorn har blivit konstig".

Varför kan multinationella storföretag inte få in i sin hjärna att vad den 22-årig designern tycker är det coolaste den här veckan inte är ett rationellt val för STANDARD modellen?
Den sortens användare byter ändå tema och "pimpar" sin webläsare inom en vecka iaf så skit i dem.
Det är de vanliga, normala användarna som standarden borde vara vald för - naturligtvis.