Får EA för mycket kritik?

Permalänk
Medlem

Får EA för mycket kritik?

En liten fundering kring detta utbredda "hat" som under många år "drabbat" EA.

Det inkluderar allt från att de under flera år till synes lite överdrivet blivit utsedd till det "värsta" företaget till vad jag uppfattar som överdrivna reaktioner så fort några personer i spelkommunityt inte gillar något. Nu väljer jag dock att se företagets produkter och agerande enbart ur ett PC perspektiv, detta kan ju vara förklaringen till att många andra har en mer negativ bild av företaget. De gånger jag spelar gör jag det dock framföra allt på PC, vilket även troligtvis gäller ganska många här.

Bolaget har generellt gjort lite märkliga affärer och spektakulära nedläggningar av studior vars namn känts igen hos många, dessa namn och varumärken bör ju dock inte vara av någon större betydelse för kunder förutom en viss nostalgi. En produkt som är bra eller dålig bör ju kunna ses som lika bra eller dålig oavsett vilken "studio" som tagit fram det eller vilka eventuella studior som samarbetat.

Bolaget fick väldigt mycket kritik för sina så kallade "on-line pass" för ett antal år sedan som betydde att konsolversioner inte kunde säljas vidare med bibehållet onlinestöd, en speciell tilläggslicens behövdes då köpas. Många gillade inte detta eftersom det försvårade andrahandsförsäljning, fast faktum var att som PC-ägare var redan vid denna tidpunkt all typ av andrahandsförsäljning omöjlig sedan flera år tillbaka. Konsolfans försvarade i sin argumentation denna "rätt" till andrahandsförsäljning att "vi har ju inte steamreor och liknande reakampanjer på samma sätt som PC", fast ganska självklart är det ju så att andrahandsförsäljningen försvårar möjligheter för företag att anordna reor av denna typ då försäljningsvolymerna minskar. PC-plattformen kunde relativt tidigt ha lyckade reakampanjer då den var livfull och inte hölls tillbaka av bland andra andrahandsförsäljning. Lite konspiratorskt är det ganska lätt att tänka att detta kampanjande underblåstes av kedjor som Gamestop och liknande som lever på denna försäljning och kanske bakom scenen piskat upp stämningarna. Jag tycker nu precis som jag tyckte då att det är väl inte orimligt att spelare kan köpa sina licenser på samma sätt som PC istället för den gammalmodiga andrahandsförsäljningen som dessutom Gamestop och liknande har skyhöga marginaler på och kan ses som den stora vinnaren i systemet.

Sedan följde Mass Effect debacklena (2 st). Är själv inget ME-fan, fast ME3 verkade gå hem ganska bra hos fansen fast de blev besvikna på slutet. Nu var det ju redan tidigare känt (som jag förstår) att det skulle bli sista delen av trilogin så att klaga på att det inte fanns något upplägg för en fortsättning känns ju lite märkligt fast visst kunde det lagts till lite mer material i slutet. Sedan följde ju nästa del som hade en del buggar och lipsync-problem, betydligt större överseenden görs ju ändå med spel från andra förläggare. Spelet ser ju på många sätt ändå bättre ut generellt än många konkurrenter, så att bara gå in och gnälla på sådana detaljer fast inte berömma det som de ändå gör bra är ju lite skevt. Grafik och animationer var ju ett rent skämt i t.ex. senaste Fallout och att det forfarande var gamla Morrowind-motorn i botten för projektet var ju smärtsamt tydligt. Att banden till karaktärerna inte känns så starka som tidigare är ju kanske ett större problem, fast tycker å andra sidan att resultatet ser underhållande ut.

Sedan föjde de senaste turerna kring Battlefront 2. Har själv funderat att köpa men avskräckts av debatten än så länge kring transaktionerna. Bilden jag har fått är väl dock att även andra företag gjort liknande grejer fast utan att drabbas lika hårt som EA. Spelade själv bara singelplayer i "The last of us", fast tydligen hade flerspelarläget det bästa vapnet låst bakom en "paywall", folk verkade inte bli lika förbannade av det. Dessutom tycker jag att det är lite lustigt att CD Projekt Red anklagar EA för snålhet, när det finns starka signaler om att deras egna anställda har mycket dåliga arbetsvillkor. Som en liknelse älskar jag själv Witcher 3 (bästa spelet genom tiderna), fast det är ju lätt att vara generös om arbetet utförs av slavar och någonstans måste det ju finnas etik också.

Vad EA och deras studior varit duktiga på är också att skapa mycket väloptimerade PC-versioner. När många andra förläggare närmast verkar skita i detta tycker jag ändå att de bör få bra credd för detta. Ta bara uttalandet från Ubisoft för några år sedan där de mellan raderna sa att de i princip sket i att optimera PC-versioner för att dom kan väl bara skaffa nytt grafikkort så löser det sig. Nu gjorde jag misstaget att köpa en produkt från dom, nämligen senaste Assasins Creed. Har kört igenom introt och något uppdrag efter det, nu samlar spelet digitalt damm i inväntan på 1.05-patchen som kanske förhoppningsvis ge en prestanda som jag kan acceptera i vanlig 1080p. Ska påpekas att jag har AMD-grafikkort, ser man på benchmark på dessa är det nattsvart läsning. Troligen provade de inte ens spelet på grafikkort från AMD. Lägg därtill på den löjligt höga CPU-belastningen (som inte drabbar mig på min hårdvara i samma utsträckning med R5-1600) och att prestandan med Nvidia-kort inte är speciellt imponerande trots att spelet är fulare än Witcher 3. Jag upplever EA och deras studios som en av dom bästa producenterna av fungerande PC-versioner där man inte upplever att saker fungerar sämre på PC trots mycket bättre hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Får EA för mycket kritik?

Nej.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

De köper spelutvecklare, och sen setter de i ram. Kommer aldrig mer köpa EA produkter

Visa signatur

PC -> 8700k - 16GB RAM - RTX™ 3080 - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Nintendo switch - PS5
Mobil: Pixel 6a

Permalänk
Medlem

Online pass är inga problem, andrahandshandeln är i princip lika illa som att pirata spel och företag som gamestop använder riktigt tveksamma metoder för att sälja begagnade spel istället för nya.

Mass effect 3 debaklet tycker jag du underskattar helt. Problemed med slutet av 3an var inte bara att det var för lite utan att alla 3 endings var identiska förutom att de ändrade färgen på "energin". Efter att ha spelat igenom 3 spel så tycker man att de kunde lagt ner lite mer energi på det.

Spelade aldrig multiplayer på LoU men det spelet är ju fokuserat kring singelplayer medans BF2 är ett multiplayer spel med en ganska kass SP inbakat bara för att.

Jag tycker absolut EA förtjänar all kritik, dock så är väl kanske problemet att andra företag och utvecklare förtjänar minst lika mycket skit men folk har inte brytt sig så mycket. Sportspel är ju helt förstörda av microtransactions och har varit det länge, både under EA och T2 men de får inte mycket skit alls. LoL är ju ett enda stort microtransactionmonster med massor av content låsta bakom pengar eller tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Online pass är inga problem, andrahandshandeln är i princip lika illa som att pirata spel och företag som gamestop använder riktigt tveksamma metoder för att sälja begagnade spel istället för nya.

Mass effect 3 debaklet tycker jag du underskattar helt. Problemed med slutet av 3an var inte bara att det var för lite utan att alla 3 endings var identiska förutom att de ändrade färgen på "energin". Efter att ha spelat igenom 3 spel så tycker man att de kunde lagt ner lite mer energi på det.

Spelade aldrig multiplayer på LoU men det spelet är ju fokuserat kring singelplayer medans BF2 är ett multiplayer spel med en ganska kass SP inbakat bara för att.

Jag tycker absolut EA förtjänar all kritik, dock så är väl kanske problemet att andra företag och utvecklare förtjänar minst lika mycket skit men folk har inte brytt sig så mycket. Sportspel är ju helt förstörda av microtransactions och har varit det länge, både under EA och T2 men de får inte mycket skit alls. LoL är ju ett enda stort microtransactionmonster med massor av content låsta bakom pengar eller tid.

Mitt inlägg var i första hand just avsett som jämförelse mot andra aktörer, då jag tycket att många kommer billigt undan medan saker överdrivs i fallet EA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Online pass är inga problem, andrahandshandeln är i princip lika illa som att pirata spel och företag som gamestop använder riktigt tveksamma metoder för att sälja begagnade spel istället för nya.

Mass effect 3 debaklet tycker jag du underskattar helt. Problemed med slutet av 3an var inte bara att det var för lite utan att alla 3 endings var identiska förutom att de ändrade färgen på "energin". Efter att ha spelat igenom 3 spel så tycker man att de kunde lagt ner lite mer energi på det.

Spelade aldrig multiplayer på LoU men det spelet är ju fokuserat kring singelplayer medans BF2 är ett multiplayer spel med en ganska kass SP inbakat bara för att.

Jag tycker absolut EA förtjänar all kritik, dock så är väl kanske problemet att andra företag och utvecklare förtjänar minst lika mycket skit men folk har inte brytt sig så mycket. Sportspel är ju helt förstörda av microtransactions och har varit det länge, både under EA och T2 men de får inte mycket skit alls. LoL är ju ett enda stort microtransactionmonster med massor av content låsta bakom pengar eller tid.

Skillnaden med LoL är ju att grundspelet är gratis, du kan dessutom låsa upp allting genom att bara spela. BF2 Kostade ju ändå 600 spänn och då känns det lite tveksamt att behöva lägga 4000+ timmar eller 20000kr på att låsa upp alla karaktärer för multiplayer. Att Fifa är ett enda microtransaktionshelvete är också bekant sen länge. Vi är en del som klagat på det.

Permalänk
Medlem

Jag spelar bara FIFA och mitt svar är definitivt nej. De tjänar bra med pengar och fixar ändå inte ens små problem. Tex fungerade inte gå vänskapssäsonger för en del sen i mars (Fifa 17) och problemet löstes först för 3 veckor sen i Fifa 18 patch 3. Helt sjukt. Ibland undrar jag hur de ens lyckas få ihop ett spel alls.

Permalänk
Medlem

Ja, andra aktörer har också försökt normalisera inslag i spel och spelförsäljning som på inget sätt är bra för konsumenterna. Men EA är en av de största distributörerna i världen och har tydligt försökt få in det i alla möjliga spel där det ofta tydligt inte passar in. Då se är just så stora och vad de gör påverkar hela branschen (även andra och mindre utvecklare) så förtjänar de verkligen att hamna i strålkastarljuset.

Om lootboxe, micro transactions osv måste bort helt vet jag inte om jag tycker (även om de i så fall passar bättre i free to play spel). Men det bör helt klart införas regler kring dessa, tydliga åldersgränser då det i allra högsta grad spelar på samma psykologiska triggers som vi anser att minderåriga måste vara skyddade ifrån i gambling. Odds skall framgå tydligt, regler som förbjuder någon form av manipulation och någon form av skylldighet då utvecklare idag kan släppa ett, i princip multiplayer only, spel som du plöjer ner pengar i och sedan stänger de ned servrarna efter ett par månader för att det gick dåligt. Konsumenternas intressen behöver helt klart skyddas om dett skall finnas kvar i våra spel och konsumenter gör helt rätt i att rösta med plånboken om de anser att de vill ha dessa element i sina spel eller inte.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

http://mp1st.com/news/plants-vs-zombies-creator-fired-by-ea-f...

Nej, absolut inte. De förtjänar all kritik de kan få.

Permalänk
Medlem

Finns en anledning att nästan alla Blizzard spel formligen exploderar på nätet och spelas i decennier.
Bliz har ju räknat ut exakt hur dom skall tjäna pengar på spelare utan att förolämpa deras intelligens.

EA däremot verkar ju behandla varje spel som ett döende företag som måste mjölkas så mycket det bara går innan det kraschar totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

http://mp1st.com/news/plants-vs-zombies-creator-fired-by-ea-f...

Nej, absolut inte. De förtjänar all kritik de kan få.

Ser ju inte så bra ut om det är så. Nu är inte detta riktigt min typ av spel, fast det som de gjorde med spelet under EA's ledning var ju ändå att åstakomma ett orginellt och charmigt spel med sin tredjepersons-skjutarvariant. Glada färger och sköna karaktärer helt enkelt, ganska ovanligt på andra plattformar än Nintendo. Nu vet jag inte om det hade blivit verklighet utan uppköpet.

Permalänk
Medlem

Tycker EA genom åren fått för lite kritik. Länge var det bara "Sports-gamers" som var upprörda över hur fifa behandlades, att EA inte ville konkurrera med 2K och därför tog ensamrätt på NFL-licensen etc.
Känns friskt att EA får kritik från fler håll. Vi kan bara hoppas på att lagstiftningen kommer ifatt och att det blir olagligt med lootboxes förbjuds. Jag Tycker EA borde ta sitt ansvar innan det händer och själva rensa upp bland sina unkna sött att försöka tjäna pengar på.

Permalänk
Avstängd

De förtjänar all kritik när dom helt skiter i spelarna och förstör och stressar fram spelen och utgångspunkten är att mjölka max så jag köper inga mer spel från EA när jag anser dom förstört spelandet mer än tillfört något

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Dan sätter precis på vad jag kännt när jag spelat det senaste spelet i den episka rymdsagan: https://www.giantbomb.com/reviews/star-wars-battlefront-ii-re...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Tycker att de får för lite kritik. Visst, EA är inte den enda skurken därute, dock är de den värsta av dem alla. Tycker det är bra att gamers visar sitt missnöje och jag hoppas att det fortsätter vara så mot alla aktörer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Skillnaden med LoL är ju att grundspelet är gratis, du kan dessutom låsa upp allting genom att bara spela. BF2 Kostade ju ändå 600 spänn och då känns det lite tveksamt att behöva lägga 4000+ timmar eller 20000kr på att låsa upp alla karaktärer för multiplayer. Att Fifa är ett enda microtransaktionshelvete är också bekant sen länge. Vi är en del som klagat på det.

BF2 hade fått mindre kritik om det var gratis men folk hade fortfarande klagat. och du kan ju låsa upp allt genom att bara spela som jag förstår det precis om LoL. Hur mycket kostar LoL om du köper allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tycker att de får för lite kritik. Visst, EA är inte den enda skurken därute, dock är de den värsta av dem alla. Tycker det är bra att gamers visar sitt missnöje och jag hoppas att det fortsätter vara så mot alla aktörer.

Ur rent PC-perspektiv tycker jag att de är viktiga eftersom de hitintills iallafall gjort bra PC-versioner. Hade gärna sett lite mer skitstorm kring Ubisoft så hade jag undvikit ett antal hundralappar i utgift den senaste tiden.

Permalänk
Medlem

@dannesthlm: Du har inte funderat på att vänta typ 3 dagar och se om deras PC versioner är dåliga innan du köper? Ubisoft har ju fått otroligt mycket skit genom tiderna så vid detta laget är det på dig att du fortsätter köpa

Permalänk
Inaktiv

Jag ogillar P2W mekanik starkt. Den kritiken förtjänar de absolut. Däremot att kritiken enbart riktas mot EA & Battlefront 2 är väldigt fel. Det finns så många andra fullpristitlar med P2W inslag och alla de har passerat under allmänhetens radar.
T.ex. Black Desert Online har långt mycket värre P2W trots att spelet här lanserades som ett buy-to-play spel. Där är du absolut tvungen att spendera riktiga pengar utöver kostnaden för spelet för att ens ha en chans att tävla med andra spelare.
Det är bra att problemen uppmärksammas men är rädd för att detta snarare tar bort all fokus från andra spels P2W mekanik och lägger hela skulden på EA/Battlefront 2.
Något som är häpnadsväckande är att Dice faktiskt plockade bort möjligheten att köpa loot-boxes efter kritiken. Det är mer än vad någon annan utvecklare gjort.

