Datainspektionen granskar kravbrev till illegala fildelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MxP:

1. Tillämplig taxa för 2017 är 1342 kr exkl. moms / h, långt ifrån de 5000 du föreskriver, dvs. ”vinsten” som du resonerar om och försöker påtala är långt mer än 500 kr. Att det inte blir lönsamt för Njord Law är helt bortom det rimliga i sitt resonemang om rättegångskostnaderna, ett sådant företag ser knappast vinsten i detta utan snarare i kravet. Att de sedan inte väljer att fullfölja beror säkerligen snarare på bevisbarheten med tillhörande komplexitet kontra att istället kräva nästa person på en smärre summa.

2. Att Njord Law skulle göra sig skyldiga till ”onödig rättegång” å din förklaring? Förlikningsmöjlighet har givits, motparten är därmed underrättad och har fått något att ta ställning till och ditt resonemang fallerar. Att beloppet sedermera i stämningsansökan höjs är det inget som utgör hinder mot då det förstkommande endast är att se som en förlikning. Å andra sidan finner jag det otroligt att det inte först trillar in ett betalningsföreläggande från KFM innan det därifrån dras vidare.

// Verksam och utbildad jurist som tyvärr inte alltid kan blunda för dessa rena felaktigheter.
Over 'n out.

1. Stämmer säkert om timtaxan men i FT-mål har du väl också rätt till ersättning för ansökningsavgiften (2800?) samt resa och uppehälle för ett ombud vilket med den summa du anger för en timmes taxa då lägger oss runt c:a 5000 eller lite där över. Du kan säkert de här siffrorna bättre än jag, men tror definitivt att tanken med just summan 4500 har med det här att göra.

2. Fast vad Njord vill är att få in pengar alltså få ett förhållande fastställt och i så fall behöver det vara tvist om det. Om det är tvist om 4500 finns det inget som säger att en motpart inte får kalla fötter och betalar om det helt plötsligt skulle gälla 22000, men är det inte upptaget med motparten så går det inte att veta om de kommer betala vilket är grunden för onödig rättegång vad jag fick förklarat för mig. Det blir däremot inte det om Kronofogden används som du säger, men då har faktiskt motparten kontaktats innan. Jag säger inte att du nödvändigtvis har fel men vår föreläsare på det här är hovrättsdomare och det var vad han sade, "3 a§ handlar om onödig rättegång, om jag väljer att gå direkt till domstol istället för att använda summarisk process genom KF, händräckning osv.".

Jag tror jag ändå förstår din poäng, en förlikning är en mellanväg typ, men Njord förutsätter ändå med det att de har rätt, att det är fastslaget att ett upphovsrättsintrång begåtts etc, sedan skulle ersättningen de kunde kräva egentligen vara högre, men vill man då slippa alltihopa kan det bli förlikning på 4500. Så egentligen kräver de inget och jag antar att det kommer vara deras försvar gentemot DI, "vi har inte krävt pengar eller drivit in något, det är bara ett förslag till förlikning". Vill de ta det vidare då måste de i alla fall specificera det som jag ser det och ta det med motparten på den summa de anser ska betalas, för att inte tala om att få fastslaget att ett upphovsrättsintrång verkligen skett. Men det är inget en domstol skulle reagera över menar du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ampen:

Nu utreder förvisso DI det här för att se om Njord bryter mot Inkassolagen. Kommer DI fram till att det här är inkassoverksamhet så bryter Njord mot lagen och en utredning hade inte startats om det inte fanns en misstanke.

Jag vet, jag skrev det här;

Skrivet av VresiBerba:

Ja, av Datainspektionen, inte polis och då bara om det kan klassas som inkassoverksamhet vilket kräver statligt tillstånd vilket i sin tur sannolikt Njord inte har. Det är allt.

Men att bedriva inkassoverksamhet utan tillstånd kan knappast likställas med utpressning och utredning om brott har begåtts gör polismyndigheten, inte datainspektionen.

Permalänk
Medlem

Utpressning i min mening att skicka brev och kräva pengar av personer som dessutom inte bevisats ha begått något brott "annars sätter vi dit dig för ett ännu högra belopp, passa på att komma undan billigt nu!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men tror du någon hade gjort det om inte Bahnhof gått på om att det är vidrigt? Nej. Bahnhof leder, andra följer. Så har det varit länge nu. Och jag tror inte det har att göra med att de andra tycker att det Bahnhof gör är bra, utan de måste helt enkelt anpassa sig till sin konkurrent.

Visst, alla är lika inför lagen. Självklart, men med Bahnhof så får man en operatör som hittar kryphål i de dumma lagarna. Och som jag sagt innan. Eftersom Bahnhof har som en merit att ingen dömd fildelare någonsin haft Bahnhof som operatör, så är det klart att de har all anledning att kämpa för att behålla den prestigen.

Den "pressen" har ju knappast Telia och Com Hem mfl, då en enkel googling avslöjar att de vid flera tillfällen lämnat ut uppgifter med IPRED som bakomliggande lagstiftning.

Sammntaget tycker jag det här gör att Bahnhof är den enda operatör man kan ha om man vill känna sig "minst osäker" då eller vilket ordval jag nu ska välja för att du ska bli nöjd. Bahnhof är i framkant för kundens rätt och integritet. I bästa fall så hänger andra operatörer på efter ett tag, men det är alltid Bahnhof som är först med nya sätt att skydda kunderna.

Men helt ärligt, bara för att en operatör (i det här fallet Bahnhof) är väldigt publika med att skriva hur mycket de motsäger sig allt i media (mer än andra operatörer) betyder inte de att de leder och att det varit så länge nu. Du kan bara inte säga det med säkerhet för du har ingen aning om vad som händer bakom kulisserna och hur mycket jobb operatörerna lägger ner för att försöka bevara vårt öppna internet.

Du vet inte heller hur Bahnhof skulle agera om de faktiskt får ett skarpt domslut mot sig. Bredbandsbolaget är den enda operatör som råkat ut för detta scenario och de vek sig inte utan slogs in i det sista (upp till HD). Tror skriken tystnar rätt fort när viten måste betalas in.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Men helt ärligt, bara för att en operatör (i det här fallet Bahnhof) är väldigt publika med att skriva hur mycket de motsäger sig allt i media (mer än andra operatörer) betyder inte de att de leder och att det varit så länge nu. Du kan bara inte säga det med säkerhet för du har ingen aning om vad som händer bakom kulisserna och hur mycket jobb operatörerna lägger ner för att försöka bevara vårt öppna internet.

Du vet inte heller hur Bahnhof skulle agera om de faktiskt får ett skarpt domslut mot sig. Bredbandsbolaget är den enda operatör som råkat ut för detta scenario och de vek sig inte utan slogs in i det sista (upp till HD). Tror skriken tystnar rätt fort när viten måste betalas in.

Hur menar du? Bahnhof har ju visst fått konkreta viteshot mot sig, och "böjde" sig då genom att faktiskt datalagra, men introducerade samtidigt Lex Integrity.

Sen har jag också skrivit att om det bara vore snack från Bahnhof så hade det varit prestigefyllt för Rättighetsalliansen och liknande mög att punktmarkera mot dem, en en riktigt fjäder i hatten. Så det är klart att de gjort om det hade gått.

Även regeringens utredare beklagar sig över att det är krångligt att få ut data från Bahnhof, https://www.svd.se/svart-fa-ut-trafikuppgifter-fran-tele2-och... så det är klart att det inte är tomt prat.

Samt... Om andra operatörer jobbar hårt för att skydda sina kunders integritet så är de usla på att få ut den informationen, så de får skylla sig själva i så fall att Bahnhof tar åt sig hela äran.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur menar du? Bahnhof har ju visst fått konkreta viteshot mot sig, och "böjde" sig då genom att faktiskt datalagra, men introducerade samtidigt Lex Integrity.

Sen har jag också skrivit att om det bara vore snack från Bahnhof så hade det varit prestigefyllt för Rättighetsalliansen och liknande mög att punktmarkera mot dem, en en riktigt fjäder i hatten. Så det är klart att de gjort om det hade gått.

Även regeringens utredare beklagar sig över att det är krångligt att få ut data från Bahnhof, https://www.svd.se/svart-fa-ut-trafikuppgifter-fran-tele2-och... så det är klart att det inte är tomt prat.

Samt... Om andra operatörer jobbar hårt för att skydda sina kunders integritet så är de usla på att få ut den informationen, så de får skylla sig själva i så fall att Bahnhof tar åt sig hela äran.

De må ha fått viteshot mot sig men inga domslut. I vilket fall, jag har aldrig nämnt något ont om att Bahnhof tar åt sig äran, jag anmärkte på "Nej. Bahnhof leder, andra följer. Så har det varit länge nu.". Ville bara poängtera att den part som utnyttjar sociala medier mest inte nödvändigtvis är den part som jobbar mest för att bevara vår integritet. Det är allt.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

De må ha fått viteshot mot sig men inga domslut. I vilket fall, jag har aldrig nämnt något ont om att Bahnhof tar åt sig äran, jag anmärkte på "Nej. Bahnhof leder, andra följer. Så har det varit länge nu.". Ville bara poängtera att den part som utnyttjar sociala medier mest inte nödvändigtvis är den part som jobbar mest för att bevara vår integritet. Det är allt.

OK, då fattade jag dig en aning fel. Du menar alltså att bara för att Bahnhof gör anspråk på att vara den opreratör som leder kampem mot dumheter och för kundernas integritet, och ingen säger emot dem, och det inte går att hitta någon publik information som motbevisar Bahnhof, så skulle det ändå kunna vara så att andra operatörer i själva verket leder och det är Bahnhof som följer? Tja, i teorin... Men det som talar emot det är att det enda du som operatör tjänar på att värna kunders integritet hårdast är just PR-vinster som kan ge nya kunder, så jag tror inte att någon skulle bry sig att glra det. Det vore ju att elda för kråkorna, om man så säger.

Men eftersom du är så övertygad om att det inte är Bahnhof som är i framkant, trotts att de själva säger det och allt jag kan säka fram pekar på det.... Vilken operatör är det i så fall?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag säger det igen. Fixa en tjänst som har det mesta. Om ni är fler aktörer - dela på kakan istället för att plocka ur russinen. När man är tvungen att ha tio tjänster för att ha ett brett utbud med 80% skräp och en del med dyra överpriser med hyrfilm så tröttnar man. Det är inte konstigt att folk laddar ned fortfarande. Att vara laglig är för omständigt. Sen är inte heller de mediala aktörerna speciellt intresserade av smidighet utan man säljer alltid till högstbjudande. Är man girig förlorar man oftast en del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (meninglöst tjafs/urspårning)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tydligen är utredningen nu klar, finns dock knapphändig information om detta

Summa summarum: Njord Law Firm har inte gjort något fel.

Mer finns att läsa på: http://www.dagensjuridik.se/2019/01/datainspektionen-friar-ad...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com