Är den här datorn duglig för WoW?

Permalänk
Medlem

Är den här datorn duglig för WoW?

Hej! Här kommer Noobernas noobfråga; Är den här dator lämplig för att spela WOW med de högsta inställningarna?
https://www.komplett.se/product/11115/datorer/komplett-pc/kom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnomvid:

Hej! Här kommer Noobernas noobfråga; Är den här dator lämplig för att spela WOW med de högsta inställningarna?
https://www.komplett.se/product/11115/datorer/komplett-pc/kom...

Sitter själv på en 8700K med ett 1080TI@4k och den klarar inte allt på max.

Sansar du dig lite dock så kommer kompletts variant att fungera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Sitter själv på en 8700K med ett 1080TI@4k och den klarar inte allt på max.

Sansar du dig lite dock så kommer kompletts variant att fungera bra.

Ok, så vad behöver jag ändra för att kunna köra med max?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnomvid:

Ok, så vad behöver jag ändra för att kunna köra med max?

Öhh... Va? Nissen säger precis att han har en 8700k och 1080ti och drar inte allt på max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Öhh... Va? Nissen säger precis att han har en 8700k och 1080ti och drar inte allt på max.

Jaha...ok..jag förstår nog inte då. Jag tolkade som att hans dator hade liknande specs och inte kunde dra wow på Max, så då undrade jag vad jag behöver för att kunna det. Ursäkta min inkompetens, jag är tämligen värdelös på sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Öhh... Va? Nissen säger precis att han har en 8700k och 1080ti och drar inte allt på max.

Vilket inte kan stämma eftersom min 4770k + 780ti maxar på 144hz med vSync..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Vilket inte kan stämma eftersom min 4770k + 780ti maxar på 144hz med vSync..

Innebär detta att min borde klara det också? Ber om ursäkt, jag är helt ovetandes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnomvid:

Ok, så vad behöver jag ändra för att kunna köra med max?

Alltså WoW (som ju är ett MMO) är extremt varierande i hur tungt det är att driva.
Sitter du på en vanlig HD skärm och plockar blommor i den gamla världen så är det väldigt lättdrivet.
Men sitter du på en 4k skärm och försöker döda en worldboss med 3 raider där så kommer inget system att klara och hålla FPS'en uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Alltså WoW (som ju är ett MMO) är extremt varierande i hur tungt det är att driva.
Sitter du på en vanlig HD skärm och plockar blommor i den gamla världen så är det väldigt lättdrivet.
Men sitter du på en 4k skärm och försöker döda en worldboss med 3 raider där så kommer inget system att klara och hålla FPS'en uppe.

Ja okay, då förstår jag betydligt bättre vad du menar. Tack så mycket för förlaringen, då vet jag vad jag ska vänta mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Vilket inte kan stämma eftersom min 4770k + 780ti maxar på 144hz med vSync..

Inte en chans att du fixar 144 FPS med ett 780TI (och max på allt) under en tyngre bossfight
Inte ens i 640*480, för CPU'n maxas istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Inte en chans att du fixar 144 FPS med ett 780TI (och max på allt) under en tyngre bossfight
Inte ens i 640*480, för CPU'n maxas istället.

Spelar iofs ej Legion, men jag har har Fraps material från Highmaul Mythic ja körde i WoD där man ser FPSn ingame stabilt ligga på 143-144. Har svårt o tro att senaste expansionen gjort det så mkt tyngre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Inte en chans att du fixar 144 FPS med ett 780TI (och max på allt) under en tyngre bossfight
Inte ens i 640*480, för CPU'n maxas istället.

Jag fixar inte 144fps med mitt 980ti på max, inte ens 110fps i en raid överlag om man kör mer optimala inställningnar för 1080p (sänka shadows, dra ned lite på effekter osv.) utan det vanligare är nog runt 80-90fps med det jag brukade lira på (2-3 månader sedan nu).

Springer jag runt och kollar på alla fina djuren i skogen har jag allt mellan 110-210fps dock. Men verkligen inte under raider eller andra stora folksamlingar.

Till TS: Istället för att sikta på absolut max, nöjd dig med en max/high/medium blandning. Vissa saker drar onödigt mycket för nästan ingen skillnad.

Rekommenderar som vanligt, denna sida: http://www.logicalincrements.com/games/wow

Som har bra siffror och förklaringar, som bilder och demonstrerar skillnader mellan inställningarna. Där man ibland ser knappt något skillnad alls, men prestanda hoppet mellan high och medium på dessa inställningar kan vara väldigt stora.

Du kan hoppa direkt ned till deras "Optimized" bild om du vill. Där den grafiska skillnaden är minimal men det är en skillnad på 90fps eller 30fps.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Jag fixar inte 144fps med mitt 980ti på max, inte ens 110fps i en raid överlag om man kör mer optimala inställningnar för 1080p (sänka shadows, dra ned lite på effekter osv.) utan det vanligare är nog runt 80-90fps med det jag brukade lira på (2-3 månader sedan nu).

Springer jag runt och kollar på alla fina djuren i skogen har jag allt mellan 110-210fps dock. Men verkligen inte under raider eller andra stora folksamlingar.

Till TS: Istället för att sikta på absolut max, nöjd dig med en max/high/medium blandning. Vissa saker drar onödigt mycket för nästan ingen skillnad.

Rekommenderar som vanligt, denna sida: http://www.logicalincrements.com/games/wow

Som har bra siffror och förklaringar, som bilder och demonstrerar skillnader mellan inställningarna. Där man ibland ser knappt något skillnad alls, men prestanda hoppet mellan high och medium på dessa inställningar kan vara väldigt stora.

Du kan hoppa direkt ned till deras "Optimized" bild om du vill. Där den grafiska skillnaden är minimal men det är en skillnad på 90fps eller 30fps.

Mycket hjälpsamt! Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Svensk tiger hade ju en 8700k a ca 4000 kr och 1080ti a ca 8000 kr, och ändå är det inte 100%.
Kolla lite på vad din processor och grafikkort kostar på den dator du länkade från komplett.

Googlade lite snabbt på processorn från komplett, ca 750-900 kr kostar den.
Och ditt grafikkort kostar 1350 kr. så du får väl gissa skillnaden mellan datorerna.

Edit:visserligen kör ju svensk tiger 4K, vet inte vad du kör.
Såvida jag inte missade nåt.

Permalänk
Medlem

ett tips är att sätta ner view distance och environment detail till 7 och lämna resten på 10. gör oerhört mycket för prestandan samtidigt som utseendet knappt påverkas (om man inte står och tittar ut från ett berg då). min dator orkar inte med full 10 vid 1440p, och det är inte grafikkortet som har svårt. med de inställningarna på 7 går gpu load och fps upp avsevärt.

en annan viktig sak med wow är att köpa rätt saker. wow är väldigt cpu-tungt, men det betyder inte att du kan lösa problemet genom att kasta fler kärnor (och därmed pengar) på det, utan det du vill ha är minst 2c/4t som är så snabba som möjligt. egentligen bör du ha 4c/4t, datorn får snabbt svårt med två kärnor om du använder den på normalt sätt med webbläsare, musik osv istället för att börja stänga saker innan du ska spela.

i betan för legion testade jag hur spelet skalade med kärnor genom att stänga av kärnor och HT på min 6700k för att skapa 2c/2t, 2c/4t, 4c/4t och 4c/8t. jag testade med endast spelet öppnat och då var 4c/4t och 4c/8t exakt lika, 2c/4t var lite efter och 2c/2c lite efter till. sedan testade jag ett mer realistiskt vardagsscenario med musik, ett antal flikar i en webbläsare och lite sådant. då fick 2c/2t väldigt svårt och 2c/4t började få lite problem. 4c/4t och 4c/8t tappade lite men inte så mycket, och 4c/8t presterade fortfarande likadant som 4c/4t.

jag testade även minneshastighet på z170 skylake och fann att spelet skalade extremt bra med minneshastighet. jag kan inte kolla om samma stämmer på z370 coffee lake men det är mycket möjligt.

min rekommendation är att köpa så snabbt minne du kan och en upplåst intel-processor som du överklockar med ett någorlunda moderkort och vettig kylning. den billigaste processorn för maximal prestanda i wow är nog i3 8350k. du kan lika gärna köpa i5 8600k och i7 8700k men de lär prestera exakt likadant som 8350k, varken bättre eller sämre. notera att det är just world of warcraft jag pratar om just nu och inget annat. generellt skulle jag hellre rekommendera i5 8400 än 8350k men för just world of warcraft kommer kärnorna inte hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Vilket inte kan stämma eftersom min 4770k + 780ti maxar på 144hz med vSync..

Har du klättrat längst in i Kobold-grottan i Goldshire då eller?
Min 4790k I 4.6GHz samt dåvarande 980ti I 1.55GHz låg på runt 60-70 fps i garrison i Draenor. Till exempel. Allt handlar om att kompromissa, som ovan påstås, med inställningarna som tillför lite/obefintligt med synligt intryck kontra hur mycket det lastar datorn i övrigt.

Permalänk
Medlem

Kör med datorn i signaturen 7/10 grafikinställningar, med 10/10 view distance och 8x MSAA i 1440p 60 fps, min fps är stabil på 60 med undantag av riktigt extrema bossfighter eller smockfyllda städer där de kan droppa ner mot 40.

Maxar jag spelet i 5k upplösning med ALLT på max får jag väl 60 fps inuti byggnader och runt 20-5 fps ute i världen.

Vad menar du med maxa? kör du 4k skärm? 8k skärm? 1080p? 1440p? 720p? 60hz? 75hz? 100hz? 120hz? 144hz? 240hz? 480hz?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ingen dator klarar WoW på max inställningar för grafikmotorn är uråldrig. Om man ställer ner dom värsta sakerna (shadows, osv) till low eller medium och resolution scaling till 100% så håller jag runt 140 FPS i 1440p.

Om du t.ex. använder Geforce Experience inställningarna så använder den helt vansinniga saker som 180% resolution scaling t.ex. som kräver väldigt mycket och ger väldigt lite ögongodis tillbaka.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Kör med datorn i signaturen 7/10 grafikinställningar, med 10/10 view distance och 8x MSAA i 1440p 60 fps, min fps är stabil på 60 med undantag av riktigt extrema bossfighter eller smockfyllda städer där de kan droppa ner mot 40.

Maxar jag spelet i 5k upplösning med ALLT på max får jag väl 60 fps inuti byggnader och runt 20-5 fps ute i världen.

Vad menar du med maxa? kör du 4k skärm? 8k skärm? 1080p? 1440p? 720p? 60hz? 75hz? 100hz? 120hz? 144hz? 240hz? 480hz?

Aldrig ens tänkt på skärmens påverkan. Det är en 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnomvid:

Aldrig ens tänkt på skärmens påverkan. Det är en 1080p.

Den datorn är iallafall riktigt sunkig, har du nån som kan sätta ihop datorn åt dig är denna ganska mycket bättre.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11002069/

windows 10 licens kostar runt 50-200kr på kinguin, g2a, amazon, ebay e.tc.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.