Permalänk
Medlem

Byta minne (eller skärm) i laptop

Nu har jag tröttnat. Det finns inga datorer med de specifikationer jag söker, så... hur stor är chansen att det fungerar att köpa en laptop med 8 GB onboard-minne och sedan lämna in den hos en datorreparatör som kan löda dit ett 16 GB? Vilka moderkort det är framgår ingenstans och säljarna har inte en aning.

Alteranativt, hur svårt / dyrt är det att byta en den 15"-skärm som ingår mot en annan matt IPS 1920x1080 (minst) med 300 cd/m2 (minst)?

Permalänk
Mattecoach

@Frecke:

Inte en aning... Men enligt min erfarenhet (som är begränsad) går det ganska enkelt att byta RAM. Som sagt är min erfarenhet begränsad, men de datorer jag har öppnat har bara varit att plocka ut stickorna och stoppa i nya (inget fastlött).
Får man fråga vilka krav du har?

Permalänk
Hedersmedlem

Beror helt på vilken dator du pratar om. De har olika möjligheter med minnen, skärmar och allt annat. Du måste länka för att vi ska kunna säga något.

Permalänk
Avstängd

@Frecke: Det finns laptops med utbytbara minnen, eller ibland med ett fastlött minne och en ledig plats. Men det gäller förstås inte slimmade ultrabooks och liknande. Att byta fastlött minne skulle jag säga bara är att glömma. Byta skärm går att göra på fler laptops, men det är inte lätt och du kommer behöva leta paneler på ebay och liknande.

Vad är det för krav du har som du inte kan uppnå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@Frecke:

Inte en aning... Men enligt min erfarenhet (som är begränsad) går det ganska enkelt att byta RAM. Som sagt är min erfarenhet begränsad, men de datorer jag har öppnat har bara varit att plocka ut stickorna och stoppa i nya (inget fastlött).
Får man fråga vilka krav du har?

Det här är onboard-minnen så de är inte SO-DIMM, utan fastlödda.

Krav:
* 15"-skärm matt IPS med minst 300 cd/m2 (kan kanske tänka mig 14")
* Gen 8 i7 processor (kan även tänka mig i5)
* 16 GB RAM (eller 8 GB uppgraderingsbart)
* SSD-disk
* Vilket grafikkort som helst med dedikerat minne
* Gjord i aluminium och bakgrundsbelyst tangentbord

That's it! Fallerar alltid på skärmen eller minnet.
Edit: Budget 15 000 kr

Permalänk
Medlem

Jag har hittat en enda som skulle kunna fungera men jag skulle behöva en inom kort och den här verkar bara prel. datumet skjutas fram på hela tiden: https://www.komplett.se/product/953531/datorer/datorer-barbar...

Permalänk
Mattecoach
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frecke:

Jag har hittat en enda som skulle kunna fungera men jag skulle behöva en inom kort och den här verkar bara prel. datumet skjutas fram på hela tiden: https://www.komplett.se/product/953531/datorer/datorer-barbar...

https://www.dustin.se/product/5011013853/rog-zephyrus-gx501

alu, bakrundbelyst tgb, skärmen matchar, ssd, mycket minne, bra graffekort.. gjorde en enkel sökning på prisjakt.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frecke:

Det här är onboard-minnen så de är inte SO-DIMM, utan fastlödda.

Krav:
* 15"-skärm matt IPS med minst 300 cd/m2 (kan kanske tänka mig 14")
* Gen 8 i7 processor (kan även tänka mig i5)
* 16 GB RAM (eller 8 GB uppgraderingsbart)
* SSD-disk
* Vilket grafikkort som helst med dedikerat minne
* Gjord i aluminium och bakgrundsbelyst tangentbord

That's it! Fallerar alltid på skärmen eller minnet.

Måste det vara en Gen 8 processor? Jag tror att laptop-tillverkarna inte riktigt har kommit igång med att använda dem ännu.
Om en Gen 7 processor skulle duga finns det ett antal laptops som verkar uppfylla dina krav: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s339845529&o=produkt_n...

Permalänk
Avstängd

Jag hade köpt en XPS 15. Inte aluminium förstås men grym kvalitetskänsla ändå. Sjunde generationens processor också men det finns ytterst få laptops som har senaste, och skillnaden är inte så stor.

Permalänk
Medlem

Kan inte hitta vad det är för skärm i just den, men det borde väl vara samma skärm som i Asus VivoBook S15 S510UN-BQ114T och den har en TN, så det fungerar i så fall tyvärr inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

https://www.dustin.se/product/5011013853/rog-zephyrus-gx501

alu, bakrundbelyst tgb, skärmen matchar, ssd, mycket minne, bra graffekort.. gjorde en enkel sökning på prisjakt.

Det är en gen 7. Kanske också skulle ha skrivit "Budget typ 15 tkr"

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag hade köpt en XPS 15. Inte aluminium förstås men grym kvalitetskänsla ändå. Sjunde generationens processor också men det finns ytterst få laptops som har senaste, och skillnaden är inte så stor.

Jo de är trevliga. Tyvärr ligger de över min budget (ca 15 tkr) och man får avstå från rätt mycket för att komma i närheten.

Permalänk

Xiaomi har nyligen släppt sin Notebook Pro serie vilken påminner om Macbooksen. Xiaomi Notebook Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frecke:

Det är en gen 7. Kanske också skulle ha skrivit "Budget typ 15 tkr"

Ah. Ja. Skärm brukar kunna kosta en del.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frecke:

hur stor är chansen att det fungerar att köpa en laptop med 8 GB onboard-minne och sedan lämna in den hos en datorreparatör som kan löda dit ett 16 GB?

Troligtvis obefintlig, du lär nog inte hitta någon reparatör som ens har verktygen för att göra det, än mindre är villiga. Så vill du kunna stoppa i mer minne är det icke fastlött minne som gäller.

Skrivet av Frecke:

Vilka moderkort det är framgår ingenstans och säljarna har inte en aning.

Moderkorten i laptops är i regel specialgjorda för varje modell, så det finns oftast ingen mening med att speca det.

Permalänk
Medlem

Vettigare laptops i dessa prisklasser har vare sig minnet är är löst eller fastlött expansionsplatser för mer minne, så den biten är ju ett ickeproblem..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Stora krav på dator brukar inte gå bra ihop med en begränsad budget. Kanske dags att bara ge upp eller höja budgeten.

Varför vill du ha 8-gen CPU? Säger ju absolut ingenting. Vad ska du ha för prestanda? 15W U-serien är något uppgraderad i 8-gen då de gått över till 4-kärnigt, men annars finns ju 4-kärnigt i högre prestandasegment redan i 7-gen. 8- och 7-gen är precis samma arkitektur, båda är Kaby Lake. 8-gen Coffee Lake finns (ännu) inte alls för laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glennborg:

Xiaomi har nyligen släppt sin Notebook Pro serie vilken påminner om Macbooksen. Xiaomi Notebook Pro

Jo, den verkar ju trevlig. Framgår dock inte om det är en IPS-panel, om skärmen är matt, chassi-material samt pris. Vet inte heller hur de kännas att jobba på. Tror också jag skulle sakna "Å, Ä, Ö" samt få lite problem med Kinesisk windows, men det lär väl bara vara att boota från en sticka med svenskt win så länge inte BIOS är på kinesiska också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vettigare laptops i dessa prisklasser har vare sig minnet är är löst eller fastlött expansionsplatser för mer minne, så den biten är ju ett ickeproblem..

Allt fler verkar ha börjat med det för att kunna tävla med tunnhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Stora krav på dator brukar inte gå bra ihop med en begränsad budget. Kanske dags att bara ge upp eller höja budgeten.

Det verkar inte riktigt vara där problemet ligger. Jag hittar i stort sett det jag är ute efter fast med 8 GB istället för 16 och dessa kostar knappt 10 tkr, så att få dubbla minnet för 5000 kr mer lär ju inte vara ett problem. Problemet är snarare att de just nu satsar på att stoppa in gen 8 i budgetdatorer och i viss mån i lite dyrare högblanka pekskärmsvarianter.

Skrivet av ajp_anton:

Varför vill du ha 8-gen CPU? Säger ju absolut ingenting. Vad ska du ha för prestanda? 15W U-serien är något uppgraderad i 8-gen då de gått över till 4-kärnigt, men annars finns ju 4-kärnigt i högre prestandasegment redan i 7-gen. 8- och 7-gen är precis samma arkitektur, båda är Kaby Lake. 8-gen Coffee Lake finns (ännu) inte alls för laptops.

Tanken var att jag ville ha både 4-kärningt som klarar av en hel del samtidigt som jag vill ha det strömsnålt. Är ingen gamer. Är inte gen 8 att föredra då?

Permalänk

@Frecke:
Dem liknar Macbook väldigt mycket dvs IPS skärm, aluminium skal och anslutningar. Det är sant att den saknar å, ä, ö men den finns i en internationell version för Windows. Gearbeast säljer den bl. a.
Den är idag den mest prisvärda laptopen på marknaden med din kravlista, ca 11000kr.
Själv väntar jag på 13.3" versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frecke:

Tanken var att jag ville ha både 4-kärningt som klarar av en hel del samtidigt som jag vill ha det strömsnålt. Är ingen gamer. Är inte gen 8 att föredra då?

Att föredra kanske, men just nu så gör ditt krav på en Gen 8 processor att antalet laptops som uppfyller alla dina krav är mycket begränsat.
Vad gäller strömsnålhet så är ju processorn bara en av komponenterna i datorn. Mycket annat som ockås påverkar strömförbrukningen (och därmed batteritiden som ju tenderar att vara av visst intresse för bärbara datorer.)

Om du däremot nöjer dig med en Gen 7 processor så har du mycket fler bärbara datorer att välja mellan, och det är ju fullt möjligt att någon av dem uppfyller dina krav på prestanda och strömförbrukning (vilka de kraven nu är).