Battlefront 2 känns för övrigt ganska mycket som de gamla spelen även om jag är besviken över att de har plockat bort co-op lägena samt domination.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dannesthlm:

En liten fundering kring detta utbredda "hat" som under många år "drabbat" EA.

Det inkluderar allt från att de under flera år till synes lite överdrivet blivit utsedd till det "värsta" företaget till vad jag uppfattar som överdrivna reaktioner så fort några personer i spelkommunityt inte gillar något. Nu väljer jag dock att se företagets produkter och agerande enbart ur ett PC perspektiv, detta kan ju vara förklaringen till att många andra har en mer negativ bild av företaget. De gånger jag spelar gör jag det dock framföra allt på PC, vilket även troligtvis gäller ganska många här.

Bolaget har generellt gjort lite märkliga affärer och spektakulära nedläggningar av studior vars namn känts igen hos många, dessa namn och varumärken bör ju dock inte vara av någon större betydelse för kunder förutom en viss nostalgi. En produkt som är bra eller dålig bör ju kunna ses som lika bra eller dålig oavsett vilken "studio" som tagit fram det eller vilka eventuella studior som samarbetat.

Bolaget fick väldigt mycket kritik för sina så kallade "on-line pass" för ett antal år sedan som betydde att konsolversioner inte kunde säljas vidare med bibehållet onlinestöd, en speciell tilläggslicens behövdes då köpas. Många gillade inte detta eftersom det försvårade andrahandsförsäljning, fast faktum var att som PC-ägare var redan vid denna tidpunkt all typ av andrahandsförsäljning omöjlig sedan flera år tillbaka. Konsolfans försvarade i sin argumentation denna "rätt" till andrahandsförsäljning att "vi har ju inte steamreor och liknande reakampanjer på samma sätt som PC", fast ganska självklart är det ju så att andrahandsförsäljningen försvårar möjligheter för företag att anordna reor av denna typ då försäljningsvolymerna minskar. PC-plattformen kunde relativt tidigt ha lyckade reakampanjer då den var livfull och inte hölls tillbaka av bland andra andrahandsförsäljning. Lite konspiratorskt är det ganska lätt att tänka att detta kampanjande underblåstes av kedjor som Gamestop och liknande som lever på denna försäljning och kanske bakom scenen piskat upp stämningarna. Jag tycker nu precis som jag tyckte då att det är väl inte orimligt att spelare kan köpa sina licenser på samma sätt som PC istället för den gammalmodiga andrahandsförsäljningen som dessutom Gamestop och liknande har skyhöga marginaler på och kan ses som den stora vinnaren i systemet.

Sedan följde Mass Effect debacklena (2 st). Är själv inget ME-fan, fast ME3 verkade gå hem ganska bra hos fansen fast de blev besvikna på slutet. Nu var det ju redan tidigare känt (som jag förstår) att det skulle bli sista delen av trilogin så att klaga på att det inte fanns något upplägg för en fortsättning känns ju lite märkligt fast visst kunde det lagts till lite mer material i slutet. Sedan följde ju nästa del som hade en del buggar och lipsync-problem, betydligt större överseenden görs ju ändå med spel från andra förläggare. Spelet ser ju på många sätt ändå bättre ut generellt än många konkurrenter, så att bara gå in och gnälla på sådana detaljer fast inte berömma det som de ändå gör bra är ju lite skevt. Grafik och animationer var ju ett rent skämt i t.ex. senaste Fallout och att det forfarande var gamla Morrowind-motorn i botten för projektet var ju smärtsamt tydligt. Att banden till karaktärerna inte känns så starka som tidigare är ju kanske ett större problem, fast tycker å andra sidan att resultatet ser underhållande ut.

Sedan föjde de senaste turerna kring Battlefront 2. Har själv funderat att köpa men avskräckts av debatten än så länge kring transaktionerna. Bilden jag har fått är väl dock att även andra företag gjort liknande grejer fast utan att drabbas lika hårt som EA. Spelade själv bara singelplayer i "The last of us", fast tydligen hade flerspelarläget det bästa vapnet låst bakom en "paywall", folk verkade inte bli lika förbannade av det. Dessutom tycker jag att det är lite lustigt att CD Projekt Red anklagar EA för snålhet, när det finns starka signaler om att deras egna anställda har mycket dåliga arbetsvillkor. Som en liknelse älskar jag själv Witcher 3 (bästa spelet genom tiderna), fast det är ju lätt att vara generös om arbetet utförs av slavar och någonstans måste det ju finnas etik också.

Vad EA och deras studior varit duktiga på är också att skapa mycket väloptimerade PC-versioner. När många andra förläggare närmast verkar skita i detta tycker jag ändå att de bör få bra credd för detta. Ta bara uttalandet från Ubisoft för några år sedan där de mellan raderna sa att de i princip sket i att optimera PC-versioner för att dom kan väl bara skaffa nytt grafikkort så löser det sig. Nu gjorde jag misstaget att köpa en produkt från dom, nämligen senaste Assasins Creed. Har kört igenom introt och något uppdrag efter det, nu samlar spelet digitalt damm i inväntan på 1.05-patchen som kanske förhoppningsvis ge en prestanda som jag kan acceptera i vanlig 1080p. Ska påpekas att jag har AMD-grafikkort, ser man på benchmark på dessa är det nattsvart läsning. Troligen provade de inte ens spelet på grafikkort från AMD. Lägg därtill på den löjligt höga CPU-belastningen (som inte drabbar mig på min hårdvara i samma utsträckning med R5-1600) och att prestandan med Nvidia-kort inte är speciellt imponerande trots att spelet är fulare än Witcher 3. Jag upplever EA och deras studios som en av dom bästa producenterna av fungerande PC-versioner där man inte upplever att saker fungerar sämre på PC trots mycket bättre hårdvara.

EA får en massa skit för att de behandlar sina kunder som skit för att de vet att de flesta är fanboys som kommer köpa vilket skit som helst bara det har rätt namn (lite som intel och nvidia). Att ett spel fungerar betyder inte att man ska acceptera en massa invasiv DRM eller galna regler som faktiskt bryter mot lagen, om inte tekniskt så i alla fall själva tanken bakom lagen.

Sedan så är de kända att suga ut så mycket pengar som möjligt, har obefintlig support, och är kåta som fan i p2w och miktrotransaktioner. Är det ett under att folk tycker att det är fel att bli behandlade på detta sätt. Om fler hade en ryggrad skulle EA konka på några dagar men tyvärr verkar de flesta vara ryggradslösa djur.

Permalänk
Medlem

EA är ett företag, företag vill tjäna pengar. Det är inte ett problem.
Problemet är inte att EA vill tjäna pengar, problemet är att EA vill tjäna ALLA pengar.

Och sen har vi detta.

https://www.reddit.com/r/gaming/comments/7dg8ax/this_is_the_n...

När blev detta lagligt!?

Permalänk
Medlem

De stressar fram spel, släpper ofärdiga spel, historik att köpa upp utvecklare för att sen lägga ner dem, microtransaktioner till förbannelse, omoraliska osv... listan kan göras lång.

Så JA, de förtjänar ALL kritik de får.

DÄREMOT är de inte de enda som förtjänar kritik!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Absolut inte.
Du nämnde inte deras:
- Nedlläggning av Maxis
- Simcity 5 debaklet
- Nedläggningen av Viseral
- Nedstängingen av Revive Network

Lägg till att EAs ledning verkar vara girigare på ett klumpigt sätt jämfört med andra.
Lite synd om DICE att de sitter fast i EA, skulle vara bättre om de kunde byta bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Absolut inte.
Du nämnde inte deras:
- Nedlläggning av Maxis
- Simcity 5 debaklet

Nu hade min redan långa text blivit ännu längre om jag skulle gått in mer i detalj, men jag nämnde nedläggningarna generellt. I mina ögon verkade maxis vara det största problemet och deras beslut i samband med utvecklingen av Sim City. Vad jag vet så var det väl inget EA direktiv att storleken på städer till varje pris måste begränsas, kanske pressade dom på för att spelet skulle vara spelbart på "pappas laptop", fast ddå hade man väl kunnat lösa det på andra sätt, t.ex ha möjlighet att skapa små kartor på lågprestandasystem.

Skrivet av ThomasLidstrom:

- Nedläggningen av Viseral

Nämnde som sagt nedläggninggar generellt, tycker inte att dom är något större problem, att företag omstrukturerar är inget nytt. Det görs hela tiden inom alla områden för att förbättra organisationen. EA använder sig av detta mer än andra datorspelsföretag, har inte så mycket åsikt om det. Produkten som dom hållit på med en längre tid såg tillslut EA någon potential i och tidpunkten blev kanske logisk för omstruktureringen.

Skrivet av ThomasLidstrom:

- Nedstängingen av Revive Network

Nu var väl ryktesvis anledningen att dom hade spelen nedladdningsbara i samband med tjänsten. Kan väl klart tycka att den typen av verksamheter borde kunna vara kvar, men att företag skyddar sina produkter på detta sätt känns som att sådana saker händer ganska ofta och inte är speciellt unika för EA.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Lägg till att EAs ledning verkar vara girigare på ett klumpigt sätt jämfört med andra.
Lite synd om DICE att de sitter fast i EA, skulle vara bättre om de kunde byta bolag.

Allra girigast med marginal skulle enligt min åsikt vara Nintendo, fast visst tycker jag att dom hamnar högt upp på girighetsindex. Dock har dom som jag skrivit, till skillnad mot andra producenter, ofta bra PC-versioner. Det tycker jag uppväger mycket av sådant som är negativt, detta då jag enbart spelar på PC.

Edit: Som sammanfattning tycker jag att folk är väldigt bra på att se negativa saker med EA, vilka förvisso finns, och gärna överdriva dessa. Positiva sidor verkar aldrig kunna väga upp.

Permalänk
Medlem

tycker det är lite överdrivet jämfört med vissa andra företag och personligen skiter jag fullständigt i om ett nerdummat battlefield för skolbarn har lite pay2win inslag i det obligatoriska lootboxsystemet men blizzard har helt klart varit ett föredöme det sista med blizzcon, gjort starcraft f2p, grymma communitystreams, stött esport osv.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:
Skrivet av Cassay:

De köper spelutvecklare, och sen setter de i ram. Kommer aldrig mer köpa EA produkter

Precis mina tankar.

Skrivet av dannesthlm:

Ur rent PC-perspektiv tycker jag att de är viktiga eftersom de hitintills iallafall gjort bra PC-versioner. Hade gärna sett lite mer skitstorm kring Ubisoft så hade jag undvikit ett antal hundralappar i utgift den senaste tiden.

EA är de som etablerade hela konceptet med "rusningsutveckling" och förhastade släpp vilket förstör spel och framför allt spelserier. Det började redan på 90-talet. Tiberian Sun, som kunde blivit tiderna bästa RTS med en massa feta koncept som än idag inte realiserats, släpptes 8 månader tidigare än planerat. Det är inte lite det, speciellt när spelutveckling på den tiden sällan var längre än 2 år.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian