Permalänk
Medlem

Slå till på en TV på Black Friday

Tjena!

Det har blivit dags att uppgradera TV:n hemma men jag har noll koll på dagens TV-tekniker. Vad jag vet så finns det två olika paneler: OLED och LCD. Vad är den största skillnaden mellan dessa och vilka är för/nackdelarna med båda panelerna?

Har läst att många har problem med sina OLED paneler. Gäller det modeller innan 2017 eller även nya modeller? Är det märkbara problem och något att oroa sig över?

Finns det ett märke som har överlägset bäst teknik och bild idag eller skiljer det sig mycket mellan alla märken? Vilka märken tycker ni man ska kolla på när man ska köpa en TV? Det verkar som att LG och Samsung är populärast. Har de dock den bästa tekniken och bilden?

Vill även påpeka att jag med största sannolikhet inhandla TV:n på Black Friday om det blir bra priser. Budget 15k.

Permalänk
Medlem

Någon som har lite tips på om man borde köpa oled eller lcd? Vad är det som gör att man vill köpa oled och tvärtom, köpa lcd?

Permalänk
Medlem

@finally: Vill du ha bäst bild är det OLED du ska ha, för 15k är det i princip bara LGs B/C serie i 55" som passar in. Du kan få en rätt mycket större LED tv för samma peng, dock blir bilden något sämre pga mycket sämre svärta.

https://www.komplett.se/product/957749/tv-ljud-bild/tv-video/... är ett exempel på en rätt stor tv du kan få för samma peng.

Dock kan det vara värt att veta vad du tänkt titta på för material och hur långt ifrån TVn du kommer sitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

@Azzz1: Vill du ha bäst bild är det OLED du ska ha, för 15k är det i princip bara LGs B/C serie i 55" som passar in. Du kan få en rätt mycket större LED tv för samma peng, dock blir bilden något sämre pga mycket sämre svärta.

https://www.komplett.se/product/957749/tv-ljud-bild/tv-video/... är ett exempel på en rätt stor tv du kan få för samma peng.

Dock kan det vara värt att veta vad du tänkt titta på för material och hur långt ifrån TVn du kommer sitta.

Jag tror att både en 55 och 65 kan passa in hos hos. Vi sitter ca 2.5-2.8 m ifrån tv. 55 kanske räcker dock?

Tvn ska användas till att kolla på filmer/serier samt till att spela på.

Om det står mellan en 55 tum lcd och oled respektive 65 tum oled och lcd, är det alltid bättre att ta oled?

Permalänk
Medlem

@finally: Får du en LED eller en OLED för samma pris i samma storlek så hade jag alltid tagit OLED ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

@Azzz1: Får du en LED eller en OLED för samma pris i samma storlek så hade jag alltid tagit OLED ja.

Hur långt ifrån TVn ska man sitta för att ha en bra upplevelse med en 65 tum? Vi sitter alltså inte mer än 3 m från tvn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av finally:

Hur långt ifrån TVn ska man sitta för att ha en bra upplevelse med en 65 tum? Vi sitter alltså inte mer än 3 m från tvn.

Beror helt och hållet på vad du tittar på. Kör ni analog kabel-TV kommer det se ut som skräp med 65 tum hur man än vrider och vänder på det. Kompletterar ni med en UHD-BD-spelare och UHD-skivor blir det så bra det bra kan bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hur långt ifrån TVn ska man sitta för att ha en bra upplevelse med en 65 tum? Vi sitter alltså inte mer än 3 m från tvn.

Skickades från m.sweclockers.com

Har själv 3m mellan tv och soffa (293cm) . Det är lite smaksak men vi har 50" hemma just nu och det känns för litet (även om vi var rädda för att 50 skulle vara för stort när vi skaffade TVn). Hos några bekanta med samma avstånd som har 65" känns det alldeles lagom. Skulle i vart fall inte påstå att det är för stort.

För att stämma in i det @laxpudding säger, finns ingen TV som ser bra ut med analogt material i den storleken. 720p+ och uppåt, gärna mer som gäller.

Permalänk
Skrivet av finally:

Hur långt ifrån TVn ska man sitta för att ha en bra upplevelse med en 65 tum? Vi sitter alltså inte mer än 3 m från tvn.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Chrisj:

Har själv 3m mellan tv och soffa (293cm) . Det är lite smaksak men vi har 50" hemma just nu och det känns för litet (även om vi var rädda för att 50 skulle vara för stort när vi skaffade TVn). Hos några bekanta med samma avstånd som har 65" känns det alldeles lagom. Skulle i vart fall inte påstå att det är för stort.

För att stämma in i det @laxpudding säger, finns ingen TV som ser bra ut med analogt material i den storleken. 720p+ och uppåt, gärna mer som gäller.

Det är väl denna oled tv som gäller vid 65" https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63tumochstorre/l...

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem

@CebitZeros: I mitt tycke ja, finns andra OLED som enligt reviews är marginellt bättre beroende på content men kostar avsevärt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Beror helt och hållet på vad du tittar på. Kör ni analog kabel-TV kommer det se ut som skräp med 65 tum hur man än vrider och vänder på det. Kompletterar ni med en UHD-BD-spelare och UHD-skivor blir det så bra det bra kan bli.

Vi tittar på vanliga tv-kanaler samt olika streamintjänster som Netflix och viaplay. Med analog kabel-tv menar du då en bild som inte är HD? Alltså under 720p?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@finally: Jag menar analog kabel-TV, precis som det alltid har varit. Det finns också digital kabel-TV i SD och det är betydligt bättre än analog kabel-TV. Men bäst är förstås HD-sändningar i någon form. Play-tjänsterna brukar kunna matcha den kvaliteten.

Permalänk
Medlem

Oled alla dagar i veckan.
Åk och kika på ett ställe som har en igång, titta sedan på skräpet bredvid som är LCD och därefter inser du att det finns inga alternativ

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Azzz1: Jag menar analog kabel-TV, precis som det alltid har varit. Det finns också digital kabel-TV i SD och det är betydligt bättre än analog kabel-TV. Men bäst är förstås HD-sändningar i någon form. Play-tjänsterna brukar kunna matcha den kvaliteten.

Finns det ett märke som är överlägset än det andra vad gäller kvalitet och livstid eller är alla märken idag på samma spår?

Vet att LG har den bästa tekniken vad gäller OLED (?), fast samtidigt så verkar många ha problem med inbränningar och annat med LG.

Hur jämför sig Sony, Philips, Samsung och LG med varandra? Vilket märke är det säkraste valet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@finally: Fanns det konsensus i den frågan skulle det bara finnas en enda tillverkare som lyckas sälja sin apparater, eller hur?

"Säkraste valet", "bästa valet", "mest prisvärd" etc. handlar om att matcha funktioner, fördelar och nackdelar mot de egna behoven och den budget man har. Finns inga entydliga svar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Azzz1: Fanns det konsensus i den frågan skulle det bara finnas en enda tillverkare som lyckas sälja sin apparater, eller hur?

"Säkraste valet", "bästa valet", "mest prisvärd" etc. handlar om att matcha funktioner, fördelar och nackdelar mot de egna behoven och den budget man har. Finns inga entydliga svar där.

Hur tycker du Sonys OLED Bravia A1 står sig mot LGs B7? Finns det några fördelar med Sonys med tanke på att den är dyrare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@finally: Sony A1 (och Panasonic EZ950) är bättre då dessa har bättre elektronisk kontroll över panelen. Det är mindre problem med posterisering och mer precision i lågdagrar/skuggtoner jämfört med LG:s apparater.

Vi talar dock skillnader i ett färgmässigt finlir. "Mycket bra" jämfört med aningens lite mer "mycket bra". LG:s OLED har andra fördelar likt lägre latenser i spelläget och att LG verkar vara mycket mer måna om att uppdatera mjukvaran för sådant som nya HDR-format och liknande.

Permalänk

Annars har du denna Oled, har fått mycket bra kritik i recensioner:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3886180

Philips 55POS901F Oled.

Den har Android Tv som OS, så du kan installera en bunt appar, t.ex

Vlc, Kodi, etc om du tänker streama internt på hemmanätverket från

server, nas, dator etc..

Permalänk

Om man mest kollar på 720p Streams och 1080p filmer då & då, är det värt att lägga 5000kr extra på en OLED tv. Funderar främst på att uppdatera min 46" Samsung 7005 som jag i övrigt är nöjd med.

Med tanke på att 55" 7-8 serie av Samsung kostar ca 10.000 och OLED kostar från 15.000kr.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Finns det ett märke som är överlägset än det andra vad gäller kvalitet och livstid eller är alla märken idag på samma spår?

Vet att LG har den bästa tekniken vad gäller OLED (?), fast samtidigt så verkar många ha problem med inbränningar och annat med LG.

Hur jämför sig Sony, Philips, Samsung och LG med varandra? Vilket märke är det säkraste valet?

Skickades från m.sweclockers.com

LG har den enda OLED tekniken. Alla andra tillverkare köper sina OLED paneler av LG.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SupakmeGusta:

Om man mest kollar på 720p Streams och 1080p filmer då & då, är det värt att lägga 5000kr extra på en OLED tv. Funderar främst på att uppdatera min 46" Samsung 7005 som jag i övrigt är nöjd med.

Det handlar inte så värst mycket om 720p och pixlar hit och dit. Det handlar om bildkvalitet. En OLED erbjuder ett kontrastförhållande som ingen LCD kan slå. Svart är svart. Ifall du idag har problem med att din TV upplevs för ljust i svärtan (snarare än att streamen är blaskig för att den felkodad) kan en OLED ge dig något du saknar.

Du kanske inte saknar den svärtan. Eller kanske inte visste att du saknar den svärtan och när du får chans att jämföra kommer du kanske börja störa dig på den svärtan på ett sätt du inte gjorde innan. Eller så tycker du att din TV duger än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Om man mest kollar på 720p Streams och 1080p filmer då & då, är det värt att lägga 5000kr extra på en OLED tv. Funderar främst på att uppdatera min 46" Samsung 7005 som jag i övrigt är nöjd med.

Med tanke på att 55" 7-8 serie av Samsung kostar ca 10.000 och OLED kostar från 15.000kr.

Åk ner till affär och kolla på appareterna. Jag och många med mig tycker skillnaden är värd det. I slutändan är det dock ditt vardagsrum vi pratar om och där bör du ha bildat dig en egen uppfattning.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chrisj:

LG har den enda OLED tekniken. Alla andra tillverkare köper sina OLED paneler av LG.

LG Displays = tillverkar paneler

LG Electronics = tillverkar TV-apparater

Däremellan kan det hända en hel del och LG Electronics är inte bäst på på att utnyttja kraften i OLED-panelerna från LG Displays.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det handlar inte så värst mycket om 720p och pixlar hit och dit. Det handlar om bildkvalitet. En OLED erbjuder ett kontrastförhållande som ingen LCD kan slå. Svart är svart. Ifall du idag har problem med att din TV upplevs för ljust i svärtan (snarare än att streamen är blaskig för att den felkodad) kan en OLED ge dig något du saknar.

Du kanske inte saknar den svärtan. Eller kanske inte visste att du saknar den svärtan och när du får chans att jämföra kommer du kanske börja störa dig på den svärtan på ett sätt du inte gjorde innan. Eller så tycker du att din TV duger än.

Jag tyckte min Z3 hade jättebra bild på skärmen, tills jag körde en side-by-side med tjejens S8 som har en OLED skärm.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Absolut, men som du säger så är det marginella skillnader. LG är väl bättre på att inte sabba detaler i högnits HDR också om jag inte missminner mig. De har game mode som är mycket bättre och är marginellt sämre på en del andra saker. Från det jag såg på HDTVtest så verkar dock LG ha bäst bild out of the box.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det handlar inte så värst mycket om 720p och pixlar hit och dit. Det handlar om bildkvalitet. En OLED erbjuder ett kontrastförhållande som ingen LCD kan slå. Svart är svart. Ifall du idag har problem med att din TV upplevs för ljust i svärtan (snarare än att streamen är blaskig för att den felkodad) kan en OLED ge dig något du saknar.

Du kanske inte saknar den svärtan. Eller kanske inte visste att du saknar den svärtan och när du får chans att jämföra kommer du kanske börja störa dig på den svärtan på ett sätt du inte gjorde innan. Eller så tycker du att din TV duger än.

Skrivet av Chrisj:

Åk ner till affär och kolla på appareterna. Jag och många med mig tycker skillnaden är värd det. I slutändan är det dock ditt vardagsrum vi pratar om och där bör du ha bildat dig en egen uppfattning.

Jag har varit och tittat på Phillips OLEDen som det snackats om mycket här, också den för 15.000kr. Problemet är väl att när man står där i affären och de maxar inställningarna på alla TV-apparater så ser ju bilden bra ut även på Anderson TVn.

Jag som tittar på IPTV med halvtaskig kodning vill ju veta vad jag kommer att ha för bild till vardags. Inte när jag kollar på en maxad film via blueray på PS4an.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Mitt korta svar är att oled ger bäst svärta/färgåtergivning, men har sämre ljusstyrka. Har du ett rum med mycket ljusinsläpp så skulle jag hellre kika på Samsungs Qled-apparater. Annars skulle jag säga att Oled is "the shit".

Och för Guds skull... Kör på en 55-tums om du sitter så nära, finns inget värre än när man kommer hem till folk som har en för stor TV och sätter på något annat än en Bluray eller 4K-film. Kollar ni på TV så är det horribelt att se på en 65" så nära. Jag sitter 3,5 meter ifrån och kör på 49", tycker det är rätt lagom, hade kunnat köra 55" absolut, men det är inte estetiskt snyggt att ha en TV som är för stor i mina ögon. Hellre lite mindre med bibehållen bildkvalitét än en stor TV som är maffig tills dess att du sätter på den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Vi tittar på vanliga tv-kanaler samt olika streamintjänster som Netflix och viaplay. Med analog kabel-tv menar du då en bild som inte är HD? Alltså under 720p?

Skickades från m.sweclockers.com

Standard SD-kanaler är 576i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

LG Displays = tillverkar paneler

LG Electronics = tillverkar TV-apparater

Däremellan kan det hända en hel del och LG Electronics är inte bäst på på att utnyttja kraften i OLED-panelerna från LG Displays.

Skrivet av Smack Jack:

Mitt korta svar är att oled ger bäst svärta/färgåtergivning, men har sämre ljusstyrka. Har du ett rum med mycket ljusinsläpp så skulle jag hellre kika på Samsungs Qled-apparater. Annars skulle jag säga att Oled is "the shit".

Och för Guds skull... Kör på en 55-tums om du sitter så nära, finns inget värre än när man kommer hem till folk som har en för stor TV och sätter på något annat än en Bluray eller 4K-film. Kollar ni på TV så är det horribelt att se på en 65" så nära. Jag sitter 3,5 meter ifrån och kör på 49", tycker det är rätt lagom, hade kunnat köra 55" absolut, men det är inte estetiskt snyggt att ha en TV som är för stor i mina ögon. Hellre lite mindre med bibehållen bildkvalitét än en stor TV som är maffig tills dess att du sätter på den..

Vad skiljer sig en 65-tums OLED från en 55-tums OLED bildmässigt? Kommer 55-tummaren flyta på bättre och ha finare bild eller vad är det man jämför här?

Sen vad gäller HDR på OLED-paneler har jag läst att det inte är lika bra som på LED-paneler. Stämmer detta? Varför är det sämre isåfall?