Smart TV kommunicerar med 40+ ip adresser. wtf...

Permalänk

Smart TV kommunicerar med 40+ ip adresser. wtf...

Mors. Har en Philips Smart TV som har ett par tre år på nacken. Jag har sällan använt den otroligt sega och o-smarta APP menyn på den här TVn men sen ett par månader är jag Netflix kund och det funkar över förväntan bra när man äntligen lyckats fjärrkontrolla sig in i Netfix appen.

Upptäckte härom dagen att oftast när jag accessar app menyn så spelas det upp en kort reklamfilm. Det är ett nytt beteende av TVn. Den reklamen man blir påtvingad låser dessutom appåtkomsten tills reklamen rullat klart. Verkar inte gå att stänga av. Helt oacceptablet enlig mig. Hatar reklam och det är inte en reklamfinansierad tv kanal ser på utan en meny med appar på min betalda TV. Där ska fan inte vara någon reklam, grrr. Googlar man lite så dyker detta upp http://www.smartclip.com/it/node/264

Blev nyfiken och kollade i min router vikla IP adresser TVn kommunicerar. Visade sig vara 42 unika ip adresser! Egentligen är det tre gånger så många anslutningar men samma IP kan prata med flera olika portar. Ska snacka med Philips om hur stänga av reklamen men går det inte så gissar jag det ligger en eller flera mediaservrar i listan som bara används för reklam och kan bannas i routern. Någon som har insikt i ämnet Smart TV/Reklam ?

IP som kommunicerar med min Philips Smart TV
Min routers block list kommer att bli längre gissar jag.

95.85.8.11 Digital Ocean, Inc.
93.184.221.12 MCI Communications Services, Inc. d/b/a Verizon Business
89.163.159.103 myLoc managed IT AG
85.114.159.118 myLoc managed IT AG
82.199.68.73 Telecitygroup International Limited
82.145.215.42 Opera Software
8.253.193.237 Level 3 Communications, Inc.
78.136.20.71 Rackspace Ltd.
77.238.185.35 Yahoo! UK Services Limited
64.233.162.156 Google Inc.
54.76.70.15 Amazon.com, Inc.
54.72.61.29 Amazon.com, Inc.
54.228.219.194 Amazon.com, Inc.
54.228.219.194 Amazon.com, Inc.
52.51.174.194 Amazon.com, Inc.
52.5.223.23 Amazon.com, Inc.
52.29.59.181 Amazon.com, Inc.
52.216.82.32 Amazon.com, Inc.
52.215.19.58 Amazon.com, Inc.
52.17.75.152 Amazon.com, Inc.
46.228.164.11 Turn Europe (UK) Ltd.
37.252.172.80 AppNexus, Inc
37.252.172.70 AppNexus, Inc
37.157.2.42 Adform A/S
35.156.185.151 Amazon.com, Inc.
34.240.32.32 Amazon.com, Inc.
216.52.1.12 Voxel Dot Net, Inc.
216.52.1.12 Voxel Dot Net, Inc.
209.10.42.166 Quality Technology Services Santa Clara, LLC
2.20.77.151 Akamai International B.V.
185.76.9.22 Datacamp Limited
185.33.223.209 AppNexus, Inc
185.29.133.52 MediaMath Inc
176.34.225.172 Amazon.com, Inc.
162.13.171.193 Rackspace Ltd.
159.8.202.187 SoftLayer Technologies Inc.
151.101.86.49 Fastly
151.101.85.108 Fastly
13.33.47.168 Amazon.com, Inc.
13.33.44.254 Amazon.com, Inc.
13.33.44.129 Amazon.com, Inc.
104.28.27.115 Cloudflare Inc AS

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bribed Ant: Här har vi en många anledningar till varför jag anser att Smart-TV är en dålig idé. Ingen valfrihet och påtvingade funktioner. Om man nu kan kalla påtvingad reklam för "funktion" ur konsumentens synvinkel.

Permalänk
Lego Master

Vad i helaste helvetets glödande jävla avgrund är det där för "feature"?!

Implicit och omgående tok-ban av alla Philips-produkter. FUCK ME vad det här gör mig ARG!
Du har alltså köpt en TV för riktiga pengar och installerat Netflix-appen som du också betalar för (varje månad) med riktiga pengar. Och ändå anser Philips att det är en bra idé att lägga in reklam mitt i detta?

THE INDIGNATION KNOWS NO BOUNDS!

Alltså, allvarligt. Har Philips några användarvillkor för att köpa TVn? Är detta ens okej ur konsumentsynpunkt? Jag skulle kontakta din lokala konsumentombudsman och undra hur i hela friden detta ens är lagligt.

Jag är helt allvarligt betydligt argare än jag borde vara, men detta är för fan inte okej.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Bribed Ant:

Tråkigt att fler går denna väg! Är redan känt att Samsung och LG gör detta, kanske för att sänka priserna mot konsument med förlustmarginaler för att sedan få igen de missade intäkterna?

http://www.rtings.com/tv/learn/ads-in-smart-tv

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@Bribed Ant:

Tråkigt att fler går denna väg! Är redan känt att Samsung och LG gör detta, kanske för att sänka priserna mot konsument med förlustmarginaler för att sedan få igen de missade intäkterna?

http://www.rtings.com/tv/learn/ads-in-smart-tv

Har både en LG smart TV och en Samsung smart TV och ingen av dem visar reklam som folk påstår.
Kanske kommer, vem vet? Får jag helt plötsligt reklam så åker apparaterna ut fortare än kvickt.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

@ImTheMeaN:

Nej inte märkt av det heller på min Samsung, men den blir pensionerad direkt om det kommer!
Har dock en vän vars LG visar reklam i menyn...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Vem behöver storebror när folk e villiga att betala för övervakning..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Koppla inte skiten till nätet då, kör en htpc så är problemet löst

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Vad i helaste helvetets glödande jävla avgrund är det där för "feature"?!

Implicit och omgående tok-ban av alla Philips-produkter. FUCK ME vad det här gör mig ARG!
Du har alltså köpt en TV för riktiga pengar och installerat Netflix-appen som du också betalar för (varje månad) med riktiga pengar. Och ändå anser Philips att det är en bra idé att lägga in reklam mitt i detta?

THE INDIGNATION KNOWS NO BOUNDS!

Alltså, allvarligt. Har Philips några användarvillkor för att köpa TVn? Är detta ens okej ur konsumentsynpunkt? Jag skulle kontakta din lokala konsumentombudsman och undra hur i hela friden detta ens är lagligt.

Jag är helt allvarligt betydligt argare än jag borde vara, men detta är för fan inte okej.

Du tycker jag överreagerar kanske
Men faktiskt, jag börjar lacka ur på att en den ena efter den andra mackapären i hemmet tas över och hanteras av någon/något annan än mig, brukaren. Frugans nya win10 lapptop får orderfrån Microsoft att uppdatera sig och låser sig i timmar, mina android grunkor vägrar höja volymen för att de tror sig vet bäst hur högt jag ska ha i lurarna, företaget Philips har plötsligt bestämt att jag SKA se reklam om jag vill komma åt en smart tv app. Allt sånt där skit är att stjäla tid, uppmärksamhet och fokus från mig personligen. Sen accepterar jag att de flesta tycker det bara är larvigt att bråka och låter grejerna bestämma.

Läst en del på webben nu om LG och Samsung apparater ang. påtvingad reklam och integritetskränkningar och min lilla fejd med Philips framstår som rätt obetydlig jämförelsevis.

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Koppla inte skiten till nätet då, kör en htpc så är problemet löst

Mera sladdar och fjärrisar, nä får inte för fruga.
Det tråkiga med "Smart" TV är att det är en riktigt bra idé men så jävla dåligt implementerat.
Av de 40 tal Philips burken har är det bara Netflix och Youtube appen som är något att ha. Resten är bara skit. Massor av okända utvecklare som vill ha access till din Facebook sida via login etc, massa sånt skräp. Ingen SVT app, ingen HBO eller annan seriös streamingtjänst.

Det hela borde naturligtvis fungera ungefär som Google play med operativsystem i TVn som kan hantera standardiserade appar. Jag skulle gärna betala en slant för appar i smart tv'n om jag behövde dem. Det känns som TV branschen har missat ett fantastiskt tillfälle till inkomster. En strategisk fuckup. Snart kommer väl Android apparaterna att ta över och Google snor åt sig hela smart tv marknaden också, gissar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vad i helaste helvetets glödande jävla avgrund är det där för "feature"?!

