Powercolor visar AMD Radeon RX Vega Red Devil

Permalänk
Melding Plague

Powercolor visar AMD Radeon RX Vega Red Devil

Efter att ha varit aviserade för släpp i september har nu skräddarsydda varianter av AMD Radeon RX Vega börjat dyka upp på webben. Senast ut är Powercolor med modellen Red Devil.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Förr när jag läste om just DEVIL kort så tänkte jag alltid dubbel-GPU kort. Nu är devil korten precis som vilket eftermarknads kort som helst. Lite tråkigt.

Permalänk
Medlem

Mer dubbel gpu åt folket

Permalänk
Medlem

Varför ska det envisas med att ta bort en DP och sätta dit en HDMI istället? 3x DP ska det va, minst.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Varför ska det envisas med att ta bort en DP och sätta dit en HDMI istället? 3x DP ska det va, minst.

Håller med, men jag tycker det är bra att det finns flera alternativ.
De flesta kort idag kör ju med 3st DP, 1 HDMI och en DVI

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Håller med, men jag tycker det är bra att det finns flera alternativ.
De flesta kort idag kör ju med 3st DP, 1 HDMI och en DVI

Skulle säga det är minoriteten, kollar man på Nvidias sida är det endast EVGA vad jag vet som behåller 3 DP från referens designen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Skulle säga det är minoriteten, kollar man på Nvidias sida är det endast EVGA vad jag vet som behåller 3 DP från referens designen.

Jag tror att mitt Palit har 3 st DP.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeVvE:

Skulle säga det är minoriteten, kollar man på Nvidias sida är det endast EVGA vad jag vet som behåller 3 DP från referens designen.

MSI, Palit, Gainward, KFA, Gigabyte, Zotac m.fl. har 3st DP på sina kort. Skulle säga att så gott som alla tillverkare kör med det.

Permalänk
Medlem

Man borde få med en platta Red Devil med kortet (om dom finns kvar)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/it/9/93/Red_Devil_Tin....

Permalänk
Medlem

Undra vad priser hamnar på ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bloodstainer:

Håller med, men jag tycker det är bra att det finns flera alternativ.
De flesta kort idag kör ju med 3st DP, 1 HDMI och en DVI

Det är inte bra.

Det är inte ens acceptabelt.

Det är dåligt. Extremt dåligt. Oavsett om majoriteten av korten är sådana eller inte måste jag hålla med @LeVvE till fullo.

Grafikkort med två HDMI och bara två DP borde överhuvudtaget inte existera, av det enkla skälet att DisplayPort enkelt kan omvandlas till HDMI, men inte tvärtom. När dessa kort dessutom har en DVI-port är det ännu mer efterblivet att de har två HDMI.

Ett självutnämnt premiumkort som detta med bara två DP är så dumt att man baxnar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Med så mycket extra bös så lär den bli en rätt dyr variant. Och med tanke på Vegas priser så lär det knappast bli konkurrenskraftigt för den som kan tänka sig köpa av konkurrenten. Bara väldigt speciella önskemål eller fanboyism kan berättiga ett sådant köp.

Permalänk
Inaktiv

Fler och fler Vega tredjepartskort som visas borde rimligtvis betyda att de kommer att börja dyka upp i handeln snart/sent omsider, efter att ursprungligen ha utlovats tidigt i september.

Trist av AMD att inte ha gett några nya besked under de cirkus två och en halv månad som gått sedan dess.

Permalänk

3x100 mm fläkt verkar ju lovande för kylning och ljudnivå iaf...väntar på recensioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy1986:

Förr när jag läste om just DEVIL kort så tänkte jag alltid dubbel-GPU kort. Nu är devil korten precis som vilket eftermarknads kort som helst. Lite tråkigt.

tycker du ska vara glad över att det kommer eftermarknadskort som detta kort överhuvudtaget istället för att ha nåt att klaga om!

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Skrivet av gamerfreak87:

tycker du ska vara glad över att det kommer eftermarknadskort som detta kort överhuvudtaget istället för att ha nåt att klaga om!

Varför då? Devil serien stod för något speciellt en gång i tiden nu gör det inte det. Och det är faktiskt tråkigt. Du kanske inte var med på den tiden så det kanske inte är fullt begripligt vad jag pratar om. // gammal swec-räv

Permalänk
Medlem

Känner mig lite som en fågelskådare, fast för grafikkort istället.

~ Med en naturreporters viskande röst ~
...Och här har vi fångat på bild, ett sällsynt exemplar!
Kännetecknande för den butiksskygga Vega familjen, som vi har turen att beskåda idag, är dess maffiga flänsar och extra strömmatning.
Som tips för den som hoppas att själv fånga ett exemplar på bild ute i det vilda, rekommenderas det att spana i de lite dyrare butikssegmenten, och att kryssa i "visa ej i lager".

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

2 l8

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Wow, ser najs ut! Riktigt bra att de använder 3 korthöjder, det behövs verkligen. CPU:n har gigantiska kylare men går sällan över 100W TDP medan grafikkort oftast ligger på 150-250W med tämligen kompakta kylare. Nästa steg är att flytta ut grafikkorten till en separat plats och t ex monteras parallellt rakt ovanför moderkortet istället. Därefter finns det gott om plats till feta eftermarknadskylare.

Gällande HDMI så är det bra att fler ger det mer utrymme. Finns idag inget som DP kan göra som inte HDMI kan. DP är en meningslös port som bör fasas ut snarast.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av Alling:

Det är inte bra.

Det är inte ens acceptabelt.

Det är dåligt. Extremt dåligt. Oavsett om majoriteten av korten är sådana eller inte måste jag hålla med @LeVvE till fullo.

Grafikkort med två HDMI och bara två DP borde överhuvudtaget inte existera, av det enkla skälet att DisplayPort enkelt kan omvandlas till HDMI, men inte tvärtom. När dessa kort dessutom har en DVI-port är det ännu mer efterblivet att de har två HDMI.

Ett självutnämnt premiumkort som detta med bara två DP är så dumt att man baxnar.

Du missar faktum att de flesta inte körs med 3 skärmar +. Så det spelar egentligen ingen roll att ni tycker det är optimalt. Och det går fortfarande att konvertera HDMI till DP

Ifall du inte ser det som acceptabelt så köp inte kortet

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Personligen gissar jag på 2018 Q2 för release på dessa... Börjar bli lite trött väntan!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bloodstainer:

Du missar faktum att de flesta inte körs med 3 skärmar +. Så det spelar egentligen ingen roll att ni tycker det är optimalt.

De som inte har tre skärmar förlorar ingenting på tre DP plus en HDMI plus en DVI jämfört med 2 + 2 + 1. Men vi som vill kunna ansluta flera skärmar förlorar på det sistnämnda.

Citat:

Och det går fortfarande att konvertera HDMI till DP

Du är varmt välkommen att länka en sådan omvandlare med fullt stöd för allt inklusive 2560 × 1440 @ 165 Hz, dynamisk synk och hela baletten.

Citat:

Ifall du inte ser det som acceptabelt så köp inte kortet

Det här skräpargumentet har man hört till leda i många olika sammanhang. Det ska framställas som att man bara kan "strunta i att köpa produkt x" och därmed inte påverkas. Men min valfrihet blir ju mindre. Det är inte osannolikt att jag blir tvungen att välja ett i övrigt sämre kort bara på grund av den här HDMI-idiotin. Generellt: Ju fler produkter som hoppar på bandvagnen för ett dåligt designval, desto sämre blir det för oss som bryr oss, medan folk som inte bryr sig varken påverkas åt det positiva eller negativa hållet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Wow, ser najs ut! Riktigt bra att de använder 3 korthöjder, det behövs verkligen. CPU:n har gigantiska kylare men går sällan över 100W TDP medan grafikkort oftast ligger på 150-250W med tämligen kompakta kylare. Nästa steg är att flytta ut grafikkorten till en separat plats och t ex monteras parallellt rakt ovanför moderkortet istället. Därefter finns det gott om plats till feta eftermarknadskylare.

Gällande HDMI så är det bra att fler ger det mer utrymme. Finns idag inget som DP kan göra som inte HDMI kan. DP är en meningslös port som bör fasas ut snarast.

Vad yrar du om?
Det är snarare tvärtom, HDMI borde fasas ut och ge utrymme till DP som är en överlägsen standard....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkeboi:

Vad yrar du om?
Det är snarare tvärtom, HDMI borde fasas ut och ge utrymme till DP som är en överlägsen standard....

Nej för då kan jag inte använda min skärm från 2002

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkeboi:

Vad yrar du om?
Det är snarare tvärtom, HDMI borde fasas ut och ge utrymme till DP som är en överlägsen standard....

