4k-skärm för video-/bildredigering 27"-32"

Permalänk
Medlem

4k-skärm för video-/bildredigering 27"-32"

Jag har nyss beställt hem delar till en ny dator för att redigera främst 4k-video. (i7-8700k, MSI GTX 1080 Gaming X, 32gb Ram)

Skärmen kommer främst användas i Adobe Premiere Pro och Lightroom, men även för att kolla film och eventuellt spela någon gång ibland. En optimal skärm är 4k IPS, 100% sRGB, G-sync, 60 hz, under 5ms. Jag hittade Asus ROG Swift PG27AQ som ett bra alternativ men den är tyvärr för dyr för mig i nuläget.

Jag kommer inte jobba professionellt med skärmen då det inte främst är filmning och bildkvalitén som är det absolut viktigaste, utan vad som kommer fastna på film. Så därav har jag dragit ner mina kriterier för standard på skärm för att priset inte ska dra iväg alltför mycket

Mina krav är därför istället:
-4k IPS
-Nära 100 sRGB
då det är den enda färgrymd jag kommer använda mig av.

Så fort man väljer IPS så drar priset så klart iväg och den skärmen jag istället kollar på är Benq BL2711U. Den har jag hittat för 5500kr vilket fortfarande är lite för dyrt men som jag ändå eventuellt skulle kunna tänka mig att betala.

Tycker detta med skärmar är en djungel, även om du går för high-end så verkar folk har problem med döda pixlar, back-light bleed etc.

Så nu behöver jag hjälp med skärmar för en rimlig peng som uppfyller mina kriterier. Tips mottages tacksamt!

Permalänk
Bildexpert 📺

@bjork11: Du kan behöva förändra dina krav eller din budget om du ska få med allt på önskelistan. Särskilt G-Sync låser dig till ett endast ett fåtal modeller med tanke på alla andra krav.

Annars är det lite chansning överlag när man går på den här prisklassen. Samtidigt verkar du inte ställa skyhöga krav heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@bjork11: Du kan behöva förändra dina krav eller din budget om du ska få med allt på önskelistan. Särskilt G-Sync låser dig till ett endast ett fåtal modeller med tanke på alla andra krav.

Annars är det lite chansning överlag när man går på den här prisklassen. Samtidigt verkar du inte ställa skyhöga krav heller.

Givetvis hade jag föredragit att få bästa möjliga skärm med alla krav uppfyllda, men det har jag inte budget till så därav fetade jag mina egentliga krav: 4k IPS med nära 100% sRGB

Jag vill helt enkelt hitta den bästa IPS-skärmen man får för pengarna, när man håller sig till de lägre prisklasserna.

Permalänk
Bildexpert 📺

@bjork11: Lusläs så många tester du kan finna innan du slår till. Det är väl mitt tips. Specar säger så väldigt lite om hur produkterna fungerar i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@bjork11: Lusläs så många tester du kan finna innan du slår till. Det är väl mitt tips. Specar säger så väldigt lite om hur produkterna fungerar i praktiken.

Yes, är främst från recensioner jag letar tips på skärmar.

Problemet var att navigera fram till vilka skärmar som kunde tänkas pass mig och nu har jag åtminstone ett par alternativ. Nu är det nog mer priserna på BF som avgör vilken skärm det blir. Om någon har en skärm som de vet är bra och jag har missat är det bara att tipsa så ska jag kolla på den, men annars står det nog mellan följande:

-Benq BL2711U 27" ~5400kr. Står i nuläget som förstahandsval.

-LG 27UD58-B 27" ~4400kr

-Dell UltraSharp U2718Qv 27" ~7000kr

-Benq PD3200U 32" ~8100kr

-Asus ROG Swift PG27AQ 27" ~8900kr

Permalänk

Jag har en HP Envy 27s och är ganska nöjd. Ljusstyrkan är inte helt jämn i kanterna, vilket bara syns när bilden visar en mörk och jämn färg i kanten. "Blödning" tror jag det kallas. Tror inte att det är värre än på andra skärmar. Jag har inte testat att koppla den till en monitorarm, men det kan behövas för foten är ej höj/sänkbar.

EDIT: fördelar är att den har smal ram, min sambo tycker den är ganska oful för att va en skärm och den lever upp till kraven du ställer.

Permalänk
Bildexpert 📺

@bjork11: Omöjligt att säg något utan att ha sett dem i praktiken. Skulle mer än gärna klona mig själv så att vi kan få in mer tester av den här typen av allround och icke-gaming-skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chicketiwowow:

Jag har en HP Envy 27s och är ganska nöjd. Ljusstyrkan är inte helt jämn i kanterna, vilket bara syns när bilden visar en mörk och jämn färg i kanten. "Blödning" tror jag det kallas. Tror inte att det är värre än på andra skärmar. Jag har inte testat att koppla den till en monitorarm, men det kan behövas för foten är ej höj/sänkbar.

EDIT: fördelar är att den har smal ram, min sambo tycker den är ganska oful för att va en skärm och den lever upp till kraven du ställer.

På pappret så verkar fortfarande den skärmen som jag lutar åt att köpa vara bättre (Benq BL2711U). Ett plus är att den dessutom har inbyggda högtalare. Sen är foten betydligt bättre, stabilare och justerbar. HP:n är mycket snyggare, men det är inget jag lägger någon vikt vid.

Här är någon som föredrar HP:n före BenQ:n alla dar i veckan. Reviews verkar peka åt att BenQ:n är bättre dock. Trodde inte det här med skärmköp skulle bli så komplicerat som det blivit..
https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/5mvxaf/got_an_hp_e...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@bjork11: Omöjligt att säg något utan att ha sett dem i praktiken. Skulle mer än gärna klona mig själv så att vi kan få in mer tester av den här typen av allround och icke-gaming-skärmar.

Jag hade mer än gärna sett att du klonade dig till på fredag och gav mig en review på alla skärmar så jag vet vilket bästa valet är!
Sitter du själv på en mer high-end skärm eller vad använder du dig av?

Permalänk
Avstängd

Jag skulle välja antingen
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3758580
Eller https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3417399 om du inte har något emot storleken på den. Har fått ganska fina betyg och omdömen. Här är en av dom:
http://hexus.net/tech/reviews/monitors/90008-iiyama-prolite-x...

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Bildexpert 📺

@bjork11: Poängen med en High-endskärm, likt exempelvis Eizos 4K ColorEdge och liknande är att man betalar för att veta vad man får. Det man kan konstatera med de billigare är att det inte alls är lika bra. Men frågan hur mycket sämre är de (lite sämre, mycket, totalt uselt)? kräver ju en testning och kontroll som potentiellt sparade pengar på prisskillnaden inte täcker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@bjork11: Poängen med en High-endskärm, likt exempelvis Eizos 4K ColorEdge och liknande är att man betalar för att veta vad man får. Det man kan konstatera med de billigare är att det inte alls är lika bra. Men frågan hur mycket sämre är de (lite sämre, mycket, totalt uselt)? kräver ju en testning och kontroll som potentiellt sparade pengar på prisskillnaden inte täcker upp.

Självklart är det så, men så petig är jag inte och har inte råd med det ändå!

Eftersom att inga 4k-skärmar utom gaming-varianterna var nedsatte på BF så lutade det åt att jag köpte den billigaste, LG 27UD58-B. Nu ser jag dock att Lenovo i Norge kör Cyber Monday och då kan jag få Thinkvision P27 för 5100kr och X1 för 5900kr. Hittar dock inte om det är någon skillnad på skärmarna i sig, eller om det bara är utformningen som skiljer sig åt(storlek, stöd, webcam etc) Dessutom finns det iprincip inga reviews på P27 varianten. Lite märkligt att nästan ingen har gjort en review.

Permalänk
Bildexpert 📺

@bjork11: Det finns så många skärmar i den kategorin och det hinns aldrig med att göra ett grundligt test. Det är också en kategori skärmar där tillverkarna inte är så intresserade av se sina produkter testade eftersom de vet att det inte är det bästa de har gjort.

Därför blir situationen att du har ett lågt pris men inte riktigt vet vad du får. Specar säger ingenting om den faktiska kvaliteten och med datorskärmar kan också den nyare produkten faktiskt vara sämre än föregångaren. Man vet aldrig innan man jämfört. Så det är ingen enkel sits med tajt budget och höga krav.

Jag *tror* och *hoppas* att det i alla fall är ganska ovanligt med rötdåliga modeller där ute när vi talar om IPS-paneler och UHD/4K i alla fall. Ingen jag sett har varit usel om man säger så.