Tips om att mäta besöksstatistik

Permalänk
Medlem

Tips om att mäta besöksstatistik

Hej,

Min leverantör har, med motivet att det fanns säkerhetsskäl till det, tagit bort möjligheten att kolla besöksstatistiken under de domäner jag administrerar. Vet inte vad risken i det finns men får anta att det är reella skäl.

Då jag frågade hänvisade de till en plugin för WordPress vilket förvånade mig. Frågade dem igen om den pluggen inte är reserverade för WordPress och det var den ju. Men jag förutsätter att det finna andra alternativ (gratis ska det förstås vara ) så jag undrar om ni har någora tips?

Gör gärna kommentarer om det finns specifika för- eller nackdelar. Är det förresten så att jag utsätter mig för npgon "risk" bara genom att installera ett program som utför sådan mätning?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Legendarisk

@DanMicke: Vet inte vad du har fått ut för statistik tidigare, men det kanske vore ett alternativ att titta på Google Analytics? Det är inga konstigheter att komma igång med, och det finns säkert någon som kan hjälpa dig med att göra det i WordPress.

(Flyttar tråden till programmeringsforumet, du får nog bättre svar där)

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

@Biberu:

Jag vill alltså INTE ha något som bara funkar i WordPress. Jag hyr in mig på server och adminstrerar ett par domäner. Har inget via WordPress. Såg Googles produkt men undrar hur pass anknuten den är till Google-konton, till att Google på något sätt har den för att få något från användarna etc. Alla klargöranden tas tacksamt emot samt förstås konkreta tips på vad jag kan installera.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

@Biberu:

Jag vill alltså INTE ha något som bara funkar i WordPress. Jag hyr in mig på server och adminstrerar ett par domäner. Har inget via WordPress. Såg Googles produkt men undrar hur pass anknuten den är till Google-konton, till att Google på något sätt har den för att få något från användarna etc. Alla klargöranden tas tacksamt emot samt förstås konkreta tips på vad jag kan installera.

Är inte superinsatt i hur GA (läs Google Analytics) fungerar och avtalas i detalj, men jag har konsultat hos en stor klädes-retail-kund samt hos en relativt stor bank, och där använder man GA på webbplatserna.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Har personligen inte läst avtalet med Google Analytics, men jag använder den på alla hemsidor. Det finns som sagt enkla tillägg till Wordpress. Annars lägger man till det med Javascript.

Du kan ju alltid hosta din egen "Google Analytics" med hjälp av Piwik, ifall du inte vill att storebror ser dig. Den stödjer följande tracking metoder:
https://developer.piwik.org/guides/tracking-api-clients

Jag antar att din host tog bort någon gammal Awstats som de inte uppdaterat på evigheter. Den skannar av access loggen för att generera statistik och det fanns väl någon säkerhetshål i den. Men om du inte har åtkomst till rena access loggar måste du använda klientbaserade verktyg och inte serverbaserade.

Permalänk
Medlem

Kanske bbclone kan vara något?
http://bbclone.de/

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Kan ju avrunda, då jag tappade koll på tråden tidigare. Jag hanterar min egen domän av företag som hostar och hade möjlighet att installera Piwik på servern. Efter en del inställningsstrul o byte av php-version fungerar nu allt som det ska. Kräver också att man kan editera alla sidor som ska omfattas med java-script. Men det är sammantaget ett betydligt bättre verktyg än det som fanns innan. Mycket nöjd med hur det ser ut och fungerar.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail