Nokia: "68,5 procent av skadliga attacker riktas mot Android"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Jo men då finns dem troligen att ladda ner från bättre sidor än cykablyatgivemeyourmoney.ru.com.fu

Det förutsätter att folk är kunniga att hålla sig borta från dessa sidor.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det förutsätter att folk är kunniga att hålla sig borta från dessa sidor.

Då får de skylla sig själva.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Slipper det mesta strulet? Där visade du direkt hur lite du kan om de två systemen. Oberoende tester har ju till och med visat att appar kraschar oftare på iOS än Android, trots att det senare är mycket mer fragmenterat I olika aktiva versioner.

Jasså. Enligt Apteligent (tidigare Crittercism) senaste statistik så kraschar appar oftare på Android och så har det sett ut länge nu.

iOS: https://data.apteligent.com/ios-crash-rate-by-version
Android: https://data.apteligent.com/android-crash-rate-by-version

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Jasså. Enligt Apteligent (tidigare Crittercism) senaste statistik så kraschar appar oftare på Android och så har det sett ut länge nu.

iOS: https://data.apteligent.com/ios-crash-rate-by-version
Android: https://data.apteligent.com/android-crash-rate-by-version

kan detta ha att göra med att det finns fler android enheter och då även fler appar, vilket resulterar i fler skit appar?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Jasså. Enligt Apteligent (tidigare Crittercism) senaste statistik så kraschar appar oftare på Android och så har det sett ut länge nu.

iOS: https://data.apteligent.com/ios-crash-rate-by-version
Android: https://data.apteligent.com/android-crash-rate-by-version

Du får läsa på vad du har länkat till först. Det där handlar om själva iOS enheter och Android enheter. Inte om app krascher eller OS stabilitet. iOS har flest app krascher jämfört med Android.

"One area where Apple is still struggling to catch up with Android is the frequency of app crashing. The latest study claims that the crashing app rate on iOS devices has jumped to 54% in the second quarter — up from 50% in Q1. Android, on the other hand, has dropped from 18% to 10% in the same time period. Blancco believes that the speed at which Apple releases OS updates might factor into this number."

http://bgr.com/2017/09/13/iphone-vs-android-failure-rate-q2-2...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Du får läsa på vad du har länkat till först. Det där handlar om själva OS systemet iOS och Android. Inte om app krascher. iOS har flest app krascher jämfört med Android.

"One area where Apple is still struggling to catch up with Android is the frequency of app crashing. The latest study claims that the crashing app rate on iOS devices has jumped to 54% in the second quarter — up from 50% in Q1. Android, on the other hand, has dropped from 18% to 10% in the same time period. Blancco believes that the speed at which Apple releases OS updates might factor into this number."

http://bgr.com/2017/09/13/iphone-vs-android-failure-rate-q2-2...

Du kanske skall läsa på själv innan du kritiserar någon. Apteligent utveckar ramverk som används av utvecklare för monitorering av kraschar i appar. Så nej, det här gäller inte OS kraschar utan just app-kraschar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Du kanske skall läsa på själv innan du kritiserar någon. Apteligent utveckar ramverk som används av utvecklare för monitorering av kraschar i appar. Så nej, det här gäller inte OS kraschar utan just app-kraschar.

Så det du länkar till talar sanning, medan alla andra sajter säger det motsatta rapporterar felaktiga uppgifter?
För jag kan inte se var det står att det handlar om app krascher från din länk? Står tydligt och klart iOS crash rate på din länk och inte iOS app crash rate av vad jag kan se.

http://www.euroastra.info/files/q4-2016-state-of-mobile-devic...

Jag vet att du är en inbiten Apple fan och delar ut kängor mot Android hela tiden. Men var realistisk när rapporterar motvisar inte som du önskar. För jag förstår inte vad det är det du inte kan läsa av rapporten som redovisas av Blancco?

https://www.prnewswire.com/news-releases/android-devices-stru...

"Apps crash five times more often on iPhones than Android devices. In Q2 2017, iOS devices had a crashing app rate of 54 percent worldwide, compared to just 10 percent for Android devices. "

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Så det du länkar till talar sanning, medan alla andra sajter säger det motsatta rapporterar felaktiga uppgifter?
För jag kan inte se var det står att det handlar om app krascher från din länk? Står tydligt och klart iOS crash rate på din länk och inte iOS app crash rate av vad jag kan se.

http://www.euroastra.info/files/q4-2016-state-of-mobile-devic...

Jag vet att du är en inbiten Apple fan och delar ut kängor mot Android hela tiden. Men var realistisk när rapporterar motvisar inte som du önskar. För jag förstår inte vad det är det du inte kan läsa av rapporten som redovisas av Blancco?

https://www.prnewswire.com/news-releases/android-devices-stru...

