Dator kraschar vid spel av CS:GO men inte andra spel.

Permalänk
Medlem

Dator kraschar vid spel av CS:GO men inte andra spel.

Hej!

Mitt problem är ett ganska komplext sådant känns det som och jag ber om ursäkt för den långa texten och bifogade bilder för de som inte orkar läsa allt.

Specs:
Asus x99-e
Intel i7-6800k (stock atm, samma fel när den är OC)
Vengeance 4x8gb DDR4 2400mhz (just nu 2133 pga allt default i bios, samma fel när xmp och de kör i 2400)
EVGA 980ti ACX 2.0 SC (ingen OC)
Corsair H115i
EVGA 850w Gold PSU (stabila spänningar vad jag sett)
Samsung m.2 950 pro 256gb

Temps:
CPU: 27c idle | 46-47c full load Aida64
GPU: 47-48 idle | 70-73c load pubg (77-79c i furmark)
M.2: 35c idle | 40-41c vid spelande

Checklista vad jag gjort för att lokalisera felet:
- Windows är helt nyinstallerat på m.2 disken
- Alla senaste moderkorts drivrutiner är installerade
- Windows är fullt uppdaterat via windows update
- Drivrutiner till grafikkortet är testat både de nyaste och ca ett halvår gamla
- Underklockat grafikkortet ca 10%
- Installerat om CS 3 gånger på olika diskar
- Stresstestat CPU, RAM (aida64) GPU (Furmark)
- Testat att köra CS utan "launch options" och med bara "-novid" och "-autoconfig"
- Testat att köra csgo.exe i kompabilitetsläge för Windows 8
- Sökt runt på forum för blackscreens i cs, EVGA's forum för grafikkortet och testat otroliga mängder "lösningar".
- Bytt ut displayport kabeln och testat i flera utgångar i grafikkortet

Problemet:
Har haft min dator sedan Januari i år (grafikkortet är ca 1-1½år) och den har levererat det jag önskat (spelar mestadels spel och streamar vid vissa tidpunkter).
Spelat CS:GO sedan köpet av datorn och har aldrig varit några som helst bekymmer tills 4 dagar tillbaka.

När jag spelar CS så får jag "blackscreens" (Bilder finns bifogade) och datorn fryser, är jag snabb och trycker CTRL+ALT+DEL så kommer jag ut i Windows i samma upplösning som jag spelar (1280x960 Blackbars, alltså 4:3) och jag kan då trycka på CS i aktivitetsfältet för att då komma in i spelet igen. Vissa fall går det spela i ett sekunder innan det händer igen och ibland ett par minuter.

Ibland så har det gått att spela vissa matcher i högsta upplösningen i CS (2560x1440) men ibland så kraschar det och en ruta kommer upp "CS:GO HAR AVSLUTATS Stäng program" fönster och inte då "blackscreens".

Bilder nedan på hur det ser ut (OBS Mobilkamera).
Blå "Blackscreen"
Vit "Blackscreen"
Grå "Blackscreen"

Jag har även fått två st riktiga BSOD (Bilder följer nedan).
BSOD (mobilkamera)
Bluescreenviewer (program)

Det som jag hittat i Windows logg är följande.
CS krasch Windows logg

Följande bilder är aktiviteten på grafikkortet när krascherna uppkommer.
Bilderna visar en jämn användning förutom vid krascherna då den spikar upp till 100% och sen ner till 0% pga CTRL+ALT+DEL sen går den upp igen när jag går in i spelet.
Krasch No.1
Krasch No.2
Krasch No.3
Krasch No.4

Det konstiga är att jag kan spela rocket league, PUBG (ultra settings i 2560x1440) utan att någonting händer, det flyter på som vanligt. Bilder kommer nedan på GPU i idle och när jag spelar PUBG.
GPU Idle
GPU Load PUBG

Testat att köra Furmark idag och igår med varierande resultat, igår gick det hur bra som helst men idag har det kraschat det också. Bild nedan på felet ifrån Windows logg.
Furmark krasch No.1
Furmark krasch No.2

Skulle jag glömt något eller nått nytt uppkommer så uppdateras tråden.

Tack som tar er tid att läsa igenom problemet och hoppas att det går att komma på en lösning för detta är väldigt enerverande att inte kunna använda datorn till vad man vill.

Mvh
dotcm

Visa signatur

Workstation: MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K 3,4Ghz@4.4Ghz | Antec KÜHLER H2O 920 | Corsair 16GB 1600MHz/CL9/VENG | Gigabyte Windforce GTX 970 G1 | Corsair 750W | 2x Samsung 840 128GB | 9 TB HDD |
Laptop: Lenovo Yoga 3 PRO

Permalänk
Medlem

Av bsoden att döma så ere hårdvarufel. Sitter allt som det ska och så? Kan vara värt att kolla.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

@dotcm: Låter spontant som att grafikkortet har gjort sitt. Du kanske kan låna ett annat kort och se om problemen försvinner.

Du kan ju även testa att köra t.ex. prime95 några timmar för att se så att cpu+minne är ok. (ja jag läste att du har stresstestat, men ibland "stresstestar" folk i 15 min och tror att man skall hitta allt, man måste låta datorn stå och tugga flera timmar innnan man kan känna sig halvsäker).

Permalänk
Medlem

@Tekanna218 vad jag kan se så är allt inkopplat som det ska, tog ut grafikkortet och satt i det igen för att vara säker men samma fel uppkom.

@Snorren satt igång ett aida64 innan jag gick till jobbet idag så får se när jag kommer hem ikväll runt 20 vad utfallet blir. Ska även testa ett annat kort ikväll.

Visa signatur

Workstation: MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K 3,4Ghz@4.4Ghz | Antec KÜHLER H2O 920 | Corsair 16GB 1600MHz/CL9/VENG | Gigabyte Windforce GTX 970 G1 | Corsair 750W | 2x Samsung 840 128GB | 9 TB HDD |
Laptop: Lenovo Yoga 3 PRO

Permalänk
Medlem

I mina ögon är det mycket märkligt att det funkar i vissa spel men att det märks direkt i CS, antar att typen av load som läggs på grafikkort kan skilja från spel till spel.

Tråkigt svar kanske men det är nog värt att provköra kortet i en annan dator om möjlighet finns.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Har idag kört ett stresstest på cpu / ram i 11 timmar inga problem och den spann på så fint när jag kom hem ifrån jobbet. Åkte direkt efter jobbet och hämtade ett GTX 550ti som jag bara slängde in utan att byta drivrutiner, tyvärr har det kortet inte displayport så fick byta till en 1080p skärm istället för 1440p dock är båda 144hz. Lirat 3 comp matcher i CS utan bekymmer. Värt att notera är väl att jag har haft 140-180 fps med 550ti kortet och 300 stabilt med 980ti.

Eftersom klockan blev så sent så ska jag testa under morgondagen (notera kväll) att byta tillbaks till 980ti och köra med denna skärmen för att utesluta att det bara var upplösningen som spökade av någon anledning.

Uppdatering sker imorgon kväll igen vad som sker.

Tackar alla för visat intresse änsålänge.

Mvh
dotcm

Visa signatur

Workstation: MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K 3,4Ghz@4.4Ghz | Antec KÜHLER H2O 920 | Corsair 16GB 1600MHz/CL9/VENG | Gigabyte Windforce GTX 970 G1 | Corsair 750W | 2x Samsung 840 128GB | 9 TB HDD |
Laptop: Lenovo Yoga 3 PRO

Permalänk
Medlem

Kraschar furmark med ett kort och cs Kraschar, men funkar på ett annat kort, är nog tyvärr kortet trasigt, har inte med din skärm att göra. Kan ju möjligtvis vara din nätdel också, som är dålig, det kort som funkar är ju mycket snålare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@sleepyoh kändes som att det kunde vara så. Testade ikväll att köra kortet i en annan maskin och där fungerade cs utan bekymmer men när jag körde furmark så kraschade det två gånger. Sen spelade jag en till match i cs för att se om det fortsatte där men fungerade som vanligt. Körde då furmark igen och fungerande i ca 10m innan jag var tvungen att stänga ner för kvällen. Innan kraschade det inom par sekunder upp till 20 sek. Detta förbryllar mig ännu mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation: MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K 3,4Ghz@4.4Ghz | Antec KÜHLER H2O 920 | Corsair 16GB 1600MHz/CL9/VENG | Gigabyte Windforce GTX 970 G1 | Corsair 750W | 2x Samsung 840 128GB | 9 TB HDD |
Laptop: Lenovo Yoga 3 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av dotcm:

@sleepyoh kändes som att det kunde vara så. Testade ikväll att köra kortet i en annan maskin och där fungerade cs utan bekymmer men när jag körde furmark så kraschade det två gånger. Sen spelade jag en till match i cs för att se om det fortsatte där men fungerade som vanligt. Körde då furmark igen och fungerande i ca 10m innan jag var tvungen att stänga ner för kvällen. Innan kraschade det inom par sekunder upp till 20 sek. Detta förbryllar mig ännu mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har ett trasigt kort, inte konstigare än så. Dags att investera i nytt

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av dotcm:

@sleepyoh kändes som att det kunde vara så. Testade ikväll att köra kortet i en annan maskin och där fungerade cs utan bekymmer men när jag körde furmark så kraschade det två gånger. Sen spelade jag en till match i cs för att se om det fortsatte där men fungerade som vanligt. Körde då furmark igen och fungerande i ca 10m innan jag var tvungen att stänga ner för kvällen. Innan kraschade det inom par sekunder upp till 20 sek. Detta förbryllar mig ännu mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill minnas jag läste om detta att en del Nvidia kort kan få detta problem när de blir äldre. Det är svårt att hitta, men förklaringen ligger i Nvidias turbo läge, som helt enkelt överklockar kortet mer än det klarar. Detta passar in på ditt problem rätt bra.

Vad som sker är.. om du lastar kortet hårt... blir det varm och klockar ner och är helt stabilt. Du kan testa det i 200 timmar.. inget kommer ske.

Om du dock inte lastar det hårt, utan relativt mild last (som CS-GO ändå är), det är hög FPS men låga krav, så kan kortet hamna i en puls last. Och tittar man på dina grafer, verkar lasten inte direkt vara hög, varpå kortet blir svalare, och klockar upp sig. När väl en puls med hög last sen kommer, så kommer kortet att vara i hög klock, men då inte stabilt längre, varpå en krash/fel kan ske.

Man bör också kunna testa detta genom att kyla ner kortet utan någon last till IDLE... lägga lite last på det så det blir fisjummigt och klockar upp till max turbo. Sen snabbt starta hård last, i korta intervaller. Den höga frekvensen, och plötsliga lasten bör framkalla felet. Det är svårt dock, då du troligen fått risk för fel många timmar, men bara kraschar "ibland". Detta är ju pga små fel kan den hantera.

Testa också för sakens skull att stänga av turbon. Fungerar det då, så har du ditt troliga svar. Tekniskt sett är det defekt kort, då ditt kort är fabriks-överklockat, så du får i så fall kontakta EVGA.

Om garanti mm har gått ut, testa ge det lite mer spänning. På så sätt stabiliseras den övre frekvensen lite bättre, och du bör ha migrerat problemet. Dock bör du notera att när det väl börjar haverera på detta sätt, kommer det också accelerera degradering. Säkraste är som sagt att klocka ner det under fabriks-OC, men du mister då också lite prestanda, och det är inte alltid det hjälper.

Är en teori som trots allt passar in relativt bra på ditt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vill minnas jag läste om detta att en del Nvidia kort kan få detta problem när de blir äldre. Det är svårt att hitta, men förklaringen ligger i Nvidias turbo läge, som helt enkelt överklockar kortet mer än det klarar. Detta passar in på ditt problem rätt bra.

Vad som sker är.. om du lastar kortet hårt... blir det varm och klockar ner och är helt stabilt. Du kan testa det i 200 timmar.. inget kommer ske.

Om du dock inte lastar det hårt, utan relativt mild last (som CS-GO ändå är), det är hög FPS men låga krav, så kan kortet hamna i en puls last. Och tittar man på dina grafer, verkar lasten inte direkt vara hög, varpå kortet blir svalare, och klockar upp sig. När väl en puls med hög last sen kommer, så kommer kortet att vara i hög klock, men då inte stabilt längre, varpå en krash/fel kan ske.

Man bör också kunna testa detta genom att kyla ner kortet utan någon last till IDLE... lägga lite last på det så det blir fisjummigt och klockar upp till max turbo. Sen snabbt starta hård last, i korta intervaller. Den höga frekvensen, och plötsliga lasten bör framkalla felet. Det är svårt dock, då du troligen fått risk för fel många timmar, men bara kraschar "ibland". Detta är ju pga små fel kan den hantera.

Testa också för sakens skull att stänga av turbon. Fungerar det då, så har du ditt troliga svar. Tekniskt sett är det defekt kort, då ditt kort är fabriks-överklockat, så du får i så fall kontakta EVGA.

Om garanti mm har gått ut, testa ge det lite mer spänning. På så sätt stabiliseras den övre frekvensen lite bättre, och du bör ha migrerat problemet. Dock bör du notera att när det väl börjar haverera på detta sätt, kommer det också accelerera degradering. Säkraste är som sagt att klocka ner det under fabriks-OC, men du mister då också lite prestanda, och det är inte alltid det hjälper.

Är en teori som trots allt passar in relativt bra på ditt problem.

Annars skulle han kunna sätta kortet på den frekvens han vill ha och hålla den där. Vad sparar man i ström på att ha boost på, några watt?

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekanna218:

Annars skulle han kunna sätta kortet på den frekvens han vill ha och hålla den där. Vad sparar man i ström på att ha boost på, några watt?

Du kan ju köra kortet snabbare när det är svalt än när det är varmt, och det är ju så turbon fungerar. Vid (tror det är 65-70 grader) så börjar kortet klocka ner sig för att kunna hålla sig stabilt.

Så det han kan göra är ju att sätta en nivå som är stabil, utan turbo precis som du säger, men det är inte effekten som är poängen, utan prestandan. Du måste antingen öka kylningen eller sänka frekvensen för att bibehålla stabilitet, eller offra lite prestanda.

Permalänk

@dotcm: gillar ditt sätt att felsöka, inte många som ens vet vad furmark är för något.
kolla GPU minnena

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Har du provat att lyfta spänningen på kortet något? Borde kunna lösa problemet

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

@paddanx tackar för ditt genomgående svar, fick mig väldigt övertygad över att det är nått fel på kortet.
@grönahunden gjorde inte det innan inlämning av kortet. Skulle kanske tagit mig den extra tiden. Tackar för ditt svar iaf!
@erssn eftersom det finns garanti hos evga kvar så tyckte jag inte att man ska behöva göra något sådan för att kortet ska fungera normalt. Tackar dock för att du visade intresse för min tråd

Vad jag gjorde i slutändan efter alla era svar som jag är djupt tacksam för blev att skicka in det till evga så får de avgöra vad som kommer ske. Återkoppla vad utfallet blev när ärendet är klart

Ännu en gång tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation: MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K 3,4Ghz@4.4Ghz | Antec KÜHLER H2O 920 | Corsair 16GB 1600MHz/CL9/VENG | Gigabyte Windforce GTX 970 G1 | Corsair 750W | 2x Samsung 840 128GB | 9 TB HDD |
Laptop: Lenovo Yoga 3 PRO

Permalänk
Medlem

Samma problem här..

Hej hopp,

Jag lider av exakt samma fel (se dator i sign). Har felsökt nu hur länge som helst och har precis som du en lång lista på allt jag har testat. Datorn har även varit inne hos Inet två gånger utan att de har lyckats lösa det (fick ett erbjudande där Asus tillsammans med Inet bjöd på montering, installation, test och ett års extra garanti). Kan informera om att all överklockning försvunnit sedan länge också under felsökningen. Temps och så är hur låga som helst, både CPU, GFX, minnen och chassi. Även under full load. Kan även nämna att jag kan ha igång Furmark hur länge som helst utan problem. Därför som jag misstänker att det kan ha att göra med samma fel som @Paddanx pratar om.

Förra gången fick jag hem den med bytta minnen, det hjälpte inte heller. Att mitt problem är intermittent gör ju inte direkt det hela lättare att felsöka. Den gemensamma nämnaren är dock att det endast händer i spel som t.ex. CSGO och Overwatch. Aldrig hänt i mindre krävande spel t.ex. Football Manager 2017 trots 3D-läge. Heller aldrig hänt under arbete med datorn, surfande, streaming, film & serier osv.

Så nu bytte jag grafikkort från en gammal dator (i5-2500K, GTX 570, 8GB Ram) och satte in mitt GTX 970 där. Jag var helt övertygad om att det skulle visa sig att det var fel på grafikkortet. Men nej, fan heller. Mitt GTX 970 har funkat i en vecka dygnet runt i CSGO (Aim_botz med 8 bottar och konstant +forward +right) i den andra datorn utan ett enda fel.

Samma med det gamla GTX 570 i denna dator, en vecka dygnet runt utan fel.

WTF?

Hur ska jag kunna felanmäla det till Inet när jag fortfarande inte kunna exakt återskapa felet. :/

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Hej hopp,

Jag lider av exakt samma fel (se dator i sign). Har felsökt nu hur länge som helst och har precis som du en lång lista på allt jag har testat. Datorn har även varit inne hos Inet två gånger utan att de har lyckats lösa det (fick ett erbjudande där Asus tillsammans med Inet bjöd på montering, installation, test och ett års extra garanti). Kan informera om att all överklockning försvunnit sedan länge också under felsökningen. Temps och så är hur låga som helst, både CPU, GFX, minnen och chassi. Även under full load. Kan även nämna att jag kan ha igång Furmark hur länge som helst utan problem. Därför som jag misstänker att det kan ha att göra med samma fel som @Paddanx pratar om.

Förra gången fick jag hem den med bytta minnen, det hjälpte inte heller. Att mitt problem är intermittent gör ju inte direkt det hela lättare att felsöka. Den gemensamma nämnaren är dock att det endast händer i spel som t.ex. CSGO och Overwatch. Aldrig hänt i mindre krävande spel t.ex. Football Manager 2017 trots 3D-läge. Heller aldrig hänt under arbete med datorn, surfande, streaming, film & serier osv.

Så nu bytte jag grafikkort från en gammal dator (i5-2500K, GTX 570, 8GB Ram) och satte in mitt GTX 970 där. Jag var helt övertygad om att det skulle visa sig att det var fel på grafikkortet. Men nej, fan heller. Mitt GTX 970 har funkat i en vecka dygnet runt i CSGO (Aim_botz med 8 bottar och konstant +forward +right) i den andra datorn utan ett enda fel.

Samma med det gamla GTX 570 i denna dator, en vecka dygnet runt utan fel.

WTF?

Hur ska jag kunna felanmäla det till Inet när jag fortfarande inte kunna exakt återskapa felet. :/

I så fall hade jag misstänkt PCI-E banor. Hade ett moderkort ganska nyligen som fått en fel på en pinne i CPU, och det ville inte rättas till. Resultatet blev instabil GPU.
Testa skifta ner till en annan PCI-E plats.

Du har ju snarare visat att i ditt fall, är det inte GPUn. Så bara att leta vidare.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Tack för svaret, tyvärr har mina fortsatta tester visat att felet på GTX 970-kortet även uppstår på den andra datorn. Det tog bara längre tid att återskapa felet.

Så det verkar som att felet ligger där ändå. Synd bara att det är svårt att återskapa felet på "syntetisk" väg. Det går snabbare att få fram ifall man själv aktivt spelar på datorn, med nackdelen att jag får spatt, tuggar fradga och spyr ur mig könsord varje gång när jag blir förbannad på hängningarna.

Förmodar att anledningen till att det går snabbare att återskapa felet när man lirar själv är för att belastningen förändras konstant (tänk dig fyra smokes, två mollys och lite HE's när alla battlar om en site) medan när datorn är igång själv och är inne på aim_botz och snurrar mitt i mappen så är belastningen exakt lika stor hela tiden.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

@Paddanx: Tack för svaret, tyvärr har mina fortsatta tester visat att felet på GTX 970-kortet även uppstår på den andra datorn. Det tog bara längre tid att återskapa felet.

Så det verkar som att felet ligger där ändå. Synd bara att det är svårt att återskapa felet på "syntetisk" väg. Det går snabbare att få fram ifall man själv aktivt spelar på datorn, med nackdelen att jag får spatt, tuggar fradga och spyr ur mig könsord varje gång när jag blir förbannad på hängningarna.

Aja, är ju bra att du hittat felet iaf.
Slumpmässiga fel är ett helvete att hitta... vet.

Skrivet av Murvel:

Förmodar att anledningen till att det går snabbare att återskapa felet när man lirar själv är för att belastningen förändras konstant (tänk dig fyra smokes, två mollys och lite HE's när alla battlar om en site) medan när datorn är igång själv och är inne på aim_botz och snurrar mitt i mappen så är belastningen exakt lika stor hela tiden.

Helt rätt tänkt. Är också anledningen till varför överklock med 3D mark, Furmark eller Prime 95 (CPU) är totalt värdelösa för 100% stabilitetstest. De kan avgöra 98-99%, ja.. men den sista 1% måste du ha ett spel eller mer växlande last för att hitta. Detta är något som väldigt få personer verkar förstå, trots att de OCat i åratal. Så de skryter om att de är stabila, när de inte är

Sen kan ju självklart saker gå sönder också.