Permalänk

Behöver köpråd: GTX 1080 TI

Hej!

Jag har idag ett Nvidia GTX 1080 TI kort och behöver nu råd och tips för en ny skärm.

Är mest intresserad av en skärm som fungerar bra till att spela på, mestadels FPS men även en del annat.

Priset får helst vara max 3500-4000 kronor, då jag inte vill lägga ut mer på en skärm.

Det behöver inte vara någon monster skärm, G-sync och så vidare är inte så viktigt, utan är mer ute efter en bra skärm för pengar.

Köpte mestadels grafikkortet för att framtidssäkra och inte behöva köpa nytt på några år.

Kom gärna med bra tips om skärmar som håller måttet men inte är snordyra (Jag vet att black friday snart är här så skärmarna kanske går ner lite)

Tack!

Permalänk
Medlem

Vill inte kritisera ditt köp av marknadens bästa grafikkort.
Men jag tycker att du tänkt lite fel
Skärm är IMO den komponent som håller längst och därmed förtjänar att lägga lite extra på.

"That said" så finns det faktiskt g-synk skärmar i din prisklass, t.ex:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2651537

Permalänk

@Svensktiger: Jag förstår hur du menar, och skönt att du även förstår lite hur jag tänker!

Tack för tipset.

Har inte AOC fått lite smisk det senaste för dåliga skärmar, eller är det felaktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sikataswe:

@Svensktiger: Jag förstår hur du menar, och skönt att du även förstår lite hur jag tänker!

Tack för tipset.

Har inte AOC fått lite smisk det senaste för dåliga skärmar, eller är det felaktigt?

AOC har fått rätt bra betyg på sistone här på SWC.
Inte just den modellen, men generellt.

Men handla online så kan du ju testa om den duger.

Permalänk

@Svensktiger: Kanon!

Tack så mycket för tipset, ska hålla ögonen öppna.

Om jag höjer prisklassen till runt 5000:- - 5500:- ?

Har du något bra att rekommendera då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sikataswe:

@Svensktiger: Kanon!

Tack så mycket för tipset, ska hålla ögonen öppna.

Om jag höjer prisklassen till runt 5000:- - 5500:- ?

Har du något bra att rekommendera då?

För 5500:- så får du ju en skärm ditt grafikkort förtjänar
T.ex:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3859648
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3858894

Permalänk

@Svensktiger: Bug och bock för hjälpen!

Nu är det faktiskt jag som ska förtjäna det, räcker med att grafikkortet kostar som en hyra typ.

Men det lutar åt predator skärmen, då jag hört mycket väl om dem.

Avvaktar några dagar och ser hur priset rör sig!

Tack.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ditt grafikkort förtjänar ju en bra skärm tycker iallafall jag
Annars är det väl lite bortkastade pengar att inte utnyttja kortet fullt ut.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sikataswe:

Säkert !
Jag valde dock 1440 skärmar för lite extra pixlar.

Permalänk
Medlem

Håller du dig till 1080p behöver du inte Gsync, men skall du upp på 1440p hade inte jag köpt skärm utan Gsync med ett 1080Ti. Välg en IPS med minst 144hz, sen tar du pris och tester och välger ut en.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@sikataswe: Du får ofta (inte alltid) märkbart bättre bild om du tar en skärm med IPS-panel. Problemet med IPS-paneler är att de kostar mer att få i frekvenser >60 Hz. De flesta gaming-skärmarna (hög frekvens) som har lägre priser har TN-panel. Vill man ha både IPS och hög uppdateringsfrekvens landar man på premium-skärmarna (6000 kr och uppåt). Då brukar även G-Sync eller Freesync ingå.

Ställ dig frågan om du vill prioritera bildkvalitet och god betraktningsvinkel (IPS) eller hög uppdateringsfrekvens (TN). Inom en lägre budget ryms bara det ena eller andra.

Vill du ha bättre bildkvalitet kan du hitta en IPS-panel inom din budget utan problem. Du får dock räkna med att den inte har mer än 60 Hz i uppdateringsfrekvens

Vill du ha en snabbare skärm (~140 Hz) inom din budget får du räkna med att det är en TN-panel som förmodligen har lite sämre bild och betraktningsvinklar.

Vill du ha både bra bild och hög frekvens vill du ha en från den här listan, d.v.s. IPS-paneler med högre frekvenser: Prisjakt. Själv har jag den på rad tre från AOC och den rullar på finfint med mitt 1080Ti. Den översta tror jag nämndes här tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

@sikataswe: Du får ofta (inte alltid) märkbart bättre bild om du tar en skärm med IPS-panel. Problemet med IPS-paneler är att de kostar mer att få i frekvenser >60 Hz. De flesta gaming-skärmarna (hög frekvens) som har lägre priser har TN-panel. Vill man ha både IPS och hög uppdateringsfrekvens landar man på premium-skärmarna (6000 kr och uppåt). Då brukar även G-Sync eller Freesync ingå.

Ställ dig frågan om du vill prioritera bildkvalitet och god betraktningsvinkel (IPS) eller hög uppdateringsfrekvens (TN). Inom en lägre budget ryms bara det ena eller andra.

Vill du ha bättre bildkvalitet kan du hitta en IPS-panel inom din budget utan problem. Du får dock räkna med att den inte har mer än 60 Hz i uppdateringsfrekvens

Vill du ha en snabbare skärm (~140 Hz) inom din budget får du räkna med att det är en TN-panel som förmodligen har lite sämre bild och betraktningsvinklar.

Vill du ha både bra bild och hög frekvens vill du ha en från den här listan, d.v.s. IPS-paneler med högre frekvenser: Prisjakt. Själv har jag den på rad tre från AOC och den rullar på finfint med mitt 1080Ti. Den översta tror jag nämndes här tidigare i tråden.

+1 på detta!
har samma setup själv och det fungerar klockrent

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem

Klarar du dig utan Gsync (ju bättre grafikkort ju mindre behövs Gsync) hade jag kört på denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4300610 låg på 5k igår men lär sjunka säkert på black friday. Tycker inte du borde gå under 27" på skärm, 1440p på 24" känns inte lönt och 1080p med ett GTX 1080Ti är bortkastad prestanda imo.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk

@Sebbepojken: Extremt tack för informationen!

Jag formulerade mig lite sisådär i inledningen såg jag nu.

Det jag är ute efter är en bra skärm som är snabb i grunden, då jag inte är en bildnörd (om man får säga så) utan mer än person som kan spela på lägsta grafik så länge spelet flyter, kanske lite psykopat varning men men.

Men bara så jag förstod det rätt och sammanfattar lite.

För mig räcker det med en skärm som har TN panel och 144 då jag inte är en person som bryr sig extremt om bild, men om jag vill både ha bra bild och snabb skärm så är det IPS panel som gäller.

Bra bild + uppdatering = IPS - Lite dyrare.

Okej bild + uppdatering = TN - Lite billigare (oftast)

Är jag på rätt spår?

Permalänk
Medlem

@sikataswe: Det låter rätt! Det är förstås väldigt förenklat. Det skulle kunna komma någon skärm-entustiast här och slå mig på fingrarna och säga "åh nä, det där stämmer minsann inte i alla fall!" - men här handlade det väl mer om att förmedla en förenklad bild av läget