Verkar som du har missat utvecklingen. https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_2.1 Ledsen, men det finns ingen anledning för DP att existera längre. HDMI tar över.

Skrivet av hakan78:

Nej för då kan jag inte använda min skärm från 2002

Skickades från m.sweclockers.com

Första produkterna med HDMI kom 2003. Nice b8 m8

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Verkar som du har missat utvecklingen. https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_2.1 Ledsen, men det finns ingen anledning för DP att existera längre. HDMI tar över.

Första produkterna med HDMI kom 2003. Nice b8 m8

"HDMI tar över", måste vara det dummaste jag hört.
Det är snarare så att HDMI "äntligen" börjat komma ikapp.
DP är och kommer alltid att förbli ett bättre gränssnitt sålänge HDMI kontakten ser ut som den gör idag. Displayport har en mycket mer robust kontakt.

Som sagt tidigare, det går att enkelt att använda en DP till HDMI adapter, men däremot går det inte att göra samma sak från HDMI till DP utan att behöva använda sig av en dyr och onödig aktiv kabel.

Sen allt svammel med HDMI och dess "versioner". Är ju en sjukt onödig djungel, med HDMI och dess funktioner och "versioner". Är så dåligt gjort.

Det är snarare att DP har alla fördelar. Finns ingen anledning alls att använda HDMI över displayport idag.
Displayport är vad HDMI borde ha varit från första början.
Förstår inte hur du ens kan komma att påstå att HDMI är en bättre standard

Permalänk
Medlem

Alltså jag är glad så länge det finns en bra standard - inte sju - inte tre - utan EN!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

@Nikkeboi
Värst vad du tar det personligt. Förstår inte varför du är i sådan förnekelse. Har du satsat pengar eller? DP har i princip inte tillfört någonting. 4K har varit möjligt över HDMI ända sedan 2006, samtidigt som DP lanserades med samma förmågor. Helt onödigt. Inga andra än grafiker har använt 4K-upplösning förrän nyligen, så bildfrekvens har inte varit något problem. De flesta har ändå använt DVI och många använder det fortfarande. Det där med kontakten har jag aldrig hört talas om och är oerhört långsökt, HDMI-kontakten är ju en av de stabilare man stöter på. Däremot vet jag många som haft problem med DP-kablar, vilket är anmärkningsvärt då de är mycket dyrare och marknaden mindre, dvs mindre plats för skräp. Det går och har alltid gått utmärkt att klara sig helt och hållet utan DP men inte tvärtom. Nu när HDMI leder utvecklingen saknar DP existensberättigande och är dödsdömt. VESA kan gå hem.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

@Nikkeboi
Värst vad du tar det personligt. Förstår inte varför du är i sådan förnekelse. Har du satsat pengar eller? DP har i princip inte tillfört någonting. 4K har varit möjligt över HDMI ända sedan 2006, samtidigt som DP lanserades med samma förmågor. Helt onödigt. Inga andra än grafiker har använt 4K-upplösning förrän nyligen, så bildfrekvens har inte varit något problem. De flesta har ändå använt DVI och många använder det fortfarande. Det där med kontakten har jag aldrig hört talas om och är oerhört långsökt, HDMI-kontakten är ju en av de stabilare man stöter på. Däremot vet jag många som haft problem med DP-kablar, vilket är anmärkningsvärt då de är mycket dyrare och marknaden mindre, dvs mindre plats för skräp. Det går och har alltid gått utmärkt att klara sig helt och hållet utan DP men inte tvärtom. Nu när HDMI leder utvecklingen saknar DP existensberättigande och är dödsdömt. VESA kan gå hem.

Det enda du gör just nu är att sprida missinformation
HDMI har ju alltid haft problem med hög Hz i alla olika upplösningar.
En enkel sökning ger alla svaret på det.

Och du säger att lösningen på det har varit att använda DVI istället i dom fallen :'D haha
Du är rolig du.
Jodå, jag har investerat stora pengar i displayport. Vinner inte DP hamnar jag på gatan. :'d
Sluta sprid felaktig information tack

Permalänk
Medlem

@Nikkeboi
Jag har ingen lust att slösa min tid på dig mer då du bara trollar. Att du inte vill förstå eller bemöta fakta är ditt problem. Goddag.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian