iMac 27" (late 2012) // värdering

Permalänk
Livsnjutare 😎

iMac 27" (late 2012) // värdering

Hej!

Jag funderar på att införskaffa en iMac 27" och en bekant har en till salu.
Se spec'sen här nedan.

https://everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i7-3....

Jag får även med trådlöst tangentbord, magic mouse och trackpad - alltså tre tillbehör.

Vad skulle ni värdera den till i det utförande den är i här ovan ?

Det som gör den lite speciell är i7'an och Nvidia -grafikkortet som är ganska ovanliga configs i dessa maskiner.

Jag har funderingar på att uppgradera maskinen med mer ram (16gb totalt), byta hdd'n mot en SSD (även om detta är krångligt) och sätta på VESA-fäste/ta bort foten.
Men även alla dessa saker kostar ju pengar, så frågan är ju som sagt dels vad maskinen är värd som den står nu - och även vad som är värt att lägga på den...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Vila i frid

Snart 6 år gammal dator med RH-garanti. Skulle själv möjligen använda den till icke-kritiskt labbande och ge max en tusing.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av hasenfrasen:

Snart 6 år gammal dator med RH-garanti. Skulle själv möjligen använda den till icke-kritiskt labbande och ge max en tusing.

"RH-garanti" ??

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Jag sålde en iMac 2011, 21'5", i7, 12gb ram, 250gb SSD, 1tb hdd för 4500kr utan några som helst problem i våras.

"Max en tusing" visar bara att hasenfrasen värderar andrahands Mac lite annorlunda än majoriteten.

Visst, jag skulle inte heller ge 4500kr för min gamla men folk gör ju det tydligen.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av mrgentleman2000:

Jag sålde en iMac 2011, 21'5", i7, 12gb ram, 250gb SSD, 1tb hdd för 4500kr utan några som helst problem i våras.

"Max en tusing" visar bara att hasenfrasen värderar andrahands Mac lite annorlunda än majoriteten.

Visst, jag skulle inte heller ge 4500kr för min gamla men folk gör ju det tydligen.

Nej den där kommentaren "max en tusing" ignorerade jag bara.
Jag vet att maskinen är värd en hel del, Apple's prylar har den effekten...

Ok, men då har jag ju lite bollplank i din 21,5" från 2011 där!, bra!
27'an är dock betydligt dyrare iom större högre upplösning och sådär, men frågan är vad.

Han tyckte runt 11k var ett rimligt pris, och vid första anblick jag var jag beredd att hålla med - men har jag börjat tänka lite, vad är en snart 6 år gammal maskin värd med lätt utdaterad hårdvara ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Nej den där kommentaren "max en tusing" ignorerade jag bara.
Jag vet att maskinen är värd en hel del, Apple's prylar har den effekten...

Ok, men då har jag ju lite bollplank i din 21,5" från 2011 där!, bra!
27'an är dock betydligt dyrare iom större högre upplösning och sådär, men frågan är vad.

Han tyckte runt 11k var ett rimligt pris, och vid första anblick jag var jag beredd att hålla med - men har jag börjat tänka lite, vad är en snart 6 år gammal maskin värd med lätt utdaterad hårdvara ?

11k är alldeles för mycket det kan jag säga direkt. Runt 5-6k skulle jag säga. Sätta in SSD är krångligt och riskabelt (gjort det själv, det var pilligt!).

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Nej den där kommentaren "max en tusing" ignorerade jag bara.
Jag vet att maskinen är värd en hel del, Apple's prylar har den effekten...

Ok, men då har jag ju lite bollplank i din 21,5" från 2011 där!, bra!
27'an är dock betydligt dyrare iom större högre upplösning och sådär, men frågan är vad.

Han tyckte runt 11k var ett rimligt pris, och vid första anblick jag var jag beredd att hålla med - men har jag börjat tänka lite, vad är en snart 6 år gammal maskin värd med lätt utdaterad hårdvara ?

11 000kr kanske är vad de går för, men det är inte rimligt enligt mig. Den är som du säger 6 år gammal. Man vet aldrig när komponenterna ex nätaggregatet och grafikkortet börjar ge sig.

Grafikkortet verkar även vara ganska slött jämfört med vanliga GTX 670.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

ca 6-7000kr på blocket. Lägg till pengar sedan för orginal trådlöst tangentbord, magic mouse samt eventuell trackpad. (Letar själv efter en late 2012 fast med toppversionen av grafikkort)

12tkr är överpris. Du får en begagnad 4k (eller är det 5k?) för ca 15tkr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

"RH-garanti" ??

Runt hörnet garanti

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Skrotnisse92:

ca 6-7000kr på blocket. Lägg till pengar sedan för orginal trådlöst tangentbord, magic mouse samt eventuell trackpad. (Letar själv efter en late 2012 fast med toppversionen av grafikkort)

12tkr är överpris. Du får en begagnad 4k (eller är det 5k?) för ca 15tkr.

Jag får även med trådlöst tangentbord, magic mouse och trackpad - alltså tre tillbehör. Men vad gör det på priset ? en tusing ?

Så runt 6-8k med andra ord ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av bulybasha:

Runt hörnet garanti

.. Ah.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag får även med trådlöst tangentbord, magic mouse och trackpad - alltså tre tillbehör. Men vad gör det på priset ? en tusing ?

Så runt 6-8k med andra ord ?

7-8k ja

Permalänk
Medlem

Via MM Flip4new tjänst så får du 5800:- utan tillbehören. Jag skulle köpa lite grejer på mm för ett tag sedan så jag sålde en macbook pro till dem via den tjänsten.

http://inbyte.mediamarkt.se/p/27695-apple-3-4-ghz-i7-27-0-ima...

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb