CD Projekt Red: "Vi lämnar girighet åt andra"

Permalänk
Inaktiv

Witcher 3 ett överhypat skitspel med skitdålig NPC pathfinding och AI.

Permalänk
Medlem

Först och främst undrar jag om du verkligen läst igenom det du länkat till?

Vad jag ser efter ha läst en del av länkarna, är att kostnaden för att utveckla spelen har gått upp, men inget om server kostnader och annat underhållsarbete skulle ha skenat iväg kostnadsmässigt.
Trodde det var det vi diskuterade och inte att en del spelutvecklare väljer att utöka sina budgetar för varje nytt spel dom skapar. Men detta gäller bara blockbusters, för övriga marknaden, har spelutvecklingskostnaden gått ner aka indie.

Om man läser din länk från Forbes så hittar man följande:
"The two things that drive this evolution are content cost and marketing money."
"Modern graphics are super demanding and labor intensive."

Det verkar alltså vara följande som fått kostnaderna att stiga och det är utveckla grafiken / animationerna (krävs fler personer idag för att modellerna är mer avancerade) och att idag väljer dom stora utgivarna att lägga mer pengar på marknadsföringen, alltså inte mycket att göra med hur mycket det kostar att ha servrar, eller att underhålla själva spelet.

DLC och microtransaktioner är bara ett sätt för utvecklarna/utgivarna att försöka mjölka ut ytterligare pengar från spelet, med content som egentligen borde ha ingått i själva grundspelet från första början.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Först och främst undrar jag om du verkligen läst igenom det du länkat till?

Vad jag ser efter ha läst en del av länkarna, är att kostnaden för att utveckla spelen har gått upp, men inget om server kostnader och annat underhållsarbete skulle ha skenat iväg kostnadsmässigt.
Trodde det var det vi diskuterade och inte att en del spelutvecklare väljer att utöka sina budgetar för varje nytt spel dom skapar. Men detta gäller bara blockbusters, för övriga marknaden, har spelutvecklingskostnaden gått ner aka indie.

Om man läser din länk från Forbes så hittar man följande:
"The two things that drive this evolution are content cost and marketing money."
"Modern graphics are super demanding and labor intensive."

Det verkar alltså vara följande som fått kostnaderna att stiga och det är utveckla grafiken / animationerna (krävs fler personer idag för att modellerna är mer avancerade) och att idag väljer dom stora utgivarna att lägga mer pengar på marknadsföringen, alltså inte mycket att göra med hur mycket det kostar att ha servrar, eller att underhålla själva spelet.

DLC och microtransaktioner är bara ett sätt för utvecklarna/utgivarna att försöka mjölka ut ytterligare pengar från spelet, med content som egentligen borde ha ingått i själva grundspelet från första början.

Ja, och det var främst AAA spel och inte server kostnader vi talade om från början. Man kan lugnt anta att det kostar mer att ha några miljoner spelare i Battlefront än att ha folk hosta egna servrar i Quake. Att det för mindre studios och privatpersoner blivit billigare är ju en självklarthet då verktygen blvit billigare och enklare att använda. Oftast har inte icke AAA spel mycket mikrotransanktioner utan mer "klassiska" expansioner om man inte talar om F2P då men det är ju helt annan femma.

Jag gillar inte mikrotransanktioner och dlc (om det nu inte rör sig om en expansion som t ex Blood & Wine) men vill samidigt inte betala 1000kr för ett spel. Då passar det mig bra att jag kan betala 500kr och få 3/4 av spelet och låta de som vill punga ut för nya skins och skit om de nu känner att det är värt det.

Trots dlc så räcker det ju inte alltid till. Dead Space 2 sålde "bara" 4 miljoner och nu är studion nedstängd t ex: https://www.fz.se/nyhet/274670-dead-space-2-salde-4-miljoner-...

Jag fruktar om hur det kommer se ut om 10-20 år när generation gratis har växt upp. Allting kommer vara "gratis" där man sedan kommer få betala på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem

@Baxtex:
Finns ett väldigt lätt sätt att kontra stora serverkostnader, dedikerade communitydrivna servrar. Som i gamla goda tiden.
Men det kommer vi inte se röken av, games as a service ideologin som adapterats betyder att det inte kommer finnas i framtiden. Även fast det är vad som höll och fortfarande håller folk investerade i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja, och det var främst AAA spel och inte server kostnader vi talade om från början. Man kan lugnt anta att det kostar mer att ha några miljoner spelare i Battlefront än att ha folk hosta egna servrar i Quake. Att det för mindre studios och privatpersoner blivit billigare är ju en självklarthet då verktygen blvit billigare och enklare att använda. Oftast har inte icke AAA spel mycket mikrotransanktioner utan mer "klassiska" expansioner om man inte talar om F2P då men det är ju helt annan femma.

Jag gillar inte mikrotransanktioner och dlc (om det nu inte rör sig om en expansion som t ex Blood & Wine) men vill samidigt inte betala 1000kr för ett spel. Då passar det mig bra att jag kan betala 500kr och få 3/4 av spelet och låta de som vill punga ut för nya skins och skit om de nu känner att det är värt det.

Trots dlc så räcker det ju inte alltid till. Dead Space 2 sålde "bara" 4 miljoner och nu är studion nedstängd t ex: https://www.fz.se/nyhet/274670-dead-space-2-salde-4-miljoner-...

Jag fruktar om hur det kommer se ut om 10-20 år när generation gratis har växt upp. Allting kommer vara "gratis" där man sedan kommer få betala på ett eller annat sätt.

Jag fattade det som att vi diskuterade server-kostnader och hålla spelet uppdaterat från buggar och sånt. Sen att utvecklarna väljer att göra spelen gigantiska nu för tiden så att kostnaderna skenar och lägga mer pengar på marknadsföring får ju stå för dom, vi vet ju redan att det går att utveckla bra spel för en bråkdel av vad jättarna spenderar.

Bra att vi iallafall delar åsikt om hur DLC bör se ut, en expansion är helt okej enlig mig också, min inte t ex season pass som i många EA-spel eller som i Destiny 2, att nästa Expansion släpps en månad efter PC-releasen..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Multiplayer i AAA-titlar har aldrig gjort mig något annat än besviken. De mest påkostade spelen ser jag mest som single-player i bästa fall, och ett jävligt dåligt mish-mash av single- och multiplayer i de flesta fallen. Nu har det gått så pass lång och jag har hunnit bli så pass gammal att jag inte längre bryr mig om multiplayer.

Det beror naturligtvis på vilken typ av spel man gillar också. Personligen tycker jag FPS känns tråkigt, tröttnade för många år sedan. RPG i multiplayer... mjae. Körde TES-betan, blev precis så besviken som jag hade väntat mig.

Gällande kostnaderna för att driva multiplayer handlar det väl mer om att vidareutveckla spelen, för att innehållet blir tråkigt för snabbt. Om spelet bygger på en enklare princip i grund och botten blir det också mycket billigare underhåll. Finns ju många goda exempel på det, inte minst ett från vårt eget avlånga land.

Permalänk
Medlem

Ride the wave... Ride the wave.

Tar detta med en nypa salt. SP spel går utmärkt att driva utan DLC och MT.. om man nu inte heter Ubisoft dvs.

Skrivet av Startrance:

Har inget emot dlc,s, microtransactions, m.m så länge dom görs på rätt sätt. Och ett trippel A spel med multiplayer måste ha någon form av inkomst utöver baspriset så blir spännande och se vad CD Project Red hittar på, vid den fronten.

Det dom gjorde med The Witcher 3 att dom gav DLC,s gratis och sålde 2 stora expansioner är helt rätt väg att gå då det kommer till single player. Däremot nu när dom ska implementera multiplayer i Cyberpunk så blir det väldigt intressant att se vad dom har för betalningsmodell för att täcka kostnaderna för servrar m.m.

