HTC lanserar Vive Tracker – fristående spårningsenhet för virtuell verklighet

Permalänk
Melding Plague

HTC lanserar Vive Tracker – fristående spårningsenhet för virtuell verklighet

Nu släpper HTC sin fristående spårningsenhet Vive Tracker, vilken gör det möjligt att använda kompatibla tillbehör såsom ljuspistol och tennisracket i virtuell verklighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Vifta runt med ett tennisracket i ett möblerat rum med förbundna ögon, vad kan gå fel...

Permalänk
Medlem

Alltså, är det bara en plastbit med gropar? Som de vill ha 1000kr för? Det är ju fan värre än Deluxe audio strap. Kan de inte för en gångs skull ge oss som la ut massor av pengar på vive lite tillbaka istället för att pumpa oss på mer pengar...jag vet att det är frivilligt men det är då inte bra reklam....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Alltså, är det bara en plastbit med gropar? Som de vill ha 1000kr för? Det är ju fan värre än Deluxe audio strap. Kan de inte för en gångs skull ge oss som la ut massor av pengar på vive lite tillbaka istället för att pumpa oss på mer pengar...jag vet att det är frivilligt men det är då inte bra reklam....

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle tro att den innehåller viss elektronik med

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartender:

Vifta runt med ett tennisracket i ett möblerat rum med förbundna ögon, vad kan gå fel...

Har du testat en vive? Man ser när man närmar sig kanten av spelområdet. Har du möbler innanför det området är det du som gör fel. Det värsta jag råkat ut för är att få väldigt ont i handleden när jag körde upp handen i takfläkten för att fånga en boll. Efter det kör jag inte under fläkten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Precis min tanke också ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Markusas: Exakt! Tillverkarna av den pistolen hade ingen fantasi varken framför sig eller inom sig. Antar att de körde Zapper så mycket när de var små att det inte fanns något annat som liknar en pistol

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk
Medlem

Skönt att läsa att jag inte är ensam att tänka på nintendo 8-bit pickan när jag såg bilden.
Det måste vara med vilje att den påminner så pass om nintendo zapper, en hint till historien.
Jag har inget emot att den liknar Zapper utan snarare ser jag det som att de hedrar zapper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gautar:

@Markusas: Exakt! Tillverkarna av den pistolen hade ingen fantasi varken framför sig eller inom sig. Antar att de körde Zapper så mycket när de var små att det inte fanns något annat som liknar en pistol

Skrivet av Snubb1:

Skönt att läsa att jag inte är ensam att tänka på nintendo 8-bit pickan när jag såg bilden.
Det måste vara med vilje att den påminner så pass om nintendo zapper, en hint till historien.
Jag har inget emot att den liknar Zapper utan snarare ser jag det som att de hedrar zapper.

Hyperkins hela affärside är att sälja konsoler som man kan spela retrospel på. Skulle gissa att tanken är att göra det så likt som möjligt utan att bli stämda.

Permalänk
Medlem

Okej nu har jag läst på om vive tracker, och jag förstår inte varför denna produkt ens finns? Det är alltså i princip en Vive kontroller utan knappar som hursomhelst måste ha speciell hårdvara för att fungera. Alltså du måste ha en "vapen modell" som är speciellt byggd för att kopplas ihop med Vive tracker. Om man ändå måste konstruera en special kontroll varför inte bara bygga in trackingen i den till att börja med? Varför ens bemöda sig med att hålla på och flytta ett tillbehör fram och tillbaka mellan prylar?
Det har ju uppenbarligen inte något med priset att göra om man ska se till hur Valve i övrigt inte är det minsta rädd för att skinna sina VR kunder....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Okej nu har jag läst på om vive tracker, och jag förstår inte varför denna produkt ens finns? Det är alltså i princip en Vive kontroller utan knappar som hursomhelst måste ha speciell hårdvara för att fungera. Alltså du måste ha en "vapen modell" som är speciellt byggd för att kopplas ihop med Vive tracker. Om man ändå måste konstruera en special kontroll varför inte bara bygga in trackingen i den till att börja med? Varför ens bemöda sig med att hålla på och flytta ett tillbehör fram och tillbaka mellan prylar?
Det har ju uppenbarligen inte något med priset att göra om man ska se till hur Valve i övrigt inte är det minsta rädd för att skinna sina VR kunder....

Var har du läst det? Varför skulle man behöva ha en speciell vapenmodell?
Grejen är väl att man inte behöver någon speciell modell utan bara t.ex en pinne så det känns som att man håller i en pinne men sen är den längre i spelet än vad den är i verkligheten.
Eller att man tar ett sånt där star wars leksakssvärd som inte är utfällt och sätter en tracker på den?

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Köper jag en sån där så kommer det vara pga de sjukt höga nostalgivibbarna jag får av Zappern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Okej nu har jag läst på om vive tracker, och jag förstår inte varför denna produkt ens finns? Det är alltså i princip en Vive kontroller utan knappar som hursomhelst måste ha speciell hårdvara för att fungera.

Nej, det går fästa en tracker på vardera för spåra fötterna för att t.ex. sparka, dansa eller vad man nu vill använda den till. Du kan också fästa den på en pinne för att skapa en virtuell påk. Om man däremot vill fästa den på ett skjutvapen måste man ju ha ytterligare elektronik där för att skicka signal när man trycker på avtryckaren.

Men överlag känns det som att den för sitt pris är lite av en nisch-produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@TrueType: Ja som jag fattade det så om man t.ex vill ha ett virituellt skjutvapen, så för att modellen i VR ska se rätt ut, och att avtryckare och annat ska sitta på rätt ställe så behöver ju modellen matcha det du ser i vr. Den behöver dessutom innehålla knappar som kan läsas av av spelet, avtryckare mm. Om man ändå måste skaffa en sån avancerad modell varför kan inte trackingen bara var inbyggd i den?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

@dblade: Antar att det blir så att man får anpassa verkligheten efter vad man spelar då? Eftersom pucken inte "vet" vad den sitter på så skulle man lika gärna kunna ha ljussabel dueller med fötterna då om jag har förstått det rätt?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

@wirefire: Antar att det blir så att man får anpassa verkligheten efter vad man spelar då? Eftersom pucken inte "vet" vad den sitter på så skulle man lika gärna kunna ha ljussabel dueller med fötterna då om jag har förstått det rätt?

Precis. Man får nog konfigurera det så det blir bra. Om man sätter trackern på foten eller benet så måste man ju justera offset x/y/z och eventuell rotation för att det ska stämma med verkligheten.

Helt klart intressant att ha möjligheten att spåra mer än bara huvud och händer. Det blir mycket enklare att göra en liggande modell i ett FPS spel när man vet var fötterna är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Orisons:

Ja, det är så jag menar också. Men för andra grejer som t.ex fötterna som ni pratar om eller pinne som är dum och inte behöver ha några knappar. Men absolut om man ska använda t.ex en Pistol och kunna skjuta med knappen så måste den ju vara länkad liksom.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Nej, det går fästa en tracker på vardera för spåra fötterna för att t.ex. sparka, dansa eller vad man nu vill använda den till. Du kan också fästa den på en pinne för att skapa en virtuell påk. Om man däremot vill fästa den på ett skjutvapen måste man ju ha ytterligare elektronik där för att skicka signal när man trycker på avtryckaren.

Men överlag känns det som att den för sitt pris är lite av en nisch-produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vive i sig själv är ju en väldigt nischad produkt

Skrivet av Orisons:

@TrueType: Ja som jag fattade det så om man t.ex vill ha ett virituellt skjutvapen, så för att modellen i VR ska se rätt ut, och att avtryckare och annat ska sitta på rätt ställe så behöver ju modellen matcha det du ser i vr. Den behöver dessutom innehålla knappar som kan läsas av av spelet, avtryckare mm. Om man ändå måste skaffa en sån avancerad modell varför kan inte trackingen bara var inbyggd i den?