Implicit och omgående tok-ban av alla Philips-produkter. FUCK ME vad det här gör mig ARG!
Du har alltså köpt en TV för riktiga pengar och installerat Netflix-appen som du också betalar för (varje månad) med riktiga pengar. Och ändå anser Philips att det är en bra idé att lägga in reklam mitt i detta?

THE INDIGNATION KNOWS NO BOUNDS!

Alltså, allvarligt. Har Philips några användarvillkor för att köpa TVn? Är detta ens okej ur konsumentsynpunkt? Jag skulle kontakta din lokala konsumentombudsman och undra hur i hela friden detta ens är lagligt.

Jag är helt allvarligt betydligt argare än jag borde vara, men detta är för fan inte okej.

Tror inte det är unikt för Philips. De har förresten försökt bli av med sin TV-avdelning i åratal.

Skulle vara intressant att se den juridiska aspekten av det.

Skrivet av _niko_:

Koppla inte skiten till nätet då, kör en htpc så är problemet löst

Fast det är ju rätt najs att ha Netflix och liknande direkt i TVn. Jag menar, det är ju faktiskt TV

Skrivet av Bribed Ant:

Du tycker jag överreagerar kanske
Men faktiskt, jag börjar lacka ur på att en den ena efter den andra mackapären i hemmet tas över och hanteras av någon/något annan än mig, brukaren. Frugans nya win10 lapptop får orderfrån Microsoft att uppdatera sig och låser sig i timmar, mina android grunkor vägrar höja volymen för att de tror sig vet bäst hur högt jag ska ha i lurarna, företaget Philips har plötsligt bestämt att jag SKA se reklam om jag vill komma åt en smart tv app. Allt sånt där skit är att stjäla tid, uppmärksamhet och fokus från mig personligen. Sen accepterar jag att de flesta tycker det bara är larvigt att bråka och låter grejerna bestämma.

Läst en del på webben nu om LG och Samsung apparater ang. påtvingad reklam och integritetskränkningar och min lilla fejd med Philips framstår som rätt obetydlig jämförelsevis.

Det är det som är poängen med "Internet of things", bara ett buzzword för "böj dig fram och ta emot" som företagen pratat så varmt om i drygt ett decennium.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Tror inte det är unikt för Philips. De har förresten försökt bli av med sin TV-avdelning i åratal.

Philips säljer inga TVs, varumärket är övertaget av TP Vision som är ett dotterbolag till TPV som redan tillverkade Philips TVs innan TP Vision bildades 2011 (först ägde Philips en minoritetsandel, men den är såld sedan 3 år tillbaka) och som sedan länge tillverkat och sålt Philips monitorer/datorskärmar (sedan 2005), de har också monitorer under varumärket AOC. Alltså ett företag baserat i Hongkong utan egen paneltillverkning, men tillverkning/hopsättning av TV-apparater i flera delar av världen, bland annat i Polen för våran marknad. Philips sålde sin andel i LG.Philips LCD redan 2007, någon gång då gick också verksamheten som producerade deras CRT-komponenter i konkurs. Philips drog sig ur marknaden genom att inte investera i den under årtionden. Inget varumärke i västvärlden som tillverkade CRT-TVs "in-house" en gång i tiden gick över till att tillverka LCD-paneler i egen regi, Philips var en av de som inte valde att satsa.

Idag har i princip inte ens de japanska varumärkena panel-tillverkning eller har helt dragit sig ur branschen. Sony är på väg att gå samma väg, de tillverkade mindre LCD-paneler i egen regi fram till 2011 då Japan Display bildades med stöd av Japanska staten och ägde tidigare en andel i en Samsunganläggning för stora paneler, de tillverkade i princip alla högpresterande CRT-skärmar och TVs under en lång period men klarade inte heller övergången riktigt. Nu har de inget att stå på. Tidigare investerade exempelvis Toshiba och Hitachi massor i LCD-tillverkning i Japan, men de har dragits sig ur både det och hela TV-marknaden, Panasonic har väl slutat tillverka paneler till TVs också. Philips har exempelvis varit med och uppfunnit CD, DVD och BD, men utvecklar inte längre deras egna mediaspelare och är i princip borta från den marknaden, bortsett från att enheter från Funai bär varumärket, även om Funai tillverkar UHD-BD-spelare säljs ingen sådan i Sverige under Philips varumärke så vitt jag vet. När det gäller TVs så är Korea de enda som satsat, de har paneltillverkning och annan utveckling och har investerat i det och klarar sig därför att hålla sig framför Taiwan och Kina som också har paneltillverkning. Investerar man inget så har man i slutändan inget att komma med.

Samma visa som för alla andra, industrikoncernen Philips är i princip borta. Deras gamla halvledar-del lever vidare i NXP däremot. Det Philips gör idag är exempelvis belysning och medicinsk specialutrustning. Det de säljer till konsumenter idag är typ deras rakapparater och en del hushållsmaskiner, och de bör inte övervaka dig.

Jag skulle för den delen tro att bara Netflixs egna app själv ansvarar för att prata med några dussintals IP-adresser.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Bribed Ant:

Du tycker jag överreagerar kanske

What? Nej, jag menar allvar. Jag blev ärligt förbannad, det var inte ironiskt menat. Det är en jävla skitutveckling där man som privatperson inte är konsument och slutkund längre, utan en produkt i ledet.

" Äga något, på riktigt? Glöm det. Du får använda det, på VÅRA villkor."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bribed Ant:

Mera sladdar och fjärrisar, nä får inte för fruga.

En billig Chromecast går väl direkt till HDMI-porten och kan sitta på baksidan av TV:n. Inte mycket till sladdar eller fjärrkontroller där.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om samsung smart tv's har samma problem??.. jag har 1 men verkar inte se mycket reklam :). Vad händer om du blockerar dom ip-adresserna?? försvinner din reklam då?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Philips säljer inga TVs, varumärket är övertaget av TP Vision...

Massa info jag inte hade koll på, tackar.
I Philip TVn fanns det ett par datainsamlingspolicys jag kunde bocka ur och alltså säga nej till. Det var från PT Vision och nåt gäng som heter Samba. Varför PT Vision (själva hårdvaran?) vill samla in data om när och hur jag kollar på tv vetetusan men Samba verkar vara de som vill veta mest om mig och skicka ut reklam. Om de fick spana på mina tittarvanor skulle de se till att jag inte fick se samma reklam hela tiden, Wow...tacksåmycket!

Skrivet av Petterk:

Jag skulle för den delen tro att bara Netflixs egna app själv ansvarar för att prata med några dussintals IP-adresser.

Säker, de har väl en hel flotta servrar som ska skicka medaifiler. Det jag gjorde när jag listade de IPs som kommunicerade med TVn var att bara slå på TVn och gå in i app funktionen, körde ingen app eller annat. Gissa det är de installerade apparna som "ropar hem". Finns t.ex en (kass) webbläsare bland apparna och det fanns en uppkoppling till Opera Software från TVn. Misstänker TVns webbläsare har något med Opera's browser att göra.

Skrivet av Selmalagerlöf:

Någon som vet om samsung smart tv's har samma problem??.. jag har 1 men verkar inte se mycket reklam :). Vad händer om du blockerar dom ip-adresserna?? försvinner din reklam då?

https://www.extremetech.com/electronics/241500-samsung-smart-...
According to a new report at AdAge, a recent Samsung Smart TV update now requires that consumers view advertising if they want to use the device’s hardware — hardware they’ve presumably already paid several hundred dollars for the privilege of using. The ads are reportedly small at first, but cover 25-75% of the screen once highlighted...

Som sagt, jag tror inte min Philips burk är den värsta syndaren. Läser ännu värre saker om LG. Det verkar bero till stor del på modell och TVns OS vilka som är mest ansatta av påtvingad reklam.

Jag ska prova att blocka de IP jag tror är annons servers och se vad som händer. Får snoka lite till, vill ju inte blocka Netflix liksom
Vet inte om det kommer att funka på min router dock, den kan bara blocka utgående IP anrop, den dumma burken.
Postar om det funkar.

Permalänk
Medlem

Samba TV verkar finnas i TVs från flera olika tillverkare. De samlar väl in data både för att serva annonser och för att ge rekommendationer på innehåll. Men har du kryssat ur tjänsterna så borde väl det mesta vara löst redan där? Kollat om antalet anslutningar minskat? Sen är väl frågan, varför använda funktionen på en äldre TV?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Samba TV verkar finnas i TVs från flera olika tillverkare. De samlar väl in data både för att serva annonser och för att ge rekommendationer på innehåll. Men har du kryssat ur tjänsterna så borde väl det mesta vara löst redan där? Kollat om antalet anslutningar minskat? Sen är väl frågan, varför använda funktionen på en äldre TV?

Det man kan tacka nej till är bara datainsamlingen av mina tittarvanor. Det var det första jag gjorde när TVn var ny. Påtvingad reklam är som jag förstått det inget man kan "opt out" på. Går tydligen att göra i usa där de har andra regler.

Permalänk
Medlem

En av få gånger jag upplever teknikstress är när jag är hemma hos vänner och bekanta och dom förtvivlat kämpar med olika fjärrkontroller för att få TV, ljudlimpa, TIVO-box osv att fungera. Själv använder jag endast on/off på fjärrkontrollerna och styr resten från min HTPC med ett:

https://www.logitech.com/en-us/product/living-room-keyboard-k...

Extra komiskt blir det när dom typ ska söka efter en viss film med onscreen tangentbord

(Skulle väl eg kunna slippa on/off klicket också men har inte känt att det varit värt det för typ 2 klick per dygn, dessutom behöver man ju fjärrisarna för bildoptimering och annat när andan faller på )

Permalänk
Medlem

Har några Samsung av olika årsmodeller men har aldrig sett detta. På en nyare så vill den att jag skall logga in på Samsung för att starta Plex men jag skapade ett konto med adressen no@mail.com och har inte blivit störd mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Philips säljer inga TVs, varumärket är övertaget av TP Vision som är ett dotterbolag till TPV som redan tillverkade Philips TVs innan TP Vision bildades 2011 (först ägde Philips en minoritetsandel, men den är såld sedan 3 år tillbaka) och som sedan länge tillverkat och sålt Philips monitorer/datorskärmar (sedan 2005), de har också monitorer under varumärket AOC. Alltså ett företag baserat i Hongkong utan egen paneltillverkning, men tillverkning/hopsättning av TV-apparater i flera delar av världen, bland annat i Polen för våran marknad. Philips sålde sin andel i LG.Philips LCD redan 2007, någon gång då gick också verksamheten som producerade deras CRT-komponenter i konkurs. Philips drog sig ur marknaden genom att inte investera i den under årtionden. Inget varumärke i västvärlden som tillverkade CRT-TVs "in-house" en gång i tiden gick över till att tillverka LCD-paneler i egen regi, Philips var en av de som inte valde att satsa.

Idag har i princip inte ens de japanska varumärkena panel-tillverkning eller har helt dragit sig ur branschen. Sony är på väg att gå samma väg, de tillverkade mindre LCD-paneler i egen regi fram till 2011 då Japan Display bildades med stöd av Japanska staten och ägde tidigare en andel i en Samsunganläggning för stora paneler, de tillverkade i princip alla högpresterande CRT-skärmar och TVs under en lång period men klarade inte heller övergången riktigt. Nu har de inget att stå på. Tidigare investerade exempelvis Toshiba och Hitachi massor i LCD-tillverkning i Japan, men de har dragits sig ur både det och hela TV-marknaden, Panasonic har väl slutat tillverka paneler till TVs också. Philips har exempelvis varit med och uppfunnit CD, DVD och BD, men utvecklar inte längre deras egna mediaspelare och är i princip borta från den marknaden, bortsett från att enheter från Funai bär varumärket, även om Funai tillverkar UHD-BD-spelare säljs ingen sådan i Sverige under Philips varumärke så vitt jag vet. När det gäller TVs så är Korea de enda som satsat, de har paneltillverkning och annan utveckling och har investerat i det och klarar sig därför att hålla sig framför Taiwan och Kina som också har paneltillverkning. Investerar man inget så har man i slutändan inget att komma med.

Samma visa som för alla andra, industrikoncernen Philips är i princip borta. Deras gamla halvledar-del lever vidare i NXP däremot. Det Philips gör idag är exempelvis belysning och medicinsk specialutrustning. Det de säljer till konsumenter idag är typ deras rakapparater och en del hushållsmaskiner, och de bör inte övervaka dig.

Jag skulle för den delen tro att bara Netflixs egna app själv ansvarar för att prata med några dussintals IP-adresser.

Wow, tack för den genomgången! Helt otroligt att det bara finns två och en halv tillverkare av paneler numer. Jävla Samsung som prsidumpade bort hela skärmmarknaden.

Vad hände med Sharp, Mitsubishi och Pioneer?

Fast ASML går det rätt bra för.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Oj, tack för att du delar med dig.

Jag kommer Aldrig någonsin att ens fundera över att köpa en Philips TV i framtiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Wow, tack för den genomgången! Helt otroligt att det bara finns två och en halv tillverkare av paneler numer. Jävla Samsung som prsidumpade bort hela skärmmarknaden.

Vad hände med Sharp, Mitsubishi och Pioneer?

Fast ASML går det rätt bra för.

Matsushita? De heter Panasonic numera och tog även över Sanyo. Anläggningen i Himeji tillverkar inte längre paneler till TVs, men tillverkar fortfarande små paneler för automotive, medicinskt och annat specialbruk.

Pioneer tillverkade bara plasma så de lade ner sin TV-division när de slutade tillverka plasma-paneler i princip.

Sharp är enda tillverkaren som har stora paneler för TVs idag i Japan, fast som jag skrev i en annan tråd för några dagar sedan, de var också tvungen att sälja sig till utländska ägare (Foxconn/Hon Hai som också äger Innolux/Chi-Mei). Sharp har som varumärke för TVs och hemelektronik inte direkt några andra marknader än Japan idag, så stora paneler är inte direkt fokus utan deras marknad är telefoner och bärbara datorer.

Det är Japan själva som schabblat bort det, de har aldrig återhämtat sig ekonomiskt sedan 90-talet och slutade investera. Du måste ändå tänka på att konkurrenterna Korea och Taiwan inom dessa områden är höglöneländer, samt att t.ex. Sony och Philips själva investera i fabriker i Korea. Japan Display eller JDI består av gamla Sony Mobile Display, Toshiba och Hitachis gamla LCD-tillverkning, samt köpte upp Panasonics Mobara-anläggning men de är också statligt ägda (i början 70 %, numera 35 %) och har enbart satsat på små paneler, trotts att t.ex. Mobara brukade tillverka stora paneler till TVs. Telefoner och andra små skärmar har de helt enkelt mer efterfrågan på. JDI har aldrig haft något annat än små paneler heller. Det vi hade för stora paneler straxt innan allt detta hände var ju IPS Alpha som ägdes av Toshiba, Hitachi och Panasonic tillsammans (IPS Pro-panelerna användes väl av både Hitachi och Panasonic/Matsushita) samt Sharp då, Sony hade ju investerat i Samsung (S-LCD) 2004. Rusar Sony och Panasonic till Sharp idag? Nej och så enkelt är det med den biten. Sharp kommer bygga gemensamma fabriker med Innolux i framtiden så det kanske inte spelar så jättestor roll, mer än att det försvinner från Japan. Korea och Taiwan som har efterfrågan på det området alltså stora paneler och de som kommer innovera. Det här med att kontrakttillverkarna tar över varumärkena är inget nytt och är vad som händer när varumärkena inte gör något själva och inte är drivande längre.

Permalänk
Medlem

@Petterk Nej, jag menade just Mitsubishi, men Panasonic gick bra det med. Visste inte att de hade köpt upp Sanyo eller att Sanyo gjorde paneler. Hade också helt missat att Matsushita-namnet är övergett sen ett bra tag.

Mitsubishi gjorde ju laser-TV ett tag. Vad hände där?

Sony hade ju egen utveckling och tillverkning av OLED, de var ju först med konsumentprodukter vill jag minnas. PS Vita var ju en synergieffektsatsning med sin OLED-skärm från de egna fabrikerna (väl?). Men sen gav de upp allt runt 2013 och Sony verkar ha totaldött nu och verkar inte ha någon tillverkning eller utveckling kvar av någonting alls. Helt otroligt hur allt kunde vända så på ett fåtal år.

Canon satsade ett tag en hel del på SED, vilket verkade mycket lovande. Sony hade en liknande grej kallad FED. Och det fanns en del andra skärmtekniker som var på gång runt 2008 vill jag minnas. Hade inte de kunnat bli något? Allting gick bara och dog och det förbaskade jäkla LCD-skitet har härskat alltsedan.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

ni som är rädda för mer fjärrkontroller och att ”frugan” inte tål en till.. varför sitter ni med alla dessa?

Jag har EN fjärr som styr följande
Tv
Satellitmottagare
Förstärkare
Htpc
Apple TV
Xbox 360
Wii

Välj aktiviteten ”watch tv” så startar fjärren allt i rätt ordning och byter till rätt källor. Trycker jag därefter t.ex. ”watch Apple TV” så stänger den av satellitmottagaren, byter till rätt ingång på förstärkaren och sätter igång Apple TV..

Mina barn som nu är 8 och 9 år har inga problem överhuvudtaget att kontrollera allt själva, inte min sambo heller.

Logitech Harmony FTW

Permalänk

För att återgå till den påtvingade reklam videon philips tvn visade varje gång man accessade smarttv funktionen så är den borta nu. Blockerade några suspekta domäner i min router, smartclip, adform etc. Ingen mer reklam alltså. Up yours TP Vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bribed Ant:

För att återgå till den påtvingade reklam videon philips tvn visade varje gång man accessade smarttv funktionen så är den borta nu. Blockerade några suspekta domäner i min router, smartclip, adform etc. Ingen mer reklam alltså. Up yours TP Vision

Tack för uppdateringen!
De försvann alltså helt och likaså den UI-låsande effekten när de skulle ha spelats upp?
Tänkte ev köpa en ny tv i vinter och vill åt ambilight men fan inte om jag ska betala 15 papp för att påtvingas reklam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har också en Philips smart-tv men inte sett någon reklam där. Använder dock i princip aldrig tvns "smarta" funktioner då jag har HTPC. Men jag kan lätt tänka mig att köpa en ren monitor nästa gång istället. Hoppas det blir en trend framöver.

Finns många på marknaden, dock inga OLED än vad jag kan se:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s345013940&o=lokal_ran...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Bribed Ant:

Mera sladdar och fjärrisar, nä får inte för fruga.

Jag hör ofta detta argument men ofta kan man idag koppla ihop allt rätt så man slipper problemen. Jag har en Sony TV och en HT NT5 soundbar och en Playstation 4 inkopplad genom soundbar-> TV.

Trycket jag igång PS4 så startar TV och soundbar. Volymen till allt använder jag TV kontrollen till. Styr allt annat med kontrollen till PS4an. Stänger sen av PS4 och trycker på OFF på TV fjärren så stängs allt av..

Har alltså totalt två kontroller och kan med dessa se på HBO Nordic, Youtube, Netflix, Viaplay och "vanlig TV" (även om jag inte gör det, har inte ens bemödat att koppla in antennkabeln efter senaste flytt:D ) samt lyssna på Spotify.

Jag antar att det skulle gå att få det lika smidigt med en HTPC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Napoleongl:

Tack för uppdateringen!
De försvann alltså helt och likaså den UI-låsande effekten när de skulle ha spelats upp?
Tänkte ev köpa en ny tv i vinter och vill åt ambilight men fan inte om jag ska betala 15 papp för att påtvingas reklam.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, reklamen väck, smart tv interfacet rullar snabbare och utan den låsning som skedde tidigare när tvn skulle ut på nätet och kommunicera med en reklamserver. Detta lilla hack borde gå att upprepa för alla tv fabrikat. Olika domäner behöver b!ockas för olika tv tillverkare som jag förstår det hela.
I min Asus router räckte det med att lägga till domänen i en "blacklist". Tricket är att blocka rätt domän så man inte tappar netflix eller annan streaming.