Det finns ett rätt sätt och ett dåligt sätt att introducera DLC och Microtransaktioner. Blizzard gjorde det rätt och EA har gjort det helt åt helvete fel.

EA och deras DLC tenderar att splittra communityn. DLCs får gärna säljas för mig men då ska det inte vara någon som splittrar hela communitys så som man gjorde i BF4 t.ex. Transaktioner ska bara vara cosmetics.

Skrivet av anon127948:

Bästa är helt enkelt prenumeration för att komma åt multiplayer servrar (om de verkligen kostar så mycket) som vanliga MMOs brukade ha innan hela "free-to-play" idiotin startade. Dra 2-3 € per månad eller vad det nu kostar att driva det hela + en del profit. Då är alla spelare lika och det blir en tävling mellan de i stället för gamla vanliga valar som skiter på alla andra.

Och whips så har EA tappat 80% av sin spelarbas.

Skrivet av muSashi:

Varför måste dom det? Trippel A titlar har lanserats förr utan behovet av någon extra inkomst. Tycker det här med DLC och microtransactions har gått överstyr och hoppas vi konsumenter visar utvecklarna vilken väg dom ska gå.
Bästa är att inte köpa spelet som har ovan affärsmodell.

Men då har studios inte varit i närheten så stora som de var idag och patchar (till SP spel framförallt) var knappt existerande. Vill man ha ökat stöd för spel så måste separata inkomster införas eftersom lön ska betalas. Bara för att det gick förr betyder inte att det gör det nu.

Skrivet av muSashi:

Någon källa på det du säger? Att server kostnader och annat för spelutvecklarna har ökat "exponentiellt"? Om det är sant, så är det en nyhet som jag iallafall missat!

Konjunkturer samt växande spelstudios och mer avancerade spel kallas det för. Vilket i sig är något ganska självklart.

Skrivet av str8forthakill:

@Baxtex:
Finns ett väldigt lätt sätt att kontra stora serverkostnader, dedikerade communitydrivna servrar. Som i gamla goda tiden.
Men det kommer vi inte se röken av, games as a service ideologin som adapterats betyder att det inte kommer finnas i framtiden. Även fast det är vad som höll och fortfarande håller folk investerade i spel.

Någon måste fortfarande driva patchar och kanske uppdatera antifusk.. tom. koda lobbies. Bara för att man "outsource" serverdelen så betyder det inte att en enorm summa krävs.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Witcher 3 ett överhypat skitspel

Det är din åsikt, men rent objektivt så har du fel.
Ett skitspel brukar inte få så mycket beröm eller så många priser/GotY-nomineringar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Läste någonstans att det var tack vare konsollerna som studion överlevde, för många pirater på pc tyvärr. Kan ha helt fel dock, har ingen källa.

Enligt steamspy, som givet inte är en 100% pålitlig källa, men som i alla fall är en källa, så har witcher-spelen tillsammans sålt över 12 miljoner kopior enbart på steam, och eftersom CDPR är sin egen utgivare tar de i princip hela förtjänsten förutom valves 30%. Att en studio med sådana försäljningssiffror inte skulle överleva pga pirater köper inte jag.

Inget emot att det ska släppas spel på konsoller, tycker företag ska få försöka tjäna så mycket pengar de kan, men att göra sådana här uttalanden som CDPR gör känns väldigt hycklande i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det är din åsikt, men rent objektivt så har du fel.
Ett skitspel brukar inte få så mycket beröm eller så många priser/GotY-nomineringar.

Att en goty-nominering skulle vara en objektiv bedömning är objektivt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Att en goty-nominering skulle vara en objektiv bedömning är objektivt fel.

..."En"?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det är din åsikt, men rent objektivt så har du fel.
Ett skitspel brukar inte få så mycket beröm eller så många priser/GotY-nomineringar.

Nej. Objektivt så är det en smaksak. Att du anser att han har fel är rent subjektivt eftersom det är en åsikt. Precis som min åsikt att Witcher 3 är ett riktigt bra spel. Hela spelserien är bra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Helt rätt