Asus ger moderkort med sockel AMD AM4 stöd för "nya kommande processorer"

Permalänk
Melding Plague

Asus ger moderkort med sockel AMD AM4 stöd för "nya kommande processorer"

Som en blixt från klar himmel ger Asus samtliga AM4-moderkort med styrkretsarna B350 och X370 stöd för framtida AMD-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Åh älskar AMD-Ryzen så framtidssäkert.

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

AMD håller tempot uppe. Kan det vara så att det kommer nya CPUer redan Q4 2017. Med tanke på priserna som är nu på Ryzen 7 serien. Har annars svårt att förstå varför man sätter ett så lågt pris på 1800X (ca3200kr) med tanke på att den i mars 2017 kostade hela 5600kr ?
Skulle ju kunna vara så att AMD vill ta marknadsandelar snabbt från Intel nu när de har svårt att få fram CPUer.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Mysigt! Hoppas på att det är "Ryzen 2", så får jag mig en sen julklapp i samband med att Ghost S1 förhoppningsvis börjat levereras (så jag kan skänka min nuvarande 1800X till sambon).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tycker det borde tas fram en standardsockel mm som passar både AMD, Intel och vem annan som kan/vill/får göra CPU:er. Nuförtiden läggs väl mer och mer, typ GPU, styrkrets, wifi mm på själva kislet i processorn ändå? Jäkla slöseri med komponenter och resurser att trycka ut nya moderkort hela tiden.

Bra jöbb AMD.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

AMD håller tempot uppe. Kan det vara så att det kommer nya CPUer redan Q4 2017. Med tanke på priserna som är nu på Ryzen 7 serien. Har annars svårt att förstå varför man sätter ett så lågt pris på 1800X (ca3200kr) med tanke på att den i mars 2017 kostade hela 5600kr ?
Skulle ju kunna vara så att AMD vill ta marknadsandelar snabbt från Intel nu när de har svårt att få fram CPUer.

Kommer inga nya cpuer detta år.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Asus.

Permalänk
Medlem

@sesese:
Skulle tro att det är en kombination av mycket bra yields och roffa åt sig marknadsandelar.

Ser man på Reddit trådar med de som har köpt R5 1600 och fått 8C/16T direkt ur lådan, så de antyder ju på att AMD inte kan tillfredställa efterfrågan på det segmentet.. En lösning på det är ju att sänka priset på R7 serien för att öka efterfrågan på 8C/16T och samtidigt få ut ett bättre pris ur de Processorerna som de annars hade gått fullt fungerande till R5 serien.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Och så var det ju en del som sa att AM4 blir kortlivad och "ni kommer ändå få köpa nya moderkort när Ryzen 2 kommer". Nu hoppas jag de sitter och skäms. Dt ska bli mycket härligt att uppgradera processorn i mitt Prime Pro-moderkort. Dock vet jag inte än om jag ska vara tidig eller avvakta och se om det finns barnsjukdomar. Känns ju inte som man har lika bråttom den här gången. Men känner jag mig själv rätt så kommer tålamodet att vänta saknas när det väl blir dags, så det nlir nog ett köp

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Tycker det borde tas fram en standardsockel mm som passar både AMD, Intel och vem annan som kan/vill/får göra CPU:er. Nuförtiden läggs väl mer och mer, typ GPU, styrkrets, wifi mm på själva kislet i processorn ändå? Jäkla slöseri med komponenter och resurser att trycka ut nya moderkort hela tiden.

Bra jöbb AMD.

Hade Asus och liknande fått som de velat hade det antagligen inte varit socklar utan lödda processorer ramminnen osv. De vill ju inte att du använder samma moderkort hur länge som helst. I framtiden kanske bios som ger stöd för nya processorer börjar kosta pengar att ladda ner.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn:
Jobbigt att delidda om processorn är fastlödd i moderkortet, så vi fårhoppas det inte blir så.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Kommer inga nya cpuer detta år.

Trodde jag med men infon att Alla Moderkort redan fått nya bios och att AMD släpper 1800X för löjligt lågt pris (3190kr) så känns det som att det är något på G. Kan ju vara så att man bara vill ta marknadsandelar men jag tvivlar på det.

eddit här ser man att försäljningen av 1800X vs 1700 är stor (AMD är större än intel nu)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@jOnÄTÄn:
Jobbigt att delidda om processorn är fastlödd i moderkortet, så vi fårhoppas det inte blir så.

Köp en processor som inte har det behovet då.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn:

Det var skrivet med glimten i ögat, så att säga.. Det var inget ställningstagande åt varken AMD eller INTEL, bara en spontan tanke när jag läste dit inlägg..

Men högst troligen skulle moderkorts tillverkarna föredra fastlödds processorer. Utbudet av olika processor modeller skulle bli ganska få, av logistiska skäl dock.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

@sesese: Hade ju varit roligare att se efter CL-släppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@jOnÄTÄn:
Men högst troligen skulle moderkorts tillverkarna föredra fastlödds processorer. Utbudet av olika processor modeller skulle bli ganska få, av logistiska skäl dock.

Väldigt stor del av alla bärbara datorer, AIO datorer, surfplattor, telefoner och små datorer som intel nuc har lödda processorer.
Även ganska vanligt på Mini ITX moderkort med gamla Via eller atom processorer.
Varför det inte kommer Z370 eller x370 moderkort med fasta processorer vet jag inte kanske har något med ATX standarden att göra eller så är de rädda för eventuell dålig PR.
Hoppas verkligen det även i fortsättningen enkelt går att uppgradera datorerna man bygger.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn:
Du kan inte riktigt jämföra med bärbara och telefoner och dylikt.

Men för webbhallen, Inet m.m skulle det vara en katastrof. Om processorerna var fastlödda. Samt även för AMD oc INTEL
Ta som exempel säg att ASUS har 10 moderkort för AM4 och AMD har 10 processorer till AM4 plattfprmen.

Det betyder för att webhallen, Inet m.m ska kunna möta alla kunder, så behöver de ha en 50-60 olika moderkorts modeller från Asus i lager, lägg till då alla andra moderkortstillverkare samt Intels utbud.

För att säga det enkelt, det är inte hållbart att göra så.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och så var det ju en del som sa att AM4 blir kortlivad och "ni kommer ändå få köpa nya moderkort när Ryzen 2 kommer". Nu hoppas jag de sitter och skäms. Dt ska bli mycket härligt att uppgradera processorn i mitt Prime Pro-moderkort. Dock vet jag inte än om jag ska vara tidig eller avvakta och se om det finns barnsjukdomar. Känns ju inte som man har lika bråttom den här gången. Men känner jag mig själv rätt så kommer tålamodet att vänta saknas när det väl blir dags, så det nlir nog ett köp

Vilka sa så då? AMD gick ju ut rätt tidigt och sa att Ryzen 2 skulle vara AM4-kompatibel. Amd har ju tidigare varit AM2/AM2+/AM3 osv med nya bios så ingen jätteöveraskning. Om än välkommet. Säger väl lite om prestandan på första generationen om man känner sig manad att uppgradera till nästa innan den ens är släppt men man slipper ju skämmas iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hade Asus och liknande fått som de velat hade det antagligen inte varit socklar utan lödda processorer ramminnen osv. De vill ju inte att du använder samma moderkort hur länge som helst. I framtiden kanske bios som ger stöd för nya processorer börjar kosta pengar att ladda ner.

Tanken är inte helt dum ändå - att låsa upp prestandakompatibilitet i mjukvara än att skrota ett helt moderkort. Fungerar ju redan så med CPU- och GPU:er, i stort sett samma kisel med lite mindre hårdvaru/mjukvaru-skillnader gör de till olika produkter.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Avstängd

Håller tummarna så de blöder för att Ryzen V2 ska klara 5 Ghz med lite vilja och hög spänning

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Vet inte om man direkt kan kalla det en blixt från en klar himmel att AMD planerar släppa nya processorer. Det vore väl snarare förvånande om de skulle lägga ner produktionen
Det är också allmänt känt att existerande moderkort kommer stödja nya processorer, så att det släpps nya BIOS för detta är bara förväntat.

Dock rör det sig om Raven Ridge och inte Pinnacle Ridge. Den är planerad till Q1 2018 och bör släppas ungefär på Ryzens 1-årsdag.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Intel har något att lära sig där

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Vilka sa så då? AMD gick ju ut rätt tidigt och sa att Ryzen 2 skulle vara AM4-kompatibel. Amd har ju tidigare varit AM2/AM2+/AM3 osv med nya bios så ingen jätteöveraskning. Om än välkommet. Säger väl lite om prestandan på första generationen om man känner sig manad att uppgradera till nästa innan den ens är släppt men man slipper ju skämmas iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

För att det är kul med nytt? Så har jag alltid gjort innan med mina AMD-moderkort. Har suttit 3-4 prollar i varje så de har fått jobba kan jag lova.

Det var ju många som sa i början att kompatibiliteten är skitsnack, fast att AMD sa att AM4 får leva i 4 år.

På något knöligt jävla sätt så tolkade folk det som att Ja, sockeln är samma, men man kommer ändå behöva nytt moderkort, vilket ju är sådant skitsnack så man smäller ju av alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Håller tummarna så de blöder för att Ryzen V2 ska klara 5 Ghz med lite vilja och hög spänning

Njae, det tror jag nog inte. Kanske kommande "Ryzen 2". Men även om vi kanske snackar 4.3-4.5GHz så ligger de bra mot Intel.
En intressant analys (som inte behöver vara korrekt). Det verkar som att Intel's issues kommer göra att AMD blir väldigt konkurrenskraftigt framöver.

https://www.youtube.com/watch?v=KEU6gk8N5yc

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Håller tummarna så de blöder för att Ryzen V2 ska klara 5 Ghz med lite vilja och hög spänning

Har gått rykten om +10% prestandaökning, så du får räkna med att de flesta kanske kommer lägga sig på ett tak runt 4.4 Ghz till 4.5 Ghz. Så sikta där nånstans, så slipper du bli besviken. Skulle det visa sig att ryktena stämmer, och AMD´s ingenjörer som jobbar med detta ytterligare förfinat tekniken sen ryktet gick, så kanske det kan bli något högre än så.

Men, skulle din önskning slå in så skulle jag knappast klaga

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonkenPonken:

Har gått rykten om +10% prestandaökning, så du får räkna med att de flesta kanske kommer lägga sig på ett tak runt 4.4 Ghz till 4.5 Ghz. Så sikta där nånstans, så slipper du bli besviken. Skulle det visa sig att ryktena stämmer, och AMD´s ingenjörer som jobbar med detta ytterligare förfinat tekniken sen ryktet gick, så kanske det kan bli något högre än så.

Men, skulle din önskning slå in så skulle jag knappast klaga

4,4-4,5 Ghz stock ja, men hoppas guld exemplar klarar 5 Ghz Inte att alla klarar det Vissa 1800X klarar ju 4,3 Ghz i dagsläget

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Har gått rykten om +10% prestandaökning, så du får räkna med att de flesta kanske kommer lägga sig på ett tak runt 4.4 Ghz till 4.5 Ghz. Så sikta där nånstans, så slipper du bli besviken. Skulle det visa sig att ryktena stämmer, och AMD´s ingenjörer som jobbar med detta ytterligare förfinat tekniken sen ryktet gick, så kanske det kan bli något högre än så.

Men, skulle din önskning slå in så skulle jag knappast klaga

10% prestandaökning var på själva noden. Och detta var jämfört med konkurrerande 16nm. Så det kan betyda lite vad som helst. För det första så är det högst troligt att detta är vid bästascenario, vilket då inte behöver vara maxfrekvens, det kan vara vid t.ex. 35W. För det andra så vet vi inte hur dagens 14nm förhåller sig till konkurrerande 16nm på den punkten, 10% bättre än konkurrenten kan vara 25% bättre än 14nm, men det kan också vara 5% bättre. Sedan så kan man ju alltid jämföra lite mer illvilligt när man jämför med konkurrenten än med sin egen tidigare process. Så variablerna pekar åt lite olika håll känner jag.

Men ja, man hoppas på 10% högre frekvens på faktiska produkter. Lär ju inte bli sämre än redan finfina Ryzen iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Vet inte om man direkt kan kalla det en blixt från en klar himmel att AMD planerar släppa nya processorer. Det vore väl snarare förvånande om de skulle lägga ner produktionen
Det är också allmänt känt att existerande moderkort kommer stödja nya processorer, så att det släpps nya BIOS för detta är bara förväntat.

Dock rör det sig om Raven Ridge och inte Pinnacle Ridge. Den är planerad till Q1 2018 och bör släppas ungefär på Ryzens 1-årsdag.

Tror du fått det om bakfoten. Raven Ridge (APU på AM4, Ej BGA) kommer efter Pinnacle Ridge(Ryzen 2) om man kolla AMD roadmap.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

4,4-4,5 Ghz stock ja, men hoppas guld exemplar klarar 5 Ghz Inte att alla klarar det Vissa 1800X klarar ju 4,3 Ghz i dagsläget

Fast det är bara 200mhz över standard boost som är 4.1ghz på 1800x.

Realistiskt så lär 2800x få 4.4Ghz och 4.5ghz XFR (+/- 0.1ghz på båda talen).

Någon överklocknings headroom lär det inte finnas mer än kanske 0.1-0.2ghz (på värsta modellen. Kommer finnas lägre versioner som idag där du kan överklocka en hel del men inte mera än några hundra Mhz över värsta modellen).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro