Välja tyst nätagg, max 175 mm

Permalänk
Medlem

Välja tyst nätagg, max 175 mm

Nu är det fullt av tysta komponenter i mitt nybygge... utom mitt gamla nätaggregat, som har en fläkt som är relativt högljudd.

Det är en djungel av nätagg därute... Corsair, EVGA, BeQuiet, FSP, Seasonic och så vidare. Mina krav är:

  • Så tyst som möjligt

  • Max 175 mm långt eftersom det ska sitta i ett Fractal Define Mini C

  • Jag vill ha lite utrymme för att överklocka min processor. Grafikkortet kommer bytas till nästa generations Nvidia-kort, när det behagar släppas.

  • Jag vet inte riktigt vad som är rimligt att lägga men jag vill inte snåla på nätagget.

  • Effektivitetsklass bryr jag mig inte så mycket om, ljudnivå har prio!

Datorspec:
Intel 8700K
Noctua D15S
Asus ROG Strix Z370-G
2x16 Gb RAM
Sapphire R9 290 Tri-X
Samsung 840 Evo
2 st 3,5"-hårddiskar
3 st Noctua-chassifläktar
Fractal Define Mini C
Fractal Tesla 650W (första generationen)

Hilfe?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Detta är ett mycket trevligt aggregat som du kan nöta på länge, kan vara en idé att sparka upp effekten om du skall införskaffa CF/SLI annars räcker det bra. https://www.inet.se/produkt/6902418/seasonic-focus-plus-650w-...

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

Ju högre eneegiklass desto mindre värme, vilket ger långsammare fläktkurva. Mitt evga t2 kan jag inte höra upp till 500w över det så kan liiiiite sus höras. Det här är när jag sätter örat mot Agget! Mycket nöjd! Mitt fläktlösa seasonic låter mer. Coil wine. 🤣

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuCkY21:

Detta är ett mycket trevligt aggregat som du kan nöta på länge, kan vara en idé att sparka upp effekten om du skall införskaffa CF/SLI annars räcker det bra. https://www.inet.se/produkt/6902418/seasonic-focus-plus-650w-...

Skrivet av IRONBERG:

Ju högre eneegiklass desto mindre värme, vilket ger långsammare fläktkurva. Mitt evga t2 kan jag inte höra upp till 500w över det så kan liiiiite sus höras. Det här är när jag sätter örat mot Agget! Mycket nöjd! Mitt fläktlösa seasonic låter mer. Coil wine. 🤣

Skickades från m.sweclockers.com

Seasonic-agget verkar ungefär vara det jag söker! Någon aning om hur det står sig mot EVGA G2 650, P2 650, och Corsair RM650x? Speciellt i ljudnivå? SLI kommer inte vara aktuellt.

Ja, högre energiklass ger nog ett tystare agg men jag avskriver heller inget agg bara för att det ex. uppnår 80Plus Gold. Just EVGA T2 verkar supernice men liite väl dyrt och för långt.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

@JoBBi: Har själv ett EVGA G2 850W, ett riktigt kvalitetsaggregat. Lider tyvärr av lite coil whine ( när datorn är avstängd ) men det behöver inte betyda att det kommer att vara samma issue för dig. På pappret är Seasonic aggregatet snäppet vassare och det ska enligt tester mm. vara något tystare. Ärligt talat tror jag att du blir nöjd med båda.

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuCkY21:

@JoBBi: Har själv ett EVGA G2 850W, ett riktigt kvalitetsaggregat. Lider tyvärr av lite coil whine ( när datorn är avstängd ) men det behöver inte betyda att det kommer att vara samma issue för dig. På pappret är Seasonic aggregatet snäppet vassare och det ska enligt tester mm. vara något tystare. Ärligt talat tror jag att du blir nöjd med båda.

Förmodligen. Det jag känner talar mot Seasonic Focus Plus är att det har en mindre 120 mm-fläkt och utifrån det jag hört, så gör detta att agget inte är så tyst när denna väl drar igång. Inte är det väl tystare än ex. EVGA G2? Jag har i alla fall inte hittat något test som säger det.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Då mitt Seasonic agg aldrig startar fläkten, är det helt ljudlöst.

Permalänk
Medlem

Kolla vad Jonny har recenserat, brukar vara hyfsat gedigna tester av nätagg:
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Då mitt Seasonic agg aldrig startar fläkten, är det helt ljudlöst.

Skrivet av Näbbdjuret:

Kolla vad Jonny har recenserat, brukar vara hyfsat gedigna tester av nätagg:
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews

Låter bra det där Seasonic-agget. Skulle bara vilja veta på vilken belastningsnivå fläkten går igång i de olika modellerna, men det är snålt med tester.

Jag ska läsa runt lite och se vad jag hittar. Synd bara att Jonny inte gör några ljudmätniningar!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har funderat och läst om detta, och det verkar vara ett riktigt bra agg. Och väljer jag det på 850 W borde det alltså vara fläktlöst till cirka 250 watts belastning.

Någon som vet om det finns några andra skillnader mellan Gold och Titanium-modellerna förutom verkningsgraden? Det skiljer nästan 300 kr och jag undrar vilket jag bör välja. 300 kronor är inte så mycket i det stora hela, men...

EDIT: Hittade ett test som säger att det är mycket liten skillnad mellan gold och platinum-aggen, så det kanske inte är värt det då.

EDIT2: Å andra sidan är Seasonic Prime fläktlöst till 40%-belastning medan Focus Plus är fläktlöst till 30%. Så ett sådant blir ju definitivt tystare...

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Enligt de allra flesta testerna är Corsair rmx bland de tystaste med fläkten igång, många andra har mkt aggressivare fläktkurva.
Konstant passivt är självklart tystare men ett nätaggregat som slår av och på en massa med högt instegsvarv upplever jag som mer störande än ett som går längre stunder med lägre varv.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk

Jag slår också ett slag för Seasonic. Har ett Prime i min build och tillsammans med övriga komponenter så är det verkligen tyst. Och även när man hör fläktarna så är det ett behagligt sus..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett Seasonic Prime Gold 850W för 1600 kr på rea på Komplett, det kändes som ett hyggligt pris. Det är betydligt mer kräm än jag behöver, men det borde göra att det håller sig tyst längre upp i belastnings. Och enligt allt jag läst är det riktigt tyst även när fläkten är igång. Det är inte fel med tolv års garanti också, mitt nuvarande agg har jag haft i sju år och detta lär nog vara användbart ett bra tag.

Men då ska jag alltså montera det med fläkten riktad in i lådan enligt https://seasonic.com/position-power-supply/ eftersom det är semipassivt? Jag har ett Fractal Define Mini C.

Ett stort tack för hjälpen allihop!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Skrivet av JoBBi:

Jag beställde ett Seasonic Prime Gold 850W för 1600 kr på rea på Komplett, det kändes som ett hyggligt pris. Det är betydligt mer kräm än jag behöver, men det borde göra att det håller sig tyst längre upp i belastnings. Och enligt allt jag läst är det riktigt tyst även när fläkten är igång. Det är inte fel med tolv års garanti också, mitt nuvarande agg har jag haft i sju år och detta lär nog vara användbart ett bra tag.

Men då ska jag alltså montera det med fläkten riktad in i lådan enligt https://seasonic.com/position-power-supply/ eftersom det är semipassivt? Jag har ett Fractal Define Mini C.

Ett stort tack för hjälpen allihop!

Jag monterade mitt med fläkten neråt. Tyckte det va för lite plats och dåligt luftflöde för att ha den uppåt. Dessutom så när den väl gå på så vill jag att den ska få friskluft..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag monterade mitt med fläkten neråt. Tyckte det va för lite plats och dåligt luftflöde för att ha den uppåt. Dessutom så när den väl gå på så vill jag att den ska få friskluft..

Skickades från m.sweclockers.com

Ok! Jag kanske får testa mig fram lite då.

Vilket Prime-agg är det du har?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Skrivet av JoBBi:

Ok! Jag kanske får testa mig fram lite då.

Vilket Prime-agg är det du har?

Jag har en grej för fina aggregat så jag fläskade på med ett 850w Titanium. Tillsammans med Noctua fläktar överallt så är jag mer än nöjd med ljudnivån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag har en grej för fina aggregat så jag fläskade på med ett 850w Titanium. Tillsammans med Noctua fläktar överallt så är jag mer än nöjd med ljudnivån.

Skickades från m.sweclockers.com

Nästan så att jag undrar om det är värt att gå upp från Gold till Ultra Titanium. Det är 700 kr emellan för mig. Jag trodde att de skulle vara ganska likvärdiga men 850W Titanium fick ju 9.5 av Kitguru medan 850W Gold fick 8.5. Titanium verkar även kunna vara någon dB tystare. 700 kr är inte så mycket i det långa loppet. Men det känns ju inte direkt som att jag behöver all prestanda. Beslutsångeeeest

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

För övrigt: Skulle ni våga er på med ett fläktlöst 600W-agg för en speldator? Att det skulle räcka för mitt system med Intel 8700K, Asus ROG Strix Z370-G, 2x16 Gb RAM, Sapphire R9 290 Tri-X, 2 st SSD:er och 2 st 3,5"-hårddiskar. För det kan också vara ett alternativ. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4504467

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

För övrigt: Skulle ni våga er på med ett fläktlöst 600W-agg för en speldator? Att det skulle räcka för mitt system med Intel 8700K, Asus ROG Strix Z370-G, 2x16 Gb RAM, Sapphire R9 290 Tri-X, 2 st SSD:er och 2 st 3,5"-hårddiskar. För det kan också vara ett alternativ. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4504467

Det ska inte vara några problem med den datorn och ett 600w aggregat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av JoBBi:

För övrigt: Skulle ni våga er på med ett fläktlöst 600W-agg för en speldator? Att det skulle räcka för mitt system med Intel 8700K, Asus ROG Strix Z370-G, 2x16 Gb RAM, Sapphire R9 290 Tri-X, 2 st SSD:er och 2 st 3,5"-hårddiskar. För det kan också vara ett alternativ. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4504467

Inte i ett Define C mini, isåfall får du plocka bort psu-shroud'en.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det ska inte vara några problem med den datorn och ett 600w aggregat.

Skrivet av StuntmanMike:

Inte i ett Define C mini, isåfall får du plocka bort psu-shroud'en.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack. Det slutade med att jag beställde ett Seasonic Prime Ultra Titanium 850W, för det visar sig att jag också har en thing för fina nätagg. Vi borde kanske starta en stödgrupp. 2300 kr, men man får ju en PSU-tester på köpet

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Man ska aldrig snåla på nätaggen, så jag tycker du gjorde ett bra köp

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Skrivet av JoBBi:

Tack. Det slutade med att jag beställde ett Seasonic Prime Ultra Titanium 850W, för det visar sig att jag också har en thing för fina nätagg. Vi borde kanske starta en stödgrupp. 2300 kr, men man får ju en PSU-tester på köpet

Vafalls! En sådan fick inte jag.. =/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Vafalls! En sådan fick inte jag.. =/

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det verkar som att det kommit en "Ultra Titanium"-serie som är lätt reviderad, och den visade sig kosta ungefär lika mycket som den vanliga "Titanium"-serien, så jag tog en sån. Alla skillnader finns här: https://seasonic.com/seasonic-presents-the-prime-ultra-power-...

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Skrivet av JoBBi:

Nej, det verkar som att det kommit en "Ultra Titanium"-serie som är lätt reviderad, och den visade sig kosta ungefär lika mycket som den vanliga "Titanium"-serien, så jag tog en sån. Alla skillnader finns här: https://seasonic.com/seasonic-presents-the-prime-ultra-power-...

=O Ska man behöva köpa nytt nu då!?! =P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

=O Ska man behöva köpa nytt nu då!?! =P

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, du får stå ut med det i tolv år nu, tills garantin gått ut

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!