"Apps crash five times more often on iPhones than Android devices. In Q2 2017, iOS devices had a crashing app rate of 54 percent worldwide, compared to just 10 percent for Android devices. "

Alla? Du länkar till en och samma undersökning två gånger. Och istället för att gissa, varför läser du inte på om vad Apteligent sysslar med? Inte svårt att hitta information.

”App performance:
From the company that pioneered crash reporting on iOS and Android, Apteligent (formerly Crittercism) delivers the industry's most sophisticated and actionable crash reporting solution.”
Källa: http://www.apteligent.com/app-performance/

Google har investerat mycket pengar i Apteligent och hade en man i deras styrelse så inte lär de vara vinklade mot iOS om du nu skulle få för dig det. Varför skulle jag lita på Blancco rapport och ignorera Apteligent menar du?

Delar ut kängor till Android? Vet inte vad du pratar om. När någon påstår något jag anser vara fel som i detta fall så säger jag det. Men antar att det är lättare att ta till fanboy-anklagelser när man inte håller med...

Edit: Och för att klargöra så har jag varken påstått det ena eller det andra. Bara poängterat att Evil Peter påstående angående "oberoende tester" inte är så entydiga som man kan tro när man läser hans inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Apple = storebrors fulla insikt
Windows = värdelösa telefoner
Android = Smaka virus lite då och då

Pick your poision

Tycker att min hp X3 är en grymt trevlig telefon! 🙂

Det klassiska probelemet för Windows på telefoner är inte att det inte är säkert eller bra, utan precis som Linux på desktop så saknas appstödet (och numera även stödet från Microsoft själva).

Tyvärr så är mobilvärlden låst i innonvation till endast Android och iOS (precis som desktop är låst till Windows och macOS, och server till Linux och Windows).

Kör min iPhone 8 som privat lur, och hp X3 som jobblur. 😄

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Nokia: "68,5 procent av skadliga attacker riktas mot Android"
Nokia: "Vi ska börja tillverka Android-telefoner"

Skickades från m.sweclockers.com

Nokia gör inga telefoner sedan de sålde verksamheten till Microsoft (som lade ner den).

Däremot så licensierar de ut sitt varumärke till ett helt externt säljbolag, HMD, som klistrar det på telefoner som HMD låter ett bolag inom Foxconn-koncernen konstruera och tillverka. HMD (inte Nokia) säljer dessa sedan på marknaden som ”Nokia”.

Lätt att ta fel där, men så fungerar den moderna OEM- och brandingmarknaden. 🙂

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Alla? Du länkar till en och samma undersökning två gånger. Och istället för att gissa, varför läser du inte på om vad Apteligent sysslar med? Inte svårt att hitta information.

”App performance:
From the company that pioneered crash reporting on iOS and Android, Apteligent (formerly Crittercism) delivers the industry's most sophisticated and actionable crash reporting solution.”
Källa: http://www.apteligent.com/app-performance/

Google har investerat mycket pengar i Apteligent och hade en man i deras styrelse så inte lär de vara vinklade mot iOS om du nu skulle få för dig det. Varför skulle jag lita på Blancco rapport och ignorera Apteligent menar du?

Delar ut kängor till Android? Vet inte vad du pratar om. När någon påstår något jag anser vara fel som i detta fall så säger jag det. Men antar att det är lättare att ta till fanboy-anklagelser när man inte håller med...

Edit: Och för att klargöra så har jag varken påstått det ena eller det andra. Bara poängterat att Evil Peter påstående angående "oberoende tester" inte är så entydiga som man kan tro när man läser hans inlägg.

Ta och googla och läs vad alla andra sajter rapporterar? Att jag länkar till samma rapport är att det är en detaljerat rapport som redovisas av Blancco. Medan andra sajter bara skriver ios app crash rate är högre än android utan nån detaljerat rapport. Det enda du har länkat till är en sida som visar en diagram som står iOS crash rate och inte app crash rate utan nån som helst detaljerat rapport som redovisar det.

För jag kan inte se vad Blanccos har att vinna av att redovisa en felaktig rapport. Mera tvärtom, dom har allt att förlora om det visar sig är felaktigt än att vinna.

Men visst om det ska göra dig glad, så låter jag sanningen om iOS app krascher vara. För jag bryr mig inte om detta fanboyism om att försvara sitt märke i all väder. Folk som inte är blinda, kan läsa all fakta som finns på nätet.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Ta och googla och läs vad alla andra sajter rapporterar? Att jag länkar till samma rapport är att det är en detaljerat rapport som redovisas av Blancco. Medan andra sajter bara skriver ios app crash rate är högre än android utan nån detaljerat rapport. Det enda du har länkat till är en sida som visar en diagram som står iOS crash rate och inte app crash rate utan nån som helst detaljerat rapport som redovisar det.

För jag kan inte se vad Blanccos har att vinna av att redovisa en felaktig rapport. Mera tvärtom, dom har allt att förlora om det visar sig är felaktigt än att vinna.

Men visst om det ska göra dig glad, så låter jag sanningen om iOS app krascher vara. För jag bryr mig inte om detta fanboyism om att försvara sitt märke i all väder. Folk som inte är blinda, kan läsa all fakta som finns på nätet.

Tro mig, det här är långtifrån första gången jag diskuterar det här ämnet, jag har googlat tonvis om det här. Finns massor med sidor som länkar till en och samma rapport, så säger absolut ingenting, det är fortfarande bara en rapport.

Nu har jag till och med länkat direkt till information om Apteligent och vad det är, alltså ett populärt ramverk för utvecklare för bland annat crash rapporteringar av sina appar, och ändå så förmår du dig inte läsa om det. Du menar att Apteligent skulle ljuga om detta? Det som de bygger sin affärside kring.

Som sagt, jag drar ingen slutsats av detta för det finns ingen att dra. Jag har redan tidigare när jag sökt information om detta konstaterat att olika källor visar på olika resultat, vilket var vad jag vill poängtera.

Och så lägger vi in "fanboyism" på slutet också såklart... stark argument, verkligen.

Permalänk
Medlem

Klart att mobiler idag är hägrande måltavlor (folk lagrar ju allt möjligt) precis som det tidigare alltid varit med datorer.
Öppet eller ej har ingen betydelse, att installera overifierade filer från 3:e part innebär ju exakt samma risker på vilket OS som helst, så att just Android skulle sticka ut i det sammanhanget håller jag inte med om.

Det som däremot sticker ut med Android -som mobil OS- är att man ger användarna möjligheten att kunna göra detta, och av statistiken att döma gör användarna detta väldigt ofta.
Lite som med Windows faktiskt, för några år sedan hette det "Stäng av UAC" då man tyckte att den saboterade lite varstans.
Hur många verifierar alla .exe-filer som man laddat ner från webben?
Om du vill vara säker på Windows skall du enbart använda dig av apparna på Windows Store, aldrig installera något annat vid sidan av.
Hur många gör enbart det? -Antagligen inga siffror att stoltsera med i nuläget.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nokia gör inga telefoner sedan de sålde verksamheten till Microsoft (som lade ner den).

Däremot så licensierar de ut sitt varumärke till ett helt externt säljbolag, HMD, som klistrar det på telefoner som HMD låter ett bolag inom Foxconn-koncernen konstruera och tillverka. HMD (inte Nokia) säljer dessa sedan på marknaden som ”Nokia”.

Lätt att ta fel där, men så fungerar den moderna OEM- och brandingmarknaden. 🙂

Fast det där är ju lite orättvist att säga. Jag är väldigt intresserad av Nokia, och har haft flera av deras mobiler, de flesta av deras flaggskepp med WP bland annat, och har följt utvecklingen. HMD är grundat av fd Nokia-människor, och har dessutom huvudkontor precis bredvid "vanliga" Nokia. HMD är inte någon multinationell random varumärkesägare som äger lite av allt möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Fast det där är ju lite orättvist att säga. Jag är väldigt intresserad av Nokia, och har haft flera av deras mobiler, de flesta av deras flaggskepp med WP bland annat, och har följt utvecklingen. HMD är grundat av fd Nokia-människor, och har dessutom huvudkontor precis bredvid "vanliga" Nokia. HMD är inte någon multinationell random varumärkesägare som äger lite av allt möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Poängen/problemet (beroende på hur man ser det) är att det ändå är två helt separata bolag, med olika organisation, ägare och personal.

Bara för att Sony Mobile finns kvar nära deras förre delägare Ericsson i Lund, och har mycket gemensam fd. personal, så kan man ändå inte säga att Ericsson gör telefoner. De gör i verkligheten precis lika lite mobiltelefoner som Nokia (noll).

Du och jag kanske kan klara av att separera dessa olika bolag som Nokia och HMD, men tom. för många av Swecs läsare/forumdeltagare så är det inte fullt så självklart.

Därav den missuppfattning som var i inlägget jag citerade. Det var en som undrade varför Nokia typ kunde tala illa om Android, samtidigt som de sålde telefoner med det. Svaret och orsaken är, som inte alla känner till, att det just är två helt olika bolag.

På samma sätt är SAAB inte i konkurs som en del tror. De förväxlar ofta försvarskoncernen med personbilstillverkningen (som återigen är/var två helt separat bolag, utan gemensamt ägarskap). Leica Camera är inte heller samma sak som svenskägda Leica Geosystems.

Inte enkelt att hålla isär alla varumärken som licensieras ut till helt andra bolag, men viktigt just i denna typ av debatter/lägen för att förstå denna typ av utspel ifrån Nokia (som i det riktiga Nokia, inte HMD).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/