Det finns redan 8 spel som har direkt stöd för denna pistol. Av de spelen har 4 st designat in-game-pistolen för att exakt matcha den du håller i, så det du ser matchar det du håller i typ. När du ansluter en vive-tracker och startar ett spel är det hyfsat bra autodetect på vad du har om du säger att "jag har en sån här pistol".
Det finns 5 spel som har stöd för tennisracketen. Av dessa har tror jag 3 så att det är "samma ingame som på riktigt".

Det finns även färdiga fot-fästen för tracker där flera studios redan byggt in full body tracking. Det är ett äventyrsspel och ett dans-arkad-spel.

Det är mao ändå rätt enkelt att få igång Jag kommer nog med största sannolikhet köpa et pistol-kit samt en separat tracker, för att kunna köra full body (2 fötter + 2 wands). Den nya tracker-pucken har dessutom stöd för både nya fyren och den gamla, alltså kompatibelt med både dagens generation och den som kommer (evt version 3 också, beroende på hur den nya fyren presterar) så pucken kommer du kunna återanvända i några år framåt också.

Skrivet av dblade:

Precis. Man får nog konfigurera det så det blir bra. Om man sätter trackern på foten eller benet så måste man ju justera offset x/y/z och eventuell rotation för att det ska stämma med verkligheten.

Helt klart intressant att ha möjligheten att spåra mer än bara huvud och händer. Det blir mycket enklare att göra en liggande modell i ett FPS spel när man vet var fötterna är.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt den informationen man får från Youtube-videos med developers så lägger du in xyz offset genom att ta på dig trackersen, köra "room settup+" och ha på dig dom medans du har hmd på dig och pekar frammåt med wandsen. Ska se om jag hittar det klippet (Cloudhead studios tror jag det är).

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Avstängd

'
Varför köpa dyra vive trackers när man kan göra det själv gratis?

'

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

'
Varför köpa dyra vive trackers när man kan göra det själv gratis?

'
https://www.youtube.com/watch?v=7Xczpq4VkHM

Snyggt!

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Inaktiv

Såg något av alla dessa "social games" när någon hade vive-trackerns på benen och det såg jävligt realistiskt ut när personen rörde sig i miljön, kunde sparka osv. Tror han hade på armbågarna också. Kan bli bra om det finns spel som stöder det.

Permalänk
Medlem

Vive trackers är väldigt användbara i VR spel, inte bara för att fästa på plastvapen. Full Body Tracking är något dom egentligen är skapta för från början

Har gjort en hel del tester av full body tracking i VR med tre Trackers, redan flera månader tillbaka:
HTC Vive Full Body Tracking: https://www.youtube.com/playlist?list=PL8nWC3vrhr3CPAPz-rEo_Q...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Okej nu har jag läst på om vive tracker, och jag förstår inte varför denna produkt ens finns? Det är alltså i princip en Vive kontroller utan knappar som hursomhelst måste ha speciell hårdvara för att fungera. Alltså du måste ha en "vapen modell" som är speciellt byggd för att kopplas ihop med Vive tracker. Om man ändå måste konstruera en special kontroll varför inte bara bygga in trackingen i den till att börja med? Varför ens bemöda sig med att hålla på och flytta ett tillbehör fram och tillbaka mellan prylar?
Det har ju uppenbarligen inte något med priset att göra om man ska se till hur Valve i övrigt inte är det minsta rädd för att skinna sina VR kunder....

Fördelen är väl att du kan köpa 3-4 olika tillbehör och en tracker?
Jag tvivlar inte på att de tar ordentligt betalt för tillbehören men det lär knappast bli lika dyrt som att implementera trackers i samtliga tillbehör separat.