Apple och Intel samarbetar kring 5G-modem för Iphone

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Apple och Intel samarbetar kring 5G-modem för Iphone

Tekniken kring 5G är fortfarande i sin linda, men redan nu uppges Apple och Intel arbeta på nya modem som ska ge kommande Iphone-modeller stöd för denna.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Skäggig legend
Plats
Täby 289/124Mbit
Registrerad
Jan 2006

Hur ser mottagningen ut för 5G? Med tanke på den högra frekvensen? Innanför betong är det ju svårt med 4G ibland. (Yes, även mitt i city, sthlm)

Tråden om Skägg!

2700K 4,8Ghz - 16GB - RX Vega 56 - MG279Q - Samsung 830 256GB
LG 65" OLED B6

 Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 7 Plus 128GB 
Office: - MacPro 5,1 - 12-core - GTX1060 - 512GB SSD - 64GB DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

"Anledningen är att Qualcomm slutat förse telefontillverkaren med mjukvara för att testa modemen."
Så det har absolut inget att göra med patent och avgifter som de nu bråkar i domstol med?

Det jag också undrar... om detta ovan nu stämmer, hur påverkar detta andra tillverkare? Kommer de få problem med nästa gen telefoner pga otillräckligt testade modem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Paddanx:

"Anledningen är att Qualcomm slutat förse telefontillverkaren med mjukvara för att testa modemen."
Så det har absolut inget att göra med patent och avgifter som de nu bråkar i domstol med?

Det jag också undrar... om detta ovan nu stämmer, hur påverkar detta andra tillverkare? Kommer de få problem med nästa gen telefoner pga otillräckligt testade modem?

Min misstanke är att Qualcomm försöker straffa Apple genom att vara mindre tillmötesgående, men denna misstanke finns det inga som helst belägg till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av XHI:

Hur ser mottagningen ut för 5G? Med tanke på den högra frekvensen? Innanför betong är det ju svårt med 4G ibland. (Yes, även mitt i city, sthlm)

Ju högre frekvens ju sämre mottagning! Blir nog närmast line of sight med 5G

2700x @4,4 Ghz,1,47 8C/8T || 16GB DDR4 @3200 Mhz @14-14-14-30-44-307-1T || RX Vega 64 Strix @1,4 Ghz Core, 0,9 Ghz Mem @0,85 V @150 W (BFV)|| 1TB SSD (MX500) || Corsair HX1000 platinum || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Samsung 32" QHD 144 Hz VA + Asus 27" FHD 60 Hz IPS ||

Trädvy Permalänk
Skäggig legend
Plats
Täby 289/124Mbit
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av Esseboy:

Ju högre frekvens ju sämre mottagning! Blir nog närmast line of sight med 5G

Jo, de e precis det jag menar! Känns lite sådär...

Tråden om Skägg!

2700K 4,8Ghz - 16GB - RX Vega 56 - MG279Q - Samsung 830 256GB
LG 65" OLED B6

 Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 7 Plus 128GB 
Office: - MacPro 5,1 - 12-core - GTX1060 - 512GB SSD - 64GB DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av XHI:

Jo, de e precis det jag menar! Känns lite sådär...

Det kommer sitta antenner i princip överallt, så det är inga problem. 5G är byggt för städer.

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Johan86c:

Min misstanke är att Qualcomm försöker straffa Apple genom att vara mindre tillmötesgående, men denna misstanke finns det inga som helst belägg till.

Att tjivas för man är sur på varandra ligger lite i människans natur, så skulle inte förvåna mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016

Wow trodde inte mina ögon när jag läste vad skoj att dom samarbetar, Apple är inte kända för att vilja samarbetar.

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Dec 2005

”intel inside” logga på nallen... skulle inte tro det.

Skickades från m.sweclockers.com

CPU: Intel i7-7700K Cooler: Zalman CNPS 9900 Max MB: Asus Maximus VIII Gene GPU: Asus Strix 1070 Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB Mem: Corsair Platinum 2133MHz CL10 16GB PSU: Corsair AX760 OS: Win10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Dunder:

Det kommer sitta antenner i princip överallt, så det är inga problem. 5G är byggt för städer.

Haha. Hörde något liknande om 4G. Tog standarden ändå flera år att få täckning i sagda städer. Finns områden i Sverige där det inte ens fungerar med 3G.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | EVGA RTX 2070 Black | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Xinpei:

Haha. Hörde något liknande om 4G. Tog standarden ändå flera år att få täckning i sagda städer. Finns områden i Sverige där det inte ens fungerar med 3G.

4G har inte samma möjlighet till det. Nu har man master med mängder av små antenner och utnyttjar så kallad beamforming för att få mycket bättre täckning och bandbredd.

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Dunder:

4G har inte samma möjlighet till det. Nu har man master med mängder av små antenner och utnyttjar så kallad beamforming för att få mycket bättre täckning och bandbredd.

Som sagt. På pappret och i verkligheten är en enorm skillnad. T.ex. ska dessa master ha underhåll och elektronik måste bytas ut för att hantera ökad last och signalförstärkning. Det blir inte billigt.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | EVGA RTX 2070 Black | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Xinpei:

Som sagt. På pappret och i verkligheten är en enorm skillnad. T.ex. ska dessa master ha underhåll och elektronik måste bytas ut för att hantera ökad last och signalförstärkning. Det blir inte billigt.

Jo, det är klart det är dyrt, precis som med alla andra omställningar. Det är dock en annan diskussion

Här kan man läsa lite mer om just beamforming:
https://www.ericsson.com/research-blog/massive-beamforming-in...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Södermalm
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av Johan86c:

Det är Apple som fulspelat. De har på heder och samvete lovat att inte sprida exakt hur Qualcomms chip funkar till Qualcomms konkurrenter, men de har samtidigt slussat vidare all information de kommit över, till Intel, som nu har "utvecklat" ett 5G-chip.

Qualcomm har märkt det bl.a. på att Intel-ingenjörer blivit CCade på email om detaljfrågor kring Qualcomms chip.

Qualcomm har därför vid upprepade tillfällen bett Apple om att få komma på revision (vilket de har rätt till enligt avtalet). Apple har nekat, och Qualcomm har därför stängt åtkomsten till viss programvara.

Detta och mer därtill härifrån.
https://semiaccurate.com/2017/11/06/qualcomm-opens-apple-lega...
Notera att artikeln utgår från vad som står i stämningsansökan, och inte lika mycket från hörsägen/inre källor, som annars är vanligt på den sajten.

Skickades från m.sweclockers.com